Nee, er is niet geknoeid met fotoshop. Dit zijn echt de proporties van deze bizarre occasion.
In de Verenigde Staten deden ze het wat betreft auto’s bouwen altijd net een beetje anders dan wij. De rode draad was groot, groter, grootst. Dat geldt niet alleen voor de auto’s in pure afmetingen, ook de motoren zijn steevast gigantisch. Niet alleen omdat turbo’s en dergelijken nog helemaal niet zo lang een ding zijn, maar ook omdat de Amerikanen ten tijde van de oliecrisis alleen de prestaties verminderden: niet de blokken zelf. Ook dat gebeurde pas in de jaren ’80. Motoren met een cilinderinhoud van meer dan zes liter met uiteraard acht cilinders konden wel eens slechts 100 pk leveren.
Het maakte niet uit. De slagschepen (met dito wegligging) waren het statussymbool van de VS in de jaren ’50, ’60 en ’70. Als er zo’n grote motor voorin moet liggen, moet je sowieso een gigantische motorkap hebben. De rest van de auto wordt qua proporties daarop afgestemd en je hebt vaak auto’s van een meter of vijf als resultaat. Zelfs als coupé!
De Cadillac Seville is zo’n auto. Deze toch wel uit de kluiten gewassen limousine past deze beschrijving als geen ander. Onder de grote motorkap ligt een 5.7 liter grote V8. De Seville bood een basis voor een ietwat vreemd project. Er is weinig over te vinden, maar het idee lijkt duidelijk. Pak een Seville, verkort de wielbasis en bespaar verder zo veel mogelijk kosten. In dit geval krijg je dan onderstaande auto.
We moeten toegeven: je kunt veel recyclen om de Seville Milan Coupé, zoals hij heet, te bouwen. Het lijkt dan ook alsof iemand het dak en de achterdeuren eruit heeft gezaagd in Photoshop, de achtersteven bij de voordeuren aan heeft gesloten en het dak opnieuw heeft gebouwd. Dat is precies wat er is gebeurd! De Seville Milan ‘Shorty’ heeft bizarre proporties.
Toch is het stiekem best een goed idee. Dezelfde motor als de Seville past erin, dus je hebt gewoon een heerlijk dikke V8. Ook de kofferruimte is identiek. Je moet alleen twee passagiers minder meenemen. Het grootste voordeel is dat de lengte drastisch afgenomen is. Ook de wielbasis is nu minuscuul, wat manoeuvreren ten goede komt. Door de lange motorkap en de bovengemiddelde achteroverhang zijn de proporties gewoon ietwat apart. Alsof het een auto uit een tekenfilm is.
Ter zake: van de Seville Milan zijn 500 stuks gebouwd door een extern bedrijf, en daarmee zijn ze erg zeldzaam. Wanneer er eentje te koop opduikt, heb je al iets bijzonders te pakken. Wanneer er eentje te koop opduikt in Nederland, heb je een écht unieke kans om een exoot te bezitten. Nou, dan is er goed nieuws. Want dit exemplaar staat nu in ons eigen land te koop.
Dat is leuk, maar de meest frisse Seville is het absoluut niet. Het vrij bekraste leer, de doffe plekken op het chroom en de volgens de advertentie aanwezige roest zijn wel wat aandachtspuntjes. De auto zit bomvol opties voor zijn tijd en 32.827 mijlen (zo’n 53.000 km) na een goede 41 jaar is ook niet verkeerd. 1979 is het laatste productiejaar van de Milan en daarmee is dit één van de laatste modellen. Zeldzaam, doch niet feilloos. Overigens heeft deze auto dus de 5.7 liter V8 aan boord die 170 pk levert. Het gewicht is met 1.800 kg niet eens bizar hoog voor een dikke Amerikaan. Dat is het dus relatief gezien ook niet.
