Altijd al een originele Bugatti Veyron gewild? Dit is je kans: er staat er eentje te koop op Nederlandse bodem.
De ultieme auto
Het uiterste van nummers: dat was de Bugatti Veyron in 2005. Als een uit de hand gelopen grap (zoals het verhaal ook zegt dat het ging) was de auto iets wat de wereld nog nooit gezien had. Een 8.0 liter W16 met vier turbo’s die 1.001 pk levert. Naast het getal wat iedereen het meest uitmaakt: een topsnelheid van 407 km/u. Ongekend voor een straatauto. Het allermooiste van de Veyron is dat het geen one trick pony is. De auto is ook luxueus en bijzonder doch simpel vormgegeven. Waarschijnlijk heeft geen één auto zo veel tongen losgemaakt als de Bugatti Veyron. In ieder geval in de recente geschiedenis.
Een ander getal wat je niet moet onderschatten is de prijs. In Nederland was de Veyron ooit duurder dan 1,5 miljoen euro. Er zijn een hoop duurdere versies geweest, zoals de SuperSport, Grand Sport (cabrio) en een hele berg one-offs in een speciale kleurstelling.
Het origineel
Maar laten we eens teruggaan naar het begin. Dat is de 16.4. Dat getal staat niet voor de motorinhoud, maar voor het feit dat de auto 16 cilinders en vier turbo’s heeft. Met kenmerkende twaalfspaaks chromen velgen, een enorme uitschuifbare spoiler en de mogelijkheid om twee kleuren te kiezen, was de auto herkenbaar iets bijzonders. Volgens velen is het origineel het mooiste.
Wie al jaren zit te wachten op een Bugatti Veyron: er staat er nu eentje te koop in Nederland. Dus zoek even je oude sok op en kijk hoe veel flappen of centen daar nog in zitten.
Het exemplaar van de Veyron wat te koop staat is één van die originele 16.4’s. De kleurstelling is zwart met donkerrood/bruin als tweede kleur. Het chroom en de lak glimmen als nooit tevoren.
Het thema donkerrood zet zich voort in het interieur. Alles wat je ziet is uitgevoerd in een donkere tint rood, met alleen op het stuur en in de middenconsole klassiek aluminium. Iets wat Bugatti toen al deed en met de nieuwe Chiron herhaalt: geen centraal geplaatst infotainmentscherm. Dat veroudert: Bugatti wilde geen verouderd interieur. Geef toe: dat is best gelukt.
Goed, tot zo ver de beschrijving. Dit exemplaar van de bizarre Bugatti Veyron staat nu in Nederland te koop. Degene die de verkoop doet is Classic Youngtimers. De auto in kwestie komt uit Duitsland en komt uit 2006. In die veertien jaar heeft de auto 12.000 km geklokt: minder dan 1.000 per jaar. Het ziet er allemaal netjes uit: je mag er dan ook nog 1.280.000 euro voor neertellen. De overige informatie kun je vinden in de advertentie van Classic Youngtimers. Een mooie afsluiter: Bugatti kondigde deze week aan dat ze alles eraan gaan doen om de beste zorg te leveren voor je oude(re) modellen. Duur, maar betere zorg is er niet.
Jochempie zegt
Wauw… Ik vind ‘m erg fraai. Keurige kleurstelling, keurige velgen (toen je nog niet kon kiezen uit 9 verschillende wielen voor de Veyron). En leuk voor de huidige eigenaar als ze die prijs ervoor krijgen!
Jochen zegt
Ik vind hem goed opdrogen. En knap, dat valt nu goed op, dat het interieur redelijk tijdloos blijkt (zoals ook in de intentie was).
En wat is de achterkant fraai in vergelijking met de Chiron.
Richmond zegt
@jochen: deze is zoveel cleaner dan de Chiron. Tijdloos. Ik denk niet dat de Chiron zo goed opdroogt
vondick zegt
Ff chippe…
114i210pk zegt
@vondick: Helaas.
bernoulli zegt
Exclusief de velgen.
flatsixx zegt
Die gasten hebben echt geweldige wagens staan. Keer op keer genieten!
emping zegt
Erg chique samenstelling zo.
Yzord zegt
Kan iemand van AB aub eens de app openen en zien waarom het zo’n pijn aan de ogen doet als men op deze manier plaatjes in een post zet? Gewoon heel even maar. Hopelijk begrijpt men dan dat het een stuk minder lollig is om AB via de app te lezen en om nou me nest uit te komen om de website te openen is ook weer zoiets.
Heel erg bedankt namelijk heel app kijkende AB lezers ?
Yzord zegt
@yzord: ps, en de edit knop werkt ook al niet
deredactie zegt
Wow Nice zeg, geen tupperware, geen stickertjes, prachtig !
mashell zegt
De afschrijving valt me vies tegen. Ik had op heel veel meer gehoopt.
woudloper zegt
@mashell: de zijn ooit al gezakt tot 600k
jelmer zegt
Imposante nummers, maar het zijn andere cijfers waar ik het meest van onder de indruk ben: de onderhoudskosten.
Banden? Zo’n 38.000 voor een paar duizend kilometer. Wielen graag periodiek vervangen voor zo’n 50.000. Jaarlijks de vloeistoffen vervangen is 25.000 per keer.
Toch relevant om even te noemen bij zo’n tweedehandsje.
skinny058 zegt
@jelmer: vloeistoffen gewoon zelf vervangen, joh :-P
boomhauwer zegt
@skinny058: of bij de kwikfit
toyotafortuner zegt
Leuke kleurencombi.
ericd zegt
Tss, 110.000 euro voor een complete nieuwe wiel incl. band montage op alle vier hoeken, en dat wordt aangeraden bij elke 3de bandenwissel, en dat laatste wordt weer aangeraden na 4000 km rijden. Wat is dat? Van hier naar Griekenland en weer terug? Prijzen uit 2015. Overigens vind ik de Veyron veel mooier dan de Chiron.
Dutchdriftking zegt
Deze auto wordt eigenlijk best mooi oud. Het rode in het zilver, een mooi amaretto lederen interieur, en andere wielen, dan wil ik hem graag hebben. Ik kom alleen 1,2 miljoen te kort op de spaarrekening. Is dat een probleem?
onlyporscheman zegt
Mooi ding, maar zou persoonlijk voor de 918 gaan voor dat geld.