Ietsje meer dan zijn 550 waarmee hij uit de fabriek kwam rollen.
De huidige Ford GT is de Amerikaanse interpretatie van een supercar, een rolmodel voor de ‘sportwagen van de toekomst’ en een hebbedingetje voor verzamelaars in één. Want daar de limitering van 1.350 stuks en de omstreden koopovereenkomsten nogal Ferrari-esque proporties aannemen, gaat het om een ‘slechts’ 400.000 euro kostende supercar, die zijn kracht niet uit een slurpende V8 haalt, maar een EcoBoost V6. De auto en naam doen altijd denken aan het raceverleden van de Ford GT40, terwijl de nieuwe er eigenlijk maar weinig mee te maken heeft.
Zijn voorganger was wat dat betreft een betere auto vanuit retro-perspectief. De in 2005 uitgebrachte Ford GT was wat minder een rasechte supercar dan de versie uit 2017, maar een muscle-car was het evenmin. Wat het vooral was, was een relatief goedkope manier om een 550 pk sterke V8-aangedreven middenmotor supercar te bezitten. De auto wordt geteisterd met een vermeendelijk slechte reputatie wat betreft betrouwbaarheid, omdat Jeremy Clarkson er ooit eentje bezat en daar had hij ongeveer elke dag problemen mee. Dit had echter te maken met een alarm cq elektronische startonderbreker die de auto nodig had voor typegoedkeuring in het Verenigd Koninkrijk. Met de auto zelf was verder weinig mis. Tenzij je hem gaat tunen.
Dat is de reden dat deze grijze GT op Nederlands grondgebied onze aandacht trekt. Op de plaatjes ziet het eruit als een frisse youngtimer, zoals we van de Udense tent in kwestie gewend zijn. De auto komt officieel uit het VK dus wees alert op de ‘Jeremy Clarkson-kwaaltjes’. Anyway, daar moet je zelf maar achter komen. De Ford GT uit 2005 is een bijzondere auto in Nederland, dus wat krijg je voor het geld? Nou, 803 pk(!).
Dat aantal is niet afkomstig van een amateurklusser. Amerikaanse tuner Roush en Britse tuner Mountune zijn verantwoordelijk voor de enorme boost op de GT. Zoals gezegd is de auto verder in tiptop conditie en bovendien mag je die 803 paarden zelf temmen met een handbak. Het betreft een model uit 2005 met 47.915 km op de klok. De prijs is wat je mag verwachten van dit bijzonderheidje met GroenLinks-onvriendelijke motor: 225.000 euro. Durft u het aan?
viezefreddyw zegt
Getuned of niet, wat blijf ik dit een geweldige wagen vinden!
camber24 zegt
Oud collega van me werkte bij de CBOT (Chicago dus) als trader. Wilde destijds (2005/2006 ofzo) zich inschrijven voor een Ford GT. Ernaast gegrepen, en toen maar ‘uit pure armoede’ voor een 911 Turbo gegaan. Elke dag reed hij met die 911, en elke dag baalde hij nog dat het hem niet gegund was. Blijf het ook een tof ding vinden. Stiekem veel leuker dan de nieuwe.
dsdh zegt
@camber24: fake!! ik heb nog nooit iemand zien balen in een 911 turbo
camber24 zegt
@dsdh: wel als je een Ford GT misloopt blijkbaar..
rolov zegt
@camber24: ik vind deze ook mooier dan de nieuwe.
rollingstoned zegt
@camber24: Jeremy Clarkson was anders niet zo blij met zijn GT40.
https://drivetribe.com/p/jeremy-clarksons-ford-gt-is-up-HCmGtzezTi69oQiXqc86AQ?iid=dT2vWcgoTNaSjXpispHF4w
rolov zegt
@rollingstoned: dus? Is hij opeens de benchmark?
rollingstoned zegt
@rolov: De man die het “maar” met een 911 moest doen is dat wel?
rodekoontjes zegt
@rolov: Dat zegt toch niemand?
carfreakjim zegt
@rollingstoned: Dat was, zoals vermeld in het artikel waar je op reageert, een probleem met de immobilizer die alleen de Engelse gt’s hadden. Ook is dit geen gt40 maar een gt, de naam gt40 is namelijk verkocht aan een replica bouwer. Ook is deze en de huidige geen 40 inch hoog, dus had die naam sowieso minder goed gepast.
rollingstoned zegt
@carfreakjim: Je mist het punt. Volkomen. Ik reageer op Camber24, en die heeft het toch echt over Fird GT’x uit 2005/2006. Maakt niet uit verder hoor…
rollingstoned zegt
@rollingstoned: Ford GT’s. *
Fijn die edit knop.
carfreakjim zegt
@rollingstoned: Ik heb het toch ook over die ford gt’s, daar gaat dit artikel toch ook over.
mvdd zegt
@camber24: Er zijn toch wel auto’s die dichter bij een Ford GT in de buurt komen dan een 911 Turbo?
drdre1 zegt
Meh… Ik weet ’t niet. Deze werd behoorlijk geplaagd door kinderziektes en daarnaast is ’t een behoorlijk lompe auto qua formaat. Ma’ ja… De echte GT40 past nog geen baby in… ?
