Door de velgen heb je misschien een idee wat zich onder de kap afspeelt.
Maybach en Mercedes hebben altijd nauw samengewerkt. Tegenwoordig is het zo nauw dat het een submerk van Mercedes is, maar tot en met een paar jaar geleden is het gewoon een zelfstandig merk geweest. Al is dat grotendeels het iets mooier maken dan het is. Aan het begin van dit millennium kwam Maybach met een wederopstanding en die wist zijn S-Klasse-genen niet fantastisch te verhullen.
Maybach 57 en 62
De auto, of auto’s, heetten 57 en 62. Het zijn eigenlijk twee modellen, maar de ene is de lange versie en de andere de korte. Of minder lange, dat is gepaster: 57 en 62 zijn de lengtes van de modellen in decimeter. Je bent dus met of bijna of net iets meer dan zes meter slee onderweg: de achterpassagiers profiteren daar het meest van. Maybachs waren des tijds extreem duur: het moest écht het Rolls-Royce van Mercedes worden. De luxe was oneindig, maar daar mocht je wel wat geld voor neerleggen. Driekwart miljoen voor de extravagante Zeppelin-versies was niet ondenkbaar. Dat kun je ook al zien aan het feit dat zelfs de minst opulente versie de 6.0 liter V12 met 550 pk kreeg.
Brabus
Dat laatste zette een andere partner van Mercedes aan het denken. Brabus, die elke S-Klasse kan transformeren tot de auto-equivalent van een maatpak met sportschoenen. Omdat ze het toch niet konden laten om even te laten zien dat ook zij een idee hebben van wat je met een Maybach kan. Dit is het resultaat van hun inspanningen, op basis van de Maybach 57.
De Brabus Maybach 57 6.3 S behoudt op zich zijn bijzondere en kenmerkende ronde vormen, maar door de gigantische velgen (type Brabus Monoblock VI) zie je toch dat je niet met een standaard luxe limo op pad bent. Wat wel weer mooi is: normaal is Brabus een symfonie van zwart, dit keer werd er gekozen voor Nevada Silver. Een verfrissing, zo zou je kunnen zeggen. En dat terwijl het een grijstint is.
Het interieur is waar we Brabus weer helemaal herkennen. Alles zwart met carbon inleg in de middenconsole. Gelukkig is dat slechts de oppervlakte, want als er Maybach opstaat is het sowieso luxe. Vier heerlijke zetels en alle opties die je je maar kunt wensen. Alleen een beetje kleurloos.
De aandrijflijn
Dat alles maakt eigenlijk niet uit bij Brabus. Het blijft een bedrijf wat zich specialiseert in het bouwen van motoren. Ook bij de Maybach 57 6.3 S ligt er een compleet nieuw blok in. Het is het welbekende ‘Rocket-blok’ van de lui uit Bottrop. Dat is in basis de 6.0 liter V12 die je vindt in alles waar ‘600’ of ’65 AMG’ op staat in Stüttgart, maar dan zo gebouwd dat het slagvolume nu 6.3 liter is (duh). Met behulp van twee turbo’s valt er veel kracht uit te peuteren en vooral het koppel is indrukwekkend. Het gaat namelijk om 730 pk en 1.320 Nm. Dat klinkt zo onverstandig dat zelfs Brabus er een rem op zet. Een elektronische koppelbegrenzer zorgt ervoor dat je maar 1.100 Nm tot je beschikking hebt.
De Maybachs hebben soms wel een beetje last van afschrijving, zoals elke S-Klasse. In het ergste geval kan je voor een rooitje of vijftig al instappen (Duitsland), zo erg is het nog niet gesteld met de Brabus Maybach 57 6.3 S. Het is Brabus zelf die de net geen veertien jaar oude powerlimo aanbiedt voor 199.900 euro. Dat is nog een flinke som, maar het is een unieke bak. Maybachs zijn al zeldzaam en het aantal dat bij Brabus langs is geweest zal op één hand te tellen zijn. Altijd leuk om te vermelden: je koopt dus geen Maybach 57, maar een Brabus. Omdat de motor verandert, verandert het VIN-nummer ook. En ten slotte leuk om te vermelden: de nieuwprijs van deze unit in 2006 was 504.804 euro en 20 cent.
moveyourmind zegt
Wat een geld…
Maar ook wat een auto. Is erg mooi oud aan het worden, zeker in deze ingetogen kleurstelling.
