Nog een stukje bonus over van vorig jaar, en zin om jezelf te trakteren op een statige cabrio uit het Mussolini-tijdperk? Loop dan even bij Silverstone Auctions binnen voor deze Lancia Asturia Drophead Coupé met Pininfarina-koets.
In 1931 lanceerde Lancia op de autosalon van Parijs (veel hoge hoeden en sigaretten in pijpjes, zo stellen we ons voor) de opvolger van de Lambda. Deze wagen, met een 72 pk sterke 2,6 liter V8, kreeg de naam Astura mee.
Dit specifieke exemplaar bracht tot 1968 enkele jaren door in Nederland, eerst in handen van de gebroeders Suiker, later bij een handelaar uit Haarlem die Takken heette. Daarna ging de auto over in handen van de huidige aanbieder.
De Lancia is net zo oud als Willy Nelson en Michael Caine, en het is een Italiaanse auto van meer dan 25 jaar oud, dus roest of betrouwbaarheid vormen absoluut geen probleem. Gewoon kopen dus. Naar schating zal de auto op 17 mei, tijdens de International Trophy Sale, zo’n 105-130.000 euro opleveren.
Wij kennen in ieder geval één Nederlandse journo van het eerste uur met een oude Lancia-fetisj, die waarschijnlijk zeer enthousiast wordt van deze auto. Een extra voordeel: als je de ruimte niet nodig hebt, dan kan je de groene achterbank in je huiskamer zetten. Scheelt weer meubels shoppen.
Meer informatie over de Lancia vind je HIER, overig snoepgoed, zoals de reeds belichte Maserati Merak by Saurer, in de veilinglijst. Staat er nog iets voor je tussen?
PeugeotGTI zegt
In een woord schitterend.
Zo jammer dat Lancia op sterven na dood is…
betonstaal zegt
@PeugeotGTI: lancia is al dood sinds 1969. Gereanimeerd in de jaren ’70 en toen opnieuw doodgemaakt in de jaren ’80.
aartjandewinterphotography zegt
@betonstaal: Jij weet niet wat je zegt. In de jaren ’80 heeft Lancia nog de meest verbluffende modellen op aarde gezet, later in de jaren ’90 is Lancia helaas weer in coma geraakt.
toyotafortuner zegt
Mooie Lancia! Alleen jaren ’30 wagens zeggen me eigenlijk weinig… Wat de veiling betreft: Doe mij maar de Testarossa, de T-Bird, E-Type, ‘Stang, en Interceptor. Oh en een ruime portemonnee om de auto’s te kopen ;)
mgmgb zegt
Prachtig ding, pure Italiaanse klasse. Dit is toch het soort auto waarmee je over Toscaanse landweggetjes wil rijden, op een mooie zomeravond? Ontspannen met stijl, klasse en een zweempje fout regime.
mercs zegt
Wie is die Nederlandse journo met Lancia fetisj?
LaLancia zegt
@mercs:
Ik denk dat Wim Oude Weernink wordt bedoeld. Schrijft nu o.a. voor Autovisie en heeft de ‘Lanciabijbel’ La Lancia geschreven. Prive schijnt hij o.a. in een Kappa Coupe te rijden.
OT: prachtige Astura!
ropbp zegt
@LaLancia: een Kappa coupé is nou niet bepaald een schoonheid.
Haakie zegt
@LaLancia: Ik ken Wim oude Weernink persoonlijk. Hij is zelf eigenaar geweest van een Astura. Dat zou zo maar deze geweest kunnen zijn.
ferry832 zegt
Lancia het merk met de eerste v6, uitvinder van de vr6, de eerste met een zelfdragende carrosserie, de eerste met een 5 versnellingsbak, de eerste met een elektrische spoiler, het eerste merk die een compressor en turbo gebruikte, het merk met de meeste wereldtitels Rally.
Bijna niemand weet dit; Hoe heeft het zover kunnen komen met Lancia dat het nu een omgekatte Chrysler is ???
jrk68 zegt
@ferry832:
Yep, helaas kon de marketing afdeling niet eens in de schaduw staan van de R&D afdeling.
