Ja, daarmee bedoelen we inderdaad het donkerblauwe pareltje met zijn gouden velgen uit de jaren 90.
Over de Renault Clio Williams is al veel gezegd en geschreven. En volledig terecht, wat ons hier betreft. Hoe je het wendt of keert, het blijft een auto waarvan het heel moeilijk is om er een hekel aan te hebben. Want laten we eerlijk zijn: 2.0 liter met 16 kleppen, 150 pk bij een gewicht van net 980 kilo. Dat zorgde voor 0-100 in 7,2 seconden en een top van 215 kilometer per uur. Naar de maatstaven van vandaag niet de prestaties die je bij een ultieme hothatch verwacht, maar in 1993 reed je er het gros van je medeweggebruikers er het snot mee voor de ogen.
In eerste instantie was de Williams bedoeld als een gelimiteerde versie boven de ‘gewone’ 1.8 16V, waar er 3800 van gemaakt zouden worden, maar vanwege het enorme succes van deze bom besloot Renault hem gewoon lekker door te produceren. 12.000 van deze units zijn er in totaal gemaakt. Zijn naam kreeg hij overigens naar aanleiding van de zeer sucesvolle samenwerking tussen Renault en het Williams Formule 1-team.
De meeste van deze Clio’s zijn gebruikt waar ze voor zijn gemaakt, namelijk boenderen. Keihard boenderen over circuits, over bergweggetjes, over de provinciale weg, eigenlijk overal. Een hoop hebben er kennisgemaakt met de begroeiing aan de zijkant van de weg en hebben op zijn zachtst gezegd wat schade hier en daar. Met andere woorden, het is lastig er 1 te vinden die in perfecte staat is.
Tot nu dan. Want er is er eentje opgedoken in België die ons aan de ene kant doet watertanden, maar waar we aan de andere kant ook zeer verdrietig van worden. Deze heeft namelijk pas 1600 kilometer gereden en is zodoende dus in een volledige nieuwstaat. Volgens onze tipgever stond hij vorig jaar op een beurs in België te koop voor 50.000 euro en al staat er nu op de site van de verkoper dat hij is gereserveerd, erg snel verkocht hij dus niet voor deze prijs.
We zijn blij dat er nog eentje te vinden is met zo weinig kilometers, maar we worden een beetje verdrietig van het feit dat er dus nooit mee is gegooid en gesmeten zoals het hoort bij zo’n wagentje. En aangezien je de waarde volledig verknalt door dat wel te gaan doen, is de kans levensgroot dat we dit icoontje dus nooit over de weg zien knallen. En dat doet een beetje pijn.
Met dank aan Jonas voor de tip!
tragepater zegt
Mooie wagentjes!! Hopelijk betere motoren dan de 1.8 16v want slechtere motoren waren er in die tijd niet… :(
dagdromer zegt
@tragepater: Die motor is ook anders. De normale Clio 16V heeft een 1800, de F7P, en de Williams de F7R, een 2 liter. Die is overigens later ook gebruikt in de Sport Spider (tof wagentje, nog mooie herinneringen aan) en de Megane en Megane Coupe
fanboy zegt
@tragepater: Ik heb van dit model de 1.4 gehad als tijdelijk autootje. Stond 230.000km op de teller, was feller dan ik had verwacht, verbruikte geen druppel motorolie of koelvloeistof. Die kon zo nog heel lang mee. Helaas de body niet.
Enige min puntje was die startonderbreker, die gooide zo af en toe roet in het eten.
turborenoo zegt
@tragepater: De 1.8 16v motoren (F7P) waren helemaal niet slecht, die dingen zijn echt wel die hard, ze halen gemakkelijk 300.000 KM zonder problemen als je ze maar netjes warm rijdt en op tijd verse olie geeft.
Mijn F7P heeft 270.000 KM zonder problemen rond gereden en liep als een zonnetje tot op het laatst toe.
Toen heb ik hem vervangen voor een F7R met turbo ombouw omdat 137 PK natuurlijk in deze tijd niet echt spannend meer is.
Enige wat je een F7P kan verwijten is dat het onder de 4000 RPM een luie motor is met weinig koppel.
