Een klein belletje richting Victor en deze C8 is weer good to go.
Het is makkelijk kritiek geven op de trots van Victor Muller. Schuldeisers, vage Russische investeerders, grootse plannen die bij voorbaat al worden weggelachen; je zou haast vergeten dat Spyker ooit auto’s bouwde. En hele fraaie ook!
Deze C8 Spyder uit 2005 heeft slechts 28(!) kilometer op de klok staan en is nog nooit geregistreerd. Het kleurtje (Dark Sapphire Blue) staat de C8 absoluut geweldig en geeft het ietwat blingerige uiterlijk de broodnodige klasse. Top dat af met het welbekende interieur in de juiste kleur beige, en je hebt een winnaar te pakken.
Onder de kap ligt uiteraard de 4,2 liter V8 van Audi, goed voor 400 pk. Het prachtige schakelsysteem nodigt behoorlijk uit tot een ouderwets potje roeren, al is het ontbreken van een zesde versnelling een klein minpunt. Aan de andere kant: zie nog maar eens een C8 Spyder in deze staat op de kop te tikken. Dat gaat je niet lukken.
Wie interesse heeft klikt hier en neemt 315.000 euro mee naar Waalwijk. Navraag bij de dealer leert dat de auto in Nederland is weggezet als investering en dat er daarom nauwelijks met de Spyker gereden is. Wel wordt benadrukt dat de Spyker in technisch opzicht prima in orde is, ondanks ruim 10 jaar stilstand. Je moet de auto alleen nog even op kenteken laten zetten.
Dank aan Justin voor het tippen!
mrrallycross zegt
Mooi zolang je geen onderhoud hoeft te doen dat zal namelijk lastig worden. Leuk voor in je collectie
scottishcarspotter2000 zegt
@mrrallycross: hoezo? Audi techniek en onderstel ook van een derde partij, zou niet zo’n probleen moeren zijn
scottishcarspotter2000 zegt
@scottishcarspotter2000: *moeten
hollandsebamibal zegt
@scottishcarspotter2000: je slaat de SPYKER op z’n kop
kimhung zegt
Nee liever de 8c.
Heeft iets met vag te maken dat ik hem laat schieten
JvT zegt
@kimhung:
Nou, voor de dag ermee. Fantastische auto –> VAG-motor –> laat maar zitten. Met welke smaak populistische VAG-haat hebben we vandaag te maken?
kimhung zegt
@JvT: mooi is anders. Het is natuurlijk wel van nl makelaardij. Iets om trots op te zijn. Maar algemeen vind ik vag een eenheidsworst. Maar daar heeft Duitsland een handje van, want BMW heeft dat tegenwoordig ook. Iedereen is razen enthousiast over vag (lease en particulier) terwijl de kekke smart karretje veel leuker is om mee te rijden. Maar niemand wil er 1 hebben omdat je dan laat zien de je geen “status” hebt.
stekel01 zegt
@kimhung: want Spyker is vag?
berlinetta zegt
@stekel01: Nee, de motor die erin ligt komt van Audi.
stekel01 zegt
@berlinetta: Ja dat snap ik ook wel, maar dat maakt niet gelijk de hele auto vag. Een Donkervoort Is toch ook niet te vergelijken met een golf of een passat.
roppp zegt
@kimhung: wat een onzin. Je kunt zeggen van VM wat je wilt, maar hij heeft toch een aantal mooie auto’s op de weg gezet. En als kleine producent is het niet te doen om alles zelf te ontwikkelen. Zie ook Donkervoort. Ook Audi motoren. Ik zou ‘m daarom niet laten staan.
stigspielberg zegt
@roppp: Victor Muller kun je inderdaad niet betrappen op het op de weg zetten van “dertien in een dozijn auto’s”. De modellen hebben een origineel design, ze komen goed van hun plek en de motoren klinken geweldig. Een tijdje terug kwam ik er nog één tegen in Marbella: http://www.youtube.com/watch?v=I8iYcoAxlj0
Silverarrow zegt
@kimhung: jij doet niet meer mee.
thomcarspotter zegt
@kimhung: lekker onderbouwde mening weer, man man man..
