Een van de weinige origineel Nederlandse exemplaren. Binnenkort op jouw oprit?
De RS500 is een hothatch zoals we ze graag zien. Breed, laag, gevleugeld en sinister matzwart. Plus een beest onder de kap. Namelijk een 2.5 liter vijfcilinder met een forse turbo, die goed is voor 350 pk’s, 460 Nm koppel en een top van 265 km/u. Doet het ook goed in de Groene Hel.
Van de über-Focus werden er destijds slechts 500 gebouwd, waarvan er volgens de verkoopadvertentie negen richting Nederland gingen. Gek, wij dachten toch echt dat dat er tien waren. Hoe dan ook, de eerste eigenaar van dit exemplaar heeft klaarblijkelijk genoeg van zijn gepeperde scheurijzer. Want na 22.285 kilometers staat het ding te koop voor €45.950.
Toen de Focus RS500 in 2010 op de markt kwam, was ‘ie binnen no-time uitverkocht. Op de optielijst stonden twee zaken: een rood leren interieur en een 7″ touchscreen. Die we beiden spotten in het exemplaar dat nu te koop staat. Full-option dus!
Kopen kan op Marktplaats.
Met dank aan Justin voor de tip.
kalax3 zegt
Dat matzwart staat hem netjes!
3246cm252kw zegt
@kalax3: het kenteken ook ;-)
focusrs zegt
Kijk daar word ik vrolijk van :-) Als ik het geld had..
Maurice16 zegt
Die RS500 heb ik ook nog een aantal keer op de foto staan in Zevenaar. Erg gave hot-hatch!
http://www.flickr.com/search/?q=rs500&w=34419196@N07
almera-ga16det zegt
@Maurice16: jep me two, ik dacht dat ie van de Ford dealer was. Dat ding staat er denk ik al 2 jaar voor de deur. …. chilling at wok masters
svanderburg zegt
Wat een geweldige bak lijkt me dit toch. Dit ding is een waardig afscheid aan de Focus RS. Ik denk wel dat je niet veel meer PK’s op een voorwielaandrijving moet zetten.
valley zegt
@svanderburg:
Dus jij denkt dat er geen RS meer komt? Of bedoel je een waardig afscheid van de focus 2?
svanderburg zegt
@valley: Voorlopig niet denk ik in ieder geval.
gash zegt
Mooi hoor. Zou alleen die wrap eraf halen. Matzwart is zo 2010.
stancedjetta zegt
@gash: is geen wrap maar een gewone lakkleur voor de rs500
lawrence-william zegt
@stancedjetta: Het is echt een wrap, daar onder zit gewoon een metallic zwarte kleur.
jaguarjunk zegt
@lawrence-william: matzwart is-ie ook origineel door Ford geleverd
Design_Driven zegt
@jaguarjunk: de wrap is af -fabriek, of beter gezegd ze zijn direct uit de fabriek naar een specialist gegaan.
osmo zegt
@jaguarjunk: “Als exclusief orgelpunt van het RS-verhaal mocht hij op geen andere seriemodel lijken. Daarvoor zorgen dat ruige matzwart, onderstreept met zwarte spaakvelgen en rode remklauwen. Dit is een Focus op oorlogspad, zoveel is duidelijk. Over de matte folie van 3M horen we echter verhalen opduiken dat die niet zo bestendig zou zijn tegen de carwash.”
http://www.autowereld.be/2010/03/11/test-ford-focus-rs500/
lawrence-william zegt
@jaguarjunk: Bij deze: http://www.autopresentation.co.uk/images/focus_rs500_Panther/RS500_Panther-2.jpg
Alle RS500’s zijn voorzien van een wrap. En matzwart is nooit af fabriek geleverd.
Rene95 zegt
@stancedjetta: zoals door andere ook al wordt gezegt is dit gewoon een whap.
De RS500 werd in de fabriek in Saarlouis gewoon gespoten in de kleur Panther Black, dat is tevens de kleur zwart die je tegen komt op normale Fiesta’s, Focussen etc. In een speciale hal van de fabriek werden de RS en RS500 klaar gemaakt, door er de spoiler erop te zetten, een Focus RS voorbumper erop te plaatsen (op de band werd er een St bumper op gezet), en nog wat kleine dingen aan te passen. Bij de RS500 werd er in deze hal tevens de matzwarte 3M folie op gewrapt.
