Deze M4 DTM Champion Edition heeft meer te bieden dan alleen stickers.
De nieuwe BMW M4 is nog maar net onthuld, maar de eerste special edition is er al: de M4 Competion x Kith. Afgezien van het interieur is het enige speciale aan deze auto de logo’s van Kith. Dat is dus hoe het niet moet. De special edition die we vandaag uitlichten laat zien hoe het wél moet.
DTM Champion Edition
Wat je op de foto’s ziet is namelijk de DTM Champion Edition op basis van de vorige 4 Serie. We moeten er meteen even bij zeggen dat het de tweede DTM Champion Edition uit 2016 betreft. In 2014 was er namelijk ook al een M4 met precies dezelfde naam. Dat je het maar weet.
Overwinning
De DTM Champion Edition uit 2016 is in het leven geroepen om – je raadt het al – een DTM-overwinning te vieren. Op de Hockenheimring bezorgde Marco Wittmann dat jaar BMW namelijk de overwinning. Dat moest gevierd worden met een gelimiteerde M4.
M4 GTS
De M4 DTM Champion Edition is meer dan een M4 wat wat stickers. Onderhuids is de auto namelijk gelijk aan de eveneens gelimiteerde M4 GTS. Dat betekent dat deze M4 500 pk levert in plaats van de standaard 431 pk. Het koppel steeg van 550 Nm naar 600 Nm. Dit is ook terug te zien in de prestaties. De DTM Champion Edition tikt in 3,8 seconden de 100 km/u aan en de top ligt op 305 km/u.
Wittmann
Je hebt dus genoeg vermogen om zelf de Marco Wittmann uithangen. Wittmann kreeg zelf trouwens geen DTM Champion Edition, maar de tweevoudig kampioen moest genoegen nemen met een gewone M4 met M Performance-goodies. Dat exemplaar had dan wel weer een mooier kleurtje. Bovendien ben je als DTM-coureur waarschijnlijk toch niet meer zo snel onder de indruk van een straatauto.
Uiterlijk
Qua uiterlijk is de DTM Champion Edition onder meer te herkennen aan de striping. Aerodynamische upgrades zijn er in de vorm van een spoiler, een splitter, een diffuser en canards op de voorbumper. Al deze onderdelen zijn opgetrokken uit carbon, op de diffuser na. Die is gemaakt van CPFR (carbon fiber reinforced plastic), net als het dak en de motorkap. De velgen kennen we van de M4 Competition, maar ze zijn in dit geval zwart uitgevoerd. Dat behoorde op een Competition niet tot de mogelijkheden.
Interieur
Het interieur heeft eveneens een make-over gekregen om aan te sluiten op het DTM-thema. De M4 is daarom voorzien van carbon kuipstoelen en de achterbank heeft plaatsgemaakt voor een rolkooi. Er is zelf een brandblusser aanwezig om het racegevoel compleet te maken.
Te koop
Met 200 exemplaren is de M4 DTM Champion Edition een zeldzame verschijning. Ter vergelijking: van de M4 GTS zijn 700 stuks gebouwd en die zie je al nooit. Daarom is het bijzonder dat er nu een DTM Champion Edition in ons landje te koop staat. Er staan ook nog eens heel weinig kilometers op de klok: maar 4.422 km. Dit alles in acht nemend valt de prijs nog mee. Geïnteresseerden moeten even checken of er €174.950 op hun bankrekening staat. Voor meer foto’s en details kun je terecht op de website van Dusseldorp BMW.
Dutchdriftking zegt
Wat oogt dit model eigenlijk alweer verouderd zeg! Valt mij tegen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Dat is nogal subjectief natuurlijk. Ik ben bevooroordeeld, maar behalve de stickers vind ik ‘m echt gaaf.
Estate_of_mind zegt
@dutchdriftking: ja, vooral die gekke kleine niertjes, ziet er niet uit!
pindakoning zegt
@dutchdriftking: had precies hetzelfde. Zou het oa door de ‘kleur’ komen?
Dutchdriftking zegt
@pindakoning“: Wellicht, ik vind hem gaaf hoor, maar hij ziet er uit alsof hij twaalf jaar geleden op de markt kwam. Heb ik met een vorig model A4 of C klasse vorig model toch minder.