87sandyd zegt
@kimhung: ik word hier zo moe van he…
kimhung zegt
@87sandyd: ik ook. Ik snap het ook echt niet
james82 zegt
@kimhung: Zeker liever de 8c. Alleen al vanwege het geluid..
kimhung zegt
@james82: jij snapt hem
BartvL zegt
@kimhung: Als je maar onthoudt dat ik geen nasi maar bami bij mijn menu wil.
kimhung zegt
@bartvl: nog sambal bij en kroepoek
dailydriver zegt
@kimhung: vergeet de babi pangang niet.
germancarsftw zegt
@kimhung: Je kunt zeggen wat je wil over VAG, maar die 4.2-liter atmosferische V8 is een pracht van een motor. Klinkt geweldig en klimt lekker in de toeren. Jammer dat hij ten prooi is gevallen aan het downsizing-monster.
dutchcorvette zegt
Ik ga het zeggen. Dit lijkt mij dus wel een leuke auto met een Handbak.
davelepeef zegt
@dutchcorvette: :)
kwatkam zegt
Famous last words, “je moet de auto nog even op kenteken laten zetten”. Hoeveel BPM ben je dan kwijt?
Edge zegt
@kwatkam: Als de uitstootgegevens die ik gevonden heb (316 gram/km) kloppen, zou je volgens de Autoscout24 BPM calculator € 47.980,31 aan BPM kwijt zijn.
kwatkam zegt
@Edge: Wat een geld. En dan nog 21%BTW erbij wat ook nog eens 66150 euro kost. Als deze auto wordt verkocht, zal hij waarschijnlijk de grens overgaan. Geen gezond persoon in Nederland gaat zoveel belasting betalen over een oude auto.
sulobb zegt
@kwatkam: Het is ook bedoeld voor rijke mensen…
siemi zegt
@kwatkam: krijg je hem überhaupt nog op kenteken?
kwatkam zegt
@siemi: Ja dat mag geen probleem zijn. Het bouwjaar van de auto is leidend, dus de regels uit dat jaar gelden mbt emissie. Volgens mij geldt dat ook voor bijv. scherpe delen. Anders krijg je ook geen klassiekers meer op kenteken. Maar BPM gaat volgens de huidige belastingregels en met de CO2 heffing ben je flink de sigaar ondanks het feit dat je nog maar 10% betaalt. Vroeger ging de BPM naar 0% maar daar zijn ze snel van teruggekomen.
siemi zegt
@kwatkam: helaas. Deze is nog nooit op kenteken gezet en geld dus als nieuw. Daarmee miet hij aan de eisen van nu voor nieuwe auto’s voldoen. Klassiekers hebben al een keer ergens op kenteken gestaan….
kwatkam zegt
@siemi: Dan zijn ze verneukt. De eisen mbt afronding scherpe delen zijn aanzienlijk aangescherpt (en dit is Europees). Volgens mij is de minimale straal inmiddels 7mm dus bijv. randjes van de neusinlaat zullen worden afgekeurd. Overigens is een kentekenplaat ook te scherp, maar komt er pas na de keuring op.
topgear zegt
@kwatkam: Die krijgen ze nooit meer op kenteken in de EU. Door de oude Euro norm (waarschijnlijk Euro 4/5).
Vanaf Sept 2015 kunnen eerste toelatingen van benzine personenwagens in de hele EU alleen slagen als de auto aan de Euro 6 norm voldoet. Fabrikanten kunnen voor overjarige auto’s wel een uitzondering aanvragen, maar die geldt doorgaans maar 1 jaar. Dus een auto uit 2005 toelaten met waarschijnlijk een Euro 4 norm, is onmogelijk. Zeker van een kleine fabrikant als Spyker die natuurlijk geen uitzondering voor 11 jaar heeft aangevraagd, als er al zoiets werd gedaan voor die paar auto’s die ze bouwden.
m-tfsi zegt
@kwatkam: ligt eraan oef hij ooit geregistreerd is.
