Veilinghuis RM Auctions zal binnenkort weer met een hamer zwaaien als er in Monaco een verse lading bijzondere bolides voorbij komt, waaronder deze Ferrari 625 TRC Spider. Voor de iets kleinere beurs hebben we deze zeldzame Lancia uitgezocht. Gebouwd in een oplage van 24 stuks en met een Nederlands randje.
Voormalig Lancia-importeur Paul Koot (wiki) stapte begin jaren negentig naar Zagato met het idee voor een coupé op basis van de Delta Integrale. Door Marco Pedracini werd vervolgens een koetswerk getekend en in 1992 mocht de tweedeurs debuteren op de Brusselse motorshow. De uiteindelijke doelstelling: een stuk of 500 Hyena’s op de weg zetten.
Fiat besloot echter niet mee te werken aan het coupé-project waardoor Zagato en Koot genoodzaakt waren alles in eigen beheer te doen. Ik denk dat veel ondernemers er de brui aan hadden gegeven als het moederbedrijf nee zou schudden, maar Paul Koot en de Italiaanse carrosseriebouwer gingen stug door. In Nederland werden de Delta Intergrale’s gestript en in Italië bouwde men er vervolgens een Hyena van. Bijkomend voordeel: hij werd ongeveer 200 kg lichter dan de originele Intergrale – mede dankzij het gebruik van koolstofvezel. Maar het omslachtige productieproces voerde de kosten aardig op, waardoor de vraagprijs op omgerekend 60.000 euro kwam te liggen.
Van de doelstelling om er 500 te bouwen stapte men af en tussen ’92 en ’96 zijn er niet meer dan 24 ter wereld gekomen, waarmee het direct al een klassieker werd. Een Intergrale EVO Coupé, hoe gaaf is dat? Uiteindelijk kwamen er drie op Nederlands kenteken staan, aldus huisspotter Appeltje.
RM Auctions biedt nu dit exemplaar aan. De viercilinder onder de kap zou na een tweak-sessie 300 pk leveren en stuwt de 1.148 kg wegende Hyena dus sneller naar de honderd dan een standaard versie met 250 pk, die er 5,4 tellen over doet. Verder is deze jongen onder meer uitgerust met een sportstuur en staat ‘ie op gele Koni’s. Verwachte veilingprijs: tussen de 100.000 en 140.000 euro.
amg77 zegt
Wat een faal zeg, ze wilden er 500 bouwen en hebben er maar 24 geproduceerd haha. De auto zelf is ook niet echt mooi voor die prijs.
trisx zegt
Niet verkeerd
Jesper zegt
Súper vet!! Voor dat geld koop je echter 10 goede Delta’s (of 3 EVO’s) dus bedankt :P
alcantara zegt
Ha, niet normaal die verwachte prijs!
De verstandige koper haalt dan gewoon een nette ’99 Fiat Coupé 2.0 Turbo voor minder dan 10K.
escort77 zegt
@alcantara:
goede vergelijking… maar ik denk niet dat er ook maar 1 serieus geinteresseerde twijfelt om toch maar een 13-in-een-dozijn Fiat te kopen…
Leuke auto hoor, de Coupe Fiat, maar toch echt een heel andere klasse
dutchiehd zegt
Vreselijk lelijk..
Tommy2 zegt
Holyshit dit is wel heul lelijk! :O Zelden zo’n gedrocht gezien als dit.
heidekonijn zegt
Leuk. De reacties hier scheiden duidelijk de pure autoliefhebbers van de puberende snobjes. Moest dat nog nodig zijn. 3.5 op 5 voor de eikeltjes die denken dat auto’s een soort rijdende sportschoenen zijn.
gerard1710 zegt
@heidekonijn: En je hebt mensen die pretenderen echte autoliefhebbers te zijn… Zeldzamer en idioter is niet per se beter en aimabeler…
alcantara zegt
@heidekonijn: Dit heeft meer met marketing dan liefhebberij te maken. Ieder nuchter denkend mens weet dat het absurd is om een bedrag voor deze auto neer te leggen waar je ook een nieuwe GT-R voor koopt. Dan maar geen ‘emotie’, ook zo’n nietszeggende ter die altijd door liefhebbers van Italiaanse meuk wordt aangehaald. Alsof het rijden in wagens waarin de motor harder rammmelt en er regelmatig iets stuk gaat een voorrecht is.
