Dit is nu precies wat Colin Chapman bedoelde.
De voorruitloze speedster heeft recent een comeback gemaakt in de hoogste regionen van het supercarsegment, met auto’s als de Ferrari Monza en de McLaren Elva. In de categorie lichtgewicht sportwagens hebben deze opzet echter al wat vaker voorbij zien komen in de afgelopen twintig jaar. Denk daarbij aan auto’s als de Ariel Atom en de KTM X-Bow. En zeg nou zelf: bij deze auto’s is de afwezigheid van een voorruit een stuk beter te verantwoorden dan bij de grotere en zwaardere sportwagens.
Het zijn misschien niet de bekendste modellen van Lotus, maar de befaamde Britse sportwagenfabrikant heeft ook een duit in het zakje gedaan als het gaat om voorruitloze sportwagens. Dit deed Lotus met de 2-Eleven en diens opvolger, de 3-Eleven.
De 2-Eleven werd in 2007 geïntroduceerd als de hardcore-versie van de Exige S (voor zover die nog niet hardcore was). Dit extreme karakter kwam onder andere tot uiting in de afwezigheid van zowel een dak als een voorruit. De Lotus 2-Eleven is dus absoluut geen auto waar je mee lekker naar je werk kunt rijden. Hoewel Lotus een circuitversie leverde, kon je daarnaast wel gewoon een straatlegale versie bestellen. Die was maar 4 kg zwaarder, dus daar hoefde je het niet voor te laten.
Een Lotus is per definitie al licht en als dan ook nog eens het dak en de voorruit eraf gesloopt worden, heb je dus een lichtgewicht auto in het kwadraat. De Lotus 2-Eleven weegt zodoende slechts 670 kg. De 255 pk’s die de Toyota-viercilinder produceert zijn ruim voldoende om de auto van zijn plek te krijgen. Meer dan 3,9 seconden heeft de 2-Eleven niet nodig om van 0 tot 100 km/u te sprinten. De topsnelheid is 241 km/u, maar in deze auto voelt dat waarschijnlijk aan als 341 km/u.
Dat je een Lotus 2-Eleven nooit ziet heeft niet alleen te maken met het feit dat de auto geen geschikte daily driver is. Het heeft er ook mee te maken dat er slechts 280 stuks van gebouwd zijn. Van die 280 exemplaren zijn er maar heel weinig in Nederland terechtgekomen. Desondanks wordt er nu een Lotus 2-Eleven te koop aangeboden op Marktplaats.
Het exemplaar in kwestie is gehuld in de zeer opvallende introductie-livery. Dit is dus om meerdere redenen geen auto voor verlegen mensen. Het is overigens niet verwonderlijk dat mensen raar op zullen kijken van deze auto, want de openbare weg is eigenlijk niet waar deze auto thuis hoort. De Lotus 2-Eleven smeekt erom over een circuit gejaagd te worden. Als je dat wel ziet zitten, zul je eerst even je portemonnee moeten trekken: de vraagprijs voor deze spartaanse Lotus is €57.495.
Arnoud zegt
2-Eleven. Want dit is dé auto voor een overval?
okdoei zegt
@Arnoud: nee, als je er 3,5 koopt krijg je een gratis nachtwinkel waar ze best lekker hotdogs verkopen als je gezopen hebt.
MaartenD zegt
@Arnoud: dat is zijn latere opvolger de 7-eleven
viezefreddyw zegt
Niet een specifiek ding als dit, maar wat zou ik graag eens een Lotus willen hebben. Ik denk niet dat er iets in de buurt komt wat nóg puurder is dan een Lotus.
okdoei zegt
@viezefreddyw: Caterham of Westfield?
Al zijn die weer gebaseerd op de Lotus 7… dus toch Lotus.
Ja. Jij wint. Ik hou mn mond verder.
ghost zegt
@viezefreddyw: KTM X-Bow wellicht?
shibby zegt
Geweldig spul, alhoewel ik de exige GT3 die een tijdje geleden voorbij kwam nog iets gaver vindt
vacano zegt
Prima auto voor hier in Florida
bfvo zegt
@vacano: wanneer de lovebugs niet vliegen 🤣
mondial zegt
Garage Caspers, in Eelde zal, leuk bedrijf
mondial zegt
@mondial: oh wat een genot zo’n 7 jaar oude app. Je zou bijna vergeten dat je niet je typfout kan herstellen….
Gijsm zegt
Foto’s zijn gemaakt door mij, thanks voor S/O
mashell zegt
De auto die er links naast staat is nog veel spartaanser…
maotje zegt
Lekker vliegenhappen en wespen koppen
mout zegt
Topding!
Maar de naam: Iemand die me kan uitleggen dat dit een Exige (hardtop) zonder dak en voorruit is, en niet een Elise zonder voorruit?
lightisride zegt
Exige was altijd meer hardcore en gericht op circuit dan Elise. Maar het is geen van beiden. Hoewel het chassis in de basis hetzelfde is is het voor de 2-11 iets anders (hogere drempels denk ik). Verder zitten sommige dingen (superchager) op een andere plaats. Je kan een Elise of Exige niet zomaar omzetten naar een 2-11 door er een andere shell op te zetten.
Ding is overigens vreselijk licht. En komen je op een circuit aan alle kanten (onder je) voorbij.
De naam komt van de Lotus 11. Dat was (de eerste?) na de Seven-achtige een lotus met een soort carroserie en ook zo’n open pannenkoek.
ghost zegt
Stuur zit aan de verkeerde kant, ken ik niet meer door de Drive 🤣