Bij geen registratie betaal je geloof k de nieuw BPM.
Als hij ooit een keer geregistreerd is (Duits kort kenteken bijv) geniet hij de BPM afschrijving van 10 jaar wat lekker doortikt
metalmike zegt
Wat was de originele prijs? Oftewel: heeft de investering iets opgeleverd?
cliosport2000 zegt
@metalmike: 235k-266k, dus hij verdient er max 80k op, had denk ik wel meer kunnen zijn als hij iets langer had gewacht!
nvn1993 zegt
@metalmike: ik vroeg precies hetzelfde af. Denk dat het niet een fantastische investering is geweest. Bovendien is het een vraagprijs en vraag me af of iemand daadwerkelijk trek heeft om dat te betalen.
damrakker zegt
@nvn1993: idd, met een vlugge rekensom is dit slechts 1,7% op jaarbasis.
Jochempie zegt
@damrakker: Wel het hoogste rendement dat iemand ooit aan een Spyker-investering heeft overgehouden.
roppp zegt
@nvn1993: als die auto inderdaad niet op kenteken te zetten is binnen de EU, denk ik dat ie ‘m maar beter zelf kan houden. Nog een jaar of 50 of zo.
bizzarrini zegt
Van dat interieur wordt toch elke autoliefhebber klets nat van!
Hubert zegt
@bizzarrini:
Als je nat wordt van een jaren 70 nachtclub…
Wat een megakitsch is dat interieur.
bizzarrini zegt
@Hubert: Ik vind het prachtig:
-Oog voor detail
-Handgemaakt
-Mooiste materialen
-Knip oog naar de vlieg historie
Veel leuker dan een of andere lelijke carbon bekerhouder van €4000 euro.. (uhg Ferarri)
mashell zegt
@bizzarrini: het is wel kitsch met een grote K.
vandaap zegt
@mashell: Ik vind het juist klassiek.
Maarja jouw arrogante mening is natuurlijk veel belangrijker met je ‘kitscherige kroontje’.
mashell zegt
@vandaap: je snapt het niet he? Een kroon is klassiek, een tiara kitch. Mijn mening is overigens in het geheel niet arrogant, het is gewoon de uiting van een voldongen feit.
humpyourdog zegt
@bizzarrini: interieur ziet er uit alsof er een of andere Russische tuner aan het werk is geweest. Laten we zeggen dat het niet mijn ding is…
bizzarrini zegt
@humpyourdog:
Wie vind zulke details nou niet gaaf?
het zal wel aan mij liggen :P.
http://1.bp.blogspot.com/-zeTBLp13GZY/T62wKipF48I/AAAAAAAACX0/NLJWRt5mq8s/s1600/spykerc8la023.jpg
humpyourdog zegt
@bizzarrini: Wel, sommige details zijn mooi, maar alles bij elkaar is het voor mij teveel van het goede. En oh ja, dat verchroomde ijzer(?) wat overal zit, houdt voor mij het midden tussen een stuk traanplaat en de hippe cover van een tienermeisje haar gsm.
spykerboy zegt
@bizzarrini: ja, behalve die kleur dan, afschuwelijk gekleurd leder dit!!
berlinetta zegt
Ik vind het echt een schitterende wagen. Zo jammer dat Spyker nooit van de grond is gekomen. Die Aileron en de Venator waren ook al zo mooi.
pomoek zegt
@berlinetta: volgens Muller bestaat spijker nog gewoon en produceren ze aan de lopende band!
berlinetta zegt
@pomoek: Helaas heeft Muller wel meer dingen geroepen die niet waar zijn. De Aileron is er nooit gekomen en de Venator bestaat ook nog steeds niet.
