In 1978 debuteerde een nieuw automerk op de Nederlandse markt: Hyundai. Met de scherp geprijsde en door Giugiaro getekende Pony probeerde het Koreaanse merk de Nederlandse consument te overtuigen.
Hyundai maakte tot 1975 vooral Ford Cortina’s in licentie maar introduceerden in 1975 hun eerste zelf ontwikkelde model. De motor en aandrijflijn van deze Pony waren van Mitsubishi terwijl ook enkele onderdelen van de Ford Cortina hun weg vonden naar de Italiaans gelijnde compacte middenklasser. Als een van de eerste landen buiten Zuid-Korea kon Nederland in 1978 ook kennismaken met de Pony.
Deze Pony 1.2 DLX die nu op Autoscout24 wordt aangeboden is er een uit 1979 en dus een hele vroege. Sowieso zijn Hyundai Pony’s van de eerste generatie (net als de overige generaties overigens) vrijwel uitgestorven, een in nieuwstaat verkerende, originele en ongerestaureerde Pony is waarschijnlijk uniek. Volgens de advertentie heeft de auto 17 jaar in een verwarmde garage gestaan alvorens twee jaar geleden weer uit de winterslaap te zijn gewekt.
Verwacht geen overmatige luxe, ondanks de pretentieuze DLX-badge op de zijkant. Een radio en een klokje, dan heb je het met de luxe wel gehad. Het 1200cc grote torretje in het vooronder produceert 69 pk. Ongetwijfeld genoeg om deze 910 kg lichte Pony, in een kleur die Hyundai nog steeds levert, naar nog enigszins respectabele snelheden te brengen, maar het blijft toch vooral een auto voor zondagmiddag.
Hoewel zo’n Hyundai Pony ondertussen vele malen zeldzamer is dan een Jaguar E-Type of Austin Healy, zul je waarschijnlijk heel wat uit te leggen hebben als je aan je autovrienden vertelt dat je een Hyundai uit 1979 hebt gekocht. Toch moet je deze Hyundai wel degelijk zien als klassieker: om hem niet alsnog in één jaar weg te laten roesten moet hij binnen slapen en onderdelen zoeken is waarschijnlijk een behoorlijke uitdaging. De prijs voor dit stukje uiterst zeldzame autohistorie? Vier ruggen, en da’s nog onderhandelbaar ook. Wie durft?
dwersbongel zegt
Sinds iemand een later model pony tegen mijn super Starlet wou ruilen, heb ik ze een beetje geblokkeerd. Deze vind ik dan wel weer aardig. En uniek :)
vvti zegt
Dit is stiekem toch wel leuk.
Dutchdriftking zegt
@vvti: Stiekem wel, maar eigenlijk is hij ook wel heel lelijk!
sydney zegt
Maar… is ie premium-vintage genoeg?
gtwillem zegt
Heerlijke anti auto :-)
knipperlichtje zegt
70 pk op 900 kilo is nog vlot zat voor op de huidige wegen. Al vermoed ik dat er inmiddels wel een aantal paarden uit de wei zijn ontsnapt.
123bat zegt
Leuk autootje! De FSO Polonez lijkt er wel wat op vind ik.
potver7 zegt
@123bat: klopt, maar die was langer en breder. En een stuk beroerder in elkaar gezet.
123bat zegt
@potver7: Topgear ’the worst car in the world’, daar komt ‘ie in voor. Zegt genoeg :D
sydney zegt
@123bat: Scherp.Dat zag je (vooral) vroeger wel vaker.Als een ontwerpstudio een bepaald lijntje hier en een vouwtje daar wel geslaagd vond, kwam dat al dan niet in concepts weer vaak terug.Giugiaro/ItalDesign was daar ook bepaald niet vies van.
potver7 zegt
De sierstrips rond voorruit, achterruit en achterlichten, en de ‘bescherm’strips op de flanken, die hoorden ook nog bij dat DLX pakket hoor! En het opbergvak in de middenconsole waarschijnlijk ook.
