De Formule 1 kende weinig saaiere periodes dan in het tijdperk van Michael Schumacher. Het begon allemaal met deze unieke F1-2000.
De Duitser won tussen 2000 en 2004 vijf wereldtitels op rij en zette het ene na het andere record op zijn naam. Na een aantal vruchteloze laatste jaren bij Ferrari en een onopvallende comeback bij Mercedes is het na een ski-ongeluk afwachten of en hoe we de Duitser ooit nog terugzien.
Dat maakt zijn eerste WK-winnende Ferrari eigenlijk alleen maar specialer. De F1-2000 had een aantal unieke kenmerken. Ferrari veranderde de hoek van zijn V10 van tachtig naar negentig graden, zodat het zwaartepunt lager lag. Daarnaast werd het aerodynamische pakket compleet opnieuw ontworpen. Dat het technische team van Ross Brawn een meesterwerkje hadden afgeleverd, bleek dan ook al snel.
Schumi won namelijk de drie eerste Grands Prix van het seizoen in de F1-2000, waaronder in Brazilië met de auto die nu te koop staat. Het gaat om de bolide met chassisnummer 198, die diende als reservewagen. Schumacher gebruikte ‘m niet alleen in Brazilië, maar reed er ook mee in Spanje en Monaco.
RM Auctions is verantwoordelijk voor de veiling en verwacht er tussen de 1,3 en 1,9 miljoen euro mee op te halen. Mocht je interesse hebben, zorg dan dat je 16 augustus van de partij bent in Monterey.
Ferrari F1-2000 | |
---|---|
Bouwjaar | 2000 |
Chassisnummer | 198 |
Motor | Ferrari 049 V10 |
Vermogen | 781 pk |
Versnellingsbak | Semi-automatisch, 7 versnellingen |
Wielbasis | 301 centimeter |
jasperjvr zegt
Ik zou m in m’n kantoor zetten!
toniominestrone zegt
Het valt me op dat zo’n stuurwiel ineens een oubollige indruk maakt in vergelijking met de stuurtjes anno 2014.
guusboum zegt
@toniominestrone: Het valt mij niet op, 2000-2004 verschenen net de eerste smartphones volgens mij…. De tijd is snel gegaan….
toniominestrone zegt
@guusboum: Het stuurt zo verdomde moeilijk met een smartphone!
Robert zegt
D’r wordt nog veel meer leuks aangeboden tijden die bewuste veiling. Een kleine pick:
1980 BMW M1 AHG Studie (prototype)
1961 Aston Martin DB4 (barnfind condition)
1961 Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
1966 Volkswagen 21-Window Deluxe Micro Bus (geschatte verkoopprijs: bizar!)
1972 Ferrari 365 GT4 2+2 Prototipo
1960 Rolls-Royce Phantom V Sedanca de Ville (één van zeven ooit gebouwd)
1931 Bentley 8-Litre Sports Coupe Cabriolet (geschat 3 tot 4 miljoen euro…)
1974 Lancia Stratos HF Stradale (één eigenaar, < 4500 km op de teller)
1997 Ferrari F310 B (vergelijk dat eens met de slechts drie jaar nieuwere F1-2000)
MrSkyline zegt
Daar zou ik best eens een rondje in willen rijden
Rick-dos zegt
Zit er een brandinstallatie bij? Anders hoef ik ‘m niet. Hoop dan ook vurig dat ie er bij zit. Anders moet iemand anders met een brandende liefde voor F1/Ferrari/Schumacher ‘ m maar kopen.
Zo. Ik ga ff in de brandende zon liggen…
BloodSeaker zegt
@Rick-dos: i see what you did there :p
Toch wel een veel mooiere F1dan die nu, amai :(
Ik kom maar een paar nullen tekort, wie schiet ze me even voor
MARS zegt
0000000000000000 @BloodSeaker: geen dank!
