Als je voor een kleine 120.000 euro een Pagani Zonda Roadster wilt bezitten dan kan dat, maar wel onder twee voorwaarden: je moet niet vies zijn van een beetje high-tech herstelwerkzaamheden, en het niet erg vinden dat de vorige eigenaar er in is overleden.
Snelle auto’s, zowel de courante als de zeer zeldzame, maken nog wel eens een schuivertje. Uiteraard is het veel meer high-profile wanneer een Pagani Zonda crasht. In Watford, bij Londen, crashte bovenstaande Roadster met tricolore-striping vorig jaar. Zijn eigenaar, William Baranos (52), droeg geen gordel, en overleefde het niet.
Inmiddels is het wrak op internationale verkoopsites opgedoken. De aanbieder is een metaalhandelaar uit Gloucester.
Stel dat je de vaardigheden zou bezitten om de Zonda te herstellen, zou je hem dan kopen, met zijn verleden? Het lijkt me trouwens waarschijnlijker dat de gecrashte Pagani voor de onderdelen gebruikt wordt, als de verkoper hem voor dit bedrag weet te slijten. (via GTSpirit)
MAB zegt
Ferrari’s en lamborghinis oke maar een zonda.. kom op jongens..
bazzelijn zegt
Ik zou t niet doen, die dingen hebben fabriek af al een ziel, eentje extra lijkt me dan een beetje overbodig.
robbie zegt
Een metaalhandelaar die een auto zonder metaal verkoopt. Opvallend.
norge zegt
@robbie: Foutje gemaakt toen hij het wrak kocht?
sacha zegt
@robbie: dat motorblok levert wel wat aluminium op toch?
trigger565 zegt
RIP, maar toch erg vreemd dat je geen gordel draagt in een RWD supercar met een 7.3liter grote raket achter je rug…
Vincegail zegt
@trigger565: Lekkere sukkel inderdaad. Beetje de grote jan uithangen in Londen… Zijn passagier heeft het zonder een schrammetje overleefd. Maar die had wel z’n gordel om…
fernie zegt
@Vincegail: Watford is toch wel zeker een uur van het centrum vandaan, niet echt de grote jan uithangen dus.
darkpluisje zegt
@fernie: Uur in een normale auto, niet uur in de zonda (6)
fernie zegt
@darkpluisje: file is file zonda of mini :). Op de motor duurt het al een uur als het rustig is!
norge zegt
Kom maar op, Hoe groot is de kans dat er nog een dodelijk ongeluk mee gebeurd?
daandaan zegt
@norge: net zo groot als de kans dat het voor de eerste keer gebeurt…
jolig zegt
@daandaan: Had je toch iets beter moeten opletten bij wiskunde.
daandaan zegt
@jolig: ik denk dat je zelf wat beter had moeten opletten
jolig zegt
@daandaan: Dat ook, maar dat neemt niet weg dat de statistische kans op herhaling een heel stuk kleiner wordt.
rooster zegt
@jolig: Stel je krijgt bij muntje opgooien 20 keer achter elkaar kop. Volgens jou zou dan de kans dat je de 21ste keer munt krijgt groter moete zijn dan de 20 keer daavoor. Echter de kans op munt is exact even groot als alle voorgaande keren, namelijk gewoon weer 50%
daandaan zegt
@rooster @jolig: eens! Vanaf punt 0 is de kans op 2 dodelijke crashes met de auto veel kleiner dan de kans op 1 dodelijke crash. Nu heeft er echter al een crash plaatsgevonden. De kans op een volgende crash is dus precies gelijk aan de kans op de eerste crash
Vincegail zegt
Dat ding was eerst geel, dan roze, dan matrood, en nu zwart met tricolore invloeden. En dan ook nog een dodelijk slachtoffer in gemaakt. En de mega-rekening die Horacio ongetwijfeld zal presenteren om deze weer fatsoenlijk te maken. Ik wens de metaalhandelaar veel succes met de verkoop!
Freewarefreak zegt
@Vincegail: Precies, komt neer op een volledige rebuild. Tot op de laatste schroef. Weet niet of iemand er dat voor over heeft. Voor dat geld heb je ook een ongecrashte.
xiran zegt
@Vincegail: het kan ook anders, als je een kit van een ultima gtr koopt kan je de motor inbouwen.
Vincegail zegt
@xiran: Koop ik liever voor 40 – 50.000 pond een tweedehands Ultima in de UK met een zwaar opgefokte Corvette motor er in:
http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/ultima/all-models
xiran zegt
@Vincegail: goed punt maar een ultima heeft bijna nooit een v12. Een v12 middenmotor is voor mij wel het ultiem haalbare op autogebied.
rotarypowah zegt
Er is vast wel ergens een kunstenaar (Anthony James) die er wat mee kan. Zie trouwens niet in waarom het ineens een probleem moet zijn om deze auto over te nemen, omdat er iemand in gestorven is.
