Maar met dit exemplaar is iets vreemds aan de hand…
Het is namelijk geen echte. Dan is dat misverstand maar meteen uit de wereld. Ok, het is geen Toyota MR2 met Ferrari-looks, want het betreft hier een nogal speciale ombouw, op basis van een ander product uit Maranello. Dat dan weer wel. De adverteerder zegt er dit over.
Deze Ferrari 288 GTO Recreation bevindt zich in een nette, rijdende conditie. Het betreft een unieke auto. Als basis is een Ferrari 328 GTS gebruikt. De wagen is nieuw door de eigenaar naar Amerika verstuurd om te laten ombouwen door Jim Carpenter. Er is nooit veel mee gereden, vandaar de zeer lage kilometerstand. De ombouw is bijna niet van het origineel te onderscheiden en ook het interieur klopt. Het bijzondere van deze ombouw is dat de motor in de lengte geplaatst is, wat bijna niet gedaan werd vanwege de hoge ombouwkosten. De ombouwkosten voor de motor liggen rond de $150.000, exclusief de overige ombouw. De Electromotive ontsteking is vervangen en de Haltec injectie computer is getest bij de fabriek in Australie. Deze twee componenten zijn speciaal voor de racerij ontwikkeld. De motor betreft een 3-liter V8 met 2 turbo’s en intercoolers. De motor heeft volgens opgave van de motorbouwer meer PK’s als een F40, vanwege de grotere turbo’s op de motor. Om een goed beeld van de auto te krijgen adviseren wij u naar één van de kijkdagen te komen.
Leest u mee, de ombouw van Ferrari 328 GTS naar deze GTO is dus behoorlijk goed gedaan, zelfs de motor is in de lengterichting geplaatst, in tegenstelling tot hoe hij in de donorwagen zit. Wat niet gratis was, dat kostte zo anderhalve dollarton. Plus het feit dat er twee turbo’s op zijn gezet die groter zijn dan het origineel, dus hij is ook nog eens sterker dan de gewone. Sterker, hij levert meer power dan een F40. BAM! Hoe sterk hij is, dat vertellen ze er niet bij, maar het zal wel voldoende zijn.
Nog wel even een eervolle vermelding voor de “Open Deur Trofee 2016” voor de volgende zin uit de advertentie: “Er is nooit veel mee gereden, vandaar de zeer lage kilometerstand”. Is gewoon geen speld tussen te krijgen en was de moeite van het nogmaals vermelden meer dan waard…
Kopen kan, al is het wel een dure replica. De veilingmeester denkt namelijk dat er 150.000 tot 180.000 euro voor wordt geboden. Zou jij het doen?
Met dank aan Jeroen voor de tip!
lekkerlinksrijden zegt
Nee ik zou het niet doen. Hij is nep en daarbij vind ik het model ook niet mooi
dutchneon zegt
@lekkerlinksrijden: eeeeeh de veilingmeester weet niet hoe belangrijk ‘Stance’ is bij een Ferrari!!
Dutchdriftking zegt
@dutchneon: zo en hoe! Ziet er zo niet uit zo+
bassx zegt
308 omgebouwd naar 288 GTO zijn ook vrij prijzig.
Robert zegt
@bassx: zal wel iets met schaarste te maken hebben…
donvincenzo zegt
@rrrobert: Hij is behoorlijk zeldzaam, vandaar de schaarste.
nicolasr zegt
@donvincenzo: Je maakt grappige opmerkingen. Vandaar de lach op mijn gezicht!
camber24 zegt
@bassx: is ook een logischer basis dan een 328 lijkt me
donvincenzo zegt
@bassx: Hij is behoorlijk duur, vandaar de hoge vraagprijs.
bas79 zegt
@donvincenzo: nee, vanwege de hoge vraagprijs is hij duur….
