Als je écht heel weinig wil betalen voor een elektrische auto, dan is dit je kans. Of het een goede deal is, dat is een tweede.
Elektrische auto’s zijn het perfecte voorbeeld van hoe snel technologie zich ontwikkelt. In de afgelopen tien jaar heeft de elektrische aandrijflijn namelijk eindelijk zichzelf ontwikkeld tot een serieus alternatief. Momenteel zijn de meest potente elektrische auto’s op de markt ook echt potent. Dat was precies tien jaar geleden wel anders.
TH!NK
Toch waren er dappere dorpjes die toch een poging waagden. Een voorbeeld is het Noorse THINK, vaak gestileerd als TH!NK. Het is makkelijk om hun creatie, de THINK City af te branden: ze probeerden het in ieder geval wel. Maar de pijnpunten van elektrische auto’s des tijds werden erg duidelijk.
Om mee te beginnen: de City was een auto ter grootte van een A-segmenter, die even veel gewicht op de schaal zette als een Mazda 6 van toen ter tijd. Het gebruiken van elektrische motoren voor lekkere krachtaantallen was toen geen sprake van, waardoor de auto net geen 50 pk leverde. Het accupakket was voor zijn tijd niet eens bizar slecht: het pakket mat 24 kWh. Een actieradius van 160 km op NEDC-basis was het resultaat. NEDC staat niet bekend als de meest accurate, dus in het echt is de helft een goede prestatie.
Duur(t te lang)
De tweede grootste nadelen zijn de nadelen die de auto nekten. Ten eerste: het laden van de accu’s. Dat kon absoluut niet met driefaseladen en dus kon je wel eens meer dan tien uur(!) met je THINK City aan de lader staan. Dat is natuurlijk absoluut niet praktisch. Het allergrootste nadeel is de prijs. Omdat de techniek veelal nog in de kinderschoenen stond, moest de vis duur betaald worden. In Nederland bijna 40.000 euro. Is het interieur dan bekleed met walvispenisleer? Nee. Al het geld gaat naar de aandrijflijn.
Goedkoper
Het zijn té veel concessies die je maakt op een onpraktische auto. Als het nou een stuk goedkoper was, zou een THINK City als autootje voor erbij niet eens een slecht idee zijn. Via Marktplaats kan je nu in de herkansing. Er wordt een THINK City aangeboden voor een veel schappelijker bedrag en dan kun je de concessies misschien iets sneller maken.
Occasion
Dit zwarte exemplaar komt uit 2014. Sindsdien is er slechts 8.000 km mee gereden door maar één eigenaar. Veel dichter bij een nieuw exemplaar kom je niet. Het enige luxueuze op de auto is airco. Het gaat niet hard, het laadt niet snel en het komt niet ver, maar het kost dan ook slechts 3.995 euro. Kopen kan op de advertentie van de THINK City.
fanboy zegt
Dit is wel een schappelijke prijs voor letterlijk een boodschappen auto erbij.
Maar dan zou ik toch eerder een van de eerste Leafs kopen, ook al komen die nauwelijks verder maar heb je wel meer auto.
Dizono zegt
Nogal cruciaal detail: je komt met deze auto in aanmerking voor aanschafsubsidie van 2000 euro, de Think voldoet aan de 120 km-range eis. Dus voor minder dan 2 mille een (defecte?) elektrische auto…
Dizono zegt
oja, nog wat cruciale details: hij is niet getest, er zit geen lader bij en de prijs is ex. BTW….
Michel-GR zegt
“Elektrische auto’s zijn het perfecte voorbeeld van hoe snel technologie zich ontwikkelt”… Nou nee niet echt want de eerste auto/ koets in 1832 was namelijk elektrisch!
mashell zegt
Ik denk er nog even over na…
frank2b zegt
Ex beeteewee weer inderdaad. Laat maar. Blijf maar lekker zitten met je onverkoopbare Tonka. Doei!
Robert zegt
Ik zie op de foto van het achteraanzicht dat er banden onder liggen met een totaal verschillend profiel op de achteras. Daarmee is -ie niet eens (of ten onrechte) APK goedgekeurd.
Zjonnie zegt
@RRRobert: verschillend profiel maakt niet uit, banden maat moet het zelfde zijn op 1 as en het moet voldoende profiel hebben
pomoek zegt
Dat laatste is volgens mij niet het geval het lijkt wel alsof ie scheef staat…
Charles Taycan 4S zegt
Ex BTW? Op een Marge auto zit geen BTW…Wat een onzin die ex BTW advertenties.
MarcoM zegt
Zulke wielen v.w.b. formaat had de Opel Kadett B ook.
tenaci zegt
Hoi Ford Focus stuur! Had Ford toentertijd ook niet wat in de melk te brokkelen bij Think?
Remco zegt
Je kan de auto total loss laten laten verklaren als je de verwarming aan zet en de kachel aan zet en dan de auto start.
Als je pech hebt brand de zekering door die de printplaat er onder onherstelbaar kan beschadigingen.
Om dit te voorkomen moet je de kachel uitzetten dan 1 minuut wachten dan de auto starten.
De motor kan niet zachter dan 10km/u als je de rem los laat wat file parkeren ineens een uitdaging maakt.
mark383 zegt
Als je echt pech hebt, dan is dat al gebeurd (aangezien de werking van de auto onbekend is volgens de advertentie) . Zou wel de lage kilometerstand kunnen verklaren…
En als je dan nog meer pech hebt, moet de accu ook nog vervangen worden. Kan het ineens toch een dure auto worden…
alcantara zegt
De stance is echt 3x niks van deze wagen.
ferdie zegt
Ik zag er gisteravond een rijden op de snelweg. Dacht in eerste instantie dat het een opgevoerde 45km auto was!