Voor vele autoliefhebbers veel meer dan een supercar, maar een waar icoon. De McLaren F1 werd tussen 1994 en 1998 gebouwd in een gelimiteerde oplage van slechts 100 stuks. Het allereerste exemplaar met nog geen 500 km op de teller, staat nu te koop voor een vriendenprijsje.
De vraagprijs op Jameslist is 3.175.000 dollar (omgerekend 2,600.000 euro). Dat lijkt ontzettend veel geld en dat is ook ontzettend veel geld, maar toch een koopje. Twee jaar geleden leverde het 65ste exemplaar namelijk nog 3,2 miljoen euro op. Waar een economische crisis allemaal goed voor kan zijn.
Sinds z’n introductie was de McLaren F1 de snelste productieauto ter wereld met een geclaimde topsnelheid van 386,5 km/u. Pas tien jaar later, op 28 februari 2005 werd het record verbroken door de Koenigsegg CCR met een topsnelheid van 387,87 km/u op het testcircuit van Nardo Prototipo.
De specs: Een 6,1 Liter V12 van BMW, goed voor 627 pk bij 7.200 toeren, een acceleratie naar 100 km/u in 3,2 seconden en een topsnelheid van 386,4 km/h.
De auto staat momenteel in Los Angeles en wordt verkocht door Gemballa North America. Mocht je ze even willen bellen (+1 310 457 1709), houd dan rekening met het tijdsverschil.
ascari15 zegt
Voor dat geld zou ik iets veel snellers kopen.
w0o0dy zegt
Voor wie wat meer wil leren over deze supersportwagen…een aardig artikel met redelijk wat detailinfo dat je meer inzicht geeft in waarom dit zo’n bijzondere auto is (64 klantenauto’s +5 klantenauto’s in de LM uitvoering)
http://www.topspeed.com/cars/mclaren/1993-mclaren-f1-ar3282.html
Olifant zegt
Top! Heb m net gekocht.
Jochempie zegt
@Olifant: Gefeliciteerd! Mogen we allemaal een rondje?
xilver zegt
Moeilijke keuze toch… deze F1 (waar stilletjes aan toch kosten aan beginnen te komen omwille van de leeftijd. ondanks goede onderhoud, het is en blijft een wagen van 12-16 jaar oud) of een Veyron SS…
SHFT zegt
Met zo’n looks en snelheden mag je niet twijfelen. Al lonkt de Bugatti toch ook al is die dik en lelijk.
midasracer zegt
2,6 miljoen? Hmmm, heeft ie dan wel alle dealerstempeltjes? O.a. de rubberen brandstoftank is een hardtime onderdeel, dus die moet om de x-jaar vervangen worden, wat een godsvermogen kost. En waarschijnlijk nog veel meer F1 afgeleide onderdelen. Dus die 500km zegt niet zoveel. Ja dat die bandjes van 10 mille per stuk platte kanten hebben. Dus ik denk er nog even over na.
w0o0dy zegt
Wie bij vol verstand zou een Bugatti willen ipv deze? Ik niet, dit is een tijdloze klassieker, de Veyron zal over 10 jaar op alle vlakken voorbij gestreefd zijn… dit zal altijd en eeuwig uniek, spectaculair en prachtig blijven…
de sjonnies zegt
@w0o0dy: Amen !
magister zegt
@w0o0dy: Net zoals je uitleg die voorbij gestreefd is.
M-lover zegt
Dat blok zijn in principe 2 M3 blokken in elkaar verwoven (meen zelf elke bank door een apparte ECU gestuurd)… en 2 M3’s kosten lang niet zoveel :p
Mocht ik zwemmen int geld, direct gekocht!
Supreem zegt
@M-lover:
Dit klopt niet. De motor van de F1 is gebaseerd op het M70-blok dat de vinden was in o.a. de BMW 850csi, en heeft dus geen verwantschap met een M3-motor (behalve VANOS dan misschien)
Tom B. zegt
Zelfs al had ik het geld, dan zou ik er nog niet eens over nadenken om ‘m te kopen. Voor veel minder geld is er zoveel leukers te krijgen, ook al kan die geen 386,4 km/u. Who cares about topsnelheid?
frank zegt
Prachtig, maar ik denk dat je deze idd gelijk naar McLaren kan laten sturen voor een factory overhaul van 100k oid.
mclarenf1lm zegt
Autoblog jullie zijn mij een dweil verschuldigd want ik heb zojuist mijn hele bureau onder gekweild.
