Een 300 SL Roadster uit ’58 met nog geen 35.000 km op de klok en vrijwel geheel origineel, gaat je dat meer of minder dan een miljoen eurootjes kosten?
Meer natuurlijk! Deze puntgave cabrio mag namelijk voor een stevige 1.050.000 euro mee naar huis, maar als je het ons vraagt is die vraagprijs best wel terecht. Van deze wonderschone cabrio zijn namelijk slechts 1.858 stuks gebouwd, dus exemplaren die er nog zo puik bij staan mogen gerust wat kosten.
Enige nadeel is dat de coupéversie van de 300 SL, met die befaamde vleugeldeuren, nog nét een klapje mooier en zeldzamer is. Daarmee is de dichte SL wel weer meteen een stukje duurder en minder bereikbaar dan de open versie.
Desalniettemin is deze occasion een topper van jewelste. De zescilinder-in-lijn levert ongeveer 220 pk en is bovendien nog nooit van de koets gescheiden geweest. Daarnaast is het interieur voorzien van nieuwe bekleding en zit de originele radio van Becker er nog in. Om de SL wat meer aan te passen aan hedendaagse standaarden heeft het ding schijfremmen gekregen en mocht het bbq-weer van Piet P. een keer geen 8 krijgen, dan monteer je gewoon de originele hardtop die ook wordt meegeleverd.
Zoals gezegd mag je al dit moois voor ruim een miljoen euro meenemen, aan jullie de keuze of je voor zoveel geld niet liever een compleet wagenpark samenstelt in plaats van slechts één klassieker die z’n waarde-explosie al achter de rug heeft.
volvo-s60-adept zegt
Als je zo’n aanschaf kunt doen hoef je niet meer te kiezen.
jasperjvr zegt
@volvo-s60-adept: eerst: f-type, porsche gt3, alfa giulia, e-type en m5
bsxc2 zegt
Voor dit bedrag wens ik betere kwaliteitsfoto’s
desjonnies zegt
@bsxc2:
Voor minder geld ben ik naar Engeland gevlogen, naar Italië gereden en naar Zwitserland gegaan.
En vaak nog met lege handen terug gekomen, dus als jij jezelf een wagen van meer dan een miljoen kunt veroorloven, zal je: of zelf van je luie reet af moeten en gaan KIJKEN en VRAGEN naar de geschiedenis, of vragen of Wayne Carini ff naar Europa wil komen om voor jou te kijken of het een eggie is.
Ik zeg je eerlijk dat ik te weinig kaas heb gegeten van de 300 SL, maar dat ik met dit soort bedragen voorzichtig zou zijn,. Bijzonder voorzichtig en waarschijnlijk een Mercedes Benz specialist van Mercedes Benz zou inhuren.
desjonnies zegt
Ik zou altijd voor dit type gaan ipv de vleugeldeur, hoe idyllisch die ook mag zijn of mag wezen.
Deze roadster is 10 keer praktischer en wordt niet zo idioot heet van binnen als de vleugeldeur die nauwelijks zijruiten heeft.
Hier doe je gewoon de kap naar beneden, petje voor me kalûh harsses en gaan met die Banaan !
bietje zegt
Ergens wel jammer dat de auto dus kennelijk niet 100% origineel meer is gezien de nieuwere schijfremmen ? Als eigenaar (jaja, puur hypothetisch) zou ik liever m’n rijgedrag aanpassen aan de standaarden van 1958, maar volgens mij rijdt er ook al ergens een onderhuids moderne AMG 300SL Gulwing rond. Prachtig, maar onecht.
Rudy zegt
Aantal jaren geleden een tourtocht meegereden in een 300SL roadster. Zoals desjonnies aangeeft een fijnere auto dan de dicht 300SL aangezien die zeer warm wordt van binnen.
Blijft een zeer tijdloze klassieker die (als bijrijder) zeker niet traag aanvoelt voor een auto van > 50 jaar oud.
paddoswam zegt
@Rudy: ehm 220pk op 1420kg en 235-260 km/h was voor die tijd zéér zéér snel en vandaag de dag eigenlijk ook nog steeds best snel.
Overigens is het goed mogelijk dat het de originele upgrade kit schijfremmen zijn, die standaard werden in latere modeljaren!
p993 zegt
Achter de rug? Moet je es kijken wat men hier over 20 jr voor betaalt!
jaapiyo zegt
@p993: Want die prijzen blijven net als huizenprijzen altijd alleen maar stijgen toch. Oh wacht…
gregorius zegt
@jaapiyo: inderdaad met je eens. Dit is echt van de zotten! De auto is speciaal, redelijk schaars en prachtig. Maar zulke prijzen slaan eigenlijk nergens op.