Ik heb overigens de grotere broer broer van de Clio, de 19 16v
Wel mooi om in 2016 een Williams in echt nieuwstaat te zien!
denniss00 zegt
Wat een prachtbak! Altijd van gedroomd om dit als eerste auto te hebben!
banaan7 zegt
@denniss00: alleen die prijs zit in de weg :/
Joost zegt
@denniss00: als eerste auto?
Voor erbij zou ik het ook niet vervelend vinden…
seanxtype zegt
@denniss00: alleen jammer van dat slaglood op de velgen
fordje zegt
Very nice!!! ?
nikoss zegt
Voor dat geld koop ik liever een Clio v6
oemplus zegt
@nikoss: Je gaat toch geen 50.000 aan een Renault uitgeven..
denniss00 zegt
Nee
stuko zegt
Mijn eerste auto! Prachtige tijden mee gehad. Alleen waren mijn wielranden achter krokanter dan kroepoek :(
isn1981 zegt
Oh heerlijk bommetje! In 2001 had ik er 1. Wat ik heb genoten ervan. Hij is gestorven in het harnas (helaas). Tijdens een circuit dag op Zandvoort kennis gemaakt met een aantal vangrails en nog een aantal keer over de kop om vervolgens in de fik te vliegen (snik). Was het toen niet meer waard om te herstellen.
sleepyj zegt
Ik vind het een goede zaak dat met deze niet is gegooid of gesmeten. Blijft ie bewaard voor generaties na ons die hem dan wellicht kunnen aanschouwen. Alles wordt hedendaags “op” gereden op de superklasse na.
strepentrekker zegt
Normaal gezien zijn goudkleurige wielen bijna altijd fout maar deze combo met de blauwe metallic lak is perfect. In die tijd zag ik mezelf hierin al lekker door Parijs scheuren net als in de film “C’ était un rendez-vous”. Het is er helaas nooit van gekomen.
autodrome zegt
Het is maagdelijk ..
moveyourmind zegt
Tja, en dan koop je zoiets en dan…
Of veertig jaar in de schuur laten staan in de hoop dat hij ooit wat meer waard wordt. Of er mee gaan rijden en binnen een paar jaar de waarde te laten dalen tot onder de tienduizend euro. Maar dan heb je wel lol gehad voor je geld.
Maar er is nog een reden om deze Clip te laten staan. De Clio V6 van de tweede generatie Clio. En dan liefst de Phase 1:
http://cdn2.3dtuning.com/info/Renault%20Sport%20Clio%20V6%202003%203%20Door%20Hatchback/factory/7.jpg
255 pk en een bijna ideale gewichtsverdeling.
bofkont zegt
@moveyourmind: dit is het phase 2 model
dagdromer zegt
@moveyourmind: uhm, Ph1 is ‘slechts’ 225pk, de Ph2 komt bij de 250
raymster zegt
@moveyourmind: die ideale gewichtsverdeling zorgde niet voor een goed weggedrag.
Dutchdriftking zegt
Hele mooie wagen maar wat een geld!
bofkont zegt
Genoeg afgetrapt te krijgen , respect dat iemand hem zo kan bewaren !!
stephane8200 zegt
Nieuwere Clio RS is sneller en beter. Dus om te rijden hoef je hem niet te kopen.
Als investering, tja. Dat ding gaat echt niet meer dan 75-80K op brengen op zijn meest.
retsok zegt
@stephane8200: maar de nieuwe is niet leuker. Dit is nog puur auto rijden. Dat is helaas vandaag te dag niet meer te vinden in de showroom… Dus als ik mocht kiezen, voor mij de oude!!
stephane8200 zegt
@retsok: ik bedoel niet de laatste nieuwe maar de Clio 172 of het model daarna. Die laatste met de semi-automaat is niet zo prettig.
desjonnies zegt
Koop je dit voor een halve ton euries, mag je geeneens de meeste stadscentra in waar de Socialistische mensch regeert…
raymster zegt
@desjonnies: benzines vallen daar toch (nog) niet onder?
