Koop de enige E46 M3 met een V10 en een DCT-bak. Gewoon op Marktplaats.
Het is inmiddels onvoorstelbaar, maar een jaar of 15 geleden was BMW bezig met upsizen in plaats van downsizen. Dit resulteerde in de befaamde E60 M5 en E63 M6 met de V10 en de E92 M3 met de V8.
Een M3 met een achtcilinder en een M5 met een tiencilinder kennen we dus, maar een M3 met een tiencilinder: die kennen we niet. Althans, niet van BMW zelf. Wel zijn er diverse M3’s die achteraf een upgrade hebben gekregen. Vorig jaar schreven we bijvoorbeeld over een Nederlandse E92 M3, die was voorzien van de V10 uit de M5.
Nu kunnen we jullie weer een M3 met V10-power voorschotelen, maar deze keer is het een E46. In dit geval is het verschil dus maar liefst vier cilinders. Het gaat om een project van Procar uit Zwolle, die naar eigen zeggen 700 uur in deze auto heeft gestoken.
Het resultaat: deze E46 M3 is nu uitgerust met de 5,0 liter V10 uit de M5. Het is niet de eerste keer dat een E46 deze engine swap ondergaat, maar het is wél de eerste keer dat dit gebeurt in combinatie met een DCT-bak. Die is afkomstig uit de E92 M3. Dat maakt dit een unieke auto. Een term die nogal eens misbruikt wordt op occasionwebsites, maar dit keer is er geen woord van gelogen.
Gezien de hoeveelheid tijd die er in deze auto is gestoken, is het niet verrassend dat de lijst met aanpassingen lang is. Te lang om op te noemen. Om toch een paar dingetjes te noemen: er is een sper van OS Giken geïnstalleerd, een schroefset van AST en een rvs uitlaat met achterdempers van de E92 M3.
Voor gewichtsbesparing zijn de achterstoelen verwijderd en de voorstoelen vervangen voor Cobra kuipstoelen. Op de foto’s is het niet te zien, maar er is ook een spoiler aanwezig, afkomstig van de M3 GTS.
Deze M3 is een echt circuitspeeltje, maar dat neemt niet weg dat de auto wel gewoon voorzien is van gele platen. De auto is onlangs opnieuw geregistreerd – zoals het hoort – en staat dus ook met de juiste specificaties op kenteken. Dat houdt in: 507 pk op een gewicht van 1.514 kg.
Een auto als deze wil je natuurlijk niet alleen zien, maar ook horen. Dat kan gelukkig, want er zijn videobeelden van:
Deze spectaculaire E46 wordt momenteel aangeboden op Marktplaats, waar je ook meteen de volledige lijst met modificaties kunt bekijken. Met een vraagprijs van €74.999 is het meteen de duurste E46 van Marktplaats. Maar dan heb je ook wat.
Met dank aan Rachid voor de tip!
Video: AutoTopNL
Robert zegt
Wat een toffe ombouw. Met 75 mille geen koopje en het aantal liefhebbers die dit er ook voor over (kunnen en willen) hebben zal zeer beperkt zijn, maar wel echt netjes gedaan.
ty5500 zegt
Best wel opmerkelijk dat hij hem verkoopt, als je zoveel uren in het project hebt gestoken lijkt het mij toch moeilijk er afstand van te nemen. Wrs heeft hij al een nieuwe projectje in gedachten.
Lijkt idd wel een leuk autootje voor op het circuit.
vaakbenjetebang zegt
Dat is een beste klus en het lijkt netjes gedaan – respect! Ding gaat ook aardig van de plek, wel.
Het allerknapste is natuurlijk nog wel dat ze zowaar een werkende richtingaanwijzer op de auto geïntegreerd hebben gekregen. * Jas pakt *
mattr zegt
Leuk project, maar wel een hoop geld voor een M3 met 285k op de klok. Doe mij voor dat geld dan toch maar een M3 én een M5
jmeverts zegt
@mattr: als alles vernieuwd is maakt het niet zoveel uit
janstehouwer1954 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ram-G-maN zegt
Nog een belangrijk punt is dat deze V10 geen quasi-dry-sump lubricatie systeem meer heeft. Er zit een speciale volwaardige dry sump systeem in waardoor het blok ook lekker laag in de E46 ligt. Alles lijkt OEM afgewerkt. De perfecte Ring tool naar mijn mening.
kennone zegt
Poh, geluidje👌🏼👌🏼
3246cm252kw zegt
En toch wordt mijn E46 sedan een heeeel stuk dikker! 😎
civicfk3 zegt
@3246cm252kw: oke!
kniesoor zegt
@3246cm252kw: Kan je ‘m “Bruls Edition” noemen :-D
3246cm252kw zegt
@amghans: née klinkt te bruut, het is een sleeper 😁
joki zegt
Ik vind het een fantastisch project en echt een droomwagen, maar voor circuit betwijfel ik toch een beetje… Zo’n V10 zal toch wel wat meer wegen dan de standaard 6L, daarbij komt dat ze achterin er bvb de bank uitlieten om gewicht te besparen. Ik stel me eigenlijk gewoon vragen bij de gewichtsbalans voor achter. Standaard is die 50/50, maar hier betwijfel ik het toch. Er zijn natuurlijk wel kunstgrepen mogelijk maar een natuurlijke balans maakt de wagen wel sneller op circuit.
neal zegt
hopelijk hebben ze ook meteen het lagerschalen probleem van deze V10’s aangepakt alvorens hem in de auto te hangen
Drietbuul zegt
Mooi ding en geluid.
Alleen die prijs 😂.
Mag blij zijn als je er 40k voor krijgt.
De onkosten, onderdelen en tijd die je er aan hebt besteed ga je nooit terugverdienen. Dat weet je van tevoren als je aan zo’n project begint.
lightisride zegt
Voor de verandering vind ik zo’n automaat nu wel eens handig. handjes aan het stuur wel zo fijn.
klinkt fantastisch maar hoe hou je je rijbewijs? en dat motormanagementlampje moet wel uit voor 75k.
Ringtool? op ring lijkt t me toch wel moeilijk om die 75k niet kwijt te raken, daar is een 6cylinder zonder esp enzo al uitdaging genoeg.
Voor 75k verkoopt vd Kooij een Ultima (daar kan ook een V10 in), voor het circuit een betere besteding, denk ik.
EnthousiaST220 zegt
Is de programmering van de verschillende besturingscomputers ook inhouse gedaan? Lijkt me echt een monsterklus namelijk.