SpeedGeek zegt
Hoeveel van deze dikzakken zijn er überhaupt naar Nederland gekomen? Een oud coureur die lang bij ons heeft gereden als gentlemen rijder had of heeft een M4 DTM editie maar dan op Belgische platen. Geloof dat hij ons ooit eens vertelde dat er maar 2 naar Nederland zijn gekomen.
kniesoor zegt
@SpeedGeek: dikzakken, dikzakken . . . Dit gaat in de handen van een echte coureur net zo snel de Nordschleife rond als een 991.1 GT3 RS. Best wel een vlot autootje dus.
208gtidekkers zegt
@amghans: de BMW M4 is zeker niet zo snel als de 991.1 GT3RS. Zou het maar bij AMG houden?
kniesoor zegt
@208gtidekkers: Goed lez0n ! Deze M4 heeft de techniek – incl. motor – van de GTS. En gaat dus net zo snel de Nordschleife rond als een GTS. En is dus net zo snel als een 991.1 GT3 RS. Zoek maar op.
• zucht •
kareljansen zegt
@SpeedGeek: Je stelt een vraag en geeft zelf direct het antwoord? Handig!
SpeedGeek zegt
Ik vroeg het omdat ik het niet zeker wist. Dat is de kracht van het woordje “geloof” ;)
De coureur in kwestie woont namelijk in Nederland dus wie weet is de auto via een omweg op Nederlandse platen gezet en is deze van hem.
Scapabartjuh zegt
Niet dat ik zoveel geld op mijn rekening heb staan voor een auto, maar die prijs lijkt me nog mee te vellen voor een toekomstig collectorsitem? :)
Of is dit al een flink stuk meer dan de nieuwprijs destijds?
machielvdd zegt
Nee, nieuw heeft deze een kleine €190.000 gekost.
grasvreter zegt
Het is altijd maar de vraag of iets een collectors item wordt. Met de veelvoud van speciale edities die fabrikanten tegenwoordig maken helemaal.
Persoonlijk denk ik dat dit geen collectorsitem wordt. Is het toch gewoon een bmw voor met veel PK. Het verhaal erachter is niet bijzonder genoeg, gewoon een snelle bmw die nog wat sneller is gemaakt omdat ze een cup wonnen. Maar wie ben ik, ik heb het geld niet voor dit soort auto’s, en het verstand ook niet echt.
davelepeef zegt
@grasvreter: wat is er nou eigenlijk zo speciaal aan een e30 M3? Die prijzen gaan af en toe ook door het dak.
grasvreter zegt
Het is de 1e m3. Zijn er nog weinig van in goede staat. Droomauto van mensen vroeger, en nu zijn er mensen die het geld hebben om er 1 te kopen. e30 M3’s zag je rijden als kind, want er werd mee gereden.
Een auto als deze m4 wordt standaard weinig gereden en goed gehouden, dus waar een puntgave e30 nu heel zeldzaam is, is een puntgave m4 competition special edition dat niet over 30 jaar. Want ze worden toch allemaal goed bewaard.
christian85 zegt
Met alle respect; het is en blijft maar gewoon een opgefokte BMW. De specs en het aantal wat van de band is gerold maakt ‘m uniek maar in mijn ogen is het niet meer dan dat.
davelepeef zegt
Als je canards op een straatauto hebt moet je jezelf wel heel serieus nemen. Een rolkooi kan ik nog rechtpraten, maar canards… Zeker van die kleine sneue dingetjes…
208gtidekkers zegt
@davelepeef: gaat ook een beetje om de uitstraling toch? Heb liever dat ze die special editions een beetje wat make-up geven & er echt wat “special” van maken. Bijvoorbeeld bij Audi voor de R8 “Green Hell Edition” was het alleen de lakkleur en wat badges die het een “special” moeten maken. Dat vind ik dan weer zonde
davelepeef zegt
@208gtidekkers: tuurlijk, maar ik moet dan altijd terugdenken aan die plakkers die je vroeger wel op tankklepjes zag. Of die gestileerde uitlaten tegenwoordig. Soms wordt ’t een beetje aanstellerij ofzo. Het ligt aan mij, ik weet ’t :)
marnixw zegt
Wat mij de laatste maanden steeds meer opvalt is dat veel autobedrijven écht de moeite niet meer nemen om hun auto’s netjes op foto te zetten. Dit geval net zo. Een auto van bijna 180.000 euro maar de auto staat gewoon vies op de foto. De voetmatten zijn vies, dashboard stoffig, vieze wielkasten en er is nog wel meer op aan te merken.
On topic: ik vind het een bruut ding. Al ben ik geen groot bmw fan, dit vind ik een bijzonder apparaat.