Altijd leuk om GTI’tjes mee te plagen bij het stoplicht!
Stel nou hè, je wil een rappe auto, maar niet te opzichtig. Eentje met het imago van “notarissenvervoer”, of “huisartsen-visite-mobiel”, zodat de buren niet over je gaan roddelen. Een Volvo dus, maar wel een van de oude stempel. Want die nieuwe worden net zo asociaal over het asfalt gestuurd als de gemiddelde Audi, helaas. Stop dan met zoeken, we hebben jouw volgende auto gevonden.
Op Marktplaats staat namelijk deze Volvo 940 2.3 HPT, wat staat voor “High Pressure Turbo”. Standaard al een leuk ding, maar de vorige eigenaar vond dat niet genoeg. Daarom heeft hij er het een en ander aan getweaked, zodat ie nog rapper gaat. Zo zit er een 3″JT Superflow uitlaat op, met 3″downpipe en Sportkatalysator. Daarnaast kun je ervoor kiezen om de turbo van een 850 T5 te laten monteren, die wordt er namelijk bijgeleverd. En dan gaat dat ouwe monster ineens van 190 naar 225 pk. En in de huidige tijd lijkt dat misschien niet veel, maar bedenk wel dat deze tank maar 1370 kilo weegt. Kijk, dan hebben we het ergens over.
Als laatste, voor de verwende billetjes, er zit ook stoelverwarming op. Is altijd meegenomen, toch?
Wat hij kost weet bijna niemand, want er staat geen vraagprijs in de advertentie. Maar goed, doe een bod, zou ik zeggen.
Met dank aan Nathan voor de tip!
Met natuurlijk Eland Rampart stickertjes. Een Volvo over de Nür is het beste wat je kan doen.
Vriend van mij heeft zo’n ding maar dan als station en anders gekieteld dan deze. Standaard lachkick als hij die torenflat op wielen driftend over een rotonde jaagt :)
Die foto ook met die meid op de motorkap.
Leuke sleeper maar zal ongetwijfeld mishandeld zijn.. Zou er max. 1500 à 2000 EUR voor geven
@e270cdi: al heeft dat apparaat 5 ton aan mishandelde kilometers. Sta maar niet raar te kijken als hij het nog eens 5 ton vol houd.
@kennone: Daar heb je een punt. Die volvo’s zijn niet kapot te krijgen en die blokken kunnen zeker wat aan qua pk’s.. Maar ja, als er ook maar iets kostbaars vervangen moet worden door mishandeling, kan het gauw al de dagwaarde van zo’n auto overschrijden.. Dan moet je echt wel verliefd op jouw auto zijn om hem niet economisch total loss te verklaren..
@e270cdi: Als je zelf handig bent hoeft het niet veel te kosten. Goed lopend 2e hands motorblok vind je al voor 250,- en alle onderdelen zijn makkelijk 2e hands te vinden.
Ik vind 1340kg best wel veel. Ik heb 200pk op 1100kg…
@dutchdriftking: houd maar op
@dutchdriftking: verschil is 0,4kg P/pk.
En deze heeft achterwielaandrijving, die van jou ook?
@awesome: geloof me, dat merk je.
@dutchdriftking:
200pk, check
Aandrijving op de juiste as, check
Gewicht, check, -800kg.
Ik win deze ver pis wedstrijd.
@talladega:
160awpks
Aandrijving goede wiel
175 kilo
Ducati ;-)
@rijnooit: 175kg droog gewicht that is
@talladega: 116pk check
Aandrijving op de juiste as, check.
Gewicht, check +1400kg
Kak!!
@dutchdriftking: me 2, 1340kg is opzich voor zon grote bak niet veel maar voor 200pk wel te zwaar
Die Ringsticker eraf, Stetson en een doos tissues op de hoedenplank en gaan met de geit. Noem mij gerust een fanboy.
Overigens zelfde eigenaar als van Transit die over de Ring scheurde https://www.youtube.com/watch?v=Q81KHCS0PRk
@FlowMotion: incl. zijn DBMA T-shirt ?
Heerlijk, (bijna) net zo leuk als een 900 Classic met F(ull)PT denk ik. En qua uiterlijk standaard het mooist, net als de Saab. Met uitzondering van het elandje natuurlijk :)
@guusboum: verschil is dat de Saabs met deze goodies ver boven het hier genoemde vermogen gaan.
Kijk is aan, dat is dus een echte “sleeper” kinderen…
Met een 15G turbo van een 850 is de limiet nog niet bereikt bij 225 pk, op een 2.3 HPT moet een 15G rustig 270-280 pk kunnen halen. En dan loopt zo’n Redblock opeens best hard, bij dat vermogen komt er ook een koppel van 400+ Nm bij kijken.
Vind het altijd wel grappig dat 270 á 280 pk altijd als veel wordt gezien bij een 740 of 940 terwijl het bij een 850 eigenlijk helemaal niet veel is. Misschien komt dat doordat de 740 en 940 nog wat meer een oude lullen imago hebben dan de 850.
@ej20g: met een 15g kom je niet tot 270pk hoor. Mijn 240 met FK en 15g draait met 1.0 bar turbodruk 246pk. En een 15g draait niet meer dan 1.0 bar.
Met een v70 Turbo is 280pk wel haalbaar.