Dan had het heel anders gelopen met dit ooit prachtige merk.
gieltj zegt
@ferry832: de Top Gear Lancia special gekeken zeker?
ferry832 zegt
@gieltj: Die heb ik wel gezien inderdaad. De feiten werden daar opgesomd maar ik wist ze al. Ik ben een fan van het oude Lancia, vandaar.
hdla zegt
@ferry832: Onafhankelijke voorwielophanging.. De eerste echte GT.
aartjandewinterphotography zegt
@ferry832: Je vergeet dat Lancia het merk is dat als eerst een een auto bouwde die daadwerkelijk in een windtunnel op aerodynamica getest was. De weerstand was uiteindelijk verbluffend laag.
aartjandewinterphotography zegt
@ferry832: Oh en ze bouwden ook nog de eerste auto met turbo en abs tegelijk, ontwikkelden volumex, een soort compressor die vooral bij lage toerentallen veel vermogen levert en ze ontwikkelden ook nog de triflux engine!
aartjandewinterphotography zegt
@ferry832: Herinner je je dat SCC claimde als eerste de koolstofvezel velg te ontwikkelen? Kijk eens hier waar Lancia al in december 1986 mee op de proppen kwam:
http://www.ecv1.com/gallery/ECV-wheel-rims.jpg
ferry832 zegt
@aartjandewinterphotography: Zo zie je wat een mooi merk het is. Van die velgen wist ik trouwens niet.
undifined1 zegt
Lister Jaguar, Series 1 en escort MK1 voor mij alstublieft, nee ik hoef er geen tasje omheen, gaat zo mee.
baap zegt
Schitterende wagen, wat een beauty!
rotarypowah zegt
“Staat er nog iets voor je tussen?”
Die Quattroporte, Alfa 2000 GT, natuurlijk die Testarossa en 412i.
gieltj zegt
Doe mij de Focus 2000 rally car maar, de Siera Cosworth rally car, de ’88 Porsche 911, de Mustang V8 notchback en de Ford Capri maar..
schnitzelexpert46 zegt
Dan neem ik de Ghia type 34 wel.
hdla zegt
Lancia, kwaliteit was vanzelfsprekend. Engineering van de hoogste klasse, geen compromissen. Veels te bescheiden om zichzelf premium te noemen zoals die schreeuwige Duitsers dat nu doen. Jammer en dom dat Fiat er zo weinig mee doet.
aartjandewinterphotography zegt
Voor de mensen die willen weten waarom Lancia awesome is: ik heb ooit nog eens een filmpje gemaakt: http://www.autojunk.nl/2011/12/laatste-upload
aartjandewinterphotography zegt
@aartjandewinterphotography: Ik heb het filmpje net weer eens bekeken en ik krijg er nog steeds kippenvel van..
ferry832 zegt
@aartjandewinterphotography: Ik heb het filmpje ook net gekeken en het is een mooie film. Autoblog zou deze eens moeten gebruiken zodat de mensen hier een idee krijgen wat een mooi merk Lancia was.
Ik heb toen overigens ook gereageerd op je film.
De elektrische spoiler gaat trouwens niet automatisch omhoog bij een bepaalde snelheid. Je moet aan een hendel draaien om hem te bedienen. Dat kan ook als de auto stilstaat.
aartjandewinterphotography zegt
@ferry832: Ja ik zag je reactie staan ja. Dat die spoiler zelf te bedienen is wist ik dan weer niet ;)
ropbp zegt
In 1931 was het overigens nog Pinin Farina. Pinin betekent kleintje (oid) en was de bijnaam van de oprichter. Pas ergens in de jaren ’60 zijn deze namen als eerbetoon samengevoegd tot Pininfarina. Daarom staat er nog steeds een ‘F’ in het logo.
ckaka zegt
Wat een stel betweters hiero! Tegen elkaar opboksen wie het meeste weet en/of het weetje heeft dat de ander nog niet noemde….stoer…