Zou ‘m graag hebben, maar ik blijf nog maar even genieten van mijn prachtige Fiesta Mk7, die ook Panther Black is. :)
jweelden zegt
@gash: dat is het grootste kenmerk van de rs500 naar mijn weten.
alcantara zegt
Ja leuk, maar wel een belachelijke prijs voor zo’n Fordje.
Voor minder geld haal je een vrijwel nieuwe 335i E92:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=243753549&asrc=st
Om maar wat te noemen.
meneersander zegt
@alcantara: die toch wel wat minder waardevast is. Volgens mij was de RS500 rond de 50 ruggen? Dan is hij in 3 (!) jaar tijd nog geen 10% in waarde gedaald. Waar die E92 rond de 80/90 ruggen gekost heeft? En dus in één jaar al de helft kwijt is.
alcantara zegt
@meneersander: Waardevast, zo kun je het natuurlijk ook noemen als een verkoper je een auto voor de hoofdprijs probeert aan te bieden…Logisch bekeken klopt het toch niet dat de 3 jaar oude Ford duurder is dan de 1,5 jaar oude BMW, terwijl de nieuwprijs van laatst genoemde veel hoger lag?
meneersander zegt
@alcantara: natuurlijk heeft het ook met de ‘hoop’ van de verkoper te maken, maar toch denk ik dat door de jaren heen de RS500 waardevaster is.
thomcarspotter zegt
@alcantara: de rs500 is zeldzaam te noemen, en daardoor is hij meer waard.
baasbas zegt
@meneersander: Het is een vraagprijs hè, van die ford. Dus of hij hem echt voort dat bedrag verkoopt is nog even de vraag. De BMW is een gangbaar model, dus reële verkoopprijzen zijn makkelijk te vinden.
Donstil zegt
@meneersander: vraagprijs en verkoopprijs zijn twee verschillende dingen natuurlijk. Deze gaat gewoon voor onder de €40k verkocht worden
bofkont zegt
@meneersander: de 335i coupe vanaf 61k
thomcarspotter zegt
@alcantara: ja, maar kan je daarvan zeggen dat er maar 9 van zijn geleverd in Nederland?
alcantara zegt
@thomcarspotter: Nee, maar waarom boeit dat?
Waarschijnlijk rijden er nog minder Ford Focus Sedan USA modellen in NL rond.
Is dat dan ook ineens een begeerlijke auto?
pleiades zegt
@alcantara: Iets met vraag en aanbod :’)
thomcarspotter zegt
@alcantara: some people care about it :)
baasbas zegt
@thomcarspotter: Ik zou tussen die twee zonder twijfel de BMW kiezen. Ik snap sowieso niet waarom iemand dit zou overwegen voor zo’n bedrag. Als ik in de markt was voor een snelle sjonnie-focus dan kocht ik een normale RS en liet ik deze bij een van talloze tuners upgraden naar 350 pk. Bijkomend vooroordeel: je hoeft niet extra zuinig te zijn op een “collectors item”
baasbas zegt
@baasbas: Oh kijk nou…
http://www.autowereld.nl/ford/focus/2-5-20v-rs-mountune-5724233/details.html
Een RS 500 zonder de lelijke wrap en zonder de badges. En je houdt een smak geld in de tas voor voorbanden en benzine…
thomcarspotter zegt
@baasbas: sommige mensen geven er veel om.
bofkont zegt
@alcantara: Die 335i heb ik 500x liever!
daandaan zegt
Ik dacht dat die wagen 305pk had
tampie zegt
@daandaan: Dat was voor de “gewone” Focus RS. De RS500 heeft dus 45 pk en 20 Nm extra.
daandaan zegt
@tampie: dan is dit denk ik geen rs500. Heb m net Ff gecheckt op de app en daar staat 305. Of iKenteken zit ernaast
SimonMc zegt
@daandaan: Lijkt me sterk dat het geen zou zijn, want tussen de foto’s zie je duidelijk nummer 208/500.
Misschien dat er geen onderscheid wordt gemaakt? 500 slaat uiteindelijk op het aantal exemplaren, niet op het vermogen.
gieltj zegt
@daandaan: dat heb ik ook net gedaan en die geeft ook gewoon een 2.5 RS met 305 pk aan.
