En met een Nederlands tintje bedoelen we niet alleen de gele kentekenplaten.
De hyena is niet een dier dat veel positieve associaties oproept. Marketingtechnisch is het dus niet het meest voor de hand liggende naam om op je auto te plakken. Toch heeft deze Lancia de naam Hyena gekregen. Als je naar het design kijkt, is het dan wel weer een logische keuze.
De Hyena is niet alleen qua naam een buitenbeentje. Het is op heel veel vlakken een bijzondere auto. Dat geldt nog eens extra voor dit specifiek exemplaar, maar daar komen we zo op terug. Eerst even: wat is de Hyena überhaupt voor auto?
Het Hyena-project zag begin jaren ’90 het levenslicht als ontwerp van Marco Pedracini. Degene die er echter voor zorgde dat de auto werkelijkheid werd was een Nederlander: Paul Koot. Hij was destijds de Lancia-importeur in Nederland. Koot benaderde Lancia met het plan om een nieuw model te bouwen in samenwerking met Zagato. Lancia zag hier uiteindelijk geen brood in, waardoor Paul Koot het project zelf financierde samen met Zagato.
Het ontwerp van Pedracini deed sterk denken aan de Alfa Romeo SZ, ook een creatie van Zagato. Dat is geen toeval: de voorruit, zijruiten en achterruit zijn een op een overgenomen van de SZ. Ook het frame van de deuren en de koplampen zijn afkomstig van de markante Alfa.
Onderhuids was de auto echter wel een echte Lancia. Een Delta HF Integrale Evoluzione diende namelijk als basis voor de Hyena. De Delta’s werden in Nederland van hun carrosserie ontdaan, waarna ze vervolgens bij Zagato in Milaan hun nieuwe koetswerk kregen aangemeten. De viercilinder turbo had in de Delta 210 pk, maar dit vermogen werd in de Hyena opgeschroefd naar zo’n 250 tot 300 pk. Het exemplaar dat nu te koop staat is een van drie Lancia Hyena’s met 300 pk.
Het model is allesbehalve een succes geworden: er zijn niet meer dan 24 stuks gebouwd. De Lancia Hyena die nu te koop staat is de laatst die ooit gebouwd is. Wat de auto extra bijzonder maakt: hij was in het bezit van Paul Koot himself. Ook is dit de enige Hyena die uitgevoerd is in Madras Blue.
Deze zeer exclusieve Lancia wordt momenteel aangeboden door RM Sotheby’s. De auto’s die dit veilinghuis aanbiedt staan meestal niet om de hoek, maar in dit geval is dat anders. Hoewel de foto’s duidelijk elders gemaakt zijn, is de auto gewoon op te halen in Tilburg. Dan moet je uiteraard wel zorgen dat je het hoogste bod uitbrengt. Volgens de verwachting van RM Sotheby’s zal dit tussen de €160.000 en €200.000 liggen. Je moet er wel snel bij zijn: de online veiling eindigt donderdag.
Update 11-6: de auto is inmiddels geveild voor €187.000.
Foto’s: RM Sotheby’s/Dirk de Jager
205zonderdak zegt
Heb er ooit een in het echt gezien. Bijzonder ontwerp maar vind de auto waarvan hij is afgeleid, vele malen mooier!
vacano zegt
Volledig met je eens. Prachtige machine maar de Delta HF Integrale was nog mooier, zoals veel in die tijd
GWBoes zegt
“Vroeger” zag je ze regelmatig op evenementen, tot op het punt dat je het niet meer bijzonder vond. Toen waren de prijzen ook nog niet heel bizar, maar net als met de normale Integrale zijn deze blijkbaar ook exorbitant gestegen. Heb nog wel ergens een foto in de archieven van meerdere tijdens Viva Italia 2008 oid.
willem_meyjes zegt
Laat Paul Koot nou nooit Lancia importeur zijn geweest. Hij heeft alle benodigde Lancia Delta Integrale’ s bij de toenmalige Lancia importeur LANIM in Vianen besteld en ook geleverd gekregen.
moveyourmind zegt
Mooi verhaal achter de auto en en enorm zeldzaam. Maar mooi is hij niet echt. De achterkant doet zelfs een heel klein beetje denken aan die van de Austin Princess.
En de SZ is inderdaad veel indrukwekkender. Dat is pas een lekker radicaal ontwerp dat eindeloos met je gedachten weet te spelen en je geheel in vertwijfeling achterlaat omdat je er niet achter gaat komen of je het nou een enorme schoonheid vind of een monsterlijk lelijk ding. Een erg intrigerende auto.
Robert zegt
@moveyourmind: de Austin Princess. What can be seen, cannot be unseen. En bedankt… Maar wel scherp opgemerkt.
