Officieel gaat deze getunede Dodge Viper door het leven als ASC Diamondback Viper concept. Voor de 2006 Detroit autoshow heeft ASC deze Viper geprepareerd, echter is de performance door McLaren verzorgd. Nu staat deze Viper voor een spotprijs te koop, ergens in California.
Er is slechts een ASC Viper gemaakt, ooit. Deze is direct na de Detroit show naar grootmoeder verhuisd en heeft slechts 55 mijl gereden. Ooit kostte het ruim zeven ton om deze Viper in elkaar te zetten, in een tijd dat de dollar nog iets waard was. Twee jaar later hangt er een prijskaartje dat slechts $295.000 vermeldt aan.
In plaats van 500pk heeft McLaren dit V10 monster 615pk meegegeven. Een cijfer waar tegenwoordig ook de ACR van Dodge zelf zich prima aan kan meten. De vraag die dan alleen gesteld moet worden is: heeft de ACR wel van die coole pijpjes uit de motor steken? Nee! Bovendien zitten er veel te veel Spoilers op, en deze zitten niet op de ASC Viper. Het feit dat er maar één Diamondback bestaat maakt dan uiteindelijk het kostenplaatje compleet, vraag maar aan moeder de vrouw.
Jochem zegt
ksnap het nog steeds niet met die pijpjes,
hoe zitten die nu?
NLX zegt
ik snap niet waar die 700000 dollar precies aan is uitgegeven
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Lijkt me niks voor het Britse-dus-nuchtere-MacLaren (?) om een Viper beet te pakken…
Aan de andere kant heb je dan wel American Power en Europese wegligging! Dat heeft dan wel weer wat.
Brammer zegt
De standaard Viper heeft ook 600pk hoor voor zover ik weet ;) De ACR is enkel lichter gemaakt en wat meer “hardcore” ivm vering enzo dacht ik.
Solstice zegt
Die inlaatkelken zijn echt fantastisch, doen me denken aan de oude CanAm McLaren’s M8. Het lijkt een koopje, maar het is nog de vraag of deze auto z’n waarde zal behouden (de naam McLaren helpt natuurlijk wel)..
JackBlack zegt
Vraag ik me dus ook af, ze zitten er nou niet bepaald symmetrisch opgemonteerd. Iemand een goed antwoord?
Bramzel zegt
Kleine kanttekening; de McLaren die aan deze wagen heeft gesleuteld is voor zover ik weet niet de Britse F1 / Mercedes boer, maar een Amerikaans bedrijf met dezelfde naam.
Alwood zegt
@Brammer
klopt, de 2005-2006 viper had alleen een schamele 500pk.
BMWGuy zegt
mooi? Nee, Lelijk? Nee
WAT IS HET WELL!!!!!!!
een 7 ton kostende 610pk zuipende benzine bak!!!
ik bedoel kunnen ze een keer niet een snelle mooie zuinige Viper maken..
Elektriesch??
Bramzel zegt
Dit is het bedrijf wat de motor van deze wagen onder handen heeft genomen:
http://www.mclarenperformance.com/eportal/default.aspx
RenesisHP zegt
@Jochem.
Open Throttle induction. Daar zitten klepjes in.
Het zou meer pk’s moeten opleveren. Ik heb alleen wel eens begrepen dat het de duurzaamheid van de motor weinig goeds doet. Dit door het gebrek aan filters.
Ik heb dit vroeger wel eens met een opgevoerde brommer gedaan. Het ging maar even goed. :roll:
RenesisHP zegt
Mooi stukje van de bedrijfshistory; Subsequent versions of this engine project eventually won the 1st FI World Championship for a turbo engine in 1983 with Nelson Piquet and Brabham.
Volgens mij weten deze jongens best wel wat ze doen. :lol:
VonStroke zegt
Wat een onzin, je kan beter een ACR bestellen. Die heeft een superieure (lees als je wil Europese) wegligging! En dit aan een fractie van de prijs.
Pannekoek zegt
Et voila!
Die kelken zaten ook op hun Can-Am auto, de lange kelken moesten voor meer koppel zorgen en de korte voor mee pk’s. In ieder geval dat was het idee erachter.. :roll:
blokker5 zegt
Raar dat dat mag een autobedrijf mclaren noemen, ik was in eerste instantie inderdaad verbaasd dat mclaren aan een dodge viper zou werken
GeoBem007 zegt
mx5/rx8owner: Hier zitten ze wel ‘veilig’ onder de motorkap. Nemen ze net dat meer lucht binnen, maar amper water/vocht of stofdeeltjes en vuil. Is net wat anders dan op een brommertje ;)
Zo’n inductie zorgt voor een goede luchtstroom, de vorm zorgt er ook voor dat de lucht op de ‘goede’ manier in de motor komt.