De prijs van 12.950 euro is aan de hoge kant voor een Cadillac in deze staat: het is bijna 5.000 euro meer dan het aanbod reguliere Sevilles die in betere staat verkeren. Je ziet gewoon aan alles dat deze auto het overgrote deel van zijn leven al heeft gehad. Toch is het wel een uniek ding en voor een auto die gelimiteerd is tot 500 stuks kun je een beetje hoge bedragen eigenlijk wel verwachten. Het is in ieder geval bijzonder om zoiets gewoon in ons Nederland te zien.
Met dank aan Sander voor de tip!
Dizono zegt
Volgens mij is deze door hetzelfde bedrijf gebouwd als de Seville Opera Coupe. Zelfde recept voor de achterkant, maar dan met een knotsgekke verlenging van de motorkap.
https://assets.catawiki.nl/assets/2018/4/9/4/d/3/4d36e40d-d154-4b86-9a77-3e7151847bb0.jpg
rezi zegt
@dizono: het uitzicht vanachter het stuur moet briljant zijn!
wimof zegt
Tesla heeft blijkbaar voorbeeld genomen aan deze wagen, de panel gaps zijn vergelijkbaar.
Hadden mijn 4 Pacer’s ook.
karaya zegt
@wimof: Reed van de week achter een Tesla 3, viel mij op dat het aardig strak in elkaar zat. En het was een witte.
Zag ook een Audi met kermende voordempers op één oor door de bocht dweilen. Hartverscheurend.
lekbak zegt
@karaya: moet je ze van dichterbij bekijken. Ze zijn nog lang niet op het niveau van de Duitste drie. Deuren die scheef hangen, bumpers die niet goed aansluiten etc hebben ze allemaal nog.
karaya zegt
@lekbak: Deze niet. Maar ik had geen loep bij me.
lekbak zegt
@karaya: ik ken drie mensen die in december een model 3 hebben gekocht/geleased en allemaal is het echt nog niet op niveau hoor. Van drie meter afstand moet je goed kijken maar van dichtbij zie je duidelijk dat andere merken heel veel beter zijn. Zelfs een Franse auto van 18 jaar oud heeft betere panelgaps.
wimof zegt
@karaya: 100% zeker, zo komt een Audi niet door de eindinspectie.
harrie zegt
LS erin, gouden klokkie om, bovenste drie knoopjes los en gummen.
karaya zegt
Audi Sport Quattro avant la lettre.
rikus zegt
Off topic: is de app blijvend vernieuwd of is het even tijdelijk k#t? Waar is de foto galerij onder artikelen waar je lekker door de foto’s kon scrollen ipv onder mekaar met een stipje erbij.. (hoe moet ik het anders omschrijven?!)
jerudo zegt
@rikus: ik dacht dat het hier al eens gepasseerd was en toen werd er gemeld dat dit tijdelijk was, de desktop versie krijgt voorrang, daarna wordt de app verder op punt gebracht.
rogierio zegt
@jerudo: dat is wel behoorlijk jaren 0,eerst de desktop versie fixen en dan pas mobiel…
stephane8200 zegt
@rogierio: inderdaad. Desktop gebruik ik nooit.
888natan zegt
Beetje Mike van Better Call Saul-achtig.
joris1988 zegt
Dacht dat dat ding bij mastermilo uit de tuin kwam.
rijnounsdoor zegt
Aan de verhoudingen en overhang te zien is dit dé ideale auto voor @jaapiyo
dper4mance zegt
Dit concept hebben ze bij Alfa Romeo ook ooit toegepast op de 159SW. Resultaat heet de Brera. Heeft ook meer voor en achter overhang dan wielbasis.
karaya zegt
@dper4mance: Klopt, het oorspronkelijke ontwerp hebben ze aardig verneukt.
Dutchdriftking zegt
Er zijn best wat Amerikaanse auto’s welke mij hebberig maken. Dit is hiervan absoluut geen voorbeeld. Hoe bijzonder ook, ik vind hem verschrikkelijk.
drdre1 zegt
Is dit de versie met elektrische asbak?