Wie gek is op snelle Japaners, moet zeker even opletten. Deze zeer zeldzame Honda City Turbo II staat te koop, een klein gebakje uit 1985 met 1.2 turbomotor.
In Europa is de auto nooit op de markt geweest, maar dat maakt hem er niet minder leuk om. Deze Honda City is piepklein, weegt 750 kilogram en is uitgerust met een turboblokje die 110 pk en 160 Nm koppel levert, verbonden aan een handgeschakelde vijfbak. 0-100 km/u in ongeveer 8 seconden en een top van 175 km/u. Klinkt heel erg 21e eeuw, terwijl het in werkelijkheid een 29 jaar oud klassiekertje is. Volgens de advertentie is er ondanks de beperkte afmetingen zelfs ruimte voor vier personen, en heel praktisch; hij heeft ook een airco.
De auto verkeert in topstaat en zou nog redelijk zuinig moeten zijn ook. Dat komt onder andere door een elektronisch geregelde wastegate (overdrukklep), dat in die tijd een zeldzaamheid was. De City Turbo II onderscheid zich van reguliere City’s door zijn brede wielkasten, sideskirts en agressieve uiterlijk. In het interieur vallen voornamelijk de twee maffe sportstoelen en de digitale kilometerteller op.
Wat een gaaf ding is dit! Met 200.000 km op de teller is dit rechtsgestuurde exemplaar nog lang niet rijp voor de sloop. Jammer dat de Amerikanen hem geïmporteerd hebben, want dit ding had ik graag op de Nederlandse weg gezien. Kopen kan voor een prikkie, hij staat voor omgerekend 6700 euro op de website van een Amerikaanse Japanner-expert. Verschepen naar Nederland en je hebt gegarandeerd een waardevast, ontzettend cool sportwagentje. (via autoblog.com)
pjp911 zegt
Bah
audicoupe84 zegt
De Honda Jazz heette in Japan “City”, de Jazz mocht hier geen City heten want die naam was al in gebruik bij Opel (Opel Kadett City)
eduardovich zegt
Gaaf bakkie, al moet ik zeggen dat ik hem rapper had verwacht net 750 kg en 110 pk.
dawwg zegt
@eduardovich: Volgens deze link: http://ranwhenparked.net/2011/12/11/sunday-classic-the-honda-city-turbo-turbo-ii/
ging ie in 7.5s naar de 100, sneller dan b.v. een Golf GTI van die tijd. Brilliant 80s interieur ook: http://ranwhenparkeddotnet.files.wordpress.com/2011/12/hondaturbod.jpg
eduardovich zegt
@dawwg: klinkt inderdaad een stuk beter. En niemand die heft verwacht van zo’n ding.
jaguarjunk zegt
Nog nooit van gehoord, wel leuk! En een behoorlijk lage prijs als je kijkt naar de conditie en zeldzaamheid
audicoupe84 zegt
@jaguarjunk: Honda Jazz
stancedjetta zegt
@audicoupe84: hoevaak ga je dat nou nog zeggen
mannetje zegt
Dit gebakje zou mij zoveel bekeuringen binnen de bebouwde kom opleveren, dat als ik ´m koop, het voor het cjib een waardevaste investering zou zijn.
flutterby zegt
@mannetje: ja want hard rijden in de bebouwde kom is lastig… Dat red elke eco mobiel nog.
munich zegt
Hoe heette die hier ook alweer? Jazz? Uiteraard niet met de Turbo, maar meen me te herinneren dat het model hier ook te koop was.
jrk68 zegt
@munich:
Nope, de turbo versie van de Jazz/City is hier helaas nooit verkocht, tenzij je de 1:24 bouwdoosjes van Tamiya meetelt.
Lancia leverde hier wel de Ypsilon Turbo maar die is minstens net zo zeldzaam.
darrock zegt
@jrk68: lezen is ook een kunst.
thomcarspotter zegt
dit vind @toyotafortuner vast wel een leuk bakje.
str8six zegt
Kicken bakkie hoor!
wouterem zegt
‘It was acceptable in the eighties…’
toyotafortuner zegt
Hahaha… Gek leuke bak om te zien. Huidige City’s zijn simpele sedannetjes…
Jochempie zegt
Shit shit shit, ik maar denken dat ik zo’n gebakje nog eens onopvallend ergens zou kunnen scoren :P
ej20g zegt
Echt een fantastisch autootje dit, ik kan me voorstellen hoeveel plezier je in dit gebakje kunt hebben. Als je dit leuk vind dan ben je zeker ook te porren voor het kekke wagentje dat Nissan drie jaar later uitbracht met de March R en een jaar later met de March Superturbo. Beide voorzien van een 110 pk en 133 Nm sterk viercilindertje van 930cc met een turbo én een supercharger. Die Japanners wisten wel leuke boodschappenwagentjes te bedenken…
toyotafortuner zegt
@ej20g: Gekke zooi! 100+pk op nog geen wat 700 kilo? De oudere Japanse hothatches zijn geweldig! 100+pk op 800-900 kilo’s. Pretmachines!