Vreemde zaak.
pieterbas_vencken zegt
Hoe belangrijk dat ie in NL geleverd is? Als je deze haalt kun je nog voor circa 5000 euros patat hallen op de weg terug en ben je net zo veel kwijt
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=242955989
SNDR zegt
Opvallend trouwens dat de voorstoelen wel in rood leder zijn uitgevoerd, en de achterbank gewoon in zwart leder, is toch een beetje jammer…
griffendahl zegt
@SNDR: Ja, ziet er op die manier uit als een samenraapseltje, ff de restjes opgemaakt in het schap. En dan zulke bedragen vragen :P
benzinehoofd zegt
@Carmiggelt: ik citeer:
benzinehoofd zegt
@benzinehoofd: Ik citeer autoblog: “komt in een oplage van 10 stuks naar Nederland”. Sleutelwoorden: “naar Nederland”.
benzinehoofd zegt
@benzinehoofd: Zo, ik ben lekker bezig… Sukkel!
Moest zijn:
Sleutelwoord: “oplage”. Oplagen worden niet altijd volledig verkocht, zoals je zou weten als autoblog een (papieren) tijdschrift zou zijn. ;-)
volvov70 zegt
@benzinehoofd: Heerlijk hoe je een half gesprek met jezelf hebt :D
isobmw zegt
Voor dat bedrag zou ik een e92 m3 coupe kopen
alcantara zegt
@isobmw: Is wel flink duurder in gebruik, dus niet echt vergelijkbaar qua totale kosten.
volvov70 zegt
@alcantara: Wat voor auto heb jij eigenlijk? BMW?
alcantara zegt
@volvov70: Oud traphok, E46 323Ci.
fconderkantlat zegt
@volvov70: liever bmw dan volvo of een fjord. En het blijft een voorwielaandrijver, en het blijft een ford, en de maandelijkse kosten die iets hoger zijn kijk je ook niet bij om als je 45k zonder lening kan neertellen voor een auto
volvov70 zegt
@arashrsf: een eigen fjord lijkt me anders best lachen!
fconderkantlat zegt
@volvov70: BMW 1M; 50K of BMW Z4 M Coupe; 35K of Audi RS3 50K
En al deze wagens zijn gewoon veel meer fun alleen al vanwege RWD of AWD.
Vriend van me heeft een Seat Leon Cupra 310 Edition, kan alleen maar retehard vooruit en met nat weer en bochten alleen maar onderstuur en onderstuur door zijn FWD
Dan sta je daar met je zeer opvallende gepimpte auto met grote vleugels, grote pijpen en zwarte velgen, je wordt uiteindelijk op papier wel zoek gereden door de premium merken wanneer je op prijs/bouwjaar/km-stand vergelijkbare modellen ernaast zet
volvov70 zegt
@arashrsf: Ik vroeg me alleen maar af wat voor auto @alcantara reed, meer niet hoor!
fconderkantlat zegt
@volvov70: ik wilde je ook niet afmatten/branden, had geen zin om naar beneden te scrollen om een nieuwe post te typen :p
freez65 zegt
@arashrsf: Een Cupra 310 is dan ook geen Focus. Laten we zeggen dat Ford wel wat meer aandacht heeft geschonken aan onderstel en differentieel.
fconderkantlat zegt
@freez65: maar blijft nog steeds 350pk op FWD en je kan echt van alles erop eraan monteren maar zal nooit in praktijk dezelfde feeling en belevenis en control geven als een RWD
jmeverts zegt
@alcantara: dat betwijfel ik
MrSkyline zegt
@alcantara: Dat valt best mee, brandstof en verzekering verschillen niet enorm, onderdelen voor een normale ford focus zijn niet zo duur als die van BMW, maargoed het is geen normale focus, onderdelen voor het motorblok zullen niet heel veel verschillen in prijs van een E92 BMW en de aanschafprijs ligt ook niet ver uit elkaar, een 2008 of 2009 model heb je wel voor om en nabij de 50k.
isobmw zegt
@alcantara: laten we eerlijk zijn, iemand die zo’n auto voor dat bedrag kan kopen, kan het ook wel onderhouden.. Dus doe mij maar de e92 m3
ghost zegt
Is dit degene die van Van Merksteijn is geweest? Je weet wel die staalgigant.
mashell zegt
Als ik een 208 wil dan koop ik wel een Peugeot! Ach weet je wat, voor 45000 euro koop je wel twee 208’s. Ik denk dat deze Focus veel te duur is (en een achterhaalde kleur heeft).
nelson90 zegt
Hele mooie auto en denk zeer gewild! Weet er hier in Zeeuws vlaanderen 3 rondrijden waarvan 1 half matt half metallic, zeer appartement! Zal van de week kijken om te uploaden.
jweelden zegt
@nelson90: haha kut autocorrectie
jweelden zegt
Ik vind het maar een raar verhaal.
Volgens de advertentie is hij gewrapt…
Waarom zou je een matzwarte auto matzwart wrappen?