Ik vind dit maar niets. Doe mij voor dat geld maar een opgevoerde ZR1 ;-)
RenesisHP zegt
De azijnpissers snappen volgens mij niet dat het hier om een uniek exemplaar gaat.
Natuurlijk is het belachelijk duur. Je krijgt er alleen een auto voor terug waar hoogst waarschijnlijk meer racetechnologie in gepropt is dan bij eerdergenoemde ACR.
Hoe denk je dat ze anders aan die 7ton komen? Ontwikkeling, testen en nog meer testen.
Hoogstwaarschijnlijk bevat deze auto veel one off onderdelen. Dat is uiteraard veel duurder dan massaproduktie onderdelen.
Een beetje gekke raceauto kost ook al snel een miljoen. De kosten lopen bij dit soort projecten absurd snel op. Ze liggen dus uiteraard ook stukken hoger dan bij de “gemiddelde” produktieauto’s, zoals de ACR dat ondertussen ook is(in kleine mate).
Ik vraag mij namelijk nog steeds af wat die Glickenhaus Enzo heeft gekost. Dat was ook een one off. De kosten van die grote beurt lagen waarschijnlijk nog hoger dan de kostprijs van de Enzo zelf. :o
Brammer zegt
@mx5/rx8owner
Dat was 5 miljoen stond in een van de eerdere berichten ;) Enzo inclusief mag ik wel hopen :)
RenesisHP zegt
@GeoBem007.
Oké, ik had wat duidelijker mogen wezen.
Een vriend van mij heeft een tijdje overwogen om z’n Clio RS 2.0 16v op te voeren. Hij heeft hier toen ook research naar dit soort inductie gedaan. De pk toename was flink hoog. Bijna turboachtige cijfers.
Op het forum werd het hem toch flink afgeraden vanwege de veel hogere slijtage. Dat is niet alleen vanwege de extra pk’s, maar ook zeker door het gebrek aan filtering.
Eigenlijk is dit meer racerijspeelgoed. Daar maakt de levensduur van het blok een stuk minder uit. De race uitrijden is al voldoende. ;)
RenesisHP zegt
@Brammer.
Als je zulke prijzen voor je auto wil betalen,.. denk ik niet dat zoiets geheel interessant meer is.
Dat mag je tenminste wel hopen. ;)
VonStroke zegt
@mx5/rx8owner: Als prijs voor de P4/5 circuleren er prijzen tussen de 3 en de 5 miljoen euro. Exclusief Enzo!
sander-amg zegt
@ jochem
@ mx5/rx8owner
zoals duidelijk is dit een race wagen waar zo veel mogelijk pk’s uit de motor gahaald wilt worden.
dat betekend dat hiermee waarschijnkijk op het circuit gereden wordt, en op het circuit rijd je heel hoge toeren.
volgens een natuurkundige wet geldt dat de druk in een buis of cilinder zich omdraait als deze een open uiteinde tegenkomt.
zoals we weten is er altijd een onderduk in het inlaatspruitstuk.
als er door de inlaatslag van de motor lucht wordt aangezogen zullen de inlaatkleppen op een gegeven moment sluiten, de lucht die hier tegen op botst zal zich verplaatsen naar het uiteinde van het inlaatspruitstuk en van duk veranderen. deze onderdruk wordt dus een overdruk. deze druk zal zich terug verplaatsen richting de inlaatklep, en omdat we met hoge toeren te maken hebben, zullen we de inlaat zo kort mogelijk moeten maken om deze overdruk puls precies terug te laten sturen bij het begin van de inlaatslag.
zo creeer je overdruk in de cilinder en meer lucht betekend meer benzine grotere expansie en meer vermogen, pk’s dus.
SimonMc zegt
@Brammer: was 5 miljoen EUR, enzo niet inbegrepen dacht ik.
Foramen zegt
vind het er erg gaaf uitzien alleen vind ik er iets missen ik weet niet echt wat maar er mist iets.
@Jochem
als je de inlaat kelken bedoeld,
door als tuner zijnde met de inlaat kelken te spelen dus het verwisselen hiervan lengtes proberen (of uitrekenen natuurlijk) kan je een betere mengverhouding tussen lucht en benzine creëren en zal dus het motorblok beter presteren.
GOD zegt
Die inlaat kelken moeten wel precies berekend zijn anders heeft het geen nut
Timmah zegt
@ Sander amg , MX5/RX8 en andere…
Die open inlaatkelken zorgen niet per definitie voor meer vermogen. Met de lengte van die inlaatkelken kan je wel kleine wijzigingen brengen in de vermogenscurve , bv veel topvermogen of veel power in midrange.
