Een Aston Martin DB4GT Zagato in topstaat en misschien wel leuker dan de originele. Deze replica herbergt namelijk een DB7 motor met supercharger.
De auto mag dan een replica zijn van de zeer zeldzame Zagato, het is wel een echte Aston Martin DB4GT. De eigenaar heeft hem voorzien van de uiterlijke kenmerken van een Zagato en heeft de motor verwisseld met de supercharged zes-in-lijn uit een DB7.
De prachtige Aston beschikt dus over het beste van twee werelden en is vanaf de grond af opnieuw opgebouwd. Een tijdrovende en vooral kostbaar project. Zo kostbaar, dat de eigenaar op de eBay veiling een richtprijs van 2,4 miljoen dollar durft te vragen. Dat is behoorlijk veel als bedenkt dat een ‘echte’ Zagato vorig jaar voor 1,5 miljoen euro verkocht werd. Aangetekend dat het exemplaar van Bertone maar liefst 3,8 miljoen euro opleverde.
Voor wie hem niet kan betalen, je kam hem ook gewoon even uitprinten. Ook geen 3D-printer? Check dan even de gallery, want deze DB4 is de moeite waard.
rb26dett zegt
Ik vind replica’s meestal echt verschrikkelijk, maar deze is toch echt wel heel goed gelukt !
rb26dett zegt
@rb26dett: Had het verhaal nog niet doorgelezen foutje.
snelweg zegt
@rb26dett: komt ervan als je zo graag 1e wilt zijn
rotaxmax zegt
Hij is wel heel mooi. Normaal hou ik er ook. Niet van..
boxster zegt
Ook al is ze mooi, toch zit er iets nepperigs aan. Alsof je Carice van Houten naar de plastisch chirurg stuurt om haar de lippen van Angelina Jolie aan te meten en vervolgens het hart van Marianne Vos in haar transplanteert. Geef mij maar Carice van Houten. Of Angelina Jolie.
pomoek zegt
Daar is echt veel werk ingestoken. Wel lachen die foto van de kofferbak. Daar kun je icl. Reservewiel nog net een paar sokken in kwijt!
Alfarobert zegt
Het zal echt veel beter rijden als het origineel.Maar als je erin rijdt heb je volgens mij toch iets van;Tsja het is het toch net niet”.
snorrie11 zegt
Hier zeg ik geen nee tegen.
mout zegt
Aston Martins – voor mij is het teveel Hollywood en te weinig sportwagen. Uit die periode (jaren 60) voor mij een Alfa, Austin Healey, Ferrari of E-type, aub.
Zagato – die bollingen bij koplampen en achterkant heb ik eigenlijk wel gezien. Bij de meeste ontwerpen, en zeker de DB4, vind ik het origineel beter.
Hupke zegt
De kleur doet z’n looks geen recht aan.
Overigens de 6 in lijn uit de DB7 is dat niet gewoon een ford blok?
Is een leuk projectje geweest is wel wat waard maar dan toch nooit meer dan een getal met 5 nullen. 2,4 milioen is gewoon krankzinnig.
jrk68 zegt
@Hupke:
Nee, het is geen Ford blok. De 6 in lijn is in de basis een Jaguar blok van voor de tijd dat Ford daar de eigenaar was.
mout zegt
@Hupke: noem ’s drie 6-in-lijns van Ford?
Volgens mij doen ze daar alleen in V6
ericc zegt
Wie naar “Overhauling” kijkt op Discovery weet dat Chip Foose veel oudere wagens uitrust met moderne motoren, stuurinrichting, ophanging,…
Ik vind dit helemaal niet verkeerd wat hier gebeurt is. Ben al blij dat ze de wagen niet op een Nissan of andere wagen bouwen, maar op een echte AM-chassis.
Ik zou een BMW 3.0 CSL uit de jaren ’70 laten restaureren met de V8 en andere techniek uit de laatste M3.
