Hiermee own je elke lezersvraag van nicolasr.
Een goede pk-gewichtsverhouding is hét recept voor een rappe auto. Dat kun je op twee manieren oplossen: veel vermogen of weinig gewicht. Lotus-oprichter Colin Chapman was een fervent prediker van dat laatste en dat heeft heel wat lichtgewicht sportwagentjes opgeleverd. Van de eerste Lotus Seven tot aan de Elise, allemaal bieden ze een hoop fun met relatief weinig pk’s.
Ook deze Lotus doet het met relatief weinig vermogen: 200 pk. Wie kan rekenen, komt dan ook tot de conclusie dat deze Brit minder dan 200 kilo moet wegen. En dat klopt ook. Chapmans’ motto simplify, then add lightness is dermate rigoureus doorgevoerd dat een tweetal wielen het veld hebben moeten ruimen.
Zonder gekheid, je kijkt hier naar de Lotus C-01, een motorfiets dus. Het begon aanvankelijk met een design door Daniel Simon, die onder andere de futuristische auto’s uit Tron: Legacy en Oblivion ontwierp. Lotus stond niet onwelwillend tegenover het ontwerp, maar beschikte zelf niet over de benodigde kennis en kunde om een motorfiets te bouwen. Daarom werd de productie uitbesteed aan het Duitse Kodewa, tegenwoordig bekend onder de naam ByKolles Racing. Zij werkten al eerder samen met Lotus voor hun LMP2-avontuur.
Voor de aandrijving zorgt een 1195CC-Rotax v-twin, die ook in de KTM RC8R te vinden is. In de Lotus C-01 goed voor circa 200 pk, terwijl het drooggewicht van de motor 181 kilo bedraagt. Dat lage gewicht is bereikt door behalve staal ook veel titanium en carbon te gebruiken. Onder andere de kappen zijn van koolstofvezel.
De productie werd gelimiteerd tot 100 exemplaren, tegen een nieuwprijs van ca 125.000 euro. Het is overigens maar zeer de vraag of dat aantal gehaald is, deze motoren worden maar zeer zelden in het echt gespot en nauwelijks te koop aangeboden. Laten we het voor het gemak houden op ‘zeer exclusief’.
Hoewel de nieuwprijs niet mals was, lijkt de C-01 allerminst een slechte investering geweest. Binnenkort gaat dit groene monster onder de hamer en verwacht wordt dat de opbrengst tussen de 330.000 en 400.000 euro zal liggen. Daarmee is de Lotus nog een stuk waardevaster dan een Ducati Desmosedici RR.
dutchcarguy zegt
-edit: gaarne met meer dan één woord reageren. Of niet ;)-
dutchcarguy zegt
@dutchcarguy: excuses. Deze motor is kneitereres dik. Beter? ;)
Dizono zegt
@dutchcarguy: ja
jasbelle zegt
Ben meer van auto’s, maar dit is toch pure porno op wielen!
Dutchdriftking zegt
Hij is wel heel gaaf.
dwersbongel zegt
Dit is wel heel goed gelukt!
pinut187 zegt
Mooi is ie niet, gaaf wel.
Kende deze ook nog niet.
pinut187 zegt
@pinut187: ik heb liever de Duc.
soes750 zegt
@pinut187: precies. De Duc is minder waarde vast. Maar 100.000x mooier. En meer rij plezier, dit kan niet fijn rijden.
rotarypowah zegt
“Hiermee own je elke lezersvraag van nicolasr.”
Maar tot op heden gaan die vragen over auto’s, dus is het valsspelen ipv ownen.
Wist overigens niet dat dit ding echt in productie genomen was. Mooi is anders.
MARS zegt
@rotarypowah: inderdaad, had mijn gixxer ook wel kunnen noemen..
raceface zegt
Ziet er super dik uit !
stijnn zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
davelepeef zegt
LOL @ Chapman’s “moto” – mooie fout ;)
koeckenbacker zegt
Echt supergaaf dit
robv93 zegt
Bij deze een reactie van een woord: Prachtfiets!
lincoln zegt
Prachtig ding ..
Maar zijn er inmiddels niet 1000den zelfbouw projecten die minstens net zo sexy zijn ??
Prijs maakt em een yuppiescum apparaat ..