redbeams zegt
@toyotafortuner:
Iets zwaarder naar ook leuk is een starlet glanza met de welbekende 4e-fte ;)
escort77 zegt
Als je dan toch naar Japanners uit dit segment en die tijd kijkt, dan vind ik de Suzuki SC 100 GX een leukere basis:
gash zegt
Erg leuk! Alleen geen schade rijden, want zo’n bijvoorbeeld zo’n bumpertje vind je niet snel op de sloop.
gash zegt
Een leuk alternatief, uniek en op te halen in Duitsland. Een 550pk Daewoo Matiz V8. Project heeft ruim €200k gekost:
[img]http://i.ebayimg.com/t/RENNWAGEN-RENNAUTO-DRIFT-CHEVY-MATIZ-V8-CORVETTE-7LITER-MOTOR-BUGEL-SEQUENZIELL-/00/s/NDYwWDY5MA==/z/PA4AAOxyJ8ZRgkCJ/$(KGrHqR,!r!FEzstcH6(BRgkCJeuQ!~~60_57.JPG[/img]
[img]http://i.ebayimg.com/t/RENNWAGEN-RENNAUTO-DRIFT-CHEVY-MATIZ-V8-CORVETTE-7LITER-MOTOR-BUGEL-SEQUENZIELL-/00/s/NDYwWDY5MA==/z/c64AAMXQHxVRgkCC/$T2eC16V,!zUE9s38+!k(BRgkCC1OfQ~~60_57.JPG[/img]
[img]http://i.ebayimg.com/t/RENNWAGEN-RENNAUTO-DRIFT-CHEVY-MATIZ-V8-CORVETTE-7LITER-MOTOR-BUGEL-SEQUENZIELL-/00/s/NDYwWDY5MA==/z/QAEAAMXQCndRgkBz/$(KGrHqJ,!qwFEy4H!tgfBRgkBzuy3g~~60_57.JPG[/img]
http://www.ebay.de/itm/RENNWAGEN-RENNAUTO-DRIFT-CHEVY-MATIZ-V8-CORVETTE-7LITER-MOTOR-BUGEL-SEQUENZIELL-/221369670140
In 2009 is er hier al over geschreven:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/29/chevrolet-matiz-v8-met-550-pk
thomcarspotter zegt
@gash: hoezo is dat een alternatief?
gash zegt
@thomcarspotter:
Klein bommetje & heel leuk speelgoed. Echter natuurlijk geen kenteken, niet origineel, geen 80’s karretje maar ja niet te kritisch zijn he… ;)
roppp zegt
@gash: zo heb je ook 891000 uitvoeringen van zwaar opgevoerde originele Fiat’s 500. Met van die Hajaboesa-motoren en zelfs een Lambo V12.
Hubert zegt
@thomcarspotter:
Omdat hij ook stickers op de zijkant heeft.
mout zegt
Leuk!
Toen ik het plaatje zag, dacht ik eerder aan een Innocenti 120 of een Metro 6R4.
jrk68 zegt
@mout:
Die Innocenti was anders ook best een bommetje voor die tijd. Ik heb er 2 gehad, een 120 en een DeTomaso.
Zo had ik hem 26 jaar geleden….rusted to pieces….snif.
mout zegt
@jrk68: Gaaf! Ik herinner me die dingen dan ook als vlot.
Had Autobianchi ook al weer niet hier of daar ergens mee te maken… of zo?
jrk68 zegt
@mout:
Autobianchi viel onder Lancia in de jaren 70/80, de eerste Ypsilons hadden ook nog een Autobianchi badge in de grill.
De Innocenti’s waren technisch een Mini met een corroserie (geen typefout) van Bertone en werden gebouwd in de fabriek waar later de Maserati Biturbo ’s gebouwd werden. Bij de latere modellen werd de Mini motor vervangen door een 3cilinder turbo van Daihatsu.
Die van mij had de 1275 Mini Cooper motor met een bewerkte kop, aangepast inlaatsysteem en een spaghetti uitlaatspruitstuk.
Helaas had hij slechts 4 versnellingen wat niet bevorderlijk was voor levensduur van het blokje en de topsnelheid (amper 170).
Wel ging hij in een seconde of 8 (standaard 10,6) naar de honderd. Ik was destijds wel dikke maatjes met de bandenboer, die 155/70/12 bandjes vrat hij in 5000km op.
mout zegt
@jrk68: 155/70/12. Dat zijn nu aanhangerbanden. :-)
Ik heb de pest aan die moderne vrachtwagenwielen overal.