Kijk wat Singer doet met de 911! Prachtig toch!!!
motoragent zegt
@ericc: De grootste charme van een klassieker vind ik juist het weggedrag en de karakteristiek van de motor. Door dit allemaal aan te passen maak je de auto misschien wel beter, maar beter is niet altijd eh, ‘beter’. Bij een klassieker hoor je juist af en toe startproblemen te hebben en lekker door de bocht te zwiepen met een losse kont, dat maakt het in mijn ogen net zo leuk.
Hupke zegt
@ericc:
Van Chip Foose heb ik geen hoog petje op. Nuja toch alleszins niet in die programma’s.
motoragent zegt
@Hupke: Ik vind het wel altijd mooi om te zien dat ze de auto’s daadwerkelijk compleet uit elkaar halen en dan als nieuw weer opbouwen. Ik heb wel het idee dat de auto’s die ze daar bouwen een heel leven mee gaan.
Bij programma’s als Gas Monkey Garage tapen ze de ramen dicht, spuiten de buitenkant, plaatsen wat chroom en klaar, als je de onderkant of het motorruim bekijkt is het 9 van de 10 keer net zo’n troep als voorheen.
Hupke zegt
@motoragent:
Die Gas Monkey Garage vind ik crimineel, daar zou ik zelf nooit gaan, totale knuppels geen idee wat ze uitsteken.
Ik zit nu aan m’n zoveelste restauratie project (wel een moto) en bij mij gaat gewoon alles helemaal uit elkaar, word opgepoest of indien het echt versleten is vervangen door een nieuw. En dan heb je uiteindelijk een motor die is zoals nieuw.
Je hebt ook van die mensen zoals die van Chasing classic cars of wheeler dealers die gewoon doen wat nodig is, dat kan ik ook goed begrijpen.
Maar die van overhaulin die smijten er gewoon grof geld tegen aan en doen alles met bruut geweld en verliezen de identiteit van de wagen, houden alleen nog de looks over, en dat vind ik zo zonde. Ik heb niets tegen engine-swaps of het gebruik van het beste materiaal, maar wel tegen die gehaaste onbezonnen manier van werken. En ik denk echt niet dat die degelijke wagens maken, die moeten gewoon 1 keer er goed uitzien en da’s dat.
motoragent zegt
@Hupke: Bij Chasing Classic Cars en Wheeler Dealers gaat het in mijn ogen voornamelijk om er geld aan te verdienen waardoor ze nog wel eens wat dingen laten liggen waar ik zelf wat meer tijd aan zou besteden. Je ziet wel dat die programma’s gemaakt worden door autoliefhebbers die helemaal gek zijn op hun auto’s, en je ziet er aardig wat mooie klassiekers langs komen. Érg fijne programma’s om naar te kijken inderdaad.
Zo’n volledige restauratie zou ik ook nog wel eens willen doen (oude motor bijvoorbeeld), volledig uit elkaar halen en dan als nieuw opbouwen. Nu alleen de ruimte, kennis en de nodige gereedschappen daarvoor nog verzamelen.
Hupke zegt
@motoragent:
Je hebt niet veel kennis nodig, ook niet zoveel plaats voor een motor, en qua gereedschappen is speciaal spul wel handig maar op zich kan je 90% wel doen met een basis set gereedschap.
Je hebt enkel tijd nodig en geduld, of veel geld.
Je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken, iets restaureren dat een one-off is of waarvan er maar ooit een handvol gemaakt is is altijd een stuk moeilijker dan een random bmw of guzzi opmaken.
motoragent zegt
@Hupke: Kijk, dat zijn hoopgevende en handige tips. Basisgereedschap hebben we genoeg staan hier (lasapparaat, compressor met allerlei tools etc.) dus daar zal ik al een heel eind mee komen. Motorbrug lijkt me ook wel handig?
In de garage hebben we op dit moment nog geen plaats over (staat vol met fietsen en een auto), maar zodra die auto de deur uit is kan er misschien wel een leuk projectje gestart worden.
Hupke zegt
@motoragent:
Een motorbrug is een luxe maar dat heb je niet nodig, demonteren en monteren duurt op zich niet zo lang.