joosthoeve zegt
@alcantara: Emotie heeft inderdaad in principe niets te maken met dat iets rammelt of stukgaat. Echter is het wel zo dat een Duitser over het algemeen klinischer is afgesteld dan een Italiaan. Een R8 bijvoorbeeld staat meer afgesteld dat je er wat makkelijker mee tot het uiterste kan gaan. Een Italiaan moet je meer werken om mee tot het uiterste te gaan. Een Italiaan heeft door deze afstelling meer het gevoel dat je 1 bent met de machine, waarbij je met een R8 iets meer hebt dat je de machine bestuurd (en lichtelijk minder dat je 1 bent met de auto). Hierdoor wordt er meer of minder karakter van een auto gekweekt. En dat een Italiaan eerder kapot zou gaan / zou gaan rammelen is een bijkomend nadeel wat Italianen schijnen te hebben (ik zeg schijnen omdat ik werkelijk nog nooit statistieken heb gezien die dit bevestigen, maar het lijkt wel zo te zijn).
Daarom zijn karakter en betrouwbaarheid twee verschillende dingen, maar ze hebben vaak wel correlatie in het soort auto dat je rijdt.
heidekonijn zegt
@alcantara: Als je nuchter en geen emotie wil, koop je toch gewoon een picanto en surf je fijn verder naar een doe-het-zelf blog of zo?
alcantara zegt
@heidekonijn: Picanto is juist wel emotie want ik zou moeten janken als ik daarin zou rijden. Verder interesseert de geschiedenis van een auto me geen reet maar de rijeigenschappen des te meer. En daarom is bv de GT-R in alle opzichten de betere keus tov deze Lancia.
heidekonijn zegt
@alcantara: Dat zie je volgens mij verkeerd. Die Lancia heeft geen vergelijk met een gt-r. Hij is van begin 90. Een klassieker. Of wil je een 250 swb ook vergelijken met een gt-r?
rechercheur zegt
Op zich is het de hoogste tijd om dat @heidekonijn eens op de BBQ te gooien en vervolgens aan de hond op te dienen, maar inzake de Hyena moet ik toegeven dat je dit NOOIT met een GayTR kunt vergelijken …. Beetje (erg) dom om een bijzondere klassieker te gaan vergelijken met een Japans PlayStation auto’tje …
alcantara zegt
@rechercheur: Ik vergelijk hem met de GT-R omdat die ongeveer dezelfde nieuwprijs als het bedrag wat deze lancia moet opbrengen. Natuurlijk zijn het totaal verschillende wagens en is de GT-R op alle fronten beter, daarom snap ik ook niet waarom iemand die hyena zou kopen voor dat bedrag.
rechercheur zegt
@alcantara:
Precies, dus dan heb je het juist helemaal niet begrepen …
Een klassieker uit 1992 gaan vergelijken met auto’s die nu, twintig jaar later, even duur zijn! Zucht ….
TSI-tje zegt
@alcantara: Kijk over nóg twintig jaar weer. Dat zal de GT-R nog best een ‘duitje’ opleveren. Zeker omdat die van jou dan (nog) niet gecrashed is. Maar ik weet zeker dat een auto waar er slechts 14 van gebouwd, door Zagato, zijn dan zeldzamer, dus duurder zal zijn. Ongeacht het merk. Ik vind hem nog wel mooi ook. En met de techniek van een Delta.. hmmm. Da’s best lekker spul !
heidekonijn zegt
@rechercheur: Even voor de duidelijkheid. Een gt-r is een pracht van een wagen en rijdt rondjes rond andere, veel duurdere autos die nog lelijker zijn en daarmee wegkomen omdat ze een zogenaamde beredeneerde, zakelijke en emotieloze keuze vertegenwoordigen. En jij of de jouwen gooien mij nirgendwo.
dutchiehd zegt
@heidekonijn: -1, meer een kwestie van een andere smaak hebben.
