Oké, deze Clio Williams die momenteel te koop staat in Nederland is geen alledaagse Clio. Maar dan nog…
Williams rijdt momenteel (met bedroevend weinig succes) rond met Mercedes-motoren. In de jaren ’90 was het echter Renault die de motoren leverde. Dit was een aanzienlijk succesvollere samenwerking. Gedurende de jaren ’90 pakte Williams tot vijf keer toe de constructeurstitel met de Renault V10.
Als autofabrikant wil je dit succes natuurlijk ook af laten stralen op je straatauto’s en daarom was een gelimiteerde uitvoering een logische zet. Renault wachtte daarmee niet tot de vijfde constructeurstitel. In 1993 kwamen ze al met de Clio Williams. Dit was geen auto die mede-ontwikkeld was door Williams, maar dat hoefde ook helemaal niet. Een hot hatch bouwen kun je namelijk prima aan Renault Sport (je weet wel, zo heette Alpine vroeger) overlaten.
Naast een link met de Formule 1 had de Clio Williams als homologatiespecial ook een link met de rallysport. Voor homologatie hoefden er maar 2.500 stuks gebouwd te worden, maar het werden er uiteindelijk meer dan 12.000. Dat vond niet iedereen even leuk. In ieder geval niet degenen die er een kochten in de veronderstelling dat het een limited edition van 3.800 stuks zou zijn.
Maar goed, de Clio Williams was dus naast homologatiespecial ook een feestnummer. Vandaag de dag houdt dat in dat je een speciaal kleurtje krijgt met eventueel wat stickers en als je veel geluk hebt zelfs een spoiler. Zo makkelijk maakte Renault zich er niet van af.
Integendeel, van de Clio Williams is serieus werk gemaakt. De 2,0 liter motor had niet alleen een grotere cilinderinhoud dan de 1.8 van een reguliere Clio 16V, maar ook de zuigers, drijfstangen, nokkenassen en krukas waren gewijzigd. Dit resulteerde in 150 pk en 175 Nm koppel, op een gewicht van nog geen 1.000 kg. Ook onder meer de versnellingsbak en het onderstel werden stevig onder handen genomen. Kortom: er was alles aan gedaan om de Clio Williams een heel fijn scheurijzer te maken.
Uiteindelijk kreeg de Clio Williams óók een speciaal kleurtje (Blue Sport in combinatie met goudkleurige velgen), maar dat is bijzaak. Hoewel het natuurlijk wel een gave en zeer herkenbare combi blijft.
Nog even over de auto waar het eigenlijk om gaat in dit artikel: deze specifieke Clio Williams uit 1997 die nu te koop staat in Nederland. Het betreft een exemplaar uit de derde en laatste serie. Deze heeft wat meer luxe aan boord dan de eerdere versies, bijvoorbeeld een glazen schuifdak en elektrisch verstelbare spiegels. Ook heeft deze een iets lichtere tint blauw (Blue Monaco in plaats van Blue Sport) dan de eerste twee series.
Dan nu het slechte nieuws: de prijs. Premium Classics vraagt voor dit exemplaar met 56.000 km op de klok, hou je vast… €39.950. En dat terwijl het er niet eens een van de eerste serie is. Nog niet zo lang gelden vonden we 20 mille al een hoop geld voor een Clio Williams.
Foto’s: Premium Classics
fendercd60 zegt
Wat een mooie auto.
MarcoM zegt
@fendercd60: punt.
dave09ham zegt
@fendercd60: mooie auto, maar bij dit bedrijf moet je nooit een auto kopen. De slechtste service die je maar kan krijgen. En schade aan de auto wordt achtergehouden.
creative zegt
@dave09ham: hoe weet je dat?
dave09ham zegt
@creative: helaas uit eigen ervaring
room850 zegt
@dave09ham: ik zie dat de auto eerder koop stond met een tonnetje meer op de teller. Bij Veban Motorsport..
jvthof zegt
@room850: scheelt wel 2 jaar met die op de website van veban
Thomas20vt zegt
@room850 Hij lijkt erg veel op deze https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1224039011032331&id=111676852268558
vaakbenjetebang zegt
Holy moneygrab Batman! Hoe gaaf een Clio Williams ook is, dit is wel een heel stevig bedrag. Het is ook niet zo dat ze zeldzaam zijn als hobbelpaardenpoep, als ik me niet vergis zijn er van serie 2/3 meer dan 10.000 gebouwd. MAar goed, je hebt maar één klant nodig en vragen staat vrij. Maar wàt een bedrag. De tandjes.