JanJansen zegt
@drdre1: wat ik begreep zijn de kosten van onderdelen spotgoedkoop vergeleken met een andere exoot. Onbetrouwbaar of niet, het is nog steeds niet duur. Het is dan ook geen uitzondering dat ze 2e hands een hoge km stand hebben.
drdre1 zegt
@janjansen: okay, interessant! Maar als dat is, is de nieuwe Ford GT een totaal ander concept, ook qua kosten dus. ?
ghost zegt
HEBBEN!!
baklava zegt
Ik heb helemaal niks met Amerikaanse auto’s, maar deze is toch echt zo ongelofelijk gaaf. Ook zoveel beter dan die nieuwe Ford GT
skinny058 zegt
@baklava: In welk opzicht ‘beter’ precies?
jules713 zegt
@skinny058: Hij heeft een dikke supercharged achtcilinder in plaats van een V6 met hybride-meuk; handgeschakeld; en hij is mooier.
skinny058 zegt
@jules713: Oh okay, doe mij dan maar een ‘66 GT40 zonder supercharged meuk…veel ‘beter’!Al rijd ik met de huidige GT liever Le Mans want hij is een klap sneller.
Donstil zegt
@jules713: Is de nieuwe Ford GT er ook met “hybride meuk”?
ronnys zegt
@jules713: nee hoor er is geen GT met hybride meuk…
Die V6 is veel lichter dus de auto rijdt veel beter!
Alleen die automaat is is jammer.
cabriohater zegt
225.000Euro valt mij nog mee, ik dacht dat die dingen al richting de 400.000+ gingen.
Wat word ik toch enorm hebberig van deze auto, en wat is het een tijdloos design.
Voor mij liever dit model dan de opvolger. Vooral de limited edition bullshit van de opvolger laat mij koud, Ford met hun geweldige verhaal dat ze mensen uitkiezen die gaan rijden. Een limited edition auto waar je hebberig van word is regel 1 in het autoverzamelaars handboek voor dummy’s.
gandini zegt
Gewoon die startonderbreker eruit ehh… breken en je hebt een prachtbak dus?
Ik zou het wel aandurven.
jack_abarth zegt
Heerlijke wagen, zeker na het zien van de films van de Ford GTTT van IMV. Dat blijft echt een must om te zien als autoliefhebber.
clubbtraxx zegt
Gave bak nog steeds, alleen door die achterlijke deuren met een stuk dak eraan is uitstappen een drama.
Ja, ik weet dat de GT40 dit ook had, maar dat maakt het niet minder onpraktisch in normale parkeervakken.
87sandyd zegt
@clubbtraxx: weet je wat pas achterlijk was? Als die deuren niet een stukje dak eraan hadden, dan had je namelijk helemaaaaaal niet in kunnen stappen…
kennone zegt
Heb het zelf bij langena niet op de bank staan maar vind het enorm mee vallen dit bedrag! Ik zou er zo voor gaan!??????
c3po zegt
Beauty!
balboni zegt
Hij blijft mooi ouder worden
reactief zegt
De nieuwe heeft meer raakvlak met de originele GT40 dan deze lookalike. Want de nieuwe is gebouwd om te racen en te winnen, precies zoals het origineel. De vorige is gebouwd om erop te lijken.
Dit model vind ik trouwens wel veel fraaier dan de huidige. En die problemen met betrouwbaarheid blijven hangen hè, bijzonder hoeveel invloed zo’n lulverhaal van Jeremy Clarkson heeft.
ericd zegt
Met het stuur aan ‘onze zijde’, is het ook een onmogelijk ding in het VK. Ga maar na: je moet ‘m vanwege z’n breedte dicht tegen de stoeprand aan parkeren (anders doen fietsers een fijne scratch job op het koetswerk), maar dat maakt instappen bijna onmogelijk vanaf de stoep. Daarbij is overtaking op VK’s small country roads helemaal een horreur als je met je snufferd niet langs de auto die vóóŕ je ligt heen kunt kijken.
perry_snijders zegt
Deze stond afgelopen weekend op het concours d’elegance op Soestdijk. Mooi ding!
billefetter zegt
Vraag mij af wat een advertentie via autoblog kost, deze ben ik al een aantal keer tegen gekomen op autoscout.
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor. Enig idee hoeveel koppel dit monster heeft?
rikv99 zegt
@dutchdriftking: zeker over de 900