Deze razend interessante rariteit uit de jaren ’90 gaat binnenkort onder de hamer.
De jaren ’90 was een fascinerende periode vol met hypercars ‘avant la lettre’. Dit decennium bracht auto’s voort als de McLaren F1, de Bugatti EB110, de Jaguar XJ220, de Ferrari F50 en de Pagani Zonda. Iedereen met een beetje interesse voor auto’s kent deze modellen. De jaren ’90 bracht ons echter ook nog een hoop obscure sportwagens, die minstens zo interessant zijn. De Isdera Commendatore 112i bijvoorbeeld.
Opvolger
Dat deze Isdera weinig bekendheid geniet is logisch, want er is maar één exemplaar van gebouwd. De Commendatore was bedoeld als opvolger van de Isdera Imperator uit 1984. Daar is echter weinig van te zien. De Imperator had namelijk een typische hoekige jaren ’80-styling, terwijl de Commendatore juist de ronde vormen heeft die jaren ’90-design typeren.
Eberhard Schulz
Het brein achter beide auto’s was Eberhard Schulz. Het verhaal van zijn merk Isdera begon bij de C111, een prototype (of eigenlijk een serie prototypes) van Mercedes uit de jaren ’70. Deze zagen helaas nooit het daglicht als productieauto, maar inspireerden Schulz wel om zelf aan de slag te gaan. Hij bouwde daarom de CW311 en plakte er zelfs zonder toestemming een Mercedes-ster op. Het bijzondere was dat Mercedes het nog door de vingers zag ook.
Isdera
Uiteraard kon Schulz de auto niet als Mercredes in productie brengen en hij startte daarom zijn eigen merk: Isdera. Dit klinkt exotischer dan het is, want het is gewoon een afkorting voor Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing. De auto’s waren desondanks wel degelijk exotisch. De eerste auto met de naam Isdera is de Imperator, een doorontwikkeling van de CW311. Van de Imperator zijn uiteindelijk dertig stuks gebouwd.
Il Commendatore
Voor dat we te ver gaan uitwijden over de Imperator: in 1993 zag de Commendatore het levenslicht. Deze auto was bedoeld als opvolger voor de Imperator. De naam was een eerbetoon aan Il Commendatore, Enzo Ferrari. De Commendatore week niet alleen qua design sterk af van de Imperator (afgezien van de periscoop), onderhuids was de auto ook heel anders. Waar de Imperator over een V8 beschikte, lag er achterin de Commendatore een 6.0 V12. Wel was deze wederom afkomstig uit de schappen van Mercedes. Ditzelfde blok zou later zijn weg vinden naar de Pagani Zonda.
Topsnelheid
De V12 produceerde 408 pk, waardoor de auto een topsnelheid van 343 km/u per uur kon bereiken. De extreem lage luchtweerstand hielp daar uiteraard ook aan mee. 0-100 km/u was mogelijk in 4,8 seconden. Schulz had dus een buitengewoon serieuze sportwagen neer weten te zetten, die ook Le Mans-potentie had.
Noodlot
Helaas sloeg het noodlot in 1993 toe. Vanwege een economische crisis kon Schulz niet meer rekenen op financiering vanuit Japan. Daardoor ging Isdera in 1994 op de fles. Dat betekende dat het bij één Isdera Commendatore zou blijven.
Tweede leven
Dit prototype kreeg in 1999 nog een tweede leven, toen een Zwiterse zakenman de auto kocht. Hij lepelde er een 6,9 liter Mercedes-V12 in en verving de kenmerkende periscoop-spiegel voor reguliere spiegels. Ook verving hij de BBS-velgen voor Mercedes-velgen.
Veiling
Zoals je op de bovenstaande foto’s kunt zien is dat niet hoe de auto er nu bij staat. Isdera – dat een herstart heeft gemaakt – kreeg de auto in 2016 namelijk weer in handen en bracht de auto terug naar zijn oorspronkelijke staat. Dat is dus de auto die je hier ziet en die nu naar de veiling gaat. De datum is nog onbekend maar de Isdera Commendatore zal onder de hamer gaan op de eerstvolgende RM Sotheby’s-veiling in Parijs. Wat daar verder geveild wordt weten we nog niet, maar deze Isdera Commendatore is nu al de ster van de show.
Het hele verhaal van Eberhard Schulz en de Isdera Commendatore lees je in de uitgebreide special van @willeme.
