Over aanpakken gesproken. Rijkswaterstaat ziet wel wat in een ‘hardrijslot’. Als boetes niet werken moeten de notoire overtreders maar voelen.
Een elektrisch slot op de auto, opgelegd door de rechter. Het slot moet ingrijpen zodra een ‘veelpleger’ de maximumsnelheid overschrijdt. Het systeem grijpt in door softwarematig de brandstoftoevoer te knijpen. Daarom vrij simpel in moderne benzine- en dieselslurpers in te bouwen. Elektrische auto’s kunnen gelukkig nog niet zo hard en LPG-rijders houden zich natuurlijk altijd aan de snelheid.
Op dit moment test Rijkswaterstaat het systeem. In eerste instantie een systeem dat op ‘vrijwillige’ basis wordt ingevoerd: “lever je rijbewijs in of rij met een kastje rond?”. Daarbij is het bedoeld voor de individuen die het écht niet begrijpen. Mensen die (regelmatig) meer dan 30km/u te hard rijden en gepakt worden.
Zestig automobilisten in Noord- en Zuid-Holland rijden er al mee rond. Bij wijze van proef.
Ik zie het systeem graag zo snel mogelijk ingevoerd voor alle bestelbusjes en Priussen in dit land. Verder lijkt het mij bij voorbaat kansloos. De overheid heeft er de afgelopen jaren alles aan gedaan te bewijzen dat ze niet met computersystemen overweg kunnen. Als daarbij de GPS in dit systeem net zo betrouwbaar en up-to-date is als mijn eigen navigatie, worden ‘vrijwilligers’ meer dan eens gedwongen ruim onder de limiet te rijden. Ook het ‘criminaliseren’ van je bevolking is eigenlijk nooit positief. Echte criminelen horen achter slot en grendel, de rest van de bevolking verdient vrijheid. Zeker als het om privé eigendom gaat.
Steeds meer wijkt het wegbeeld zo ver af van de toegestane snelheid dat het grootste deel van de automobilisten te hard rijdt. Vreemde plekken op de snelweg waar je maar 100 mag, 60-zones buiten de bebouwde kom, etcetera. Als 90% van de passanten harder rijdt dan toegestaan klopt er iets niet. (bron: nos.nl, plaatje: englishrussia.com)
the-budel-guy zegt
levensgevaarlijk!!!!!!!!!!!!!!
Voorbeeld:
je bent aan het inhalen. en ziet dat je het met je huidige snelheid net niet gaat halen. dan trap je het gas even vol in en haal je het wel.
met dit slot gaat het je niet meer lukken.
arro zegt
@the-budel-guy: helemaal mee eens , ik vind het ook maar 3keer niks
Melvivio zegt
@arro: Heb je net EINDELIJK een keurige kabelboom gemaakt voor je klassieker, zal die overhoop gegooit worden om zo’n kastje te plaatsen. Je rijd best vlug voor langer dan 16seconden 30kmph te hard.
Bijvoorbeeld als je net 10minuten achter een inhalende vrachtwagen vast gezeten hebt & je ineens lege snelweg voor je ziet. Dan is het verdomt verleidelijk om zo hard mogelijk weg te trekken & die auto massa achter je te laten.
the-budel-guy zegt
@Melvivio: klopt en ik zag net op het nieuws hoe het kastje of beter gezegd die kast eruit komt te zien.
als je dat in je mini of alfa Romeo hebt kan je amper nog door je vooruit kijken.
Benz65 zegt
@the-budel-guy: Haha dat betoog heb ik ook eens gevoerd tegen een agent. Het antwoord wat ik kreeg was: “In dat geval moet je dan afremmen en achter het voertuig rijden wat je wou inhalen”.
Esprit_de_Flandre zegt
@the-budel-guy: Dan moesten ze maar niet eerst meerdere keren te snel gereden hebben. Dit is geen algemene regel hé, alleen voor zij die niet willen horen. Ik vind het een goed idee…
roy1263 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=FTUXv7NUQgE
lincoln zegt
@roy1263:
als je de minister president al moet uitleggen wat een eeuwenoud gezegde is dan kan je em zeker weten een snelheidslot in zijn maag splitsen ..
dennisr zegt
@roy1263: haha, moest hard lachen toen ik je filmpje zag staan :lol:
dawwg zegt
@dennisr: je bedoelt dat je niet eerder van het ‘Doe ff normaal man !’ incident gehoord heb ????
dennisr zegt
@dawwg: jawel, vond zn filmpje wel goed geplaatst :lol:
bayerischemotorenwerke zegt
@roy1263: wat bedoel je hiermee ?
dennisr zegt
@bayerischemotorenwerke: nou, dat ze eens normaal moeten doen ?
marokkaanseheld zegt
Wat ben ik blij dat ik Nederland woon.
Ze maken toch eens zorgen om ons. Ik zie dit als .. NEGATIEF.
vwally zegt
“Daarbij is het bedoeld voor de individuen die het écht niet begrijpen. Mensen die (regelmatig) meer dan 30km/u te hard rijden en gepakt worden.”
