Hmmm…geen Bosozuku-versieringen, geen oni-camber, en geen kerstboomverlichting rond de auto…Wat is er dan zo Japans aan deze fijne BMW M5, zijn de ventilatorroosters een weggevertje?
Voor het antwoord moeten we een paar latex handschoentjes aan trekken en deze M5 inwendig visiteren. Onder de Bimmer-body klopt namelijk een Japans hart. That’s right, de atmosferische 5 liter V8 is er uit gewipt, en heeft plaats gemaakt voor een (lichtere) 2JZ-GTE uit een Toyota Supra.
De vraag is alleen: waarom zou je dit doen? Kijk, in een oude Lada of Volvo kan ik me dit nog voorstellen, maar een auto die van zichzelf toch geen heel verkeerd motorblok heeft? (om maar een understatement te gebruiken) Dit hadden BMW en Toyota vast niet voor ogen, toen ze hun samenwerking aankondigden.
In onze reaguurderspanelen werd zoiets voor de grap eens geopperd, welnu, het kan!
Benieuwd geworden? Neem even contact op met Ed Mui, die kennelijk liever sushi eet dan braadworst. Zijn 2001 M5 staat voor 22.000 USD te koop. Hier de details, waarvan de 500 pk’s op de achterwielen wellicht het interessantst zijn. Is dit heiligschennis, of een briljant idee?
Meer achtergrond op M5 Board.
2001 BMW M5
Exterior Color: Anthracite
Miles: 98k on Chasis/Unknown on Motor (my guess is ~50-70k range)2JZ-GTE (JDM spec) Engine build:
HKS 264 Cams
Garrett GT35R single turbo
Stock bottom-end
ARP Studs and Mains
USDM 550 cc injectors
SX Regulator
Stock M5 fuel pump and lines
Tial 50mm Wastegate v-band
HKS BOV
Custom aluminum catch can
STRI X-Line gauges 52mm Boost and 52 mm Oil Temp
Custom downpipe into dual exhaust system with custom mufflers
Hydra Standalone ECU: Tuned by Justin Nenni from Tuning Concepts
500 rwhp on 93 OctTransmission:
Getrag V160 6-speed (off of a twin turbo MKIV Toyota Supra)
Clutch: Exedy Stage 4 Twin Hyper Multi Plate Clutch – Replaced in August 2012, 3k miles
Custom DriveshaftCooling:
Setrab oil cooler
Mishimoto Intercooler, Custom IC piping
VSL Aluminum Radiator for M5
Stock 2JZ-GTE Clutch fan
2 Maradyne M073K Champion Series Electric fans (6.5 in, 130w pull, 375 CFM each)Suspension:
KW V3 Coilovers
LI-CUSTOMS Rear Sway Bar End Links (http://www.m5board.com/vbulletin/e39…-brackets.html)
BeastPower Sway Bar BracketsWheels:
Fronts: Varrstoen ES2 19×9.5 +22 offset, Hankook Ventus V12 Tires (only 1,000 miles on tires) 245/35/19
Rears: Varrstoen ES2 19×9.5 +22 offset 10mm H&R spacers, Hankook Ventus V12 Tires (only 1,000 miles on tires) 275/30/19
Exterior:
Hella Euro Clear Corner Headlights
Schmiedmann Fiberglass Vented Hood (MOTEVO39CAR) Painted with Black vents
AngeliBright V3.0 angel eyes
Hamman Style Carbon Fiber Front Lip
Video:
ferrari94tr zegt
Geef hem dan 1000 pk ofzo. Das best mogelijk met suprablokken. Nu ontgaat me het nut een beetje.
v12powerr zegt
@ferrari94tr: het nut ontgaat me al als je een suprablok in een m5 gaat lepelen. Beide prachtauto’s maar je moet ze niet combineren. Als voorbeeld, ik vind hamburgers erg lekker en chocoladeijs ook maar ik ga geen chocoladeijs op mijn hamburger doen, puur omdat de combinatie niet klopt
saxoke zegt
@v12powerr: breng me op ideeen…
N hamburger met choco ipv mayo en ketchup!
v12powerr zegt
@saxoke: smakelijk!
saxoke zegt
@v12powerr: net terug van de frituur. Smaakte goed. Hahhhaa
lambo4all zegt
@ferrari94tr: ja heerlijk, onderhoudskosten verviervoudigd, gigantische lag en wanneer de boost komt alleen maar wielspin. Alsof 500pk nog niet genoeg is… Zeker nog nooit in een snelle auto gereden?