Ik ben wel ooit een C8 tegen gekomen op de openbare weg. Dat ding klonk goed kan ik je vertellen!
pomoek zegt
@berlinetta: Nee, dat weet ik ook wel, er zat een sprietsje sarcasme in mijn opmerking. Als Muller een sprietsje bescheidenheid in zijn project zou hebben gestopt was het mogelijk met Spyker nog wat geworden. Nu dus niet en dat is eeuwig zonde.
madvillain zegt
@berlinetta: Grappig, ben pas nog bij een witte Aileron gaan kijken. Toch apart dat ie volgens jou niet bestaat…
berlinetta zegt
@madvillain: Ik zeg niet dat hij niet bestaat.
madvillain zegt
@berlinetta: Je zegt: de Aileron is er nooit gekomen. Terwijl er verschillende Ailerons zijn verkocht en op kenteken staan.
berlinetta zegt
@madvillain: Ik dacht dat hij nooit officieel in productie is genomen. Als dat wel zo is, dan heb ik me vergist. Kan gebeuren.
viezefreddyw zegt
Blijft toch wel een schitterende auto hoor, ik vind dit echt bloedmooi. De kleur staat hem echt geweldig alleen het interieur had van mij een klein beetje donkerder gemogen. Qua prijs weet ik niet of het nou hoog of laag is, heb geen idee wat tweedehands Spykers op de markt doen. In heel Europa kom ik op Autoscout24 vier Spykers tegen die te koop staan. Eentje in België springt er gelijk boven uit. Nagenoeg hagelnieuw en ietsje duurder, maar wel een machtig apparaat.
lambo4all zegt
@viezefreddyw: haha een limited edition spyker.. volgens mij is elk model zeer “limited”.
mashell zegt
@lambo4all: maar natuurlijk niet zo limited als een Jeep Cherokee Limited.
thefmanl zegt
If only i had the money…
cliosport2000 zegt
Dan heeft de investeerder nog niet lang genoeg gewacht. Hij verdient er nu zo’n 50k-80k op, als hij nog een tijdje had gewacht had dit (denk ik) veel meer kunnen zijn!
harrie zegt
Blijft toch vreemd dat Spyker zo weinig succes had bij hun rapper en voetbal clientele.
Bij geen ander merk krijg je zoveel smakeloze bling voor je geld.
madvillain zegt
@harrie: Akon had/heeft er ééntje, en zoals een ekte rapper het hoort te doen heeft ie de velgen vervangen voor een setje hoogglans verdicht aka chroom…
davelepeef zegt
@madvillain: wil je hoogglansverdicht niet vergelijken met chroom? Appels en peren…
utregcity zegt
Laat me raden, van een ondernemer/zakenman geweest die kapitaal vergaarde onder meer met bergings- en zeesleepbedrijf en een kledingmerk, en die bekendheid verwierf met het “redden” van een Zweeds automerk zeker?
Shenkie zegt
Prachtig ding! Zeg nou zelf, dit is toch veel leuker dan de zoveelste Lambo of Ferrari!
Alleen al om het stuur zou ik er een kopen mocht ik beschikken over de middelen!
Shenkie zegt
@shenkie: bovendien is 400 pk een mooi vermogen, valt tenminste nog enigszins te benutten op de openbare weg.
berlinetta zegt
@Shenkie: Eens. 400 pk is meer dan je ooit nodig hebt en je durft zo tenminste eens vol op het gas te trappen zonder zweethandjes.
martijn11 zegt
Alleen al omdat victor de baas is zou ik hem niet kopen
tocae zegt
Not my cup of tea. Er zijn weinig of geen mooie dingen uit die Spyker fabriekshal komen rollen vind ik. Ze zien er allemaal zo’n beetje uit als de mongooltjes onder de autos. De enige waar ik wat aan vind is een C8 Double 12 R (of S), die vind ik best wel iets ruig hebben, maar mooi? Nee.
