Voor wie de spaarrente tegenwoordig te laag vindt en liever investeert in een waardevast object hebben we hier een schitterende Ferrari 275 GTB/4.
De Ferrari 275 GTB is Ferrari’s paradepaardje uit de jaren zestig. Een 250 GTO voor de openbare weg, zoals Ferrari het zelf beschreef. Het ontwerp van de klassieker kwam van hand van Pininfarina en onder kap brult een 3.3 V12 met zo’n 300 pk. Daarnaast is het model bijzonder vooruitstrevend voor zijn tijd. Zo beschikt de 275 GTB/4 over onafhankelijke wielophanging en schijfremmen. Het motorblok is voorzien van vier nokkenassen, vandaar de ‘4’ in 275 GTB/4.
Deze 275 GTB/4 Berlinetta staat klaar om geveild te worden. Het exemplaar begon in 1968 zijn Italiaanse leven in een Ferrari-rode lakkleur en voorzien van een zwart lederen interieur. Vervolgens kreeg de auto diverse nieuwe baasjes in de VS, Duitsland en Zwitserland.
De laatste jaren was hij in eigendom van een Engelsman die de Ferrari volledig gerestaureerd heeft. In anderhalf jaar tijd werd er een kleine 240.000 euro aan verspijkerd. De Ferrari kreeg een nieuwe kleur, een prachtig beige interieur en werd technisch als nieuw gemaakt. Het resultaat mag er zijn, deze Ferrari 275 GTB/4 Berlinetta moet op de Bonham veiling tussen de 2,1 en 2,6 miljoen euro op gaan leveren.
pjp911 zegt
Restauratie is precies maar half werk aan de voorkant te zien.
johannes79 zegt
@pjp911: beetje scheve bek bedoel je?
pjp911 zegt
@johannes79: Yep, klopt precies iets niet.
RazorHead zegt
@pjp911:
lijkt zo door de ongelukkige lichtinval op de auto.
SpeedGeneration zegt
@pjp911: Volgens mij komt het door de schaduwen dat de voorkant een beetje scheef lijkt.
Het lijkt me ook sterk dat het scheef zit, aangezien deze fraaie Ferrari op meer dan 2 miljoen geschat wordt..
mashell zegt
@lenny98: maar het is ook onwaarschijnlijk dat iemand een Ferrari van 2 miljoen heeft 2 en halve ton aan de restauratie besteed heeft en dan geen professionele fotograaf inhuurt voor de verkoopfoto’s.
pjp911 zegt
@mashell: Voila, dat dacht ik ook al.
rennsport6 zegt
Wat een pracht ding!
jaapiyo zegt
Bloedmooi…jammer dat ze zo duur worden. Ik heb er een paar jaar geleden nog wel eens naar gezocht en toen stonden ze te koop voor rond het miljoen. Maar ja ondanks het hele verhaal met de steeds meer miljonairs en een gelijk blijvend aantal van dit soort top Ferrari’s kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er lucht zit in deze markt. Het kan zomaar dat als de traditionele investeringsobjecten weer wat lekkerder gaan of als de smaak van rijkelui veranderd (stel dat deze auto’s echt relikwieën worden als de auto zoals we die nu kennen in de toekomst steeds meer veranderd/verdwijnt) deze auto’s toch weer zakken in prijs, blijft gewoon speculatie. Ik heb er ook mijn scriptie over geschreven en als je dan de prijsontwikkeling van met name die klassieke Ferrari’s ziet vanaf midden jaren ’90…gaat eigenlijk nergens over.
Maar als autoliefhebber zou ik er desalniettemin toch minimaal 1 kopen mocht ik een dikke vis binnenhalen in de staatsloterij, want ach wat is het toch mooi (misschien dan toch wel een 250 GT Lusso, staat nog net wat hoger op mijn lijstje van favorieten).
hamerhaai zegt
@jaapiyo: Nog voordat ik jouw reactie las dacht ik: Lusso!
Toevallig staat deze net te koop:
http://www.automobilia.fr/Ferrari-250-GT-Lusso,610.html
Een prachtding!
hamerhaai zegt
@jaapiyo:
jaapiyo zegt
@hamerhaai: Yep…prachtig, eigenlijk mooi in alle kleuren ook, zelfs de bruine van Steve McQueen heeft wel iets.
Het filmpje van Petrolicious is ook wel aardig (zoals altijd) http://www.youtube.com/watch?v=AVuSf6tkfpQ&list=TLvy-BqEESmTQm6tXiTlDAbnHwTYxwWYvq.
yerrie zegt
@jaapiyo: Het lijkt mij een safe investering, zeker dit type is flink in waarde gestegen de afgelopen tijd. Maar er komen steeds meer liefhebbers en vooral ook in Azie en er komen geen classic Ferrari’s meer bij dus dat gaat wel goed komen met de prijs
desjonnies zegt
Afschuwelijke metallic kleur die afbreuk doet aan de puurheid van het ontwerp.
En die chromen Borrani spaakwielen Brrrrrrrrr
Wat een gruwelijke combinatie van wansmaak, lijkt wel iets voor Gordon of Joling.
bozewolf zegt
@desjonnies: Wat is er mis met dit blauw? Het had misschien wat donkerder gemogen, maar van rode en gele Ferrari’s wordt je na een tijdje toch ook wel moe.
desjonnies zegt
@bozewolf:
Er is niets mis met blauw.