jzaero zegt
@lambo4all: een E39 M5 is niet zo moeilijk naar 500pk te krijgen, minder moeite dan een 2JZ blok lijkt mij! Hele andere soort pk’s maar een V8 past sowieso beter bij de M5 E39
michelyman zegt
Ik vind het geniaal, prachtig en goed blok! Geen filmpje? ;D
rob68 zegt
Ljikt me neit verkeert.
gash zegt
Helemaal top! Waarom? Omdat het anders is en omdat het gewoon kan…
turbotrake zegt
Ik hou erg van de 2jz maar in dit geval vind ik het een beetje zonde. Die heerlijke achtcilinder uit München zou ik er lekker in laten liggen! Het vaker voorkomende plaatsen van de 2jz in oudere 3-series kan ik wat meer waarderen. Maar zoals ferrari94tr al zegt, stop dan meteen veel meer pony’s onder de kap. Als je het doet, doe het dan goed. Deze 500pk is niet zo heel veel meer dan de standaardversie. Al met al wel een mooi uitgevoerd project, dat wel…
kaeser zegt
Neem dan een 540i als basis, dan voorkom je meteen dat heiligschennis discussie. Want jammer is het wel voor een echte M5, in het bijzonder de E39.
thomcarspotter zegt
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=G8XPjtuaRoc
(het is dat wel een andere E39 M5)
toyotafortuner zegt
@thomcarspotter: dank beste vriend! Wat een geluid zeg jam!
sir_smokalot zegt
Heb’m even toegevoegd.
vvermeer zegt
@thomcarspotter: http://www.youtube.com/watch?v=YwJztAViSJo nog een mooi voorbeeld maar dan wel een m3
toyotafortuner zegt
Waarom? Omdat het 2 van de tofste dingen uit de automotive wereld combineert: een M5 E39 en een 2JZ! Het is erg awesome! Alleen had ik de 2JZ gewoon ‘stock’ gehouden… Sterk zat en toch erg veel plezier…
ej20g zegt
@toyotafortuner: je weet hoeveel passie ik voor de 2JZ heb, toch? Ondanks dat ben ik van mening dat deze M5 compleet verkloot is. De 2JZ is een uniek sterk en mooi blok, de V8 uit deze M5 is echter ook een juweeltje, net als de rest van de E39 M5 overigens. Sterker nog, als ik eerlijk ben, mocht ik ooit een lekker inkomen hebben dat genoeg is om drie auto’s te onderhouden is dit de lijst: een Impreza P1 in 74F voor de weekenden, een E39 M5 in licht blauw (naam ken ik niet) met licht bruin interieur voor de weekenden en een Volvo 854 T-5R in Cream Yellow met licht interieur voor dagelijks gebruik. Ja, ondanks mijn passie voor Japanners heb ik een HUGE softspot voor de E39 M5 (en Volvo 850). Ah, dreams.
azenomei zegt
Ik zag vanmiddag een 550i e60 met compressor 517pk te koop staan. Dat lijkt me dan toch leuker.
guusboum zegt
Haal die verlaging en bodykit eraf, en je hebt een leuk bakkie
maik96 zegt
Een M5 zonder hart :'(
twist zegt
Zoals vele al zeggen, beide pracht auto’s, alleen je moet er geen combinatie van maken.
Dat men een 2JZ in een GT86 propt is nog wel te begrijpen. The New Supra. Wat een prachtig geluid! Voor de geïnteresseerde: (youtube) /watch?v=_juJ7z9zNyI
SCscreamGT2 zegt
Een e39 met aftermarket troep voorzien is gewoon het slechtste wat je kan doen. En dan heb ik het eigenlijk alleen over de tupperware, die motor kan me niet zoveel schelen. BMW rolt gewoon met een 6-in lijn. Basta.
BMW heeft niet voor niets de e36, gebruik die dan gewoon als basis.
baasbas zegt
En nu is het een M5 met turbo-lag… joepie…
En is dat blok wel lichter? Zijn er cijfers?
ej20g zegt
@baasbas: de 2JZ is behoorlijk licht voor een gietijzer onderblok. Of het blok lichter is dan de V8 uit de M5 weet ik niet maar zwaarder ook zeker niet.
subarufan zegt
@ej20g: off topic maar misschien een leuk filmpje voor jou: op youtube zoeken naar subaru impreza 2.5RS jdm vs usdm. Is een filmpje van driver geloof ik.
ej20g zegt
@subarufan: ik zal morgen eens te kijkje nemen! Bedankt voor de tip!
