Italiaans design en BMW power, wat wil je nog meer?
Obscure occasions zijn altijd leuk en de auto die we hier zien valt zonder twijfel in deze categorie. Deze auto zal lang niet bij iedereen herkenning oproepen, dus we zullen het maar meteen verklappen: dit is een De Tomaso Guarà. Het feit dat dit de laatste auto was die Alejandro de Tomaso bouwde is slechts een van de vele redenen die deze auto bijzonder maakt.
De Guarà dateert uit 1993. De basis was voor deze auto was zelf ook al iets bijzonders. Dat was namelijk het Maserati Barchetta Stradale prototype uit 1991. Een aantal van de Guarà’s waren Barchetta’s, net als de Maserati. Daarin moest je het dus zonder dak en voorruit stellen. Daarnaast bouwde De Tomaso de Guarà echter ook in Spider- en Coupé-vorm, zoals dit exemplaar.
Oprichter Alejandro de Tomaso was in 1993 64 jaar oud en moest noodgedwongen met pensioen gaan. Hij kreeg namelijk een beroerte. Zijn zoon Santiago nam daarom het stokje over. Dit betekent dat de Guarà de laatste De Tomaso was die onder de leiding van Alejandro tot stand kwam.
Voor de aandrijflijn shopten de Italianen bij BMW. Zodoende kreeg de Guarà de M60B40 V8, die in de jaren ’90 in de 540i, 740i en 840i te vinden was. Dit 4.0 liter grote blok levert 283 pk. Niet alleen de motor, maar ook diverse onderdelen in het interieur waren afkomstig van BMW. Voor latere exemplaren stapte De Tomaso overigens over op Ford V8’s met 320 pk.
In totaal zijn er naar schatting zo’n vijftig exemplaren gebouwd. Dat is al heel weinig, maar van de exemplaren met een BMW V8 zijn er maar 18. Dit specifieke exemplaar heeft ook nog eens een hele lage kilometerstand. De teller is niet verder gekomen dan 4.655 km. Geïnteresseerden mogen hem voor €169.500 meenemen bij Classic Youngtimers in Uden. Gezien de zeldzaamheid valt dat nog reuze mee.
Je zou denken: daar ga je geen tweede van tegenkomen in Nederland, maar niets is minder waar. Classic Youngtimers heeft naast dit groene exemplaar namelijk ook nog een blauwe staan.
Foto’s: Classic Youngtimers
rogerzz zegt
Ik heb altijd zo’n onderbuikgevoel dat 75% van deze unieke auto’s worden geëxporteerd, ook gezien de vraagprijs. Leuk voor de Italiaanse afdeling van Jay Leno’s garage misschien?
petroldrinker zegt
Worden ze ook weet ik uit goede bronnen ;)
quinn zegt
Bij elkaar geraapt zooitje van auto onderdelen. Zoek de knopjes, roosters, lichten, etc., etc. van andere merken.
sportevo zegt
@quinn: ik wilde precies zo’n post maken!
posthumus zegt
@quinn: de spiegels komen voor de verandering een keer niet van de Citroën CX. Zie wel de ronde Bova achterlichten (McLaren F1, Lamborghini Diablo, etc). Interieur is vooral BMW lijkt me
joosstra zegt
Nee, ik laat ‘m staan. Heeft naar mijn idee heel weinig te maken met de Mangusta en de Pantera van De Tomaso. En € 16.500 komt meer in de richting van wat ik er toch niet voor over zou hebben.
grasvreter zegt
Brand name. Als dit hele verhaal over een bekender italiaans supercarmerk was gegaan was ie alles wel waard geweest. En meer. Zelfs als het ‘gewoon’ een BMW was geweest. Een Z8 gaat voor 2 ton tegenwoordig. Serieus, als dit een BMW was geweest waarvan er 50 gemaakt waren was het een collecteritem waar mensen wild om gingen en 3 ton voor neergooiden.
Rob zegt
Oke, dit is wel heel erg gaaf! Vanuit allen hoeken een fraaie wagen om te zien. Kleurtje en de wielen zijn ook perfect gekozen.
tenaci zegt
Wat een gaaf ding! Maar ergens zou ik hem graag willen met juist de Ford V8. Dat voelt gewoon beter bij een DeTomaso.
moveyourmind zegt
Lekker fout 90’s design en echt extreem zeldzaam. Zijn er maar een stuk of vijftig van gebouwd. Die twee dingen maken het een heel begeerlijk item voor de verzamelaar die iets bijzonders wil.
Dat het interieur een samengeraapt zootje is maakt niet uit, dat is onderdeel van de charme. Alleen zien de stoelen er wel heel erg verrabbezakt uit voor een auto die zo’n 4500 kilometer heeft gelopen. Van een Italiaanse autobouwer zou je toch juist verwachten dat het leer en de manier hoe dit verwerkt is juist van het beste vakmanschap is.
E34M5Touring zegt
Voodoo V8 van Ford erin. Lijkt me wel een toffe swap voor zoiets. Vind het model erg fraai.
reactief zegt
Ik klikte eens door wat ze daar allemaal verkopen… Das echt niet normaal! Te veel wat ik ooit wel zou willen hebben! :)
Deze echter niet…
MaartenD zegt
Gaaf! Staat er ook eentje bij The Gallery te koop. Gave auto. Toentertijd nog in de fabriek geweest toen ze nog gemaakt werden
Abdelaziz zegt
Bmw ophanging bmw roosters Porsche vorm word achterkant van een kruiwagen fort ?
mustang750supersnake zegt
dan issie dus ook nie zo Extreem zeldzaam?
sportevo zegt
Zo’n lage kilometerstand en toch lijkt de ruimte rond het contactslot aardig beschadigd/smerig evenals de pookknop.
Kvgorp zegt
@sportevo: even in Vught afgooien. Wordt hij weer “fabrieksnieuw”
v10m5 zegt
En dat te bedenken dat er 1 € 40-50.000,- goedkoper te krijgen was via Marktplaats. Zie best eens deze kunnen zijn, want toevallig had de auto dezelfde kleur. Stevig prieske nu…..3-5 maanden later. Ik zeg goed verder zoeken..
deSjonnies zegt
Misschien is de prijs wel zo redeljjk omdat het gewoon een lelijk hok is, de Tomaso of niet, BMW motor of niet.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
pjotr zegt
Is deze later ook niet de basis geweest voor een MG?
tenaci zegt
@pjotr: Noop, dat was de Qvale Mangusta. Eigenlijk was dit de laatste door Alejandro DeTomaso ontwikkelde auto. Hij stond in 1996 als DeTomaso Bigua op de Salon van Genève. Het faillissement van DeTomaso was toen helaas al onafwendbaar. Bruce Qvale, een zakenpartner van DeTomaso en importeur van luxe auto’s in de USA zou de Bigua gaan importeren. Uiteindelijk heeft hij de rechten overgenomen uit het faillissement en is de auto onder de naam Qvale Mangusta gaan bouwen en verkopen. In 2003 werden de rechten aan de MG Rover groep verkocht die er de MG XPower van maakte.
Leuk detail: bij deze toko staat ook een Qvale Mangusta te koop. Stuk goedkoper en eigenlijk de echt laatste door Alejandro ontwikkelde DeTomaso.
ericd zegt
Ik vinnem wel iets hebben. Zeker de kleur en de wielen zijn fraai. Maar hiermee verwacht je wel iets van rond de 350 pk. Niet iets dat waarschijnlijk in de sprint verslagen wordt door een Focus ST of zo.