Maar ja…
Dat karretje moet serieus leuk rijden geweest zijn. Het zal je reflexen wel fijn trainen als de achterkant uitbreekt, bij een wielbasis van een skateboard.
De enige achterwielaandrijvers waar ik ooit in reed waren een 80s 911 en – jawel – een Biturbo. Beide vond ik al spannend genoeg (de 911 reed ik op Zandvoort, bij de Biturbo had ik speciaal de instructie gekregen dat ik niet al te voorzichtig hoefde zijn :-) ).
roppp zegt
@mout: Nee hoor. Innocenti is ooit van BL geweest. Je had wel van die Autobianci’s Abarth. Piepkleine autootjes met 75pk. Net als de Fiat 127 75 sport.
rcolt zegt
Heel gaaf dit, heb nog een Colt Ralliart als inruiler:D
mclarenf1lm zegt
Kei cars +1
Leuk dingetje, in Amerika nog veel specialer dan hier, ookal zou ik hem hier ook wel graag willen hebben.
jrk68 zegt
@mclarenf1lm:
De City was alleen geen Keicar, daarvoor was hij te groot en ook de motorinhoud voldoet niet aan de Kei regels (max 660cc)).
De Keicar van Honda was destijds de Today.
fortuna zegt
zuinigheid en wastegates, waar is de link?
sdk16420 zegt
@fortuna: http://automotivediscovery.com/wastegate-actuator-add-to-auto-fuel-efficiency/92996/
fortuna zegt
@sdk16420: marketing bullshit. Elektrisch bediende, elektronisch geregelde wastegates hebben vooral invloed op de driveability en emissies. Trouwens, de turbo op de City is vacuumbediend, het is pas recent dat de elektrisch bediende wastegateregelingen gekomen zijn.
bruinbeer zegt
Het ziet er niet uit maar het is wel ontzettend gaaf!
schuifmuis zegt
Beter nog, honda prelude Mk1.
hadden er een in het rood metalic met een kit erom (voorspoiler, achterbumperspoiler en sideskirts met mooie bbs velgen, geen achterspoiler omdat dat “not done” is)
ding liep als een trein (geen dieseltrein) en ondanks dat de teller tot 180km/h heeft hij meermalen meer dan dat gehaald………………..
Een andere leuke hothach, Charade gtti
Joost zegt
@schuifmuis:
charade gti is leuk idd!i
of een Civic in de gti uitvoering….
of een r5 GT turbo, een uno turbo, metro turbo…..
veel leuke hot hatches vroeger eigenlijk…..
rijzerlo zegt
Is niet echt origineel, die City II turbo. Beetje jammer dus. Hij was echt waardevast geweest als ie niet zo verbouwd was
jrk68 zegt
@rijzerlo:
Verbouwd?
Alleen de velgen zijn niet origineel en die staan hem eigenlijk best goed i.m.o.
redneckdarian zegt
http://m.marktplaats.nl/a/auto-s/nissan/m745576395-nissan-sunny-gti-r-als-nieuw.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=65058 als je van de 90’s iets wil is deze wel leuk.
ej20g zegt
@redneckdarian: maar die zijn extreem duur voor wat je krijgt. Deze bovenstaande City ook, daar niet van…
tmenges zegt
Dacht altijd dat honda nooit maar dan ook nooit turbo-benzine motoren geleverd heeft :) weer wat geleerd. mooi karretje
Donstil zegt
Doet me erg aan mijn Smartje denken.
Ook een turbootje, 115pk en iets van 750/800KG.
Rijd fantastisch leuk maar niemand begrijpt het :)
niex zegt
Supergaaf en alleen in Australie en Japan verkocht dus allemaal met stuur rechts. Wat men deed is de motor in een eerste generatie civic, met een onderblok uit de civic II kwam je al snel op 140pk met een gewicht van onder de 700kg…
0-100 tijden zijn wat misleidend voor dit soort auto’s. de acceleratie van 0-60 bv is het meest indrukwekkend en dan wordt het snel minder met zon klein blok, niks mis met 8sec… dat betekent dat elke moderne gti de eerste meters eruit getrokken wordt…
niex zegt
@niex: srry dit was foutief, men boorde ze uit. de civicII kon het onderblok wel op de civicI voor 100 extra cc’s en wat koppel… smijtbakkies…
eqaulo zegt
Zie deze dan ook:
http://jalopnik.com/this-is-the-most-amazing-honda-youve-never-heard-of-784404318
mid engine 4wd turbo kei car :D
Wat meer info over de city turbo 2 en het brommertje wat erbij was de motocompo:
http://jalopnik.com/for-19-500-special-kei-693997268