heidekonijn zegt
@dutchiehd: met permissie, maar dat is net het punt. Dit gaat veel verder dan smaak of styling. Dit is de essentie van ‘less is more’. De enige auto die in de buurt komt is een ruf ctr yellow bird. Maar dat is een oud gewrocht met een luchtgekoelde motor op de verkeerde plaats. Dit is een lichtgewicht getrimde kleine sportwagen met 4cyl turbo en 4wd. Meer technologie in zijn tijd dan het beste wat porsche te bieden had en iets waar andere automerken -met wat geluk- pas over een jaar of tien aan toekomen. Dit is alles wat een audi met led-lichtjes net niet is.
dutchiehd zegt
@heidekonijn: dat wil nog niet zeggen dat ik m mooi moet vinden ;)
Tommy2 zegt
@heidekonijn: Uiterlijk en rijeigenschappen zijn twee verschillende dingen. Hij zal vast fantastisch rijden, maar als hij niet om aan te gluren is willen de meesten er niet dood in gevonden worden. Maar ik weet niet hoe deze rijdt, dus kan daar ook geen oordeel over vellen.
Tommy2 zegt
@heidekonijn: No doubt, dit ding is gewoon hondslelijk. Ik mag graag naar Italiaanse auto’s kijken, Alfa’s, Maserati’s etc. Stuk voor stuk maken ze pareltjes, maar dit ziet er uit als een bij elkaar geraapte onderdelen.
Het klinkt als een grap dat je dit mooi moet vinden om autoliefhebber te zijn.
heidekonijn zegt
@Tommy2: Denk je nu echt dat ik een post van iemand met al die merktekens in zijn avatar serieus kan nemen? Da’s nu eens net wat ik bedoel. Gapstar petjes.
Tommy2 zegt
@heidekonijn: En toch is hij lelijk..
heidekonijn zegt
Dit is de pure essentie van alles wat er toe doet aan een auto.
Megakix zegt
@heidekonijn: …heb jij je laatste centjes in dit project gestoken ? :lol:
heidekonijn zegt
@Megakix: Nope, dat was dhr Paul Koot. Visionair en autogek genoeg om zijn nek uit te steken. Momenteel naar het schijnt eigenaar van Touring. Ik heb het geluk gehad een Hyena in levende lijve te ondervinden en kan maar een paar autos bedenken die ik liever in de collectie zou hebben.
Megakix zegt
@heidekonijn: je mag mijn Autovisie Jaarboek wel lenen…kan je zó nog 1000 modellen vinden die er beter uitzien ?! ;-)
caddy3 zegt
Wat is dat voor de bijrijderstoel? Rijdt Kim Holland vaak mee ofzo? Wat een
Lelijke wagen trouwens, wel een leuk project.
tvrspeedsix zegt
@caddy3: Dat is een kaartleeslampje. Voor het rally rijden in de nachtelijke uurtjes ;)
bjorn123 zegt
Zeker wel een mooie auto, of het een grote verbetering is ten opzichte van de delta………
joosthoeve zegt
Niet moeders mooiste, maar wat een historie zit er achter. Ook leuke donor auto voor dit concept!
Hubert zegt
@joosthoeve:
De enige historie die er in zit, hebben ze om zeep geholpen : een Lancia Delta Integrale.
joosthoeve zegt
@Hubert: Dat is dan weer uw kwestie van smaak. Veel mooier ten opzichte van de Delta is die inderdaad niet geworden, maar een echte parel vind ik de Delta dan ook weer niet. Geweldig icoon en hij schijnt geweldig te rijden. Ik denk dat dit project daar niets aan veranderd (ik kan namelijk nergens vinden dat ze iets hebben veranderd daaraan), wellicht wel beter door de gewichtsreductie.
Daarbij vind ik een persoonlijk initiatief voor het maken van een eigen special edition al genoeg historie opzich. Zelfde als met James Glickenhaus met zijn P4/5.
ThomasBol zegt
Keer zo’n ding gefotografeerd in de buurt van Apeldoorn. Gaaf om in het echt tegen te komen!
labrutabellezza zegt
@alcantara,
hee, dat is toevallig. Vanaf volgende maand een Coupe 2.0 20v Turbo bij mij op de pad!