Veel toegepast bij motorfietsen in de racerij die een aantal jaren terug nog waren uitgerust met Flatslide carburators van het merk Keihin. Hiervoor kon je deze ‘velocity stacks’ verkrijgen in een 5 tal verschillende afmetingen met bijhorende kleur. Echter zal je dat nooit of zelden in de racerij gemonteerd zien zonder ‘airbox’ . Dit heeft te maken met de resonantie van de inlaatlucht. Verschillende volumes van airboxen geven weer verschillende vermogencurve’s. Sander zijn uitleg is hierin gedeeltelijk juist , maar de stelling dat korter inlaattraject meer vermogen geeft is niet juist. De juiste resonantie dient gekozen te worden ifv de toepassing , en dit kan nagenoeg niet zonder montage van een airbox rondom de kelken.
Zoals hier toegepast lijkt het me meer een showitem en zeker geen ‘unique intake system’ zoals ze in het artikel vermelden. Tevens zou de luchtstroming over de motorkap er wel eens voor kunnen zorgen dat er niet voldoende lucht kan aangezogen worden door die kelken bij hoge snelheden.
Apache zegt
Het is nog een vree mooie!
GT300 zegt
en die inlaatbuizen zorgen niet noodzakelijk voor extra slijtage, je kunt er ook filters op zetten, soms monteren ze de filter in de motorkap,
aparte gaskleppen zorgen vooral voor een vlakkere koppelcurve
P@trick zegt
@Bramzel
Zo te lezen hebben de bedrijven met dezelfde naam dezelfde “oprichter” (Bruce McLaren) als ik het zo mag noemen!
M-lover zegt
open kelken blijven een heel mooi zicht, maar een airbox met een luchtfilter voor is denk ik in de meeste gevallen aan te raden!
ikke_ferrari zegt
Het ding is HONDSLELIJK… maar god wat zou ik em graag horen brullen!
Jorden zegt
tjah…
Leuk voor de verzamelaar, of voor in het museum
Fortuna zegt
McLaren is een familienaam zoals Smit en Janssen. Absoluut geen unicum.
En onder de kap komt er heus wel water en stof, trust me!
John zegt
Ik had al langer door dat de meesten in NL niet zo snel meer zijn onder invloed van de vertragende werking van de overheid en de strenge controles, maar om nou berichten van drie jaar geleden als nieuws te posten …
“Voor de [b]2006[/b] Detroit autoshow heeft ASC deze Viper geprepareerd”
kyanite zegt
@John
Het nieuws is ook niet dat de auto geprepareerd is, maar dat deze nu te koop is.
Voor mij valt dat niet in de categorie nieuws, maar voor andere blijkbaar wel.
sander-amg zegt
@ Timmah
ik geloof ook zeker dat dit voor de show is en dat het vermogen door deze kelken niet drastische zal steigen. er zullen ook een hoop verschillende factoren zijn die hier van af zullen hangen.
bij deze opgevoerde motoren zal het nut van deze korte kelken alleen maar zijn dat er weinig weerstand zal zijn bij het aanzuigen van de lucht, deze hoeft niet door een luchtfilter die enige weerstand bied.
hoewel het enigzins nut heeft, want in de theorie en praktijk klopt mijn verhaal over de onderdruk die overdruk wordt, want als voorbeeld heeft BMW en Mercedes-Benz modellen met variabele inlaatspruitstukken.
en ik heb zelf op school ook testen gedaan met een motor op een testbank en de juiste inlaatlengte met het juiste toerental zorgte toch voor ruim 20% meer koppel!! en dat met verandering van een inlaatbuis!!
Cantago zegt
Wat een lelijk gedrocht zeg, bah, dat lelijke zwarte vlak enzo, vind het niks:S
ViperArry zegt
Volgens mij is deze Diamondback na de show in een prijsvraag van de Amerikaanse Viperclub de hoofdprijs geweest.
Je koopt dan voor 200 dollar een lot en maakt kans op de auto….
Nadeeltje, je mag nog wel de belasting erover betalen, niet een klein beetje voor zo’n auto.
Vandaar dat de meeste gewonnen auto’s na verloop van tijd weer te koop op internet verschijnen.
Ik meen me verder te herinneren dat de Diamondback een studie is geweest van Mclaren die heeft bijgedragen aan de huidige generatie Vipers (met nieuwe motortechniek).
De connectie Mclaren-Viper is eenvoudig te verklaren uit de autofamilie….
Daimler-Chrysler
Daimler is weer gekoppeld aan Mercedes Benz…. die vervolgens weer via de F1 is gekoppeld aan Mclaren.
P)