We hebben een heerlijk obscure occasion voor jullie op deze woensdagavond.
Een exotische coupé die nooit in Nederland is geleverd, van een merk dat niet eens meer bestaat. Dat klinkt als een interessante auto, maar niet per se als een verstandige auto. Toch is deze exotische coupé lang niet zo’n onverstandige aankoop als je denkt.
Goed, waar hebben het over? De auto die je hier ziet is een Scion tC. Waarschijnlijk heb je nog nooit van dit model gehoord, tenzij je toevallig het lijstje met 13 sportieve coupés die we niet kregen in Nederland hebt gelezen. Daarin passeerde deze Scion al eens de revue.
Net als alle andere Scions is deze dus nooit in Nederland geleverd, maar toch is de techniek ons niet onbekend. De auto staat namelijk op het platform van de Toyota Avensis en de aandrijflijn is ook niet geheel onbekend.
Aan de voorkant is ook duidelijk te zien dat er een familieband is met Toyota. De neus lijkt namelijk veel op die van de Corolla en de Camry. Mocht je vinden dat de neus niet bij de rest van de auto past: dat kan kloppen, want dit is de facelift-neus. In eerste instantie had de Scion tC een nogal saaie neus. Dat is nu niet meer het geval, maar het vrij duidelijk dat de neus niet bij het oorspronkelijk ontwerp hoort.
Genoeg over de buitenkant, wat is er onder de motorkap te vinden? De motor is lang niet zo exotisch als het uiterlijk, want deze Scion wordt aangedreven door een 2,5 liter vier-in-lijn. Deze specifieke versie is in Nederland nooit geleverd, maar diens Atkins-broertje is wel bij ons geleverd. Die kun je bijvoorbeeld kennen van de RAV4.
Deze vierpitter is goed voor 179 pk en 235 Nm aan koppel. Aangezien de Scion tC niet al te zwaar is (een kleine 1.400 kg) heb je hiermee gewoon een lekker rappe auto. Een sprintje van 0 naar 100 doet deze coupé in 6,5 seconde.
Een Scion tC is natuurlijk een nicheproduct van de bovenste plank, maar als je een bijzondere daily driver zoekt is dit een interessante optie. Je hebt in ieder geval een auto waar er maar één van is in Nederland, hoeveel mensen kunnen dat zeggen? En intussen heb je wel een betrouwbare auto waar ze bij de Toyota-dealer gewoon raad mee weten. En voor een coupé is ‘ie nog best praktisch ook.
Ben je al overtuigd? Dit exemplaar uit 2016 staat gewoon te koop op Marktplaats, met 53.000 km op de klok. De verkopende partij vraagt er €22.945 voor. Dat is wel een dingetje: voor dat geld zijn er ook een hoop andere (lees: leukere) coupés te vinden. Maar die zijn geen van alleen zo exclusief als een Scion tC.
Loek zegt
Als ‘exoot’ erg leuk maar ik vind 22k wel veel voor een auto als deze. Ik zou niet weten wat ‘ie wel waard is trouwens. Maar ik zou overslaan totdat het wellicht een stukje goedkoper wordt.
r525 zegt
Waarschijnlijk kost dat ding hier dus meer dan dat ie nieuw in de US gekost heeft… Beetje erg overdreven prijs denk ik zo
tenaci zegt
Vet ding eigenlijk. Die wil ik wel hebben!
christian85 zegt
Wat een gedrocht maar nog wel netjes in de grondlak.
potjak zegt
Voor dat geld heb je ook een Toyota GT86.
degrotemuis zegt
Die heeft met het originele neusje ook in Forza Motorsport gezeten, ik geloof in nummer 4 en 5? Best een aardige en ook nog vlot voor een ongeveer 1400kg wegende auto met ouderwetse koppelomvormer automaat en 180 paardjes, klopt dat wel? Maar 23k vind ik wel wat enthousiast. Als ik me niet vergis kostte die nieuw in de VS onder de 30k. Natuurlijk, als het geen onderdeel van boedel was, dan importheffingen, BPM, transportkosten en zo, maar dan nog voelt 23k wat prijzig.
BerlingoHdi zegt
@degrotemuis: 6,5 seconden lukt zeker niet… Een R32 doet dat ongeveer van 0-100
setz zegt
@berlingohdi: 6.5 (0-60 mph) is voor de handbak. Zelfde acceleratie zou 7.4 moeten zijn. Dan nog verbazingwekkend snel wat mij betreft…
setz zegt
@setz: *7.4 voor de automaat
marinepower zegt
Zijaanzicht lijkt wel een Datsun 100A, niet echt mijn ding.
rogerzz zegt
Het begrip ‘exoot’ is toch meer ‘exoot in Nederland’ lijkt mij. Het verhaal er achter; wie heeft dit ding naar Nederland gehaald en waarom lijkt mij trouwens relevanter, waarom de moeite/tijd/geld in importeren steken?
DeWitteCondor zegt
Ik vind het een hoop centjes voor een auto die eigenlijk niet zo bijzonder is. Dat je ze hier niet ziet rijden betekent niet dat je er een exotische prijs voor kan vragen. Volgens mij was Scion een bang for buck merk in de VS, dus zo speciaal is het allemaal niet. Deze kun je voor de helft oppikken in de VS dus waarom je dit zou betalen is mij een raadsel.
rikv99 zegt
Met automaat… Welke waarschijnlijk, Toyota kennende, nog een CVT is ook.
redbeams zegt
@rikv99: Klok en klepel?
sabrerator zegt
Steekt wel bleekjes af bij het schitterende 🇬🇧 spul op de achtergrond.