De Aurelia is één van de bekendste Lancia-modellen, en de mooiste.
De auto werd gelanceerd in 1950 en werd tot de zomer van 1958 geproduceerd. Vittorio Jano was verantwoordelijk voor de ontwikkeling (en niet voor de Alfa 75, toen was hij al 20 jaar dood), waarbij de coupe ontworpen werd door Felice Mario Boano (Ghia) en de cabriolet door Pinin Farina. In totaal zijn er ruim 18.000 auto’s geproduceerd.
Vanaf 1956 begon men te werken aan de B24 America, die een aantal kleine wijzigingen had, zoals een deels chromen bumper en een grotere luchthapper op de motorkap. Er werden 521 units van gemaakt, allemaal met een 2,451cc V6.
Veilinghuis Gooding & Company heeft onlangs aangekondigd een Lancia Aurelia B24 S Spider America te veilen, tijdens de aankomende Scottsdale auction. De Spider is voorzien van een Pininfarina carrosserie en is uitgerust met een Nardi kit en zeldzame optionele hardtop. De veiling vindt plaats op 17-18 januari 2014, in Old Town Scottsdale. De opbrengst wordt geschat op 1,1 tot 1,3 miljoen dollar! Dat is veel, we zijn dan ook benieuwd of dat gehaald wordt.
Onderstaande gallery is overigens niet van de betreffende B24S Spider America, die staat alleen bovenin afgebeeld.
Update – een kleine toevoeging, uit de comments:
De uitleg onder de foto is niet helemaal correct. De B24 Spider (ook gekend als America) werd enkel in 1955 gebouwd, 181 linksgestuurd, 59 rechts. Daarna volgde de Convertible, minder Spartaans maar ook minder “puur”, met grotere deuren, een gewone voorruit met tochtraampjes etc, op basis van de 5de en 6de serie Aurelia.
De Spider had standaard stalen velgen in de kleur van het interieur. De Auto van BB in “Et -Dieu créa la femme” was wel degelijk een Spider, chassis nr B24S1003. Het was de auto van haar toenmalige partner Roger Vadim, die ook de film regisseerde. Dat de Aurelia’s tegenwoordig zo in de lift zitten heeft er alles mee te maken dat men stilaan doorheeft dat ze veel beter rijden dan de Ferrari’s uit die tijd.
deladude zegt
Lancia heeft mooiere modellen maar *kwijl*
danmar zegt
Een van de mooiste Lancia’s ooit, al zou ik de B20 ook heel graag willen hebben. 28 jaar geleden was de Spider mijn eerste (Bburago) 1:18 model. Ach, vroeger…
rovadepo zegt
@danmar: mijnes ook! Zwarte van de Bijenkorf.
danmar zegt
@rovadepo: mijne is ook een zwarte. Geen idee waar ik hem vandaan had.
ropbp zegt
@danmar: haha, die van mij ook. Zo één in crème en echt in Italië gekocht.
jeroendekker96 zegt
De mooiste lancia?
Doe mij de stratos maar
spidermann zegt
Mooi, maar ik heb zelf liever een Fiat 130 coupe en die is ook nog een “beetje” goedkoper.
ferry832 zegt
Uit de tijd dat Lancia `s nog bijzonder, vooruitstrevend en mooi waren. Kan van het huidige Lancia helaas niet meer gezegd worden.
toyotafortuner zegt
Wat een plaatje zeg!
tupperware zegt
Una bella Machina, helaas is dit alles geschiedenis.
Laat Lancia in vrede rusten.
Hubert zegt
Mooie auto, maar mijn voorkeur is dan toch de Aurelia B20GT.
Die is dagelijks inzetbaar en je kunt er moeiteloos meer naar zuid-Italië rijden.
heidekonijn zegt
LOL goed om weten dat Vittorio Jano de Alfa 75 zou ontwikkeld hebben, en dat na zijn dood. Niet klein te krijgen :-)
OT Dacht dat een America altijd spaakvelgen had.
sir_smokalot zegt
OK, dat is best wel lol ja. Maar geef toe: Ermanno Cressoni, Vittorio Jano. Lijkt allebei enorm op elkaar toch :) Allemaal o’s en e’s en i’s
heidekonijn zegt
@sir_smokalot: Cressoni eh? Ik weet te weinig van Lancia, zou eens bij moeten lezen. Bedankt voor de tip.
Ondertussen, doe me toch maar een Flaminia Zagato SuperSport s1. Dan nog geld over voor een mooi huis. La vita e bella ;-)
desjonnies zegt
Geluk is…………
Iedere morgen een Aurelia Spider en een GT Coupe in je garage aan te treffen.