BloodSeaker zegt
@MARS: gelukkig zijn er nog mensen die willen geven ipv enkel te nemen!! Waarvoor dank
jordy14 zegt
Damn, wat een tijden waren dat zeg.
bmwpowerm5 zegt
zat een paar weken terug de laatste race van Michael Schumacher bij Ferrari nog eens helemaal te kijken
dat was gewoon gruwelijk wat ie toen liet zijn
daar kan een Alonso,Vettel,Hamilton enz never nooit aan tippen
bmwpowerm5 zegt
zijn = zien
alassad zegt
Toen F1 wagens nog mooi waren…
jrk68 zegt
@alassad:
In die tijd waren F1’s mooier dan nu, helaas is deze Ferrari daarop een uitzondering.
Dan vond ik de Jordan een stuk prettiger op het netvlies overkomen.
In de landen waar je destijds al geen tabaksreclame mocht maken stond er Buzzin Hornets i.p.v. Benson Hedges op.
markietwo zegt
@jrk68: in mijn ogen ook de mooist ogende F1 car….
jrk68 zegt
@markietwo:
Voor dat era zeker.
Mijn all-time favorite is een wrange, de Ferrari 126C2.
Aan deze door de legendarische Harvey Postlethwaite ontworpen auto hangt zowel succes als diepe rouw.
Gilles Villeneuve en Didier Pironi vochten hier een episch gevecht mee uit op Imola, waarna Gilles Villeneuve op 8 mei 1982 het leven liet na een crash met Jochen Mass in Zolder.
Bij de race in Montreal (net omgedoopt tot Gilles Villeneuve circuit) bleef Pironi bij de start staan, Ricardo Palletti boorde zijn Osella er achterin.
Zijn auto vatte kort daarna vlam, Ricardo’s eerste race was slechts 150m lang.
Het seizoen ging door en tijdens een verregende training in Hockenheim knalde Pironi vol achterop Alain Prost.
Didier Pironi hing letterlijk aan splinters in zijn gordels en zou nooit meer een GP rijden.
Pironi was op dat moment de leider in het WK met 51 punten.
Die race werd gewonnen door Tambay, zijn verse teamgenoot voor dat weekend.
Mario Andretti zou de stoel van Pironi nog overnemen, hij kon niet voorkomen dat Keke Rosberg in de laatste race wereldkampioen werd door met een 5de plaats, precies 1 puntje meer te verzamelen dan Didier Pironi.
Voor Ferrari restte slechts de constructeurs titel….
Alfarobert zegt
Hierboven een reactie van lijkt me leuk daar eens een rondje mee te scheuren.Maak je geen zorgen,je komt er niet eens mee weg.Je hebt al een team nodig om hem eerst op te warmen en dan nog te starten.Zit dat allemaal bij de prijs in of alleen de bolide?
jrk68 zegt
@Alfarobert:
Eh nee, De engineer die hem komt starten rekent al €10K, en dan komt de rest nog.
Na 3 uur rijden moet het blok eruit voor een rebuild, wat Ferrari daarvoor rekent laat zich raden.
Cosworth rekent €70K voor hun V10.
Het mag duidelijk zijn, als je hier een blokje mee om wilt komt er zo een paar ton bij.
bedirhan zegt
Zou eigenlijk wel de specs willen zien in het artikel
JordyS zegt
@bedirhan: Speciaal voor jou wat specificaties toegevoegd ;)
str8six zegt
Ik vind dit een van de mooiste F1 wagens ooit, dat neusje, heerlijk!
RALM zegt
Saaie periode? Waar is dat nou weer op gebaseerd? Praat voor jezelf! Deze auto’s waren de laatste der V10 mohikanen! Ik keek, persoonlijk, een stuk liever naar de zware strijd tussen coureurs als Hakkinen en Schumi, onder het genot van die V10 soundtrack op historische banen dan het push-to-pass “spektakel” wat die fluisterstille V6en van nu laten zien op (meer) saaie circuits.
flatsbats zegt
Wat is eigenlijk de cilinderinhoud van die V10?
carmasterr zegt
@flatsbats:
3.0L