Jochen zegt
Met na al die tijd 500 op de teller zal hij wel niet meer rijden naar behoren.
Ik vind het persoonlijk zonde van een wagen om deze niet te gebruiken, ook door de F1.
Flamingo zegt
ik had m ook zo gekocht! waaro hebben wij nou geen centen wat zijn wij toch voor minkukels
Hupke zegt
Als ik dat soort geld aan een auto uitgeven kon. Graag zeker omdat het het eerste exemplaar is.
Geweldige wagen, die keren dat ik hem gezien heb, dit kan je niet vergelijken met welke ferrari dan ook (nee ook niet met de enzo, f40/f50).
autobandventieldopgroef zegt
Rij er 10 jaar mee en je kan hem weer verkopen voor het dubbele, zonder nog rekening te houden met inflatie.
Motor zal eerst wel nog wat moeten roderen met 500 kilo.
Maar voor de rest 10/10
Laue zegt
Liever een auto met iets meer fun factor. Deze kar hoort op een circuit thuis.
w0o0dy zegt
Tiff met de (toen net nieuwe) McLaren F1
http://www.youtube.com/watch?v=TXUPU4O00f4
xilver zegt
@w0o0dy: heel strak filmje! bedankt!
Svensson zegt
@w0o0dy:
Dit TopGear filmpje heb ik door de jaren heen zeker 50 keer bekeken, wat een brutale auto is het toch ook. Vooral dat moment als Tiff voor het eerst de gaskleppen vol open trapt vanaf 5:30 is kippenvel. Dat rauw grommende aanzuiggeluid door die 12 throttle bodies is echt fantastisch.
JPM zegt
Ah, dit was dat exemplaar zonder spoiler dat zo zenuwachtig als wat is op het circuit en geen grip heeft acher en gewoon voorbij gereden wordt door de 5 jaar oudere Ferrari F40.
Nee dank je, qua ontwikkeling is een Veyron een computer en een F1 een rol papier.
w0o0dy zegt
@JPM: een kenner da’s duidelijk….
F40 vs F1
Tsukuba 1:03.95 vs 1:04.62
Bedford West Circuit (2004-06/2008) 1:25.5 vs 1:21.20
super458 zegt
@w0o0dy: Ik wil Bugatti
w0o0dy zegt
@JPM: de F1 was NIET ontworpen voor een hoge topsnelheid. Maar Gordon Murray wilde geen racewagen met nummerplaat, maar een ultieme “drivers car”. Teveel doenforce maakt een auto moeilijk voor bestuurders omdat het al snel kunstmatig aanvoelt. Je moet dan vaak over de gevoelsmatige limiet omdat er dan pas voldoende downforce gecreëerd wordt. Dat wilde Murray per se niet. Over het record dat bleef staan van 1998 tot 2005 en over de auto:
This achievement was made all the more spectacular by the fact that the McLaren F1 was never conceived to achieve this record. It was merely a consequence of its unrivalled focus and supreme engineering as the ultimate drivers’ car.
spykerboy zegt
de cockpit laayout vind ik altijd vet, zal ik is een mid engined auto kopen ga ik hem ook zo bouwen van binnen (moet wel een 2+2 zijn dan) lijkt me wel een vet project :D met een ouwe porsche bijvoorbeeld :)
apos zegt
is Gembella in de usa niet zoek, failliet of ontvoerd ofzo?????
Pallas zegt
Om stil van te worden…
karel zegt
Als geld geen rol zou spelen zou ik die wagen kopen. Echt prachtig om te zien in welke staat die verkeerd.
Maar 2,6 miljoen is natuurlijk wel veeeeeeel geld :)
Aan de andere kant, sommige mensen kopen 3 (3!) Veyrons :S Het kan dus toch!
Kyanite zegt
Keuze tussen de McLaren F1 en Bugatti Veyron? Heel makkelijk, de McLaren F1 natuurlijk. Waarom? Passie, schoonheid, snelheid (okay lager dan de Veyron), ontwerp, techniek… oftewel veel dingen die totaal ontbreken op een Veyron (lelijk, zwaar, niet Bugatti-waardig). Als ik het geld zou hebben zou ik direct deze F1 kopen.
de sjonnies zegt
Fijn de reacties van de “kenners ” te mogen lezen.
Slechts 1 opmerking : Dit is de lat die Mc Laren destijds heeft gelegd voor dit soort auto’s.
Daarom en alleen daarom is het een icoon.