’t hoeft absoluut geen America te zijn, liever die waar Brigitte Bardot ooit in gezeten heeft in zo’n zwoele Franse onbegrijpelijke relationele problemen film.
Da was een zilvergrijze of een witte.
k’wee nog wel dat BB toen heel lekkuurrrr was.
http://www.aureliaspider.com/html/gallery_20.asp
Hupke zegt
Mooi ding, heel mooi ding zelfs maar geen 1,3 milioen waard.
Als je deze wagen vergelijkt met een SL pagode, dan… nuja dat prijsverschil is deze wagen niet waard, in mijn ogen. Daarom zal ik er dus ook sowieso nooit geen bezitten.
desjonnies zegt
@Hupke:
C’mon Hupke, dit is een frêle ballerina, een 230SL is een boerenkar vergeleken met deze Lancia.
De Aurelia is echt een technisch wonder, de 230SL heeft de techniek van een MB sedan.
Waarde van welke wagen ooit zal altijd een discussiepunt blijven.
Feit is dat dit technisch mooier is dan menig Ferrari uit die tijd. (zeer klein geschreven)
Hupke zegt
@desjonnies:
Technisch misschien, maar qua looks?
De W113 is misschien eerder een luxe wagen dan een sportwagen, dat wil ik graag geloven.
Maar toch, het verschil is nogal groot vind ik dan.
Misschien moet ik het dan eerder vergelijken met een bmw 507 oid? Die halen dan ook weer wel zulke hoge bedragen.
Maar zo’n 507 vergelijk ik dan weer eerder met een jag XK120 en die zijn dan weer een stuk minder prijzig,…
jaapiyo zegt
Ai ai wat mooi…Sommige elementen lijken veel op de Ferrari 250 California Spyder maar deze is IMO eigenlijk nog stijlvoller. Jammer dat Lancia zo ver is afgegleden in de laatste paar decennia, in het verleden hebben ze toch wel wat mooie dingen op de wereld gezet.
vanquishs zegt
Altijd een beeldschone auto geweest! Vooruitstrevend voor zijn tijd!
lancianardo zegt
De uitleg onder de foto is niet helemaal correct. De B24 Spider (ook gekend als America) werd enkel in 1955 gebouwd, 181 linksgestuurd, 59 rechts. Daarna volgde de Convertible, minder Spartaans maar ook minder “puur”, met grotere deuren, een gewone voorruit met tochtraampjes etc, op basis van de 5de en 6de serie Aurelia.
De Spider had standaard stalen velgen in de kleur van het interieur. De Auto van BB in “Et -Dieu créa la femme” was wel degelijk een Spider, chassis nr B24S1003. Het was de auto van haar toenmalige partner Roger Vadim, die ook de film regisseerde. Dat de Aurelia’s tegenwoordig zo in de lift zitten heeft er alles mee te maken dat men stilaan doorheeft dat ze veel beter rijden dan de Ferrari’s uit die tijd. Voor wie meer wil weten: er bestaat een geweldig boek “La Lancia”, een echte Lancia-bijbel, geschreven door de Nederlandse journalist Wim Oude Weernink en te kopen bij Autonet Carbooks.
sir_smokalot zegt
Toegevoegd. En we zullen de boekenplug maar door de vingers zien, gezien de nuttige toevoeging.
lincoln zegt
technisch-historisch staat Lancia (samen met Fiat) op een veeeeeel hoger niveau dan de zogenaamde “exoten” ..
en wat elegantie betreft is er weinig wat in de buurt komt ..
mashell zegt
@lincoln: alleen wel erg jammer dat men aan die rijke historie al een jaar of 30,40 niks meer toevoegt.
desjonnies zegt
@mashell:
De oorzaak daarvan is dat na de tweede wereld oorlog Lancia als schuldige werd gezien en geen staatsteun kreeg om de fabrieken weer op te bouwen.
Hetzelfde lot is Renault min of meer beschoren, ze werden genationaliserrd omdat men een daad wilde stellen.
Beide gevallen zijn op niets gebaseerd, maar gaan zelfs hede ten dage nog zo ver dat onlangs de familie Renault -wederom- eenproces heeft verloren tegen de Franse staat.
Liberte, fraternite, egalite.
Ja Ja
desjonnies zegt
@lincoln:
hebjegemist ouwe !
pkgek zegt
Zooooo jammer dat ’t merk nu op de rand van de afgrond staat :(
Volgens mij is er nog steeds een markt voor retro spider modellen, dus zet ‘m op Lancia; niet alleen logootjes omwisselen met Chrisler, maar gewoon weer iets leuks proberen!!!
lincoln zegt
@pkgek:
bijzondere waarneming ..
aangezien Lancia er beter voorstaat dan ooit ..