Perfecte toevoegingen voor je mancave.
Je kunt zeggen van Victor Müller wat je wilt, maar hij heeft wel gewoon ontzettend gave auto’s gebouwd. Nieuwe Spykers komen er helaas niet meer bij, maar gelukkig heb je af en toe nog de kans op een tweedehands exemplaar op de kop te tikken. Zoals deze Spyker C8 Laviolette, die nu in Nederland te koop wordt aangeboden met wat leuke extra’s.
De Spyker C8 was de eerste creatie van het merk van Victor Müller. We hebben hier de reguliere coupéversie voor ons, die de naam Laviolette meekreeg. Deze werd in 2001 geïntroduceerd, na de Spyder. De naam was een hoedtik richting Joseph Valentin Laviolette. Deze Belgische ingenieur was betrokken bij de ontwikkeling van de vooroorlogse Spykers.
De krachtbron van de C8 Laviolette is afkomstig van Audi. Om precies te zijn gaat het om de 4.2 V8, die 400 pk en 480 Nm koppel produceerde. Dankzij de aluminium body komt het gewicht uit op 1.275 kg.
Het model werd geproduceerd van 2001 tot 2008. De Spyker C8 die nu te koop staat behoort tot de laatste exemplaren die gebouwd zijn. Het was oorspronkelijk een demo-auto, maar de kilometerstand valt nog mee: 17.950 km. De auto is uitgevoerd in een zeer fraaie combinatie: Quintessential Silver met een Tropicana Orange interieur.
Het zal je niet ontgaan zijn dat er ook nog wat leuke accessoires bij zitten. De fiets die je ziet is een Koga Aeroblade. Deze bijzondere tweewieler is gebouwd in een oplage van 50 stuks. De Spyker-invloeden zijn met name terug te zien in de spaken en natuurlijk de perfect matchende kleuren. Verder zitten er ook vliegtuigstoelen bij, die het luchtvaarthema van Spyker extra kracht bijzetten.
Het totaalpakket staat momenteel te koop bij Classic Youngtimers in Uden. De vraagprijs is €387.200.
intimrasiert zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
viezefreddyw zegt
Blijf zo’n Spyker toch wel een waanzinnig mooie auto vinden. Echt uniek en tijdloos.
Dutchdriftking zegt
Het merk heeft gave details, maar het totaalplaatje blijft een beetje raar.
mrB zegt
Die fiets hoeft niet zo van mij, maar de auto zou wel op mijn droom oprit staan. Spyker is best wel ‘rivella’, een beetje vreemd, maar wel lekker!
petroldrinker zegt
De auto heb ik graag, die fiets mag een gracht in, gebruik al sinds ik mn rbw heb niet meer een fiets, en vliegtuig stoelen heb ik niks aan thuis…
albertjan zegt
Precies andersom bij mij..
reactief zegt
Sinds je kunt fietsen gebruik jij geen auto meer?
mashell zegt
@reactief: en zo hoort het. Wanneer je kan fietsen brengt mamma je niet meer met de auto maar school maar mag je zelf fietsen. Netjes voor mamma uit fietsen.
baklava zegt
Jammer van het Amerikaanse stuur.
nelson90 zegt
@baklava: dat moest toch zowat overal omdat er in het origineel geen airbag zat?
albertjan zegt
Was het origineel niet zo’n veredeld scheepsroer met een vliegtuigpropellor erin?
lotuselises2 zegt
@nelson90: lijkt wel of hier ook geen airbag inzit, dit is namelijk hetzelfde stuur als jarenlang in de Lotus Elise is toegepast, ook zonder airbag.
bernoulli zegt
Ik vind dit toch echt zulke moddervette wagens.
Ik ben er ooit, een jaar of 18 geleden, eentje in het wild tegengekomen op de N207 bij Hillegom. Wat een held was dat.
tenaci zegt
@bernoulli: ik woonde indertijd in Zeewolde vlak bij de fabriek. Heb er ooit in een mogen zitten. Mét propellor in het stuur. Vaak genoeg ook heer Muller in z’n C8 Aileron voorbij zien rijden.
JanJansen zegt
Wordt alleen maar meer waard. En blijft een waanzinnig mooi ding.