Auto’s zijn om in te rijden. Maar voor 1 mio, ga je hier niet meer mee rijden! Zonde eigenlijk!
p993 zegt
@jaapiyo: we spreken elkaar over 20 jr.
henkhupelschoten zegt
Met oud en nieuw win ik die 30 miljoen en nog wat wisselgeld en dan ga ik dit snoepje ophalen…….. Mijn god wat een machtig mooie wagen.
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: Overigens sprook ik iemand van Mercedes benz en die zei van dat elk jaar de 300 sl zo’n 5000 tot 20000 per jaar meer waard kan worden het lag er vooral aan of er eentje verdween of niet.
malefunk zegt
@henkhupelschoten: In het sprookjesbos?
audirijder zegt
1 miljoen voor zo’n oud ding, dit moet een grapje zijn????? Ik rijd liever gewoon een nieuwe Mercedes. Zelf een s63 van 5 jaar oud nog geen 60.000.
jaapiyo zegt
@audirijder: Ja maar je houdt dan ook van Audi afgaande op je nickname.
desjonnies zegt
@audirijder:
weet je
Had ik ooit met zo’n Porsha Cayenne; voor 13 ruggen.
Ik vroeg ook serieus of de man wel goed bij zijn water was….
6cilinder zegt
@audirijder: De woorden van een echte autoliefhebber en -kenner.
stancedjetta zegt
@audirijder: ik heb ook helemaal niks met ouwe benzen. Ik word er niet warm of koud van wat ik bijvoorbeeld wel van een ferarri 250 word
gieltj zegt
Prachtig!
yupyup zegt
Wel een prachtige auto, kom maar op met die einde jaarstrekking
Rob zegt
Hoe legendarisch/zeldzaam/speciaal hij ook mag zijn, het is niet mijn ding. Naar mijn bescheiden mening zijn er veel mooiere cabrio in die tijd gemaakt dan deze Mercedes….
Maar goed, ik lig ook niet in de markt voor dit soort wagens ;-)
jaapiyo zegt
Ik vind de roadster mooier dan de meeuwenvleugel en het is ook een auto die herkenbaar is uit duizenden maar ik zou het er niet voor betalen tenzij het geld echt aan alle kanten uit mijn mouwen zou vallen als ik bewoog en dan heb ik over een miljard of zo dat het echt gewoon niet meer uitmaakt wat je uitgeeft.
Ik denk dat die markt toch in een bubbel zit nou, teveel speculanten die de prijzen opdrijven. Ik heb een aantal jaar geleden mijn scriptie geschreven over de waardeontwikkeling van klassieke auto’s en daarvoor een database aangelegd van veilingsresultaten en dan zie je gewoon 250 GT Lusso’s voorbijkomen voor 150.000 dollar begin jaren 2000. Nu gaan die aan de lopende band voor 1.5-2 miljoen onder de hamer. Dat is gewoon bizar. Je kan de toekomst niet voorspellen maar ik denk dat een dip in deze markt niet uitgesloten is, zeker als de economie beter gaat en mensen met grootkapitaal die vooral geïnteresseerd zijn in rendement weer naar traditionele beleggingsobjecten kunnen uitwijken en/of (bijna) risicovrij een paar procentjes kunnen vangen omdat de rente omhoog gaat.
desjonnies zegt
@jaapiyo:
Er is 1 simpele reden.
Voor alles
“What goes up, must come down ”
Maar deze SL’s zijn wel vrij solide, qua belegging en hebben ook niet zo’n excessieve prijsstijging meegemaakt zoals sommige Ferrari’s.
Nu kan ik ook wel huilie huilie tegen je gaan doen, over wat ik heb moeten laten lopen wegens het gebrek aan financiële middelen, oa de MG Metro 6R4 Groep B rallywagens, nagel en nagel nieuw voor 40 mille guldens of de Ford RS 200 Groep B voor een fractie meer in het VK. Ik werd thuis gebeld, werkelijk waar door gillende managers, toen groep B verboden was.
Kijkt wat ze nu doen.
Of die Ferrari Berlinetta Boxer voor nog geen twintig mille destijds, maar het zat niet in mijn zakken dus jammer maar helaas.
Jaguar E-types voor dik onder de tien mille guldens, je was blij als je destijds 500 kon winnen aan zo;n ding. (nog een originele Hollandse auto ook)
Mijn beste maat reed destijds zo’n beetje alles waar Lamborghini opstond, kocht je voor een habbekrats, we hebben verleden week nog in Essen staan kijken naar wat ze nu doen….
