Deze Peugeot 806 Procar reed ooit doodleuk tussen de BMW 3 Series tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps.
De Peugeot 806 is qua aerodynamische eigenschappen vergelijkbaar met een blok rijtjeshuizen. Het is dus zo ongeveer de laatste auto die je op een circuit zou verwachten. Toch was de Peugeot 806 in 1995 wel degelijk op het circuit te vinden. En dan niet als toerist op de Nordschleife, maar als officiële deelnemer aan de 24 uur van Spa-Francorchamps.
Publiciteitsstunt
Peugeot was op het lumineuze idee gekomen om de 806 in te zetten voor de race in plaats van een van hun andere, meer aerodynamische, modellen. Bij wijze van publiciteitsstunt hadden ze natuurlijk een raceversie van de 806 kunnen bouwen voor de show (zoals de Espace F1), maar Peugeot ging verder dan dat. De 806 werd daadwerkelijk ingezet tijdens de 24 uur van Spa. Met de zegen van Peugeot ging Team Kronos het proberen met deze MPV, in sommige contreien ook wel bekend als refocontainer.
Kaalgestript
Uiteraard heeft de Peugeot 806 Procar enkele ingrijpende veranderingen ondergaan. Het binnenste van de auto werd bijvoorbeeld compleet kaalgestript. De ruimte die normaal zo handig is in een MPV is dus nu één grote loze ruimte, op de kuipstoel en de rolkooi na.
405
Voor zowel de aandrijflijn als de ophanging werd een beroep gedaan op de Peugeot 405, die al eerder dienst had gedaan als toerwagen. Een iets minder onlogische keuze. De motor bestond uit onderdelen van de 405 en de 306 en bezorgde de Peugeot 806 Procar 280 pk. Een standaard Peugeot 806 heeft het nooit verder geschopt dan 150 pk.
Race
Tegen de verwachting in sloeg de Peugeot 806 Procar in eerste instantie geen modderfiguur op Spa-Francorchamps. Integendeel: de voormalige zevenzitter kwalificeerde twaalfde overall (terwijl er 53 auto’s meededen) en derde in zijn klassement. Helaas ging het tijdens de race zelf minder voorspoedig. De auto werd gekweld door het ene technische probleem na het andere. Na onder meer remproblemen en een issue met het differentieel begaf de motor het uiteindelijk. Het werden voor de 806 daarom de 10 uur van Spa-Francorchamps in plaats van de 24 uur van Spa-Francorchamps.
Te koop
Qua resultaat was de Peugeot 806 Procar dus geen memorabele deelnemer, maar desondanks kan deze auto de geschiedenisboeken is als een van de meest onconventionele toerwagens ooit. En het bijzondere is: dit unieke stukje motorsportgeschiedenis staat nu te koop bij onze zuiderburen. De enige echte Peugeot 806 Procar wacht op een nieuw baasje bij Gipimotor in Evere.
Er staan helaas niet veel beelden online van de Peugeot 806 Procar in actie, maar het onderstaande fragment willen we jullie niet onthouden:
Met dank aan Willem voor de tip!
mark383 zegt
Als hij in het filmpje de bocht om gaat, kan je zien hoe stijf ze ‘m hebben gemaakt. Alle demping is er helemaal uit zo te zien.
seanxtype zegt
@mark383: ja je verwacht het niet, dit soort auto’s staan meestal bekend om hun comfortabele wegligging
cossiekiller zegt
Ik vind het nog steeds een geniaal ding!
Was hem nog niet vergeten.
renault4life zegt
Vind stiekem de 806 een prachtige auto
mustang750supersnake zegt
haha…een van de 4 te kiezen busjes toendertijd?…..
RobTWo zegt
@mustang750supersnake: de andere drie waren zeker de Fiat Ulysses, de Lancia Zeta en de de Citroën Evasion?
tjorque zegt
Zie je wel dat het “race pedigree” van mijn vroegere Citroën Evasion niet alleen tussen mijn oren zat! ?
#eersteautoliefde
toyotafortuner zegt
Geniaal ding!
917 Porsche + Audi zegt
Was toen ook aanwezig tijdens de 24u van Spa,Als ik mij goed kan herinneren is hij wel uitgevallen in de nacht.