Ik heb eigenlijk niet eens zo’n moeite met het kontje van de auto, meer met die neus. Die lijkt van een ander model af te zijn gezaagd en er vervolgens hier weer opgeplakt. Iets te veel overhang, ook, en dat versterkt dit effect alleen maar.
ttr6 zegt
Een Princess???? Ik heb nog eens naar het plaatje zitten staren, maar dat zie ik echt niet. Maar misschien WIL ik dit niet zien. De oude heer had er 1 toen ik net mijn rijbewijs had……wat een rampenbak. Nee, ik vind het wel heel jammer dat je “Princess” en deze ontzettend fraaie Lancia in 1 artikel vernoem……dat verdient deze Hyena niet.
geelbarrel zegt
@ttr6: ik vind de Hyena ook zn eigen schoonheid hebben. Ik denk wel te begrijpen wat de achterkant van een Princess gemeen heeft. Visueel is de achterruit vrij hoog geplaatst en ver daaronder een horizontale lampenpartij. De 4pot remklauwen van verguisde Princess zijn erg gewild in de historische rallywereld, oa voor Ford Escort en MG
singapore zegt
Ik zie inderdaad wel een beetje Princess in deze foto’s, vooral vanaf de zijkant gezien. Qua schoonheid trouwens een verschil van dag en nacht met deze best wel fraaie Lancia.
doublechevron65 zegt
@moveyourmind: idd en zo’n discussie voer je dan in een fijn restaurant in Brera…
RobUSA zegt
Bij de foto v/d zijkant lijkt de achterkant net op een voorkant.
bernoulli zegt
Alles wat Zagato aanraakt verandert in, eh, iets lelijks.
bischero zegt
@bernoulli: veel wel, deze in mijn ogen niet:
http://www.ritzsite.nl/fotgal_piwigo/_data/i/upload/2018/12/16/20181216224527-34603f3c-me.jpg
mpgc zegt
@bernoulli: laatste jaren misschien wel. Maar ik kan bijvoorbeeld een DB4 GT Zagato of een Alfa TZ1 erg waarderen.
carfreakjim zegt
Ooit eentje gezien in Duitsland. Had toen geen idee wat het precies was, maar maakte wel indruk.
tenaci zegt
Schitterende auto en het is verbazingwekkend dat met zoveel onderdelen die het uiterlijk van een auto bepalen hij slecht een beetje op de SZ lijkt!
Heel geslaagd ontwerp!
Estate_of_mind zegt
Ik vond dit destijds zoooo vet, Autovisie jaarboek 1993 (?), in het geel, kwijlen!
vaakbenjetebang zegt
Ook in het interieur zie ik wel het een en ander uit de SZ (of 75, zo je wilt).
Het is een auto die in het echt wel beter overkomt dan op de foto en ook goed in de Zagato-traditie past, maar mooi zullen weinigen hem vinden. Zo mateloos intrigerend als dat van een SZ is het design ook niet, maar toch… ik blijf er wel naar kijken. Heel tof dat er toch een handvol gebouwd en op de weg gezet zijn. Dit soort spul geeft de autowereld kleur en verhalen, en daar kan al het confectieblik van de wereld, al duwen ze er 600pk in, niet tegenop.
alloallo zegt
Ik vind hem wel mooi! Prachtig elegant en understated ontwerp.
Ik heb de indruk dat de bouwkwaliteit beter is dan de alfa sz.
Meerdere malen de SZ in reallife gezien, maar knapte iedere keer af op de erbarmelijke kwaliteit
basman147 zegt
Persoonlijk vind ik de Hyena fantastisch, al is het alleen maar om te laten zien wat er ondanks alles toch nog mogelijk was in de auto-industrie.
Een reden waarom er uiteindelijk nooit zo veel van gemaakt zijn is omdat de uiteindelijke productie nogal bewerkelijk En prijzig was. Op de een of andere manier mocht Lancia geen kale auto’s aan Zagato leveren, dus werden ze gewoon afgebouwd en in Nederland afgeleverd. In Duiven werden ze vervolgens gedemonteerd en als kale frames met een aandrijflijn gingen ze weer terug naar Italië… Het interieur werd overigens wel speciaal voor de Hyena ontworpen, en is compleet van koolstofvezel gemaakt.
De SZ is overigens niet door Zagato ontworpen, maar door Robert Opron (Citroen SM, CX, GS, Renault Fuego, 9, 11, 25), die toen voor Fiat werkte. Hij werd wel door Zagato gebouwd.
Ik zou ze heel graag beide nog eens op de oprijlaan hebben staan.
zjos zegt
Lancia is kapot gemaakt door een complete design faal van veel van zijn modellen. Deze dus ook. Hij is gewoon lelijk.
emping zegt
@zjos: Koot benaderde Lancia met het plan om een nieuw model te bouwen in samenwerking met Zagato. Lancia zag hier uiteindelijk geen brood in.
Dit heeft dus niks met Lancia te maken.
editknop zegt
De koplampen uit de genoemde Alfa zijn volgens mij op hun beurt weer afkomstig uit een andere italiaan, een F40.
En is de Hyena ook niet een beetje geïnspireerd op Zagato’s Lancia Fulvia Sport? Ik zie wel uiterlijke gelijkenissen.
pomoek zegt
Ik zie toch ook overeenkomsten met de VW Corrado….
Dutchdriftking zegt
Het is in feite dus gewoon een lelijke Delta?
woutera zegt
‘De’ ontwerp van Pedracini?
machielvdd zegt
Stond eerst iets anders, maar was vergeten het lidwoord aan te passen. Is gefixt.