VeniVidiVici zegt
Sorrie als BMW liefhebber ben ik bij “de atmosferische 5 liter V8 is er uit gewipt” gestopt met lezen! Next nieuwsitem…
mbevo zegt
@VeniVidiVici: Idd zelfs als je geen liefhebber bent van bmw is dit zonde,in mijn ogen is dit de meest beste m5 die bmw heeft kunnen maken
4x4wheels zegt
@mbevo: Meest beste?
mashell zegt
@4x4wheels: goed, beter, best, meest best.
rb26dett zegt
Beetje jammer dit.
toyotafortuner zegt
@ej20g: lol, weer een mening die we delen.
Het liefst heb ik een rode m5 e39: http://www.autojunk.nl/2013/10/bmw-m5-e39-21.
Of dit: http://www.autojunk.nl/2013/10/500ste-upload-alpina-b10-v8.
Au contraire: een willekeurige 2JZ japanwagen (die niet al te overdone is getuned, lees: 1000pk motor of fast-en-furious-ish is gebodytuned) volstaat voor mij al.
ej20g zegt
@toyotafortuner: ondanks dat ik niet van rood hou vind ik die M5 wel errug mooi hoor! En met een Alpina kun je nooit mis, met die dus ook zeker niet. Hier in de straat (nouja, de straat die haaks op mijn straat ligt) stond tot een jaar geleden altijd een M5 E39 in het zwart. Vier rioolpijpen eronder, klonk echt ontzettend bruut! Dat ding hoorde je bij mij binnen starten, er zat toch zo’n 150 meter tussen onze huizen. Ik heb er weleens bij staan kijken, er zat letterlijk nog geen krasje op, helaas nooit foto’s gemaakt. De kleur die ik bedoel is trouwens deze: http://bmw.resmoto.com/opisy/5series/e39/e39_m5/bmw_e39_m5_06.jpg en daarbij vind ik dit interieur o mooi staan: http://wikicars.net.au/_images/lrg/bmw_5seriessedan_e39_ser1_16.jpg Foto’s plaatsen zal voor mij hier altijd een probleem blijven, vandaar de links. Ik ben nooit een fan geweest van zwarte auto’s en interieurs, het voelt altijd alsof die kleur alle lijnen opslokt en dat vind ik zonde.
Qua Japanners ben ik het op zich met je eens, al zou ik zelf (indien er genoeg geld aanwezig zou zijn) twee Supra’s nemen: eentje met “normaal” vermogen en eentje met een gigantische turbolag en 900 á 1000 pk. Stiekem ben ik namelijk verslaafd aan turbolag en een hoop zinloos vermogen, maar niet altijd, vandaar het exemplaar met “normaal” vermogen. Maar zoveel gaat het realistisch gezien nooit komen.:)
Jochen zegt
Forse aanrijding gehad en/of opgeblazen originele motor, kon niet voor een goede prijs een vervangend blok krijgen en ging derhalve shoppen bij de halfords voor een hintai blok
ej20g zegt
@Jochen: 2JZ’s zijn anders niet erg goedkoop…
carsandmore zegt
@ej20g: voor 2000-2500 heb je een 2jz dus indd niet goedkoop nee haha
Hupke zegt
Zelfs als ze optisch verkracht zijn is zo’n E39 nog een mooi ding.
Waarom ze dat supra blok erin hebben gelepelt?
Ik ben geen kenner maar ik heb me eens door een kenner van de e39 (zeg maar gerust freak/verzamelaar) laten vertellen dat de M5 eigenlijk een onding is om mee te sturen (in vergelijking met de 530 bvb.).
Misschien dat deze als hij dan toch zo omgebouwd is, ook wel iets aan de stuurinrichting en de voorophaning gedaan is zodat die nog een stuk scherper is.
just my 2cents
sandniggah zegt
+100 pk en lichter zou het beter rijden ?
De sleuven maken hem lelijker misschien is ie een pak sneller dan is het wel te begrijpen.
spykerboy zegt
ok… Zoveel jongens waar ik mee omga in kuwait hebben voor het straat racen ook E39 M5’s met 2JZ blokken erin of een E46/E36 M3 met 2 JZ waarvan sommigen zelfs met 1300wpk…
Wat is hier dan zo speciaal aan in ene?
mashell zegt
@spykerboy: omdat deze er ook is als je wakker wordt wellicht?
mbevo zegt
Blijf dan lekker een supra rijden
bmwe46csl zegt
Je hoopte op een soort hentai, maar het werd een soort grandmapr0n..
bmw7 zegt
Een skyline turbo ??