Ik=verstandig :P
Megakix zegt
@labrutabellezza: I-pad ?
jochemh zegt
@heidekonijn en de ergste soort ben je dan nog vergeten: mensen die zich verheven voelen boven anderen, dat omdat ze een andere mening hebben en op basis daarvan een assumptie doen betreffende een leeftijd. Vervolgens neem je aan dat er ook een generatiekloof bestaat betreffende smaak in auto’s. En dat alleen omdat je het oneens bent.
dutchiehd zegt
@jochemh: +1
heidekonijn zegt
@jochemh: niet omdat ik het oneens ben maar omdat ik kan lezen. En wat verheven voelen betreft, lees je eigen post eerst maar..
jochemh zegt
@heidekonijn: klopt, het verschil tussen jou en mij is dat ik het expres doe. Je moet vuur met vuur bestrijden.
ar156sw zegt
Wel bijzonder en zal vast aardig rijden, maar mooi helaas niet (dan veel liever een gewone delta). Iets grotere velgen en een ander front zouden wellicht helpen, maar ik vrees dat de verhoudingen verkeerd blijven…
robinio zegt
@ar156sw: Lelijke voorkant inderdaad, maar de achterkant ziet er modern en goed uit. Even wat ander velgen ook en dan is het best een mooie auto.
mortsel2640 zegt
Ben ik de enige die daar een brera in ziet?????? En wat is da voor een hendeltje bij de passagier stoel?
Megakix zegt
blurk….yuk…(en meer van die zompige angstkreten…)
jweelden zegt
Ik vind het een leuke auto, rijdt ook wel heel gaaf denk ik.
Echte rally ervaring hoop ik dat dit beestje heeft en dan zou het echt een leuke bak zijn.
dragspert zegt
Mooi vind ik ‘m niet, maar het design was voor die tijd inmens vooruitstrevend. Apart geval, dat is zeker. Maar ik zie veel liever het originele blokkendoosje:)
jolig zegt
Wel echt Zagato. Heeft ook wel aardig wat SZ in zich. Vooral de A-stijl en die rechte zijkant met de hoge heuplijn.
heidekonijn zegt
@jolig: klopt, a stijl komt overeen omdat de voorruit van de sz gebruikt wordt, en de deuren. Lanpen vooraan ook trouwens. Maar als je echt overeenkomsten wil zien, kijk dan naar de originele sz (sixties) en bedenk dat dit wel eens het zagato voorstel had kunnen zijn voor de es30.
mout zegt
@heidekonijn: Zagato is weliswaar niet helemaal mijn smaak, maar wat zou ik dit toch véél liever gezien hebben dan de es30!
heidekonijn zegt
@mout: Smaken verschillen, en deze auto toont net als een es30 niet best op fotos. Prototype had ronde lampen wat ook wel wat knapper was.
Supreem zegt
Leuk project.
Al die poeha omtrent de vraagprijs hier vind ik raar; voor EUR 140.000 koop je amper een nieuwe 911, en daarvan zullen wederom duizenden gebouwd worden. Geen geld voor een stukje ninetieswaanzin in een oplage van 24 stuks. Waanzinnig snel ook, no doubt.
bofkont zegt
@Supreem: een nieuwe 911 heb je vanaf 113000 euro ;)
mout zegt
@bofkont: Dat zegt ie nou net. ‘amper een 911’. Kies je een stikseltje, bekerhouder, velgje en een sportuitlaat, ben je over dat bedrag heen.
Supreem zegt
Oh, en waar men de kaas gehaald heeft voor de Alfa Romeo Brera is bij deze ook duidelijk.
fit4fun zegt
Zagato verkloot echt alles wat ze aanraken. Maar omdat ze uit Italia komen denken sommigen dat het plots “design” is. Dat is ’t ook, alleen uitzonderlijk slecht uitgevoerd. En nog duur ook! Meer iets voor Stevie Wonder :-)
Klassiekerrally zegt
@fit4fun: Smaken verschillen. En Zagato is beslist geen allemansvriendje. Maar om nou alles gelijk over één kam te scheren gaat me wat te ver. De Aston Martin DB4 GT Zagato is in mijn ogen een van de meest sexy auto’s ooit gebouwd. Wat vind je daar van?
norge zegt
Aah, 1 van de rariteten die het tot klassieker geschopt heeft ,maar ik vind het een serieus gaaf bakkie .
midasracer zegt
Interessant. Deze auto had al een carbon interieur toen de hele carbon hausse nog moest beginnen. Ik heb indertijd nog een brochure van deze auto in Geneve gescoord. Blijft mooi in mijn verzameling, maar ben wel benieuwd of die ook wat waard is geworden.