Het verbaast mij weinig dat het nieuwe Spyker nooit echt op dreef gekomen is. Ik weet dat daar ook een hele soap aan vast hangt wat weinig met het design van een Spyker te zien heeft maar had dat anders gelopen was zie ik het ook geen succesverhaal geworden te hebben.
madvillain zegt
Zoals meerderen al zeggen, deze auto is niet op kenteken te zetten. Verouderde uitstootnorm dus niet te doen.
Vorig jaar de C8 over genomen van een vriend van Victor, auto heeft nooit een kenteken gehad maar was wel al ooit ingeschreven. Hierdoor gelukkig wel een kenteken mogelijk, en BPM korting door leeftijd (2006). Was nog wel een hele kluif door de nieuwprijs..
pomoek zegt
@madvillain: dat is natuurlijk enorm oenig van de verkoper. Ik denk niet dat mensen deze auto voor de vraagprijs gaan kopen, denk eerder dat ie véél minder gaat opbrengen. Je kunt ‘m alleen op het circuit gebruiken, en dan is er vast wel leuker en goedkoper spul te vinden…
itsok zegt
@madvillain: cool, maar was er wel mee gereden dan?
De C8 vind ik toch wel erg geslaagd in tegenstelling tot de vreemd geproportioneerde overige modellen. Vraag me af of dit over x jaar een prijzige klassieker wordt gezien de lage productieaantallen.
madvillain zegt
@itsok: Er stonden maar een paar kilometer op de teller, ex-beurs auto. Heb er ook een satijnen Spyker cover bij inclusief tas met logo’s, waar ze de wagen op de show mee af dekten.
Duell zegt
Misschien wel een beetje offtopic maar hoeveel C8’s (inclusief alle speciale versies) zullen er nu werkelijk zijn gebouwd vanaf 2000?
Hebben we het dan over 25, 50 of 100 auto’s?
madvillain zegt
@Duell: Niemand die het zeker weet, zelfs de fabriek niet. Er zijn meer dan 200 chassis nummers, maar veel ervan zijn dubbel. Het chassis van de Spyker is supersterk, deze konden ze bij de crashtests gemiddeld 2 a 3 keer hergebruiken. Bij elke opbouw kreeg de wagen een nieuw nummer, dus fictief meer verkochte wagens, dus de aandeelhouders blijer. Slim spelletje!
Vorig jaar nog het chassis gezien van een Rus die zijn Spyker om een paal heen had gebouwen. Auto werd opnieuw opgebouwd met veel nieuwe onderdelen. Kreeg ook een nieuw chassis… Motor werd ook vervangen voor een nieuwe want er was iets afgebroken. En ze hadden nog motoren genoeg liggen in de fabriek.
E550 zegt
@madvillain: link hiervan toevallig?
madvillain zegt
@e550: Nee, deze informatie heb ik niet van het internet.
Dutchdriftking zegt
Tja, ik hoef hem nog steeds niet…
slickrick zegt
Dit is nou de reden dat je deze auto’s nooit ziet…..11 jaar in de garage gestaan…man man
Had liever eentje met 200.000km op de teller gezien, voor circa 50k
Dan weet je ook gelijk hoe duurzaam een spyker is…
spyker207 zegt
@slickrick: De meest gebruikte Spyker in de wereld heeft 150.000 km, maar die is niet voor 50K te koop…
ghost zegt
Als ik het geld had, hoefde ik geen moment te twijfelen, die had ik gekocht! Heerlijke wagen, mooie kleur ook!
apriliarsv zegt
De rechter uitlaat zit scheef. Fraai stukje handwerk
spyker207 zegt
Er is een Spyker register met ongeveer 250 geregistreerde auto’s. Dat is meer dan Koenigsegg en Pagani samen. Deze auto is nog unieker dan een ‘normale’ Spyker omdat deze een handgebouwde carrosserie heeft uit de eerste serie van 81 auto’s. Bovendien heeft deze auto het felbegeerde propeller stuur. Uniek…..
pinut187 zegt
Schitterende kleur combo op een mooie auto.
mellie zegt
Blijven toch wel mooie auto’s hoor