De nieuwe NSX staat natuurlijk al te trappelen om de hooggespannen verwachtingen (eindelijk) waar te gaan maken, maar het origineel zal niet snel vergeten worden.
Dat de oer-NSX ook buiten Japan flink heeft huisgehouden in de racerij is wellicht een minder bekend feitje, maar toch hebben verschillende GT2’s meegedaan aan Le Mans (1994 en 1995) en Daytona (1999). Dit specifieke exemplaar heeft helaas alleen aan de 24 Uren van Daytona deelgenomen, de beroemde Amerikaanse race die op moment van schrijven toevallig aan de gang is.
Daarmee komen we ook meteen op een iets minder positief puntje aan deze NSX, want de V6 onder de kap is al sinds de bewuste race in ’99 niet meer aangeslingerd. Aan de andere kant krijg je er wel weer een berg aan reserveonderdelen bij, en is de versnellingsbak sinds de laatste rebuild niet meer gebruikt.
De prijs voor dit trackday-speeltje voor de handige sleutelaar ligt op een niet mis te verstane $ 120.000. Voor dat geld kun je natuurlijk ook iets Brits kopen waarmee je nota bene over de weg naar het circuit kunt rijden. Aan de andere kant is dit wel dé kans om voor niet al te veel geld een compromisloze racer te bemachtigen.
Met dank aan Vincent voor de tip!
Damn wat een lekkere NSX.
Geen nummerplaat? Geef er een knaak voor.
@norge: Je zal er de BPM / CO2-tax voor mogen aftikken als ie voor het eerst op kenteken komt :-)
@mout: met die spoilers krijg je het echt niet straat legaal….
@mout:
Geen idee of je die taxen in Norge hebt….
@mout: gezien het bouwjaar zullen de bpm en andere taxen wel meevallen toch?
Vette. Shit.
Zodeknetter de voorkant is echt grafelijk!
@sr20det: oh ben gelukkig niet de enigste. Vind er nog al geknutseld uit zien en vet vage verhoudingen
note to self .. “koop een USA 98er Accord coupe” .. na inspiratie van achterkant foto,s ..
@lincoln: Honda, how can you go wrong? We’ll even een leuke uitvoering kiezen natuurlijk.
@w0o0dy:
merk is van ondergeschikt belang .. wel een hoop mooie coupes uit die periode ..
C70 .. 406 .. Cougar .. Hyundai .. Lexus SC .. Prelude ..
@lincoln: puma.
@xiran:
hehehe .. cute ding net als de Tigra ..
en de nep-Ferrari waar je boven hoort te staan maar eigenlijk veel leuker is dan een Ferrari .. de Fiat Coupe .. liefst een turbo plus ..
@lincoln: Ben bang dat er nu mensen gaan huilen (letterlijk niet zeiken) maar ik heb altijd wat met de Ford Probe 2e gehad :) Als klein mannetje zag ik die vaak in Spanje, en vind het stiekem nog steeds een mooi ding. Schijnt niet echt een geweldige auto te zijn :) lol
@anakiet:
best wel een redelijke auto hoor ..
rijden er 20 jaar na dato nog genoeg van rond ..
V6 is geloof ik dezelfde 170 peekaa duratec als in de Cougar ..
en voor onder de 1500 euro kan je een prima exemplaar bezitten ..
ik heb er zelf nooit echt feeling mee kunnen hebben ..
@lincoln: Rijden er genoeg van rond is misschien wat overdreven, Denk dat er niet meer dan een paar honderd van de tweede generatie Probe rondrijden in Nederland.
De 2.5 V6 met 165pk is overigens geen duratec, maar de klde van Mazda, ook te vinden in de Mazda xedos 9, mx6 en 626 xerxes. De Probe deelt het platform ook met de 2 laatstgenoemde auto’s.
Slechte auto’s zijn het ook zeker niet, mits goed onderhouden natuurlijk. Goedkoop zijn ze tegenwoordig wel, waardoor ze steeds meer in het “petjes” segment vallen.
@anakiet:
Nergens voor nodig, was destijds best een leuke auto om te zien..
Eerlijk is eerlijk, als ik er nu eentje tegenkom vind ik dat nogsteeds, maar ik heb dan ook een softspot voor de niet alledaagse keuzes..
Is dat een e36 m3 op de achtergrond? Doe mij die anders maar.
@styns:
De tokkie onder de M3’s of deze NSX?
Dan de Honda/Acura graag….
@styns: Waaaat?
Niet echt goedkoop…
“The engine is removed and disassembled”
Best nog wat werk aan ook.
@SimonMc:
Valt toch wel mee, je hoeft hem alleen maar in elkaar te zetten en terug te plaatsen….
Ik vind de prijs erg meevallen. Ben benieuwd wat de eigenaar ermee gaat doen.
@philipf: die gaat er een vliegtuig van maken
Meteen een goede reden om alles te reviseren en na te kijken, ik zou hem wel willen hebben.
Lijkt mij erg leuk om de koppen op die trackday te zien als je hiermee aan komt zetten
120.000 dollar is niet bepaald veel als je je bedenkt dat een nette standaard NSX (hier) een makkelijke 45.000 dollar doet.
@lincoln ik heb zelf een 20v turbo Coupé Fiat gehad en dat ging heerlijk. Jammer van het onderhoud zo nu en dan, maar ik ben alweer op zoek naar een goed exemplaar. Gelukkig heb ik zo mijn contacten in de Coupé wereld, dus dat scheelt alweer.
@rd1991:
heb je nog tips waar je effe extra op moet letten bij aanschaf van zo,n ding ??
Prachtig mooi apparaat! Dit is in iedergeval bijzonder. Helaas staat ie stil!
@lincoln, jup, distributieriem bij de 5 cilinders. 3jr/60k kilometer, motor moet er uit of verplaatst worden. Kan een duur geintje worden als je een verkeerd adres hebt. Beter heb je er dus een waar die al recent bij vervangen is. Motor vervangen is ook kostbaar! En dan dingen zoals algemeen onderhoud natuurlijk, draagarmen.. nja, eigenlijk heel de voortrein, standaard hadden die gekke dingen 220pk/310nm, en trok als een idioot aan het stuur op het moment dat de teller 3000rpm gepasseerd was. Jij ook op zoek dan?
@rd1991:
niet echt opzoek maar ik ga er 1 kopen .. dat is zeker ..
en wat jij me schrijft vergeet ik nooit meer ..
zo .. thanks ..
@lincoln je gaat er geen spijt van krijgen. Dat weet ik zeker! Misschien ooit eens op een meeting gaan meemaken wie dè Lincoln nou toch is
@rd1991: of je doet wat ik heb gedaan, je koopt een mr2 turbo, liefst vanaf 94. Mijns insziens betere looks, vergelijkbaar vermogen, betere handling.