En er zijn er niet stiekum meer gemaakt zoals een bepaald Italiaans merk pleegt te doen……
w0o0dy zegt
Mika Hakkinen (ok McLaren F1 rijder…) vergelijkt de F40 met de McLaren F1
http://www.youtube.com/watch?v=m47x0kNTLjo
w0o0dy zegt
en als je de twee vergelijkt mag je ook nog meenemen in het verhaal dat de McLaren F1 een straatauto is die goed is op het circuit (overwinningen in overvloed) en dat de F40 een homologatiemodel was voor de raceklasse die dus zo is aangepast dat ie de weg op mocht…. Ga jij maar eens door een stad rijden met een F40…
Citrofiel zegt
Zou het zijn omdat hij van voor mijn tijd is? Zoals iedereen hier hoort te weten ( ;) ) heb ik een hekel aan VAG, maar hier moet ik toch tegen w0o0dy ingaan. Doe mij maar de Veyron. Ik heb respect voor de technische prestatie die McLaren voor elkaar heeft gekregen en ik zie ook wel dat het een fantastische sportwagen was en is. Toch, ik kan het niet benoemen, maar deze auto doet me echt helemaal niks. Nada. Noppes… :?
xilver zegt
@Citrofiel: Ik weet wat je bedoelt… die wagen heeft zijn piekpunt bereikt, zijn era van glorie is over. Een Veyron lijkt me ook al leuker omdat die wagen al meer up-to-date is en er zijn tegenwoordig veel verschillende wagens die een F1 gemakkelijk aankunnen (Koenigsegg, Zenvo, SSC, Venom GT, om dan nog niet te spreken over tuners zoals G-power e.d.). Zoals Rikbaas het al zegt, zo’n wagen koop je het beste als investering en koop er dan een Ferrarietje bij als je per se een snelle wagen wilt want die maximumsnelheid kun je toch niet halen (maar een paar tracks wereldwijd zijn hier voor geschikt, laat staan in het openbaar…)
RikBaas zegt
Wat een onzin reacties allemaal.
Deze auto koop je niet om in te rijden. Het is één voor in de verzameling en een goeie investering, je verkoopt hem over een aantal jaar met een rendement van meer dan 30%.
Hupke zegt
@RikBaas:
Spijtig genoeg zit de kans erin dat hij door iemand die zoals jouw denkt gekocht.
Wagens zijn gebruiks voorwerpen, ze dienen om gereden te worden en niet als museum stuk. En op zich nadat hij van Mclaren terugkomt na een onderhoud is hij terug nieuw of er nu 500 of 50 000 km mee gereden is. Daar is die wagen op gebouwd.
RikBaas zegt
@Hupke: Als je #13 koopt idd wel. #1 is niet om in te rijden.
Zelfde als de eerste Enzo, Veyron, MC12 etc etc.
Tim zegt
Te weinig plek voor de kinderwagen
de sjonnies zegt
Misschien is de F1 wel de brug tussen de oude mechanische engineering en het digitale tijdperk, de F1 doet het zonder stuur en rem-bekrachtiging en is perfect gebalanceerd.
Qua computers zit er meer in je autoradio dan in de hele F1
De F1 is meer techneuten auto dan een Veyron en de topsnelheid?
Of je je nu met 300 of 400 per uur doodrijd, what’s the difference; zolang er maar geen Kia of zo op staat.
Had ik het geld, schreef ik dit nu op 30000Ft in mijn prive jet onderweg naar L.A. ;)
DePetjes zegt
Moet toch even reageren. Het blijft de allerbeste auto ooit!
Maar mijn reactie is vooral op het laatste filmpje. Heb mij al vaak verbaast. Ga maar eens naar 3:18 – “can you hear the turbo whisteling….” Mika toch, een turbo in een Mclaren? (Tenzij jullie er natuurlijk mee van weten)
///M3 EVO zegt
aangezien ik ‘m niet kan betalen claim ik shotgun.. ;)
MDA zegt
Een icoon. ik vind de vergelijking met een F40, ook een icoon in zijn tijd, heel goed opgaan. Of een veyron later ook in het rijtje mag, zal moeten blijken. Maar dat de F1 in de ‘all time great’ van de supercar geschiedenis past is zonder meer duidelijk.
.
En dan examplaar nummer 1
.
Snif
DePetjes zegt
Oh en over de vergelijking F40 en Mclaren: het eerste jaar dat Mclaren meedeed op Le Mans(1995) werden ze gelijk 1-ste, 3-de, 4-de en 5-de! De F40 werd dat jaar 12-de, 18-de…. Blijft erg bijzonder!