En na wat checken staat er 305pk ipv 350 wat zou horen.
SimonMc zegt
@jweelden: De RS500, is af fabrieks, mat zwart gewrapt.
mclarenf1lm zegt
De concurrent van de Subaru stal was nog net wat dikker, maar dan nog zeldzamer.
Zo´n Cosworth impreza zou ik graag nog eens willen kopen.
bobastic zegt
Volgens mij is deze auto van de dealer zelf. Daarvoor hadden ze een tijdje een “gewone” RS. Een gifgroene geloof ik.
rijnooit zegt
Ook een leuke 5 cilinder http://www.youtube.com/watch?v=yj17V1WXctk
basgsi zegt
auto is idd van de Ford dealer zelf geweest, heb er eigenlijk alleen de vrouw van de eigenaar in zien rijden. Prachtige auto, zou mijn T5 er graag op inruilen!
lennartnijverdal zegt
vraag me toch of wat dat kastje is met die 3 knopjes. bij de foto met die radio rechts onderin de hoek. weet iemand dat hier??? voor rest echt super vette bak
daiko zegt
@lennartnijverdal: Kastje is Cruise Control. Is standaard niet leverbaar op de RS modellen.
RS500 heeft een Panther Black metallic kleur met een mat zwart wrap.
Op NL kenteken hebben alle 9(!) officieel geïmporteerde RS500’s 305 PK en is de merk naam “FORD-CNG-TECHNIK”.
Staat er iets anders op kenteken dan is het een import.
jweelden zegt
@lennartnijverdal: ik dacht dat hij gespoten was, wat zit er nou onder dan?
baasbas zegt
@jweelden: Dat zegt hij toch?
“RS500 heeft een Pimpel Paars metallic kleur met een mat zwart wrap.”
Hij is paars onder de wrap
FB_619955311 zegt
Is wel degelijk matzwart gewrapt af fabriek hoor…
lawrence-william zegt
Heel leuk maar als je echt zeldzaam wilt zijn met een auto koop dan de impreza 22b die op mobile.de staat. DAT is pas een echte auto.
generalmotors zegt
Deze auto is ingeruild voor een Volvo c70 t5 ;)
jweelden zegt
@generalmotors: die comment kon ik op deze vernieuwde app niet zien.
fconderkantlat zegt
persoonlijk haal ik met dat geld liever wat anders. Je zou een e92 m3 met tevens laag km-stand kunnen kopen, en dan heb je ook nog eens RWD en meer vermogen
schellekens006 zegt
Leuk maar na de komst van de AMG 45 gaaaapp…
bloggerauto zegt
Deze auto ging dagelijks langs ons huis heen, ken de (oud)eigenaar wel. idd volvo c70 is de nieuwe op het oprit
mrford zegt
Nog steeds de beste hothatch in z’n klasse!
Ford en RS staat garant voor exclusief en zeer waarde vast.
Ben zelf in het bezit van een Sierra rs500, de enige in NL. Is geen partij voor deze focus, jammer is dat de link van de echte rs500 (homologatie auto) niks te maken heeft met de Focus.
Maar een gewone Rs is al super, als als ke dan toch een rs4 op z’n donder wilt geven in de regen, dan ga je langs Wolf en laat je er een 4×4 van maken met +400pk
lennartnijverdal zegt
@daiko oke bedankt voor je antwoord. raar dat niet standaard op zit. en @jweelden ja het is wel een wrap dat kun je wel zien. maar welke kleur dan eronder zit geen idee. denk gewoon zwart. is affabriek gedaan. deden ze meer bij de fords
bloggerauto zegt
All Focus RS500 vehicles will be painted in a standard Panther Black metallic colour, before being shipped to a dedicated 3M facility near Frankfurt, Germany, where a special film will be applied to the bodywork to create the matte black effect.
aldus wikipedia
Fireblade zegt
De verkoop prijs van de RS500 was ongeveer €62.000,00 en ze zijn allemaal gewrapt. De kleur eronder is een reguliere RS kleur (blauw, wit, rood enz). De laatste RS500 is verkocht voor ongeveer €65.000,00
Reaver zegt
Ik heb wel eens in een gewone RS gezeten, toen ik nog bij de ford dealer kwam. Vette bak van buiten maar het interieur viel echt tegen. Was op wat details na hetzelfde als mijn toenmalige focus – prima voor het c segment maar voor een auto van 50+k verwacht je wat meer.
fconderkantlat zegt
@renaultsport250: een RS koop je ook niet vanwege het interieur ;-)