E34M5Touring zegt
Ik had een jongen in m’n klas die er 1 had. Papa was Renault freak en had een prachtig exemplaar op de kop getikt in France. Devil pijpje en een open filter. De tandjes, wat klonk dat ding fel en gretig. Trok in de 2e versnelling met gemak wielspin. Ik zou er graag nog eens een willen. Vind het echt een top ding, ook qua looks!
maferick74 zegt
Hmmm zo n bommetje heb ik mondeling gekocht…. moest alleen nog even door de apk en kon hem daarna ophalen (ergens in de omgeving van Amersfoort) de dag voordat ik hem wilde ophalen…. een belletje. sorry meneer auto is afgekeurd en klaar voor de sloop. heb een traantje weg gepinkt. t bleek een schade bak te zijn en zeer slecht gerepareerd. Ik had t niet gezien, maar ik was ook blind geworden door de enthousiastme van de verkoper. Zucht. Toen maar een Citroën ZX 2.0GTI gekozen.
depsycholoog zegt
@maferick74: kun je van die zx eens fotos uploaden? Die zie je ook nooit!
maferick74 zegt
@depsycholoog: als ik ze nog had, dit is helaas niet het geval. Sorry
clarkson zegt
Hoe komen ze bij die prijs? Ik zou zeggen max. 7500 euries?
audirs3 zegt
@clarkson: verzamelaars hebben grof geld over voor dit soort cult auto’s. Zelfde geldt voor Lancia Delta Integrale, Audi Quattro, etc. Typisch van die auto’s die je jaren terug voor enkele ruggen kon kopen, en je nu voor moet krom liggen.
clarkson zegt
@audirs3: Nou noem je ook wat. Ik denk niet dat zo’n clio op het niveau Integrale zit.
goodolddays zegt
Zo hé, die is strak..
thomasthomas zegt
Best grappig ik reed in die tijd een Golf GTI 16v met kr blok op grijs kenteken (in 1992) en geen 1 Clio hield me bij ook een Williams niet. Vond het wel een leuk auto maar de 5 Gt turbo was leuker en veel sneller met opgevoerde turbo druk.
crackdavid zegt
@thomasthomas: Maar jij had een Golf….
crackdavid zegt
Mijn jeugdliefde !!
audirs3 zegt
Ik heb er een gehad, en op een ijzige winternacht tegen een lantaarnpaal geparkeerd… Nog steeds zo’n spijt van. Hij was helemaal origineel, en in topstaat… Helaas zijn ze nu amper meer te betalen :'(
choi zegt
Heb 2 jaar lang ook 1 gereden. Heerlijk bakkie, motor was nog erg goed na 2 ton en druppel olieverbruik. Helaas was de auto verder op veel plaatsen krokant (achterklep, onderkant deuren en achterschermen). Ik vind hem nog steeds erg mooi.
martingtv zegt
Zelf een 1.8 16v gehad. Super leuke auto. Motoren waren probleemloos. Ze verbruikten wel wat olie, dus je moest het olie peil wel in de gaten houden. Je kon het horen als het olie peil te laag was. Het rijden was vooral leuk als er bochtjes aan kwamen. Waren maar weinig auto’s die durfden te volgen. Leuk gezicht als een achter wiel werd opgetilt. De Williams deed het net weer een beetje beter met zijn grotere spoor breedte voor.
_Eend_ zegt
@martingtv: Een vriend van mij had er ook zo een, maar die heeft in twee jaar tijd twee motoren versleten. Maar die auto werd niet altijd warm gereden, dus dat is niet heel gek. Wel een onwaarschijnlijk heerlijke auto, ik heb er zelf ook wel eens in gereden en wat kon je ongelofelijk hard de hoek om met dat ding. Je hoeft geen Reliant Robin te kopen om met drie wielen te rijden, gewoon een 1.8 of een Williams en een weg met flink wat bochten was voldoende. Als ik ooit nog eens zoveel geld heb liggen weet ik wel wat ik ga doen met dat geld.. Ik heb nu toch geen daily driver nodig..
vroom11 zegt
Ik had er 2. Eerste in 2,5 jaar 100k op t klokje en verkocht. De 2de was een Swiss Champion versie. (Race stuurtje, extra stickertjes en een goeie radio) Die werd helaas in de Franse alpen bij de Monte Carlo rally gestolen. “snif”. Wat een heerlijk bakje was t toch… Konstant gooien, dat rauwe geluid en die looks. Geen enkele nieuwe hot hatch komt qua rij gevoel in de buurt… Mooie herinneringen.
melcon zegt
De grote vraag is uiteraard waarom er phase 2 spiegels op zitten…