Vinny_93 zegt
“Voor vele autoliefhebbers veel meer dan een supercar, maar een waar icoon.”
Volgens mij niet echt goed Nederlands, ik zou zeggen: “Voor vele autoliefhebbers niet alleen veel meer dan een supercar, maar een waar icoon.
RenesisHP zegt
Ik zou de motorruimte laten omsmelten naar een dikke gouden patserketting. De rest gaat naar een andere BMW. :P
Spiderman zegt
Ideaal voor het gezin ook, want hij heeft tenslotte drie stoelen. Klassieker, absoluut. Maar ik denk dat de Veyron dat ook zal gaan worden later.
bozewolf zegt
Auto 001 dus, die was toch van McLaren zelf? Waarom verkopen?
Nico zegt
@M3 Evo
Dan ga ik voor Apollo, toch maar goed dat er 3 stoelen in een F1 zitten…
RenesisHP zegt
Veyron => 300km/u met bakje koffie en peuk in de mond.
F1 => 300km/u met ochtendresultaat van bakje koffie en peuk in de mond.
Ik ga voor de luiers. ;)
mashell zegt
Sommige dingen aan deze auto zijn erg briljant (prachtige vorm, geen spoilers!), andere erg jammer (geen ABS, bestuurder zit in het midden, BMW motor). Maar McLaren heeft bij geleerd, het huidige MP4-12 model is veel goedkoper en heeft veel van de missers niet (wel nog steeds vleugeldeuren).
Ik hoop dat iemand deze snel koopt, anders hangt Gemballa er allerlei spoilers aan.
Svensson zegt
@mashell:
Wat is er mis met de centrale zitpositie? Dat is juist wat de ervaring zo bijzonder maakt. Bovendien is het de enige supercar met 3 zitplaatsen.
En de BMW motor is geniaal, wat je daar tegen kan hebben begrijp ik al helemaal niet. IMO een van de beste N/A motoren voor een straatauto ooit gemaakt. Heeft meer koppel en vermogen dan je ooit nodig hebt, een idioot snelle gasrespons en een meesterlijk rauw aanzuiggeluid. Wat heb je nog meer nodig?
RenesisHP zegt
@Svensson:
“Wat heb je nog meer nodig?”
Inkoppertje: 2,600.000 euro.
JPM zegt
@ woody
Ach ik kom ook buiten de deur en iedere coureur die erin gereden heeft zegt hetzelfde, dat ding was zo nerveus als maar zijn kan.
Zelf Tiff zegt het in het filmpje dat je hier post, voordat je de bocht ingaat heb je onderstuur dan reageert hij nerveus en krijg je bij het uitkomen overstuur. How can you argue with that?
Hupke zegt
@JPM:
Ik heb hem eens gezien (nuja meer dan eens) en ik moet zeggen ik ben er nog altijd niet goed van de eerste keer dat ik hem zag. En ik heb al Koenigseggs en zonda’s gezien maar zet deze ernaast en je ziet ondanks zijn 15-jarige leeftijd amper verschil. Dat is wel wat anders met een F50 of F40 die er nu echt wel oud uit zien.
EN instabiel? Ik heb nog geen enkele wagen geweten met 600+ pk’s die niet een beetje kwispelen wilde als je op z’n staart ging. Deze wagen heeft niet alleen veel vermogen hij heeft ook vroeg veel koppel, moet je iets voorzichtiger mee zijn. En aërodynamisch beter dan deze zal in die tijd onmogelijk geweest zijn want Mclaren was wereldleider op dat vlak. (je moet er rekening mee houden dat je er geen gigantische F40 of F50 spoiler op kon zetten als hij ook nog eens 380 km/h halen moet)
JPM zegt
@ Hupke
Je zegt het zelf al, een auto die zo gefocust is op topsnelheid (want dat was hij) moet op aerodynamisch gebied inleveren als het gaat om handeling. En ik verzin niet zomaar wat maar dat hoor en lees ik van mensen die erin gereden hebben. Een F40 gaat beter door een bocht en een McLaren gaat beter recht door.
Wat heb je nodig als je een goed sturende auto wil, veel downforce aan de voorkant en grote spoiler aan de achterkant. Dat laatste miste hij omdat je anders niet boven de 350 kmh zou uitkomen. Gevolg is dat hij in bochten erg nerveus en onstabiel was. Waarom denk je dat de race versies een van de grootste spoilers hadden die ik ooit gezien heb.
