Als je kunt raden wat het is vóór het artikel aan te klikken, mag je jezelf tot de elite van de autowereld benoemen. Deze elektrische occasion is erg bizar en onbekend.
In de EV10daagse van 2020 proberen we zo veel mogelijk te weten te komen over elektrische auto’s. Maar de echte kennis van het opsommen wordt vandaag even gigantisch getest.
Elektrische geschiedenis
De elektrische auto is even oud als de auto zelf. Al vanaf de uitvinding van het drie/vierwielige rijtuig was elektrisch een optie. De technologie werd in de ijskast gezet totdat er in de jaren ’80 en 90 weer wat elektrische projecten opdoemden. Van grote fabrikanten, maar ook van fabrikanten waar je nog nooit van hebt gehoord. Een perfect voorbeeld vinden we op Marktplaats. Ondergetekende heeft er in ieder geval nog nooit van gehoord. Het lijkt een soort piepkleine Pontiac Trans Sport van het kruimeldief-model. Het is iets heel anders.
Deens
De creatie is precies het tegenovergestelde. De Trans Sport is een praktische MPV. Deze El-Trans City EL is een éénzitter. Eerst maar eens naar de basisvraag: wat is een El-Trans City EL?
Denemarken kennen we van één automerk: Zenvo. Bizar: het land staat bekend om hoge autobelastingen, veel fietsverkeer en de meeste windmolens per inwoner ter wereld. Van zo’n land verwacht je geen 1.200 pk sterke supercar, eerder zoiets als de City EL. Die werd dan ook bedacht en gebouwd door het Deense El Trans A/S. Het gaat om een piepkleine elektrische overkapte driewieler. Met plek voor één, dus.
Bijna cool
Op papier niet eens een slecht concept. Sterker nog: er zitten wel wat coole aspecten aan de City EL. Zo gaat een F-16-achtige canopy omhoog om in te stappen. Ook drijven de motoren de achterwielen aan, dus dit ding is gewoon RWD! En natuurlijk een laag gewicht. Tot zo ver waar je als petrolhead wellicht nog heet van had kunnen worden.
Basaal
Want basaal is een understatement. Een dashboard ontbreekt bijna volledig. Er is bijna geen binnenruimte en de instap is zo laag als een supercar. In een Lamborghini Aventador neem je dat voor lief, maar met 5 pk komt de Mini EL niet in de buurt van die Italiaanse supercar. De 0 naar 100-tijd is niet beschikbaar, want de City EL kan maar 40 km/u. Je mag niet de snelweg op door deze topsnelheid. Zou het wel mogen, probeer die maar eens te bereiken met een actieradius van 55 km (EPA). Als een stadsauto is dat dan wel weer prima. Snelladen was toen ter tijd absoluut niet aan de orde, dus de kleine batterij moet wel een tijdje aan de lader hangen.
Koopje
De City EL die te koop staat is één van de goedkoopste elektrische occasions op Marktplaats. Voor slechts 5.500 euro is hij voor jou. De vorige eigena(a)r(en) durfden er maar 14.000 km mee te rijden. Durf jij deze piepkleine stadsrakker – op autokenteken – verder te helpen? Dan kun je terecht op de Marktplaats advertentie van de City EL.
mout zegt
Ik had het fout. Ik dacht de Sinclair C5 te herkennen.
Maar dat was strikt genomen een hybride ligfiets.
dennisdd zegt
@mout: strikt genomen wist niemand wat het was. Ik heb bekeuringen gekregen voor onverzekerde bromfiets, voor voertuig zonder voertuigkeuring en rijden zonder helm. Bij een volgende ritje zouden ze hem in beslag nemen. Sinds die tijd staat ie nog steeds zo goed als nieuw in een doos in de garage. Alleen het accupakket heeft het na al die jaren helaas begeven.
mout zegt
Mijn broer heeft er jarenlang eentje willen hebben. Vandaar dat hij in mijn herinnering zit.
Ik denk dat ie sentimenteel genoeg is om nog altijd belangstelling te hebben. Hij rijdt ook een ligfiets, dus hij zit nog ‘in de scene’. Belangstelling om hem door te verkopen?
frank2b zegt
Yup! Ik had ook een aangepaste Sinclair in gedachten….
Maarr dit apparaat op autokenteken? Met een Vmax van 40 km/u zou ik m om laten zetten naar brommobiel….
En voor 5.500 euries kun je ook een Twizy vinden die wél 80 kan!
Voor 1500 euro vind ik het een kek apparaatje.
Als brommobiel, dan.
Edit: ik zie dat je er ook een geschutskoepeltje op kunt monteren! Cool!
eirmakk zegt
Is die subsidie hier ook voor geldig?
fanboy zegt
@eirmakk: Nee er is een minimum rijbereik, haalt deze niet.
kevertje zegt
Dit speeltje hoort in ieder geval meer thuis in de fietsenwinkel dan in de autohandel ;-).
metalmike zegt
Liever dit dan de zoveelste Biro op de stoep.
grasvreter zegt
Heel toevallig van de week een video gezien van big car over moeilijk veel elektrische auto’s door de jaren heen, dus ik had em herkend. Super elite nu poh.
De voorloper van dit ding is de mini el, een deens product. Bij de launch event reed een mechanic die te weinig had geslapen tegen een barriere aan omdat ie in slaap viel tijdens het rijden. Zo saai was het .
m6d4s5 zegt
20 jaar geleden reed iemand hier uit het dorp dagelijks met zo’n ding met NUON reclame