Er is wel iets mis met iemand die een Ferrari een Toyota of Ford metallic kleurtje geeft.
Met alle respect, zoiets doe je met een Ford Capri, een 205 GTI of een Toyota MR2 die je restaureert.
Dit restaureer je niet alleen voor jezelf, maar zoals Wayne Carini zegt : denk aan de dag dat je afscheid moet nemen.
Verder is een Borrani spaakwiel van huis uit gepolijst aluminium en niet verchroomd, dat soort zaken doen gewoon afbreuk aan deze gehele combo.
Daarnaast is een Ferrari als deze al imposant genoeg in 1 van zijn eigen originele kleuren en nee, het hoeft voor mij absoluut niet rood te zijn.
Maar een gewone diep blauwe tint was ook mooi geweest.
yerrie zegt
@desjonnies: En om je statement kracht bij te zetten doe je dat in de stijl van geer en goor, schijnbaar pas jij daar dus beter bij dan de auto
desjonnies zegt
@yerrie:
Ik ben altijd blij verrast dat jij, in jouw comments nooit op de man speelt.
rufctr01 zegt
@desjonnies: en toch kan ik de auto in deze kleur wel waarderen. Ik vind hen heel bijzonder.
bozewolf zegt
@desjonnies: Lekker puh, sjon, iedereen vind het tof XD
escort77 zegt
Met deze kleur zou ik prima kunnen leven, maar voor dit soort bedragen en als investering zou ik ‘m toch het liefste origineel hebben.
fconderkantlat zegt
met chasing classic cars op disco channel werd er een 275gtb 4nart in pebble beach verkocht voor 27,5 miljoen usd !! dan is dit een koopje!
sjaakk zegt
@arashrsf: Dat is een nart. Die zijn weer nog zeldzamer.
Jammer dat hij niet origineel gebleven is. Verzamelaars vinden dat wel een belangrijk punt. Staat hem niet heel slecht
midasracer zegt
@arashrsf: Dat was een bijzondere uitvoering, NART, cabrio etc. Zijn maar 10 van. Maar hij verkocht laatst precies zo eentje in staalgrijs met brons leer in zijn programma. Ging weg voor 2 miljoen dollar zonder dat men met de ogen knipperde.
fconderkantlat zegt
@midasracer @sjaakk : ja ik weet dat die narts zeldzamer zijn maar dat de narts dan 10 tot 20 keer duurder zijn dan de niet-narts is wel heel groot factor :p
fortuna zegt
4 nokken? Da’s wat weinig om 12 cilinders te bedienen. 24 nokken zijn er te vinden in dit ding, 12 voor de inlaat en 12 voor de uitlaat.
sir_smokalot zegt
@fortuna: Daar was wat weggevallen, we bedoelden natuurlijk nokkenassen :)
Alfarobert zegt
Alleen al voor 240.000 aan verspijkerd.Puur gekocht om er winst uit te halen dus.Kleuren staan hem natuurlijk ook prachtig.
Rick-dos zegt
Prachtig ding. De kleur vind ik eigenlijk wel chique staan.
kapiteinaudi zegt
Prachtige auto, heel mooie kleur ook.
rob68 zegt
Enige wat er oud uitziet zijn de chassis nummer plaatjes……Overgerestaureerd en niet de originele kleur……………Zonde , maar wel mooi .
fortuna zegt
@rob68: zijn HDR foto’s ziet er altijd wat beter uit dan in ’t echt
moveyourmind zegt
@rob68: Inderdaad. Aan de ene kant kan ik wel bewondering opbrengen voor het vakmanschap van de restaurateurs. Maar ik vind het ook jammer dat ieder spoor van gebruik uitgewist is, waardoor deze auto authenticiteit mist. Gelukkig wordt hij vanzelf weer oud in de loop der jaren.
ghost zegt
Een rode aub, anders niet..
Zat dit type ook niet in die scène van Gone in 60 Seconds?
v12powerr zegt
Wat een plaatje! Meer woorden hoef ik niet te gebruiken.
drijver zegt
Zo’n auto restaureer je terug naar de staat waarin zij de fabriek uit komt rollen of je blijft er met je poten vanaf. Originele motor/kleur/interieur. Rest is waardevermindering.
xander62 zegt
Een van de mooiste en erg fijn rijdende Ferrari(heb er weleens mee gereden).
Volgens mij is een van de reden dat klassieke Ferrari’s vandaag de dag zo gewild zijn is dat huidige Ferrari’s overstyleerde auto’s bouwt met een hoeveelheid electronica aan boord zodat een overgrootmoeder van 85 nog een nette rondetijd kan neerzetten op de nordschleife.
Kom Ferrari,bouw weer eens een echt chieke automobiel zonder te veel electronika en met een strak schakelende 6bak en pure tijdloze PininFarina lijnen.Ik weet zeker dat veel Ferrari liefhebbers het met me eens zijn.
mclarenf1lm zegt
Heerlijk design, had hem wel liever origineel gezien, maar zo neem ik hem ook wel aan. ;)