
Je moet wel even 185.000 dollar aftikken en daar krijg je de voorruit er niet bij. Dit is namelijk 1 van de 12 Barchetta’s, een special edition van de toch al tamelijk zeldzame Guara.
De Tomaso’s grootste succes en verreweg ook hun bekendste wagen is de Pantera. Het succes werd echter iets te lang uitgebuit, de sexy sportwagen met dikke Amerikaanse V8 werd van 1971 tot in 1993 gemaakt. Tegen die tijd was de auto hopeloos verouderd en door allerhande spoilerzooi nog slechts een schim van wat hij ooit was.
In 1994 was daar de Guara, die De Tomaso een nieuw impuls moest geven. Ditmaal geen grote Amerikaanse V8, maar een 279 pk-sterke vierliter achtcilinder uit de schappen van BMW. Dat was tegen het zere been van klanten, zodat in 1998 alsnog een Ford V8 in het achterste werd gelepeld. Het aangeboden exemplaar is uit 1996 en heeft dus een Beierse krachtbron onder de kap.
Een van de zeldzaamste versies is deze Barchetta, van de ongeveer vijftig Guara’s die zijn gebouwd (waarvan ten minste één in België rondrijdt), kwamen er slechts twaalf zonder voorruit en dak uit de fabriek rollen. De auto was met 1050 kg een flink stuk lichter dan de Coupe, die met BMW V8 1200 kg woog. Lepelde je een Ford V8 in het motorcompartiment, dan woog je Guara ineens 1400 kg… De laatste Guara werd naar het schijnt pas in 2011 afgeleverd. Een Oostenrijker had de auto al in 2004 besteld, maar moest door een faillissement liefst zes jaar op zijn auto wachten. Aan de andere kant, hij kreeg hem wel.
Zo lang hoef jij niet te wachten als je je spaarpot stukslaat op deze De Tomaso Guara Barchetta. Bring a Trailer spotte de bijzondere roadster op Ebay, waar de vraagprijs op 185.000 dollar (ca. 162.500 euro) is gezet.
Wat een mooie uitlaten!!!!
Gatverdamme.
Besteld in 2004??? Toen was de De Tomaso Mangusta al herezen als Qvale en ook al weer overleden en begon hij zijn leven als Rover X80 Coupe Prototype om weer als MG SV X-Power als serie productiemodel te herleven…. Om in 2006 weer te verdwijnen…
Ik heb altijd wel een zwak voor sit soort auto’s, maar ik denk niet dat ik er ooit zo veel voor zou neertellen.
Met een soort van luchtinlaat op het dashboard om de versnellingspook koel te houden
Mooie wagen voor in de zomer. Maar moet je wel je mond en ogen dicht houden ivm de vliegen.
Misschien niet moeders mooiste, maar wel een bijzonder model. Ik had het geluk dat ik jaren geleden via via een rondleiding kreeg in de de tomaso fabriek in modena. Bedrijf bestond nog wel maar in zwaar weer, oprichter ernstig ziek ih ziekenhuis en fabriek zag er van buiten nogal vervallen uit op het grote logo van de tomaso op de gevel na..in de fabriek een rondleiding gekregen, bijzondere auto’s gezien waaronder een aantal oude formule auto’s, orginele mangusta en verschillende pantera versies, ook een “productielijn” van de guarra was er te zien met een viertal coupes en twee barchettas, een kanariegele en een licht metallic blauwe, heel bijzonder, bovendien een concept car van wat later de new mangusta zou worden. Bijzondere ervaring, helaas is de tomaso niet veel later failliet gegaan
Lelijk hok!
Bijzonder is deze zeker! Mooi absoluut niet.
“en door allerhande spoilerzooi nog slechts een schim van wat hij ooit was.”
Zo ging dat ook bij de Lotus Esprit en Lamborghini Countach. En mijns inziens was met Porsche 993 GT3 dat niveau ook bereikt. Maar dat mag je niet zeggen van de puristen…
@mashell: Denk dat je weinig mensen beledigd als je “993 GT3” roept
OT: 1040 kg is wel lekker hoor. Hopelijk stuurt het een beetje, zeker voor deze prijs
@kroverbeek: *edit – beledigt
Lijkt veel op de maserati barchetta
Wat een lelijk hok, geluid zal hij wel hebben trouwens. Hij kost wat mij betreft ook een beetje te veel.
De laatste pantera uitvoering met allerhande spoilerzooi, vind ik de mooiste.
Wat een gedrocht op wielen dit… ! Yuk!
Van een afstandje met dichtgeknepen ogen valt het nog wel mee, maar wat zijn die uitlaten afgrijselijk.