Thumbs down van mij dus ..
werf76 zegt
Dan kom je met een vraag om pk/gewicht verhouding op een AUTOblog. Dan kom je vervolgens dat een brommer ze allemaal owned…
Beetje kansloos als je het mij vraagt. Er zijn vast brommers die deze weer owned.
Edge zegt
Ik vind dit een van de mooiste motorfietsen ooit gemaakt. Echt jammer dat het bij een beperkte run van peperdure Lotussen is gebleven. Als het nou gewoon een volumemodel van een echte motorfietsfabrikant was, zou ik heel hard sparen/naar de dealer rennen om zo’een te kopen. Voor nu blijft het bij plaatjes kijken en hopen dat ik de Staatsloterij win.
apriliarsv zegt
De Desmosedici RR komt alleen alweer door de GT-bocht eer dit gedrocht Strubben uit is. Wat een spuuglelijk patserding
racerx zegt
Toch jammer dat de RC8 Niet meer gemaakt wordt, bijzonder ding vond ik dat altijd. Misschien dat KTM weer een racer gaat bouwen nu ze aan MotoGP gaan deelnemen.
mcshine zegt
@racerx: 1 ritje op de SuperDuke en je hoeft geen racer meer.. Tis niet voor niks dat er nog maar weinig racers worden verkocht. De MT-10, Z1000’s en SuperDuke’s van deze wereld zijn zoveel lekkerder dan zo’n 15 minuten polsenvreter..
Dizono zegt
@mcshine: doodzonde eigenlijk want in de jaren 90 waren met name de 600cc supersports relatief comfortabel. Met een CBR, FZR of ZXR is het redelijk goed te doen langere stukken te rijden.
mcshine zegt
@dizono: klopt, zelf een Thundercat gehad, die was véél minder extreem dan de R6. Maar was bijdrage lancering gewoon de 600 cc super sport.
racerx zegt
@dizono: Dat gaat nog steeds beter op een superbike dan op een streetfighter/naked. Mijn S1000RR is een prima kilometervreter, zeker sinds ik er een double bubble ruitje opgezet heb. Zadel is voor een superbike best wel dik en is goed gevormd.
racerx zegt
@racerx: ik realiseer me dat ik uit enthousiasme weer eens teveel over mn brommer lul…
Jochempie zegt
@racerx: Je kunt beter over je brommer lullen dan over je lul brommen!
racerx zegt
@mcshine: Ik heb zelf een BMW S1000RR, waar ik met gemak een hele dag op kan zitten zonder centje pijn. Tegenwoordig zijn racers toch wel een stukje comfortabeler dan vroeger. Zelfs Ducati’s, vroeger notoire polsenslopers, zijn in de vorm van de 1299 en 959 tegenwoordig prima dagelijks rijdbaar. Geloof dat alleen de MV Agusta F4 nog een klassieke gestrekte zitpositie heeft.
Voor mij niets anders dan een dikke Superbike.
supersim200 zegt
Sex op 2 wielen
tvr1974 zegt
Dat er imbecielen zijn die zo een bedrag betalen voor zo een gedrocht.. Mijn blade heeft ook pk/gewicht 1:1
Dik 180pk, 172kg. Alleen dan een fatsoenlijk aërodynamica pakket dat als ik richting de 300 ga ik er niet afgeblazen wordt.. Wat moet je met 200pk als je geen aërodynamica hebt ?? Dus tja.. Dag Lotus. Hou t svp gewoon bij auto’s. Dat doen jullie een stuk beter.
mcshine zegt
Dit is echt iets voor in de woonkamer, en niet voor in de Eifel, krijg al pijn aan mijn polsen als ik er naar kijk.
mrwheely zegt
KTM RC twin een Rotax blok ????? Is door KTM zelf ontwikkeld en is een door ontwikkeld lc8 blok afkomstig uit de KTM Adventure waar Fabrizio Meoni de dakar mee won.
racerx zegt
@mrwheely: ik zat ook al te twijfelen, thx voor de bevestiging.
dappers zegt
Niet echt het chapman motto met een fiets van 180Kg, leuk voor de persberichten, niet voor de realiteit.
justy zegt
De één koopt een 1/18 schaalmodel van zijn/haar favoriete merk, de ander met iets meer flappen koopt dit. Je kunt met beide niet rijden. Mooi ontwerp en meteen een leuke vorm van marketing.