Hebben we hier te maken met een chauvinistische garagist uit Marseille of is dit écht een Peugeot? Spoiler: dat laatste.
Al in de jaren dertig wordt uit verschillende fusies het bedrijf Steyr-Daimler Puch gevormd. Deze Oostenrijkse firma, tegenwoordig Magna Steyr geheten, is dus een onderdeel van het Daimler-concern en is gespecialiseerd in het bouwen van terreinwaardige voertuigen. Denk aan de Steyr Pinzgauer en Haflinger. Het bedrijf bouwt echter ook de Mercedes-Benz G-Klasse, in sommige landen werd de auto zelfs verkocht als Puch G.
Maar daar blijft het niet bij, want ook Peugeot had zijn versie van de G-Klasse. Deze werd niet bij Magna Steyr gemaakt, maar bij Peugeot zelf. Alhoewel, ‘maken’ is een groot woord. De G-Klasses werden in hapklare stukken door Mercedes bij Peugeot aangeleverd, waarna de Fransen er een benzine of diesel uit de 504, gekoppeld aan een versnellingsbak uit de Peugeot 604, in schroefden, er wat kabels doorheen trokken, het geheel vervolgens aan elkaar lasten en een kleurtje gaven.
De meeste Peugeot P4’s gingen naar het Franse leger. Zij waren het die met een order van 15.000 exemplaren aan de wieg stonden van de P4. Ook enkele consumenten schaften zichzelf een Franse G-Klasse aan, al stond de hoge prijs écht commercieel succes behoorlijk in de weg. Bovenstaand exemplaar is wat de Fransen zo mooi een ‘depannage’ noemen: een bergingsvoertuig. Het bijzondere vehikel staat te koop in eigen land, de Marktplaats-advertentie vermeldt een niet misselijke vraagprijs van bijna 14 mille.
norge zegt
Mooi kan ik men inrit mee schoonvegen in de winter…
a3aan zegt
Nou… Op de merknaam na niet van een originele G te onderscheiden *kuch*
norge zegt
@a3aan: Nee, Puch!
clarkson zegt
@norge: scherp!
kaasisslecht zegt
Steyr das mien merk
toyotafortuner zegt
Dat is nog eens een leuke wagen!
almera-ga16det zegt
@toyotafortuner: dan heb je nog steeds een auto die Door fransen in elkaar geschroefd is
Dutchdriftking zegt
Hij is wel gaaf!
pomoek zegt
Ook even gegoogled op Haflinger: http://euro.lexusownersclub.com/forums/uploads/1167368171/gallery_973_50_7770.jpg. Dan is deze beter…
lekbak zegt
@pomoek: beter in wat? Het is een heel ander voertuig…
pomoek zegt
@lekbak: en dus beter!
moveyourmind zegt
Dat is nog eens een handige accesoire voor de Jag…
robert110 zegt
Nou doe mij dan toch maar de GD240 LWB Wolf die ze hebben staan. Die is nog goedkoper ook.
jarnobakker zegt
Dat is hier bijna om de hoek.
Daar hebben ze allerlei G te koop staan.
lekbak zegt
@jarnobakker: een van de grotere specialisten van Europa. Ze hebben altijd een hoop leuk spul staan.
niekie1999 zegt
Misschien is er dan ook wel een Peugeot G AMG 6×6 :)
lekbak zegt
Je ziet ze in Nederland bij nooit, in Frankrijk staat er nog wel eens een te koop. Overigens is de prijs heel normaal voor een dergelijk voertuig in goede staat (daar gaan we dan even vanuit). De G klasse en zijn klonen zijn al jaren in heel Europa ongeveer even duur. In Nederland waren ze iets duurder toen ze nog belastingvrij waren maar dat viel best wel mee.
991gt3rs zegt
Staat gelukkig nog niet zo lang te koop….
Esprit_de_Flandre zegt
“Deze Oostenrijkse firma, tegenwoordig Magna Steyr geheten, is dus een onderdeel van het Daimler-concern…”
Deze Oostenrijkse firma is al honderd jaar geen onderdeel meer van het Daimler-concern.