meneersander zegt
Gewoon een Fiat coupe maar dan verbouwd?
bofkont zegt
Tja over persoonlijke smaak valt niet te twisten, dus de discussies hierboven wel of niet mooi doet helemaal niet terzake. Persoonlijk vind ik hem erg gaaf ben zelf een groot liefhebber van Zagato. Maar in dit geval vind ik de orginele Lancia Delta HF mooier :)
Esprit_de_Flandre zegt
Hmmm, instant-klassieker, ik weet nog zo niet. Het is niet omdat er weinig van gebouwd zijn dat het daarom direct een klassieker is. Want dan kan je dat van veel knutselprojectjes ook beweren.
Ik denk dat het nog te vroeg is om deze auto op waarde te schatten…
syliaca zegt
Ziet er niet uit, maar zou hem zeker wel willen hebben, hij is trouwens wel rap voor zo’n karretje.
Klassiekerrally zegt
Vind ’t een gaaf ding. En het heeft een dashboard in de meest letterlijke zin van het woord. Net een paar gebogen plankjes. Niet mooi, wel doeltreffend.
stijn_torfs zegt
Wat een lekkere auto seg! wist niet dat ie bestond!
mout zegt
Man man man, wat een niveau weer…
Wat mij betreft: ik mis het oorspronkelijk hoekige van de Delta. Zagato heeft zo’n sterke huisstijl, dat hij niet veel respect meer heeft voor het basis-ontwerp.
Maar het idee is wel foutloos: lichter, coupé-vorm, en in de basis een legendarisch rallykanon.
Dat ik een dikke ton nu toch echt teveel geld vind, is omdat ze geen race-verleden hebben, en ook geen race-toekomst. Geen hond die het lef heeft om hiermee driftend over bergweggetjes, modder of sneeuw te scheuren. Heeft niet geracet en zal nooit racen. Dan zit die tuning er ook voor nop op.
Hupke zegt
Het heeft wel iets, maar nu ook weer niet genoeg van dat ‘iets’ zodat ik er het ‘hebbe hebbe HEBBE!’ gevoel bij krijg.
desjonnies zegt
Gelukkig zijn er nog steeds mensen die dit soort dingen doen.
Anders hadden we nooit een nachtwacht of een Mona Lisa gehad.
Dit is een oefening van hoe een Lancia had kunnen zijn.
En die typische herkenbare Zagato stijl voor een kleine coupe, met de lampen achter glas a la Alfa Giulia Zagato.
En dan de prijs, zoals met alles, wat de gek er voor geeft.
Echter de waarde van deze creatie is gewoon moeilijk te schatten.
We zullen zien !
atakan zegt
Alfa Romeo achterlampen?
karaya zegt
@robinio
mensen die de originele evo-velgen van deze auto afhalen zouden direct gefusilleerd moeten worden.
en een GTR vergelijken met een klassieke Lancia! ze worden hier steeds gekker. laatst was er eentje die een ferrari le mans prototype met een kitcar durfde te vergelijken. misschien moeten ze deze site maar in autoclown.nl omdopen.
daar is alle reden toe.
tomleeuw zegt
Wat een geweldige auto en wat geweldig dat Paul Koot het toentertijd heeft doorgezet.
Jammer dat een Delta moest sneuvelen, maar er staat een tof ding voor in de plaats.
De reacties op deze auto zijn leuk om te lezen.
Of deze auto mooi is DOET ER NIET TOE. echt geen issue, de auto is gaaf, uniek en cool. De Alfa SZ is ok een gedrocht, maar nog veel cooler. Daarmee vergeleken is de DB9-section in TG een brandende hel.
phantom zegt
Hij lijkt inderdaad ook op een hyena jah!
Die hoge bolle rug, die gekke korte omlaaggedrukte kont en die grote overhang voor. Perfect match :D
Rohrl-fan zegt
@phantom: Ik heb ergens nog een boek over Zagato liggen waar ze met een paar tekeningen van een Hyena naar de Lancia ‘morphen’. Verhoudingen zijn dus niet toevallig.
deltabelg zegt
wat een reacties hier
echt om te kotsen…
dit is unieke auto
ik zou nog geen gt-r willen voor niks