Foto’s: RM Sotheby’s
petroldrinker zegt
Gaaf, blijft 1 vd dikkere concept cars uit die tijd voor mij.
harrie zegt
Need For Speed 2!
bjr1983 zegt
Need for Speed 2 inderdaad. Poeh… Dacht toen dat het nooit mooier en realistischer kon dan dat spel…
Steven zegt
343km/u voor 400pk is best knap
kappenou zegt
@mcnasty: zal waarschijnlijk ook onzin zijn. Dit is de tijd dat ze liepen te gooien met topsnelheden en het vervolgens niet haalde.
cossiekiller zegt
Ik vind hem zelfs nog mooier dan de Zonda, die een dikke 10 jaar later pas kwam.
Joost zegt
@cossiekiller: daar is ook niet bijzonder veel voor nodig :)..
Robert zegt
De stellingname “De Imperator had namelijk een typische hoekige jaren ’80-styling” klopt niet. Dit model was namelijk een doorontwikkeling (lees: bijna 1:1 kopie) van de Mercedes CW331 concept car die de Duitsers al in midden jaren zeventig (als doorontwikkeling van de C111 concept car, uit 1970!) hadden uitgewerkt en gepresenteerd. Die CW311 werd voornamelijk als doorontwikkeling gebouwd omdat de Wankelmotor in de C111 vanwege de oliecrisis niet langer meer levensvatbaar werd bevonden. Ik geloof dat ze bij Mercedes toen zelfs al met een dieselmotor in deze sport prototype aan het stoeien zijn geweest.
basman147 zegt
De C311 was geen Mercedes, maar een prototype gebouwd door meneer Schulz, en voorzien van een ster zonder dat Mercedes iets wist.
Omdat de reacties zo positief waren besloot men geen sancties oid op te leggen, maar serie-productie door Mercedes was natuurlijk “nicht im Frage”!
Toen is Isdera dus opgericht om de auto te gaan produceren.
machielvdd zegt
Daar heb je een punt. Laten we het erop houden dat de C111 en CW311 hun tijd vooruit waren ;)
basman147 zegt
Zoveel mooier dan de C112! Jammer dat er maar een van gebouwd is.
Harald.370 zegt
Goed nieuws: er is namelijk een 2e van (een wit exemplaar ES-UK-112H – zie ook deze video: https://www.youtube.com/watch?v=2kbq1OxB8bs) en als je héél graag wil én de nodige centen hebt kan Isdera je er ook nog eentje bouwen voor je; er zijn namelijk nog onderdelen voor nóg een exemplaar :-)
hartman zegt
Hé, interessante video. Kende ik nog niet. Bedankt voor het plaatsen. Ik wist wel dat er een 2e was.
http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/exotenforum2/forum/index.php?mode=thread&id=144779#p144779
Ik lees in de tekst dat de 6,9 liter geplaatst zou zijn. Hier ontkent Isdera dat.
https://imgur.com/a/jzesb23
Maar goed, Isdera weet natuurlijk niet wat die Zwitserse zakenman in de tussentijd heeft uitgespookt.
machielvdd zegt
Interessant, die was ik nog niet tegengekomen. Er is weinig info over te vinden, maar ik geloof niet dat het een officiële Isdera is. Als de info in de link van @hartman klopt is het exemplaar op de video buiten Isdera om gebouwd en ik ga er ook vanuit dat ze bij RM Sotheby’s goed hun huiswerk hebben gedaan.
hartman zegt
Die witte heeft sowieso de uitlaten op een andere plek, aan de zijkant.
En de motor is ook anders, nu met ME motormanagement. Die van Isdera zelf heeft LH Jetronic.
Dat kun je zien aan die klepjes tussen de verschillende inlaatbuizen. Met is ME, zonder is LH.
MaartenD zegt
Moet direct aan Need for Speed denken, geweldig!
ericc zegt
Leuk merk om te restomod-den! Moderne AMG in een CW lijkt me wel wat!
ponnie zegt
Dit is echt mijn favoriete wagen ever. Een pagani zonda, maar dan zonder al die kamper shit.
mark383 zegt
Mooi hoor. Vooral het rode buizenframe onder de motorkap vind ik supergaaf zo in die kleur.
Waar ik verder bij dit soort kleine serie sportauto’s altijd naar kijk, is waar ze de interieur delen vandaan hebben gehaald. De tellerbak kan ik herkennen als Mercedes (weliswaar met andere wijzerplaten). Maar het lichtknopje is duidelijk geen Mercedes. Weet iemand wat het wel is? Volkswagen misschien?
basman147 zegt
Goed gezien! Golf 3
Daarnaast Airco knoppen van een 928, knipperlichtstengel van een 964.