MaartenD zegt
Hoe durf je er 40k voor te vragen
vaakbenjetebang zegt
@maarten020: Tja, als je het niet vraagt, ga je het zeker niet krijgen. Dus in die zin snap ik wel dat-ie het durft. Maar er zijn zo veel van die autootjes gebouwd, je prijst jezelf wel redelijk uit de markt. Voor dit geld komen Clio V6-en in beeld… toch wel even andere koek. Niet heel veel sneller, maar toch echt wel een heel stuk meer bijzonder.
MaartenD zegt
@vaakbenjetebang: eens
Joost zegt
Een Clio V6 heeft hij ook staan. Voor bijna een ton!
vaakbenjetebang zegt
@Joost: Ja, dat zat er dik in… als je 40k vraagt voor een Williams, is een ton voor een Clio V6 wel logisch.
* Homerisch gelach *
MarcoM zegt
@maarten020: vragen kan altijd, dat zie je ook in sommige landen waar ze horloges aanbieden voor ettelijke honderden dollars, blijken uiteindelijk bij de AC tion vandaan te komen.
MaartenD zegt
@marcomanta: vragen kan idd altijd..wat een gek er voor geeft
kennone zegt
@maarten020: 15 jaar terug had ik er een met 70k op de teller voor 650,- gekocht van de buurvrouw. Nooit weg moeten doen dus..
MaartenD zegt
@kennone: aij
VeniVidiVici zegt
@maarten020: Tja… meneer Vilé weet gewoon dat er een hoop gekken rondlopen die graag dief van de eigen portemonnee zijn haha.
rogerzz zegt
Je kunt het altijd vragen of wat de gek er voor geeft. Maar 40k is wel een beetje ambitieus. Er zitten wel wat stevige vraagprijzen tussen op de site. Leuk dat er soms weinig kilometers opstaan, maar een RS4 B7 voor 55k euro met 72k km is ook wel wat gretig.
“Van 0-100 in minder dan 8 seconden” – dat is toch wel wat tammetjes trouwens. Maar als die op the Collectables voorbij komt ben ik benieuwd wat de markt/gek er voor geeft, daar zijn vast genoeg biedingen alsnog op, maar geen 40k denk ik.
ghost zegt
Alles bij deze zaak is absurd geprijsd. Mogen dan mooie wagens hebben staan, prijzen zijn leip.
mashell zegt
Gewoon even tegen de bandjes schoppen en 20% minder bieden.
Benny_Weisz zegt
@mashell:
Zelfs met een bod van 20% minder, naai je jezelf een oor aan….
Veronderstellend dat deze auto “zuiver” is (km-stand, schadeverleden, onderhoud, documentatie, enz.) dan ligt de handelswaarde ergens tussen de 10-12k….. meer is ie echt niet waard, zelfs niet voor de grootste Clio Williams liefhebber.
pijl zegt
Wat mooi dat jij zo goed weet wat een auto waard is. Je zult een rijk man zijn.
Benny_Weisz zegt
Het is mijn vak, ik koop en verkoop auto’s beroepsmatig. En rijk?….moah…ik vind het veel belangrijker dat mijn vrouw rijker is dan ik…
pijl zegt
Laat dan maar weten wanneer je zo n Clio Williams hebt staan voor die 11 , 12 mille
z4coupe30si zegt
@ghost: alles ‘fabrieksnieuw’ gemaakt door de vriend om de hoek in hetzelfde dorpje.