Voor een toerenteller en opbergvakken in de portieren moest je waarschijnlijk de GLS hebben.
swaffelaer zegt
Heerlijk. Al die massa-auto’s uit de jaren 75-85 zijn zo ontzettend lelijk. En daarom wil ik ze allemaal. Ik word er helemaal vrolijk van!
bisazza zegt
I couldn’t care less…
sydney zegt
@Bisazza: Maar genoeg om het artikel aan te klikken en een reactie achter te laten.
redneckdarian zegt
@sydney: haha touché
camber24 zegt
@sydney: Makkelijk scoren, je kopt ze altijd in he?
krokant zegt
@bisazza: Had dan ook je mond gehouden.
bisazza zegt
@krokant: waarom? Ik vind zo’n bruin gebakkie niet de moeite waard om een blog over te maken. Maar sinds we hier blijkbaar alle zelfde dingen mooi moeten vinden we het allemaal met elkaar eens moeten zijn mogen we vooral maar geen kritiek meer uitten? Hou toch op..
desjonnies zegt
Mee gereden destijds want Pa een echte econoom dacht lekker goeiekoop.
– Kauwgum in het stuurhuis qua sturen
– Remmen als een synthetische spons
– Wegligging, die lag nog in Korea
– Banden van verse-worst kwaliteit
– Schokdempers als fietspompen
– Koersvastheid gelijk één zwangere eend.
Mijn vader wilde dit voor mijn moeder kopen, ik vond dat’íe dan beter gelijk een echtscheiding kon aanvragen…
Zelfs, ja zelfs de vermaledijde Austin Allegro had nog iets positiefs.
Da’s toch helemaal fantastisch als je zoiets durft te bewaren !
En kijk nu eens hoe ver die lui zijn gekomen !
Robert zegt
@desjonnies: je vergeet nog: schakelen met een pook als een pollepel in een pan erwtensoep.
Destijds vond ik het -los van de reputatie- een oersaaie bak, maar eigenlijk valt het me nu pas op hoe bijzonder strak het design eigenlijk was. +1 voor Giugiaro.
sydney zegt
@desjonnies: Mooi omschreven! Ik moest lachen.
harriehandrem zegt
@desjonnies: Hahaha, inderdaad mooi omschreven. Ik weet nog dat ik met drie vrienden naar de UK op vakantie ging (was ergens rond 1991) en een goedkope huurauto zocht hiervoor. Eenzelfde Pony als hierboven stond te huur voor 75 gulden per week bij “huur-een-brikkie-voor-een-prikkie”, maar ik durfde het niet aan, vanwege z´n beroerde wegligging. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een Mazda 929 GLX bij “rent-a-wreck”. Voor 100 gulden per week…
En ja, de namen van die verhuurbedrijven zijn echt… ;-)
drugsrunner zegt
@harriehandrem: Rent a Wreck in Rotterdam? Die verhuurden echt auto’s die het ieder moment konden begeven.
Rob zegt
@desjonnies:
Mijn moeder heeft zo’n Pony ooit gehad. Hy-y-y-y-y-y-y-y-y-y-y-yundai Po-po-po-po-po-po-po-pony, zo klonk het starten van ongeveer. Dat ding is de reden dat zij nu nooit meer een Hyundai wil rijden, hoe onterecht dat vandaag de dag misschien ook is. Ze weigert het gewoon ;-)
De Nissan Micra die ze daarna kreeg was ongeveer een miljard keer beter.
rufctr01 zegt
Niet mijn blikkie…
danmar zegt
Als ze bij Hyundai Nederland op zitten te letten, dan slaan ze snel toe.
potver7 zegt
Zal niet meevallen om een Hyundai dealer te vinden die dit ding kan onderhouden. Die zijn zo’n model zonder electronica en OBD poort helemaal niet meer gewend…
PeugeotGTI zegt
Dit of een Alfa Giulia? Hmm, lastige keus. O nee, toch niet.
dafmaf zegt
Ik kreeg begin jaren 1980 als ik naar huis liftte twee keer een lift van een engerd in een Pony. Twee keer ja, want de tweede keer herkende ik hem pas toen ik in de auto stapte. Meteen eruit gesprongen. Moet ik altijd aan denken als ik Pony’s zie.
utregcity zegt
Geweldig!