Ow, zijn Porsche 911 Carrera RS, de eerste, die ducktail, kwam een Amerikaan naar hem toe op Zandvoort en we konden met de trein terug : Duizend gulden verdiend op een Porsche, dat was toen wauw.
500 gulden betalen voor een drol als een Simca Rally I die nu 15 mille doen
Als ik door ga,moet ik huilen !
amdbsv8 zegt
@desjonnies:
Een auto moet je in eerste instantie niet kopen als investering, maar omdat je hem mooi vind. hebben zelf wat britse klassiekers staan die ondertussen al zo vaak over de kop zijn gegaan, maar ze worden niet verkocht. heb ruim een half jaar terug mijn eerste klassieke am gekocht en ondertussen zijn de de prijzen ca vedrievoudigd in een half jaar, maar toch kan ik hem niet verkopen.
malefunk zegt
@jaapiyo: Ik weet niet of je echt van een bubbel kan spreken maar je betoog is leuk :)
Voor dit soort objecten geldt: Wat de gek ervoor geeft…
Feit is dat deze auto’s niet meer worden gemaakt en de exclusiviteit dus toeneemt. Misschien kan je het een beetje vergelijken met de handel in kunst. Fictieve prijs omdat niemand weet wat het waard is maar er is ergens een debiel die een belachelijke prijs betaald. Ik denk dus niet dat er in dit geval ooit een plafond bereikt gaat worden.
Het blijft speculeren natuurlijk… ;)
Edge zegt
Wat ik mij afvraag: Waarom zijn de vleugeldeuren van de gullwing zo kort? De deuren van de roadsterversie lopen een stuk verder naar beneden door, waardoor de instap in de roadster vele malen makkelijker is. Met deuren die deze hoogte hadden gehad, was de gullwing wellicht ook veel praktischer geweest denk ik.
sydney zegt
@Edge: Als mag gokken zal dat wel met een voor (net als de vleugeldeuren) ontwikkeld buizenchassis te maken hebben.Maar ik kan het mis hebben.Iemand?
tupperware zegt
@sydney:
Klopt, daarom zijn de dorpels niet alleen hoog maar ook erg breed.
Hier zie je hem zonder body.
sydney zegt
@tupperware: Duiding naar demense toe.Thanks!
p993 zegt
@Edge: Mercedes bouwde voor de 300SL een uniek buizenchassis; licht en sterk, maar met een hoge zijkant, vandaar de vleugelportieren. Blijkbaar beschikt de roadster over een ander chassis…terwijl je juist voor de roadster waarbij het dak ontbreekt een stijver chassis zou verwachten. Iemand verklaring?
rd1991 zegt
Als ik dan toch een Duitse roadster voor dat geld en (ongeveer) die leeftijd zou kopen, zou het de BMW 507 worden.
gregorius zegt
@rd1991: yes 507. Staat bij mij op 1.
Gaan voor meer dan een miljoen weg echter.
sydney zegt
Vragen en krijgen zijn twee heel verschillende zaken en afgaande op de foto’s (en dat kan een vooroordeel zijn,geef ik meteen toe)denk ik dat we hier me een gelukszoeker te maken hebben.Dit soort bedragen gaan rond op exclusieve veilingen op concours e.d. en gaan meestal niet gepaard met wat foto’s ergens achter op een kade.Te veel geld dus,ook omdat deze auto toch beetje moet meeliften oo z’n beroemde dichte broer.Voor nog geen tiende rij je een 190SL(andere auto ok) in concoursstaat, kun je prima mee voor de dag komen.
jordip zegt
Goede investering voor de toekomst.
rd1991 zegt
@gregorius, haha de SL Roadster toch ook? :p
Hupke zegt
Roadster of coupe, ik ga er niet wakker van liggen.
Met de roadster kan je lekker die zalige film (the gumball rally uit ’76) naspelen, en als je wat geluk hebt zien de mensen een 190 SL staan van 50k ipv een 300SL van 1M, dus ben je ook nog anoniemer.
Met de coupe heb je en icoon.
Maar liever nog zo’n buizenframe en dan de toenmalige racewagens nabouwen.
reggie-boy_rood zegt
Prachtwagen
toyotafortuner zegt
Ik vind hem zeker prachtig. Maar ik zou zeker niet 1 miljoen stuk slaan op louter 1 wagen.
Los daarvan: ik hoef niet zo graag een 300SL. Deze jongen droomt liever over Japanners en Amerikanen.