Kor zegt
Klopt het dat dit exemplaar heel lang in een showroom heeft gestaan bij Hyde Park in Londen? Zo ja, dan heb ik dit exemplaar eind 1998 gezien in real live :)
Smokin zegt
Doe in het vervolg even zo’n “Add to shoppingbasket” knopje erbij, dat scheelt me een hoop werk.
Dimglor zegt
Ik denk niet dat als je deze auto kan betalen, dat je dan wakker ligt over mogelijke bijkomende kosten.. Die neem je er dan zeker en vast graag bij.. Dit is gewoon een stukje autogeschiedenis… Ziet er goed onderhouden uit ook en het is nummer 1.. is wel iets speciaal..
Hobbes zegt
@ Supreem:
Nee, de F1-motor is vanaf de grond opnieuw opgetrokken. De M70 heeft heel andere maten. De VANOS komt idd van de M3.
gvr zegt
ik heb er respect voor maar voor rest doet hij me weinig…geef mij maar een ferrari of bugatti
ps
het valt me op de deze eerste versie geen 24karats bekleding heeft van het motorcompartiment…?
406_v6 zegt
Zo, zaterdag ff de Lotto Jackpot winnen (= € 32.000.000 bruto) dan zondag direct het vliegtuig naar LA de F1 bekijken en kopen !! :mrgreen:
de sjonnies zegt
@406_v6:
Dan ga ik met je mee, want je moet dan ook :
– Het modum dat bij de auto hoort krijgen
– De kofferset voor links en rechts
– De golftas die in de linkerstoel past
– het horloge met het chassisnummer op de wijzerplaat
– Het gereedschapskarretje voor als je de monteur laat invliegen.
En dat redt je nooit alleen!
406_v6 zegt
@de sjonnies: DEAL !! Jij vliegt 1e klas mee naar LA (als ik natuurlijk de Lotto win ;)
kuyl zegt
@supreem, hobbes heeft idd gelijk. De s70 dacht ik dat de motor als naam heeft. Heeft kleinere maten, en maakt daardoor gewoon gebruik van M3 koppen. Die passen dus niet op de M70 want die is langer.
@JPM, ferrari is gewoon een heel snelle race wagen voor de weg. De Mclaren is een echte alleskunner.
Granturissimo zegt
Wat is een F40 dan eigenlijk een icoon, de ultieme prijs/pret-factor en een koopje vanaf zo’n 3 euroton…
kuyl zegt
@Granturissimo, prijs verschil komt heel simpel omdat ferrari ruim 13 keer zoveel f40`s heeft gemaakt als F1`s.
Dat is trouwens ook niet geheel netjes gegaan.
NLBUURMAN zegt
gaat hij nou 386,4 of 386,5 km/h? een wereld van verschil natuurlijk. maar dat ding blijft onbereikbaar, en dat is maar goed ook
Svensson zegt
@NLBUURMAN:
Hij heeft zelfs 391 km/h aangetikt. De recordvideo kennen de meesten wel, maar het moet toch even:
http://www.youtube.com/watch?v=8uoK_COxvvs
midasracer zegt
Als je helemaal gek bent van deze auto (zoals ik), mag dit boek niet in je kast ontbreken:
http://cgi.ebay.co.uk/DRIVING-AMBITION-OFFICIAL-INSIDE-STORY-McLAREN-F1-NEW-/190432292173?pt=Non_Fiction
Alle waanzinnige details van de auto komen aan bod, de gehele ontwikkeling, problemen, testen, ideeen, echt alles. En het is zo goed geschreven, dat je het in 1 adem uitleest. Het beste boek in mijn kast!
The Bear zegt
Ze nemen niet op!
Thomas zegt
Dit blijft mijn droomauto. Ooit nog als kind naar Mclaren Ltd. geschreven. Enige maanden later kreeg ik een leuke brief terug met zelfs wat persmateriaal over de F1 (zoals posters, folders etc) :).
mardec zegt
@ Svensson
In dat filmpje hebben ze de limiter eraf gehaald.
Dus hij is niet stock.
w0o0dy zegt
nog wat ear candy voor wie van de McLaren F1 houdt.. een eigenaar op de franse snelwegen…
http://www.youtube.com/watch?v=RSw0jRvNGoc
w0o0dy zegt
en beelden van de LeMans racers…
http://www.youtube.com/watch?v=9OHzQIfZMIc