Iemand Victor recent nog gesproken?
ericd zegt
2dehands prijzen staan al jaren onder druk… maar dat kon binnen een aantal jaar wel eens verkeren. Wel fraai de aangeboden combo. Hoeveel mot het kosten/
albertjan zegt
Totaal overbodig prul. Toppunt van wansmaak. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zet hem vooral in je ”mancave” want voor de weg is’ie niet gemaakt; kijk anders de test even terug bij Topgear.
Maar goed, dit is natuurlijk volledig subjectief en smaken verschillen…
kle500 zegt
@albertjan: want topgear is het toppunt van automobiel journalisme? Ben normaal ook meer van functie boven vorm, maar vind dit, ondanks dat het niet de béste supercar mag zijn, wel heel vet.
albertjan zegt
Het is dus géén supercar, dat is het hele punt…het pretendeert een supercar te zijn terwijl het een opgedirkte showcase is. Je kan die auto toch niet serieus vergelijken met Ferrari, Lambo etc etc etc…die wel verkopen?….Topgear en vooral Clarkson zijn inderdaad niet de referenties als het om autojournalistiek gaat, maar hebben hier wel een punt. En wat vooral heel jammer is dat er die ijdeltuit cq luchtfietser van een Muller zat, die niet alleen Spyker maar ook Saab om zeep geholpen heeft.
madvillain zegt
Hahaha, Jeremy vond hem geweldig in de test!?
En dit is wel zeker een supercar. Mensen die dit kochten hadden al meerdere Porsches/Ferrari’s etc etc, ze wilden iets echt speciaals. Nou, dit was echt speciaal.
rolov zegt
@madvillain: nee het is een sportauto gt . Geen supercar. Een van mijn favo auto’s ooit. Gezien op de RAI toen ze uitkwamen . Maarten de bruijn en Victor stonden toen daar im dat kleine stukje boven wasr iedereen langs mocht schuifelen .
madvillain zegt
Het is zeker geen GT, niet in de zin dat je hem als GT kunt gebruiken haha. Ik word horensdol van het windgeruis boven de 100. En je moet het weerbericht in de gaten houden want de Spyder kap en vaste kap laat ik thuis. Comfort is ook minimaal, maar voor een rondje rond de kerk valt dat allemaal reuze mee.
tenaci zegt
@albertjan: je hebt een punt over de luchtfietserij van heer Muller, maar het is toch echt GM die Saab genekt hebben. Victor heeft het tij proberen te keren maar was al te laat.
escort77 zegt
Die stoelen en een tafel in de vorm van een vliegtuigvleugel stonden pas op marktplaats. Heb even getwijfeld voor mijn mancave maar toch niet gedaan.
falcon zegt
Ik mis een “g” in de titel @redactie
———————
Wat een ontzettend gaaf design die C8.. leuk pakketjes zo samen :-)
reactief zegt
Verkapte reclame :) vlieg Tui !
kniesoor zegt
Zeer inclusieve header-foto. Jullie zijn hierbij genomineerd voor de Halsema-award.
reactief zegt
Nuttige toevoeging hoor. Wat is nou eigenlijk je punt?
ghost zegt
Geen idee of dit een bubbel is, maar lange tijd stonden er Spyker’s te koop voor rondom de €150k. Nu lijkt het of iedereen er ineens 1 wilt hebben en de prijs x2 is gegaan of erger.
Anyway, mooi exemplaar, de fiets mogen ze houden, heb ik niks mee.
Rohrl-fan zegt
Beetje jammer wel dat de echte ontwerper van Spyker nooit genoemd wordt…
Maarten De Bruyn, het échte genie achter Spyker, behoorlijk grof door Muller buitenspel gezet jaren geleden.
Remon zegt
@rohrl-fan: exact mijn gedachte bij het lezen van dit artikel!
rikv99 zegt
Het verkeerde stuur zit er in :'(
Dizono zegt
Schitterende auto, nog steeds. Die stoelen zijn overigens onderdeel van het verplichte showroompakket dat dealers moesten afnemen als ze Spykers wilden verkopen.
sleepyj zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
madvillain zegt
Handgeklopte Coventry body Spyker met propeller stuur- check
Koga Aeroblade Spyker fiets- check (staat op kantoor)
Die stoelen- geen check. Heb wel de Spyker Philishave 2x (no. X van 100). En een glad huidje haha.
joosstra zegt
Jammer dat er geen trekhaak plus bijpassende fietsendrager op zit, anders had ik hem gekocht.
enjoypunani zegt
Je vergeet het imperial nog voor die vliegtuigstoelen.. kan de schoonfamilie ook mee!