Esprit_de_Flandre zegt
Zeer bijzonder, want de enige Pony’s die ik ken ronken door de straat met roestplekken en panelen in multi-color, vaak semi-mat.
Maar dan liever een N360, die aangeboden wordt op dezelfde pagina.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/261779461?fromRecommendation=true
Het design daarvan is ook terug te vinden op de N One, die jammer genoeg niet bij ons te vinden is…
mrrallycross zegt
Leuk autootje van ver voor mijn tijd. Zou er echter nooit op bieden
danmar zegt
Bizar dat de concept de inspiratiebron voor de Delorean was: http://imgur.com/a/82oK3
norge zegt
Spontane lozing…
Ook in gereden, nouja, ik stal hem van een vriend voor een blokje rond ,hij had hem nieuw als eerste auto had gekocht..Heel weinig ruimte en verder zoals @desjonnies zo mooi omschrijft..Maar bijna elke auto was zo in die tijd.En wat luxe betreft was tie beter dan zijn tijdgenoten.
camber24 zegt
Ken iemand die jaaaaren geleden een Alfa dealerschap had. Zaken liepen minder goed. Dus ook Hyundais erbij verkopen. Klant komt binnen, geïnteresseerd in een Pony. Verkoper, idolaat van Alfa, en schijtend toen nog op de kwaliteit van Hyundai: ‘Nee hoor, ik heb zelf ook een Pony’. Andere collega’s, gierend van het lachen. Verkooppraatje compleet verpest. Deze generatie Hyundai. Ver links laten liggen.
doewap zegt
Ze zijn ruk, maar ik zou hem toch aan de verzameling toevoegen, als ik die had. Een voormalige collaga in Zuid-Korea vertelde mij ooit (breed lachend) dat de eerste zendingen naar Europa bij Singapore rechtsomkeert maakten, omdat de lak van de auto’s afdroop. Hij maakte waarschijnlijk een (zeldzaam) zelf-spottend grapje, maar ik ben het niet meer vergeten.
rossi46audi zegt
Netjes of niet blijft in mijn ogen een lelijk hok.
toyotafortuner zegt
Ik weet het niet zo. Ja ik word best warm van zulke ondergewaardeerde oude Aziatische wagens… En ja, ik vind de Pony best een leuk bakkie, al helemaal in deze kleur. Maar ik weet het niet… Ik zou eerder een oude Datsun, Toyota, Honda of zo kopen. Bijvoorbeeld die leuke N360 die @Esprit_de_Flandre linkt. Het liefst iets als een 70s Crown. Dan zou ik enorm gelukkig zijn!
e1000bmw zegt
Genesis-blok erin en je hebt de ultieme sleeper…
amgc63 zegt
Blijft een hyundai..
fordnut zegt
Had eind jaren 80 een klasgenoot op de MTS die rallysprint met zo’n ding reed. Het differentieel vastgelast dus 100% sper. Was toch een bruut ding.
desjonnies zegt
@fordnut:
Ik heb dat ding ooit gezien denk ik, een blauwe met wit en één vent had een baard.
Ik vond ze eigenlijk een beetje zielig met zo’n hok, ik bedoel een Skoda was veel indrukwekkender.
fordnut zegt
@desjonnies: Hij was inderdaad blauw met wit. Had een bruut Mitsubishi blok erin. En hetzelfde onderstel als de Escort MKII, dus steekassen lagen bij bosjes op de sloop.
Arno's zegt
Hij heeft wel wat weg van een Audi A5 sportback
e39540itouring zegt
T enige goede aan deze pony is dat ie het trottoir niet onder schijt…
mgmgb zegt
Wat een gruwelijk ding. Hopelijk gaat hij naar een museum of naar Hyundai Nederland. Hij moet absoluut met respect bewaard worden maar laat dit gedrocht ook nooit meer op de weg komen!