Oei, eentje die volgensmij goed gebruikt is op De Ring, valt die dan niet in de categorie loop of sloop?
En hij staat al op 2.250€…….. wtf ragbag
Bij Volvo sleeper had ik iets anders verwacht
Zo goed maken ze die lijkwagens… Oops Volvo’s niet meer
Wacht even, weegt een 940 standaard maar 1340kg of heeft de eigenaar aan gewichtsbesparing gedaan? Ik had altijd verwacht dat zo’n grote sloep als de 940 rond de 1600kg zou zitten.
@Edge: een 940 is niet zo gek zwaar. Zelfs een full option 960 (met zescilinder dus) zit op ongeveer 1500 kilo.
@ej20g:
Mijn 960 sedan van 1996 met 2.5ltr 6-cyl. automaat heeft alle toeters en bellen zonder schuifdak en weegt incl. LPG-G3 installatie rijklaar 1.627 kg.
Mijn eerste auto:) blok in de soep gelopen op weg naar Parijs. Daarna hpt motor er in toen met een garreth turbo, grotere injectoren en intercooler er op. Gemeten op 260 pk en 470 nm. Heeft me wat achterbandjes en hardyschijven ism assen gekost. Maar de gezichtjes van de petjes waren Onbetaalbaar!
Ik hoop dat de bus van Nathan weer in orde is.
@stephane8200: haha, diens weg toch?
@awesome: diens = die is.
*haat toetsenbord*
Aah mijn zweedse dame, de transit heb ik helaas niet meer. Werd met 490nm op de voorbandjes wat te gek
@sijpkesn: heb je trouwens al wat anders gekocht? S60 of S80 moest het worden toch?
Fijne auto’s allemaal, inclusief je 940!
@awesome: Ga nu een ringtool bouwen die ik als daily kan inzetten. Merk maakt mij niet uit het liefst zo onopvallend mogelijk om weer te shockeren ;)
Niets meer aan doen, helemaal geweldig!
Geinig speelgoed!! Kwam de advertentie van de week toevallig al tegen op Facebook bij een bekende van me:)
Is toch geen sleeper.
Staat een A3 te koop met bijna 500pk, dat is een sleeper. Weegt maar iets van 1100kg. Zal gaan als de brandweer.
@racy:
Nee, dat is een onderstuurd hondenhok, die 500 imaginaire paardjes maken dat alleen maar erger.
@racy: Geef eens een linkje als je wil? Ik heb gezocht maar kan hem nergens vinden.
Ben wel benieuwd of die in dezelfde prijsklasse valt…
@awesome: heb hem wel gevonden de site heet ‘autowereld’ ofzoiets
@banaan7: Ah, daar dus. Bedankt voor de link ;)
http://www.autowereld.nl/audi/a3/ambition-500-plus-pk-kanon-18279502/details.html
Is dus eigenlijk geen A3 maar een S3. Verder ontbreekt zo’n beetje alle informatie, behalve dat er een Garrett GT30 en Porsche remmen op zitten. Nou maar hopen dat ze niet van een 356 gesloopt zijn. Meer als één plaatje kon er ook al niet vanaf.
En dan nog: de Volvo hierboven kan prima voor dagelijks gebruik ingezet worden, en is nog steeds een comfortabele sedan. Ik vermoed dat je dat met die S3 wel uit je hoofd laat.
@potver7: vind volvo’s erg tof maar doe mij toch maar die S3 in dit geval
@awesome: is hem niet stond op autoscout24 was ook goedkoper
@racy: Wat is de definitie van een sleeper volgens jou? Bij ons heb je het dan over een doorsnee sedan of stationwagen waar uiterlijk vrijwel niks aan is veranderd, maar die onderhuids flink is opgepept en zo sneller is dan je zou vermoeden. Het absolute aantal PK’s doet er eigenlijk niet zo toe. Een wolf in schaapskleren.
Een A3 met bijna 500pk is waarschijnlijk een gekietelde RS3, en die dingen hebben af-fabriek al iets te veel uiterlijke aanpassingen om een echte sleeper te kunnen zijn. Tenzij je ons kunt verblijden met een linkje naar de advertentie natuurlijk…
@potver7: Sleeper is een auto die standaard uitziet met veel vermogen en de Volvo is leuk maar met 200+pk geen wolf.
Was niet de a3 wat ik gezien heb een S3 is 300kg zwaarder. A3 stond op autoscout24.
Zelfde turbo en een stuk goedkoper rond de 10 met 365 BBK weinig kms na de bouw
Zo die vriendin van jou mag er zijn! De vrouw dan he! De auto heeft in verhouding wat minder rondingen, vandaar ;-)
Gewoon over de ring ermee
Kees van Kooten had er ook één, een gele ook turbo. Viel me als puber gelijk op dat die figureerde in sketches van Koot en Bie.
Beetje erg overhellend in elke bocht zo te zien?!
@ghost: jal leuker kan niet en toch 9:15 btg
De laatste rwd van Volvo… Had bij de kop sleeper wel iets anders verwacht. Vraag me af of deze de sprint naar 100 binnen de 10 tellen haalt.
1000 euro is ie goed mee betaald. Wat een hok zeg.
TurGo hahah
Stoplichtsprintjes pfffff!!!! Waar en wanneer zie je dat nou nog?