Gulli zegt
@bassx: en hoe zit dat met een 308 Break?
baklava zegt
Nee, gewoon nee.
camber24 zegt
@baklava: toch niet stiekem ‘ja’? Jawel he?
viezefreddyw zegt
Ik moest ook al zo lachen om de zin over de lage kilometerstand. Dat is toch wel een statement hoor!
Wel hulde voor het laten ombouwen. Je moet het er maar voor overhebben. Maar nee, ik zou hem nooit kopen.
biohazardracer zegt
Het zal nooit een originele zijn maar men deze is vet.
Het feit dat men hier als ombouw auto al een ferrari voor hebben gebruikt vind ik echt super, veel beter dan de gebruikelijke Toyota’s en alle andere meuk.
mrporter zegt
Klopt de achterkant wel? Alles loopt wel erg schuin af tov de echte
danmar zegt
@mrporter: precies, dacht ik ook. Even geshopt, en is inderdaad te schuin:
http://nl.tinypic.com/r/n130w5/9
moveyourmind zegt
Te duur om mee te gaan rijden…
Onderhoudskosten die nóg hoger liggen dan bij een origineel exemplaar vanwege alle aanpassingen. Als je al aan onderdelen kan komen, dat gaat een heel feest worden.
En als investering niet lucratief. Hooguit als collectiesitem als je zo rijk bent dat je een paar ton niet mist.
camber24 zegt
Strak gedaan. Ja, het is niet een volbloed 288 GTO. Maar come on… Heilige huisjes zijn er om om te trappen soms. Netjes gedaan, en een dikke middelvinger naar de oververhitte markt. Steeds betere replica’s (met heritage), begin van het uiteen spatten van de zeepbel?
thearchitect zegt
@camber24:
Misschien is de executie van de ombouw strak gedaan, maar van de dimensie klopt geen hol.
Koets is veel te kort, achterkant is te hoog, neus is te lang, wielkasten vóór zijn veel te ruim / voorplaten zijn te bol… over het interieur maar te zwijgen. Een angstaanjagend lelijke replica.
Dit is wat de gek er voor willen geven natuurlijk, maar ik vind het niet meer dan 20.000 waard.
flevocarspotter zegt
Hoeveel kost een orginele 288 ongeveer?
bassx zegt
@flevocarspotter: Een goed exemplaar brengt meer dan 2 miljoen op.
turbotoll zegt
288 GTO
Mooiste Ferrari ooit.
Punt.
flevocarspotter zegt
@bassx dat is niet mis dan is het niet geheel onlogisch dat er replica’s worden gemaakt
robbie123 zegt
Is gewoon natuurlijk veel te duur voor een nep GTO en dat resulteert dat de auto al jaren te koop staat. Is van binnen ook lachwekkend trouwens. Dus retrocars… met de helft zakken met die prijs
motorrijdergsa zegt
Kun je van een Ferrari ook een MR2 maken? Wordt de suto misschien mooier van.
cossiekiller zegt
@motorrijdergsa: Ik heb er nog één staan: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/4e/17/f6/4e17f6a5958f6c693c0f5469b636474a.jpg
Als basis zo’n cheape F355 gebruikt en deze prachtige T-top van gemaakt.
Er is veel mee gereden, vandaar de hogere kilometerstand.
pinut187 zegt
Geef je er zoveel geld aan uit ga je er niet mee rijden. Dan ben je af, en mag je niet meer langer meedoen..
Gulli zegt
Komt die lage kilometerstand niet gewoon omdat het voor geen meter rijdt?
Joost zegt
Liever een originele 308 voor dat geld. Of de helft daarvan…
En volgens mij klopt het schakelpatroon niet. De 1 zit toch altijd linksonder bij een 5-bak bij Ferrari?
buutvrij zegt
Doen. Niemand zal bij het voorbij rijden zien dat het geen echte is. Als de ombouw goed gebeurd, hoeft het niet slechter te zijn dan het orgineel. En houd rekening met de waarde als je m weer weg doet…