Op papier niks indrukwekkends, maar relatief gezien een beste prestatie voor deze piepjonge Volkswagen Polo occasion.
De ‘modale’ auto van Volkswagen is niet langer meer de Golf. Die is een beetje naar boven gekropen, bijna duur te noemen. Als je een voordelige Volkswagen wil, kun je beter naar een Polo zoeken. Marktplaats staat er bomvol mee.
Niet speciaal?
In theorie is het blauwe exemplaar van vandaag niet zo indrukwekkend. Het is niet de duurste, ook niet de goedkoopste. Hij is nog niet zo oud, maar ook niet fonkelnieuw en heeft niet de dikste motor (het is zelfs een diesel). De kleine velgjes, gebrek aan LED-verlichting en het basale interieur maken het een relatief goedkope versie van de Polo. Maar zoals gezegd, een Volkswagen Polo occasion kun je al krijgen voor veel minder dan 8.950 euro.
Druk
Ook de kilometerstand is gemiddeld voor een Polo op diesel. Maar toch is daar iets opvallends mee aan de hand. Het gaat namelijk om een Polo uit 2018, twee jaartjes terug. Voor het feit dat de auto dus slechts twee jaar de tijd heeft gehad om te rijden, heeft de vorige eigenaar het druk gehad met de Polo. De kilometerstand is 279.100 km, wat in theorie een bizarre 139.550 (zeg maar 140.000) per jaar is. In een basale Polo!
Goedkoop
We zeiden al dat het niet de goedkoopste Volkswagen Polo occasion op Marktplaats is, maar wel de goedkoopste Polo (AW) van Marktplaats. De jongste generatie Polo is pas sinds 2018 op onze wegen te vinden en 8.950 euro is weinig voor deze jongste generatie. Er zijn dan ook weinig die een jaarkilometrage van tegen de 140.000 km hebben. Wat zou het geweest zijn voor auto? Ondergetekende denkt lesauto, maar er zijn veel meer redenen voor een Polo om veel kilometers te klokken. Het aandurven om nog veel meer kilometers op de auto te zetten kan op de advertentie van de Polo.
Met dank aan Ronald voor de tip!
tla13 zegt
De auto is iets meer dan 2.5 jaar oud (maart 2018) dus zijn het ‘maar’ 111.640km per jaar :D
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Lesauto is inderdaad het meest waarschijnlijk. Zelfs ZZP’ers die in de thuiszorg werken en veel km’s maken met de eigen auto zie ik niet meer dan een ton per jaar rijden (of überhaupt geld hebben voor een nieuwe Polo diesel).
Succes met de verkoop, want wie wil deze auto nou hebben?
slowland zegt
Lesauto???? Die rijdt 20km in een uur! Die maken helemaal geen kilometers.
Ik heb jaren woon-werk verkeer gehad van Groningen naar Vianen. In die jaren reed ik zo’n 120.00 per jaar.
Deze auto heeft waarschijnlijk een soortgelijke geschiedenis
Variomatic zegt
@F36GC: of ‘nachtapotheker’, die rijden ook allemaal in Polo’s
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ghehe
monsieurleloure zegt
Meer dan 100.000km in een schraap-Polo met een diesel wil je je ergste vijand niet aandoen. En toch is zoiets gebeurt (-;
Bij nader inzien valt dat ‘knaak’ook wel weer als ik advertentie mag geloven, tekst van Autoblog zette mij op het verkeerde been.
Ot92 zegt
@monsieurleloure Stel je niet aan man. Met 95pk en 250nm komt ie prima vooruit hier in NL.
Daarnaast bestaat de kans dat ie gekieteld is, dan doet ie 150pk en 330 a 350nm koppel. ;)
monsieurleloure zegt
@ot92
150pk is nog karig. ….
jarnobakker zegt
@monsieurleloure: voor een polo niet . en als diesel heb je dan ook veel meer koppel.
Ot92 zegt
@monsieurleloure Ik rijd in een diesel met ruim 200pk. Het volledige vermogen spreek je haast nooit aan in het dagelijkse verkeer hier in NL, tenzij je s’nachts sprintjes trekt van 100 naar 200 om met Dragy even te meten hoe snel je auto dat doet.
In Duitsland wordt het weer een ander verhaal, daar zou ik zeggen dat 200pk net genoeg is als je een redelijke autobahn cruiser wilt hebben.
lekbak zegt
@monsieurleloure: 150pk is ontzettend veel en meer dan genoeg om een grote auto van 1800kg uiterst comfortabel en met bergen vermogen op reserve door het verkeer te loodsen.
meetsysteem zegt
Goed gesproken Ot92! Dit soort autootjes rijden best goed. Een Bentley met luchtvering is misschien iets fijner, maar lastiger te parkeren (tenzij je je laat chaufferen). En zo’n 911 of een ander steigerend paard is vast sneller. Dus, waarde Monsieur LeLoure, stap ook eens met je andere been uit bed, sta je weer met beide benen op de grond.
Goed weekend!
soundgarden zegt
@Ot92: 100nm winst met deze blokjes na een chipje? Nee nee nee nee meneer, dat doen we ff niet
Ot92 zegt
@soundgarden Het is een geknepen 1.6tdi die ook in de Golf en Passat ligt. In de Golf en Passat doet dezelfde motor 110, 115 of 120pk.