Auto’s zien er vaak anders uit als ze aankomen bij deze youngtimerhut.
Tegenwoordig verkopen ze oude spullen (afgeleefde stuurtjes etc afkomstig uit deze liefhebbers auto’s ) ook op marktplaats. Skere tijden nu veel ZZP’ers die youngtimers toch even niet aanschaffen denk ik.
ghost zegt
@z4coupe30si: stipt zit er tegenwoordig tegenover, 1 en 1 is 3 in dit geval..
amg88 zegt
Altijd leuke auto’s die Homologatie specials. Zal een Toyota Yaris GR over 20/25 jaar ook het dubbele van de huidige nieuwprijs waard zijn? Is toch ook een homologatie special en in een oplage van slechts 25.000 stuks.
henrie zegt
@amg88: Ik help het je hopen. Geheel uit eigen belang overigens… ;)
Benny_Weisz zegt
Gekkenwerk die prijs…. voor dat geld koop je ook een E92 M3 met gelijkwaardige km-stand
pcooperworks zegt
Ze chanteren je met jeugdsentiment, doen ze verrekte goed maar ik hap niet.
maxidyne zegt
Schuif/kanteldak lijkt niet af-fabriek met die dikke rubberen rand. Lijkt eerder zo’n goedkoop aftermarket dakje. Voor de rest een zeer gave wagen voor veel te veel geld.
vaakbenjetebang zegt
@maxidyne: auto lijkt Phase2 te zijn en volgens mij hadden die af-fabriek nooit een schuifdak. Dan zou het per definitie after-market zijn. Maar goed, ik ben niet de ultieme Renault-kenner.
kniesoor zegt
@maxidyne: Wellicht een Hollandia/Webasto Topslider.
melcon zegt
Phase 3 had standaard het zonnedakje, bediening zit op de juiste plaats en gezien het bouwjaar is het een fase 3. Dus origineel maar had beter afgewerkt kunnen worden. De auto heeft wel wat niet originele details waarbij de vloermatten het meest opvallend zijn (hoort in het goud Williams op te staan). Zeker voor 40k moet echt alles perfect kloppen als je dat durft te vragen (krijgen is een 2e, is aardig optimistisch, 20k is wel de max voor een in concoursstaat verkerende Williams).
lightisride zegt
idioot duur. Maar als ik even ga zoeken, kom ik die beloofde concoursauto’s van 20k niet erg tegen. Neppers wel voor minder. Maar de rest gauw richting 30.
Een fase 3 lijkt mij wel wat minder kostbaar. Zulke tenten poetsen alles op.
mpgc zegt
Mooie auto, maar prijs is echt te zout.
soes750 zegt
Altijd een leuke auto gevonden, maar nooit echt speciaal. Kwam waarschijnlijk ook omdat bij de garage waar ik in de weekenden werkte toen ik jong was, er 3 monteurs waren die er 1 hadden.
pignon zegt
Ik wacht wel tot ik m’n slag kan slaan @thecollectables
audirs3 zegt
In 2009 had ik er eentje gekocht voor fl25.000. in 2006 laten taxeren voor €8000, en helaas enkele maanden later een ongeluk er mee gehad. Total loss. €500 sloopwaarde voor gekregen. Heb er nog steeds buikpijn van.
audirs3 zegt
@audirs3: 2000 ipv 2009
Bernadette zegt
@audirs3:… Ik lees ook maar half… 🙁
petroldrinker zegt
Pffft in nog geen 40,000 jaar, zelfs voor 4000 zpu ik hem laten staan….
frankykoop zegt
Ach ja, bij Premium-Consignaties vragen ze maar wat, t zijn toch niet zn eigen autos.
zakar36 zegt
Dit soort bedrijven verpesten de markt compleet waardoor wij autoliefhebbers dit soort parels niet meer kunnen bemachtigen… Helemaal van de pot gerukt met zijn 40k euro.. . Al was ie van goud gemaakt in nog 40k zon jaren!!!!