Edge zegt
Mwah, als ik er geld voor zou hebben zou ik gewoon een nieuwe bestellen. Liever een ‘eigen’ nieuwe Pagani dan eentje die al eens in de prak is gereden. Het frame etc zullen ondanks vakkundige herstelwerkzaamheden nooit zo sterk zijn als in een gloednieuwe.
wouteraerox zegt
Het grootste probleem bij herstellen lijkt mij dat je werkelijk alle onderdeeltjes moet controleren. Uiteindelijk blijkt er meer kaduuk te zijn dan je vooraf inschat denk ik..
Carreza zegt
Naar Horacio bellen en vragen voor een volledige restauratie. Als ik het geld zou hebben, zou ik geen moment twijfelen, ook al doe ik er veel verlies op!
C6_R zegt
Zonda van het geld!
Ferry_76 zegt
Die kerel is uit de auto geslingerd en dus niet in de auto overleden, maar aan de foto’s te zien is de monocoque van deze Zonda ook beschadigt en dan wordt repareren wel een heel duur geintje..
MARS zegt
Leuk voor de cross!
RazorHead zegt
idd, als de carbon monocoque beschadigd is lijkt dit mij eerder een gevalletje total loss..
vale46 zegt
Alleen voor dat 7.3 V12 blok zou ik heb al kopen!
Nee serieus, een auto waar bloed een plakt moet ik niet hebben hoor, ik heb nog een beetje emotionele gevoelens.
ferrarifan1991 zegt
Denk dat een nieuwe word
Gaat te veel kosten denk ik aan reperatie kosten
Zeker die 7,3 liter v12 van amg word een dure
schellekens006 zegt
Vind het nogal geld …
astonmartin20 zegt
De zonda in de link “vorig jaar” is niet dezelfde, want de deur is er daar uit en de voorkant is compleet weg. Toch gaat het in beide verhalen over dezelfde vent die gecrasht en overleden is
KaCh1ng zegt
@astonmartin20: deur/andere onderdelen achteraf terug geplaatst?
bozewolf zegt
lmao, scheuren in een zonda en dan geen gordel omdoen?
Darwin award!
Vincegail zegt
@bozewolf: Als ie zich al heeft voortgeplant telt dat niet meer…
bozewolf zegt
@Vincegail: Er komt iig niet méér nageslacht.
lemans96 zegt
@bozewolf: Inderdaad. Ik doe mijn gordel om in elke auto waar ik instap. Ook al hoef ik maar 100 meter te rijden. Ik kan me zo voorstellen, dat als je zo’n legendarische auto als zo’n Zonda hebt, dat je daar dan ook elke keer weer met respect en ontzag in plaats neemt. Als je dat niet doet, dan ben je zo’n ding, in mijn ogen, niet waard.
bart123456 zegt
@lemans96: Wat een nutteloze mededeling. Als iedereen hier gaat roepen dat hij/zij zijn gordel om doet, wat is daar dan de toegevoegde waarde van? Lijkt me vrij normaal gedrag.
Of ga je dadelijk ook nog roepen dat je je deuren en ramen afsluit als je van huis gaat?
Vanquish zegt
Ik denk dat er maar weinig opnieuw gebruikt kan worden. Misschien de motor…
lamborgfan zegt
Ik zou hem kopen, maar niet fixen..
In de spotlights op een draaiend platform in mn garage naast de zonda f roadster en de grancabrio..
Keep on dreaming..
hamerhaai zegt
Dat er iemand door is overleden geeft hem juist karakter!
Helaas heb je ook te maken met een brak bouwpakket, waarvoor ik, ondanks dat hij volledig herbouwd wordt toch minpunten zou toekennen.
xiran zegt
@hamerhaai: … jij bent niet goed.
pomoek zegt
52 is te jong om het tijdelijke voor het eeuwige te verruilen, maar dan is dit toch beter dan wegkwijnen in een ziekenhuisbed denk ik…
lemans96 zegt
Oewh au ! Was het eerste wat ik dacht toen ik die foto zag. Zonde(a)
kilum zegt
ik zie een hoop reacties van mensen die zeggen voor dat geld koop ik wel een nieuwe.
dat is het hem dus dat kan niet. ze maken nu alleen nog de huayra.
dan zou ik nog steeds liever 2e hands ergens een zonda kopen (supercar dealer in dubai misschien) alleen al omdat dit een schade auto is en al is hij 100% hersteld zou ik het toch nooit helemaal vertrouwen.
kilum zegt
@kilum: Alhoewel ze dan ook niet cheap zijn
http://www.jamesedition.com/cars/pagani/zonda_f/zonda-f-clubsport-for-sale-594056
Alfarobert zegt
Gewoon de schredder in.Niemand die dit koopt en de kentekenbewijzen zijn toch al ingeleverd.Weg=weg.
xiran zegt
@Alfarobert: maar de onderdelen zijn de moeite waard.