Ot92 zegt
En dat is dan het geclaimde vermogen, meestal doen ze zo’n 10pk meer…
johan_schipper zegt
@soundgarden: Met de 3 cilinder 1.2tdi uit mijn Fabia Greenline heb ik al 60NM winst met een simpele chiptuning, dus 100NM winst uit een 4 cilinder 1.6tdi kan best realistisch zijn denk ik
mauwerd zegt
precies. en dit is gewoon kwaliteit. vroeger ook eens een polo gehad, bleef maar gaan dat ding.
toniominestrone zegt
In de praktijk moet een lesauto het niet hebben van zijn hoge kilometrage, rijden veel in en om de stad.
Loek zegt
@toniominestrone: en toch, je rijdt soms wel 12 uur per dag bijna non stop. Mijn instructeur had zijn auto twee jaar en heeft in die tijd ook ruim 160k er bij op gezet.
TomM zegt
En het is een export prijs ex btw en bpm…
bbfix zegt
Volgens mij een onopvallend voertuig van de hermandad… dubbele diensten, dan kom je daar wel op. Met de truck reden we dubbele diensten en gemiddeld 3 ton per jaar.
toyotafortuner zegt
Je moet t maar willlen: een ton per jaar in een Polo
JaxDryke zegt
Heb het drie jaar gedaan. Was prima te doen. En ik ben twee meter :)
20klepper zegt
dit type Polo rijdt super, zeker net zo fijn als een Golf. Dus zeker geen straf
donaldjgarrison zegt
@20klepper: alles met minder dan een 6 cilinder is een straf.
monsieurleloure zegt
@donaldjgarrison
Gelukkig is er nog iemand die het snapt.
BerlingoHdi zegt
Motortje is waarschijnlijk wel altijd warm geweest, alleen is het niet het allesbeste dieseltje.
wildbeest zegt
@berlingohdi: bij gemiddeld 50 kmph per uur kun je uitrekenen hoeveel uur de berijder op deze stoffen seats heeft gezeten
bpc zegt
Bij zulke kmstanden wordt meestal veel snelweg gereden dan ligt je snelheid meestal wat hoger
metalmike zegt
@bpc: Niet bij een lesauto
johan_schipper zegt
@metalmike: een lesauto maakt geen 280k km in 2.5jaar
JaxDryke zegt
Toen ik nog in de kunststof kozijnen wereld zat, reed ik het hele land door in zo’n new Polo.
Ik reed gemiddeld 4000 kilometer per maand, dus 48000 per jaar.
Eens per maand reed ik naar een beurs in Spanje en ook eens per maand reed ik naar Tsjechië, meestal voor tripjes aan de fabriek. Die tripjes waren heen en terug in twee dagen en één dag per beurs, dus trips van drie dagen. Vrijwel altijd in het weekend, terwijl ik van maandag t/m vrijdag werkte. Daarmee kom je per maand aan 4000+ kilometer extra. Dus dan wordt het 8000 x 12 = 96000 per jaar. En dan was ik verkoper en colporteur in één.
Mijns inziens was dit geen lesauto, maar van iemand die in de sales zat.
poeperman zegt
@JaxDryke: white gold?
Dutchdriftking zegt
Veel te veel kilometers voor een lesauto. Die rijden lang niet zoveel. Ik denk een internationale documenten koerier.
Roel zegt
Heeft deze het toch wat beter gehad dan ik. Reed 3 jaar lang een ton per jaar in een polo 1,2 3 cilinder benzine. Niet vooruit te branden.
sudbina zegt
Dienst auto van een overheids iets.
Wij hebben ooit van de KLPD een Fabia SDI met een zelfde soort uitrustingsniveau aangeschaft; ding had ook dik 2ton in nog geen drie jaar gedaan. Wij hebben er nog 3 ton bijgezet in een kleine tien jaar. Deze ad doet me daaraan denken.
ericd zegt
Tandwieltjes er op nakijken? Misschien registreert ie voor iedere écht gereden km wel 2 km.
vpowert zegt
Volgens Finnik is ie van een particulier geweest. Misschien iemand die onverwachts de liefde van zijn/haar leven ontmoette aan de andere kant van het land.
Jochen zegt
@vpowert: in dat geval wordt woon-werk ineens heel logisch met een kilometervergoeding natuurlijk
yippiekaye zegt
C 63 mag helaas niets trekken…
ozzytrk zegt
Vrachtwagenchauffeurs taxi chauffeurs rijden 100.000km per jaar. Wat heeft deze polo allemaal meegemaakt ?
k20r zegt
Mensen tegenwoordig zijn verwend.
Er is niets mis met zulke autootjes. Hier zit zat luxe in en comfort.
Vergeleken met wat men ‘vroeger’ reed, kun je hiermee makkelijk een één stuk naar Oostenrijk rijden.
Geen fan, maar het zit goed, rijdt goed, genoeg comfort en genoeg vermogen voor normaal verkeer.
azuli zegt
Jeetje zonder Active Display, Automatische airco + CC, DSG7, Highline, R-Line pakket ziet dit interieur/dashboard er erg gedateerd uit zeg. Ik zou lekker doorzoeken naar een 1.5tsi met de bovengenoemde opties en uitvoering. Lekker laten staan deze.