Deze bijzondere wagen werd speciaal op verzoek van een Arabische oliesjeik gebouwd voor 3,4 miljoen dollar. Een hoop geld? Het moest dan ook de snelste straatauto ter wereld worden.
Ballen als ze het getest hebben, want het woord gaat dat de C1000 ruim 431 km/u haalt uit zijn 5,6-liter V8. Ter vergelijking: dit is ietsiepietsie sneller dan de 15 jaar jongere (opgevoerde) Bugatti Veyron Super Sport, maar dan met een minder doorontwikkeld lijf.
Mercedes en Lotec kregen een grote zak met geld om zich helemaal uit te leven. De Mercedesmotor werd opgefokt tot 1000 pk met twee Garrett turbochargers, die het koolstofvezel carrosserie en alles erop en eraan in 3,2 seconden naar de 100 km/u katapulteert. Van 0 naar 200 km/u doet-ie in 8,08 seconden. Ook aan luxe is gedacht. De C1000 heeft airco, verstelbare pedalen en stuurkolom en – ja ja – een bagageruimte.
Op de een of andere manier was dit alles niet bijzonder genoeg, want de auto staat al lang niet meer bij zijn eerste baasje. Er is in de loop der jaren flink heen en weer geschoven met de C1000. Voor zover wij hebben kunnen achterhalen stond hij voor het eerst te koop op een Barrett-Jackson veiling, waar hij voor 243.000 dollar van de hand ging. Dat is pas een harde afschrijving! Een paar maanden later stond hij alweer op eBay bij een handelaar in Georgia voor 350.000 dollar. In Concorde, North Carolina werd hij in stukken gesignaleerd, mogelijk omdat er een oepsje mee is gebeurd.
Gelukkig is er nu niets meer van enige schade te zien en wordt de C1000 tussen 31 oktober en 3 november geveild door RKM Collector Car Auctions. Richtprijs: tussen de 1 en 1,3 miljoen dollar. Geen slechte investering, lijkt mij.
Ook benieuwd hoe de C1000 klinkt? Hieronder een walkthrough.
beukeltje zegt
die sjeik had zeker geen zak geld gegeven voor een designteam, of de sjeik heeft geen smaak (net als de meeste sjeiks).
lambo4all zegt
@beukeltje: vind het design gaver fan meeste huidige wagens! Aan de voorkant zie je dat de wagen uit de jaren 90 komt. Maar de zeikant en achterkant zijn uniek en (in mijn ogen) heel mooi vormgegeven. Vergeleken met dit is een bugatti eenheidsworst.
Bartholomeo zegt
@lambo4all: zeikant en achterkant? Is dit dan de voorkant (zeik-kant) en achterkant? Of bedoel je zijkant? :p
lambo4all zegt
@Bartholomeo: ik twijfelde al.. Haha >.<
B3nk0 zegt
@beukeltje: We hebben het hier over een design uit de jaren ’90.
De jaren ’90 staat bekend als vrije design en stijl (vreemde kapsels en veel kleur en aparte kledingstijl).
Dan is het nog best goed gekomen en de auto er nog enigzins “schoon” eruit ziet, dus weinig fratsen en heb het niet over niet vuil.
henk123456 zegt
Leuk om mee naar de gelijknamige supermarkt te gaan!
berlinetta zegt
@henk123456: Leuke bedrijfsauto voor de C1000. Boodschappen altijd op tijd bezorgd.
flatsbats zegt
@berlinetta: Moet de bezorger van de C1000 wel steeds drie keer rijden i.v.m. de waarschijnlijk niet al te grote bagageruimte, dus ‘op tijd’ kun je je afvragen…
jweelden zegt
Ik dacht toen ik snel keek aan die porsche carrera gt1.
a3aan zegt
Cool ding!
jweelden zegt
Ook denk ik bij die lampen aan die kawasaki motorfiets ninja 14zx of 12zx ofzo
batman zegt
Ik vindt hem heel mooi!
viezefreddyw zegt
Is natuurlijk supertof als je zo’n ding hebt, maar mijn god wat is ie lelijk!
ropbp zegt
De voorkant is een mix tussen een Spyker en een Leaf, de achter en zijkant lijken nergens op……..
Het interieur lijkt in elkaar gezet tijdens een handenarbeidlesje van groep 8.
dunhozzie zegt
Ik vraag me af hoe goed ie ook tot stilstand komt. En hoe goed ie met zijn banden en brandstof omgaat. Als je bedenkt dat de veyron tegen de limiet aanzit en die is 15 jaar jonger. Maar goed gewicht zal ook natuurlijk een factor zijn…
nickelb zegt
Volgensmij hebben ze de mb-sauber gt wagens als inspiratie gebruikt
lambowambo zegt
Wat een ongelofelijk lelijk hok zeg.
w0o0dy zegt
is er niet ook een Lotec Sirius gebouwd? Die was minder lelijk maar waarschijnlijk ook minder snel.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: idd de Lotec Sirius
hansaplast zegt
Qua beenruimte houdt het ook niet echt over, ziet er niet bepaald comfortabel uit (7.41). Sowieso een wonder dus dat er 2 amerikanen in deze auto passen!
w0o0dy zegt
kleine docu over de Sirius
http://youtu.be/nF_fje3gPVk
w0o0dy zegt
en nog iets in het duits
http://youtu.be/8WfvnUnUn8I
Themerc zegt
Die Alfa 164 style achterlichten maken hem erg dik. Deze achterlichten zijn trouwens wel vaker toegepast in dit soort unieke creaties!
woot zegt
@lefty: of van een GTV :p
ukbob zegt
Gaaf, nog nooit gehoord van dit ding! Die foto’s waarop ie in stukken lijkt te liggen lijkt me geen geval van schade maar onderhoud/revisie van het blok.
406_v6 zegt
431 km/h?? Dus de teller loopt hier ook nog off scale…. :-)
kcoupe24 zegt
En binnenkort wordt ie omgekat tot Jumbo!
3246cm252kw zegt
Jammer dat die rechts gestuurd is…
danielj zegt
@3246cm252kw: Inderdaad, gelukkig zit de versnellingspook wel aan de goede kant.
3246cm252kw zegt
@danielj: wow dat is sick had ik helemaal niet gezien. Dat is wel chill… Maar nog vervelend bij de Mac of in parkeergarages…
Hupke zegt
Echt lelijk is hij niet maar ook helemaal niet echt mooi.
Ze hadden er meer van die Mercedes Sauber C9 ofzo uit die tijd moeten insteken.
Die achterkant lijkt op iets van zo’n ford conceptcar uit de ’90s.
numpty zegt
Als ik nou toch zo’n zak geld te spenderen zou hebben aan een auto, zou ik toch voor de CLK GTR Roadster gaan welke, op rechts, naast dit artikel, verschijnt. Misschien minder ‘bruut’ maar meer een icoon in mijn opinie. Of misschien is dit jeugd sentiment, het zij zo.