Crosscabouter zegt
@moveyourmind: eens, behalve het mooi oud worden. Ik kwam vanmorgen een zwarte 57 tegen en blijf het nog altijd een imposante auto vinden, maar bij de koplampen moet ik toch altijd aan Bassie denken. Dat was toen al discutabel, maar nu oud m.i. Het zal over een paar jaar wel nostalgie worden, maar voor nu wat mij betreft een gedateerde neus.
poes zegt
@crosscabouter: grootste probleem van dit type Maybach is – mijn inziens – dat het bijna letterlijk een platgeslagen S-klasse is. Zowel van binnen als van buiten. Kijk, dat het technisch allemaal redelijk overeenkomt, dat snap ik allemaal wel. Maar had alles daar omheen dan een beetje onderscheidend gemaakt.
En mooi oud geworden, nee, dat is ‘ie zeker niet. Waar een Phantom van die tijd nog steeds indruk maakt, vind ik dat bij deze kar niet (meer).
brammetjedeb zegt
@moveyourmind: precies! Interieur is precies de juiste kleur. Er zijn er al zoveel langsgekomen met dat rooiige hout en grijs en grauw interieur. Dat deed rolls Royce stukken beter.
langejohn zegt
Mooie bak. Maar voor dat geld zou ik voor de S 560 Maybach gaan, zou me echt storen aan die multimedia systemen uit 2006.
boomhauwer zegt
@langejohn: 730pk en 1100nm onder je rechtervoet maar ik zou me vooral storen aan het feit dat je een nieuwe Playlist op spotify niet kan afspelen via Apple carplay..
rikus zegt
@langejohn: Ik denk dat Brabus daar zelf wel een passende oplossing voor heeft.
Robert zegt
…dat je maar 1.100 Nm tot je beschikking hebt.
Het understatement van de dag ??
Ik heb die Maybach altijd al een obese moloch gevonden en ook nu nog kan ik helaas niet zeggen dat -ie mooi oud is geworden. Die bling-koplampen bijvoorbeeld, lijken op iets wat ook in de Autostyle catalogus te vinden zou zijn. Ze zouden ook niet misstaan op een Chinese of Koreaanse überlimo.
T5Power zegt
Leuk zo’n sterke olietanker, maar zelfs met deze specs redt deze kolos de 0-200 maar net in 20 seconden. Niet dat je dat in de praktijk ook maar 1 keer doet maar het geeft wel aan wat voor vlees je in de kuip hebt.
Prestaties niet belangrijk want luxeslee? Tuurlijk wel :-p
Doe mij maar een S met Brabus kitje.
Zo’n Maybach is het gewoon niet.
hondar zegt
@T5Power: ben je in gesprek met jezelf?
unknown32 zegt
@T5Power: eens! Die 0-200 doe je wel af en toe als de baas erom vraagt:-D
MaartenD zegt
wat een ding, geweldig!
verplicht zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Krankzinnig: begrensd op 1100nm o_O
Ben zo benieuwd hoe dát nu is om mee te rijden.
Ik snap wel dat Mercedes Maybach nu gewoon als Label op de S klasse heeft. Deze auto doet ook echt niet zijn best om zijn afkomst te verhullen. Het interieur is waar Maybach het verschil maakt en dat kan, zoals gezegd, prima als Label.
spotternoord zegt
Brabus en Maybach in één zin… Kwijl. Nooit geweten dat van deze auto een brabus-versie bestond, maar wat een machine ?
maferick74 zegt
Nou t is minder dan ik dacht, ik dacht aan 1500 pk. Stomme titel dus
healey zegt
‘ Maybach en Mercedes hebben altijd nauw samengewerkt. Tegenwoordig is het zo nauw dat het een submerk van Mercedes is, “. —> Maybach is al sinds 1960 in het bezit van Mercedes.