Mensen die zo vaak te hard rijden, zo vaak gepakt worden en zo vaak levens van andere mensen in gevaar brengen horen niet eens een rijbewijs te hebben! Gewoon afpakken die rijbewijzen of opsluiten die handel.
bigcar zegt
@vwally: … dat is niet waar. mijn voorstel aan jouw is om een keer midden in de nacht de a2 op te rijden (tussen utrecht en a-dam): nette 5 baans weg, helmaal rustig, kun je makkelijk 200 rijden ( ik overdrijf niet). als je beetje voor je uit kunt kijken, en ook nog eens haast hebt, dan ga je echt heel makkelijk 160 rijden op zo’n nette weg [met als gevolg: een boete (hoogte maakt bij ons in de familie toch nooit wat uit), tijdverlies, en in het ergste geval ook nog inname van het rijbewijs / ontzegging van rijbevoegdheid…. domme nederlandse (politie / politieke) mentaliteit]
vwally zegt
@bigcar: Van al die “overtreders” zal slechts een klein deel bestaan uit de a2 rijders. De rest bestaat gewoon uit lui de 60/70 rijden waar 30 is toegestaan (waar je dus ook veel kinderen hebt) en lui die 80+ rijden waar 50 is toegestaan.
Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat er ook hier in Nederland vaak genoeg hard kan worden gereden (m.n. ’s nachts).
bigcar zegt
@vwally: agree
bigcar zegt
@vwally: snelheden moeten s’avonds gewoon omhoog.
@melanie schulds (toch??) : doe er is wat aan, aangezien jullie in die kabinet ONZE zuur verdiende belastingcenten aan het verspillen zijn, wil ik daar wel iets voor terug: namelijk hogere snelheden… het kost jullie toch niet zoveel, sterker nog: het zal jullie op den duur meer opleveren: harder rijden betekend immers ook meer brandstof consumeren. dus wat is jullie probleem…
los dit is op!!!.. :twisted:
mightymike zegt
@bigcar: melanie is de enige na haren die iets positiefs aan het verkeer gedaan heeft, kan je van eurlings niet zegge, dus niet zo neerbuigend he;)
sportquattro zegt
@mightymike: oke… dus die extra snelwegen kwamen uit de lucht vallen? :shock:
masterstig zegt
@vwally: Helemaal gelijk, want die mensen blijven gewoon hard doorrijden zelfs na boetes.
mrbones zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Johnnnyboy15nl zegt
Ja right, als de politiek dit wil invoeren snijden ze zich in de eigen vingers, ik bedoel, die snelheids overtredingen zijn juist kassa voor het rijk, waarom zouden ze dat willen? XD
anakiet zegt
@Johnnnyboy15nl:
Denk dat ze het dit keer wel om de veiligheid gaat. Het meeste geld zit in de kleine boetes, tot 10-15 km te hard.
arro zegt
En of LPG- rijders zich altijd aan de toegestane snelheid houden ben ik ook niet helemaal zeker van, want ik ken wel iemand die op LPG rijd en ik kan nou niet zeggen dat hij zich altijd goed aan de toegestane snelheid houd.
norge zegt
Plotseling gaat je R8 maar 100 hahaha.
sportquattro zegt
@norge: haha.. dat is stoer om te vertellen op een verjaardag wanneer je de vraag krijgt: en hoe hard gaat zo’n ding nou? :P
mashell zegt
De grote vraag is: hoe hebben ze 60 deelnemers voor de proef weten te strikken?
Maar hoezo invoeren op de Priussen? Ik rijd in Nederland altijd netjes 124 op de A1 en A35 en ben de laatste jaren hooguit 2x door een Prius ingehaald. Maar heb me vele malen geërgerd aan die Priussen die denken dat het een goed idee is om een vrachtwagen met 100km/h in te halen (dames en heren Prius rijders: dat is dus geen goed idee, u veroorzaakt een verkeersopstopping daarmee, die vormen een aanleiding tot files en die files zijn wel bijzonder milieu onvriendelijk).
DTW zegt
@mashell: “De grote vraag is: hoe hebben ze 60 deelnemers voor de proef weten te strikken?”
Ken iemand die er een heeft en die mocht kiezen tussen inname vh rijbewijs van een bepaalde periode of zo’n slot. Keuze snel gemaakt. Overigens staat het apparaat meer uit dan aan bij hem, dus is het nog niet zo’n straf.
fant zegt
Nog een motivatie om op te rotten uit dit land. Niet dat ik die nog nodig had, maarja.
fransefinesse zegt
@fant: de grens is 30 km voor mij maar ik vermoed dat ik die oversteek als me dit gebeurd scheelt me duizenden euro’s bij het aanschaffen van de auto en tonnen op de aanschaf van een huis.
bozewolf zegt
Regelmatig meer dan 30 te hard…hopelijk nemen ze wel omstandigheden mee in dat oordeel. En hoe vaak is regelmatig?
En dan hoop je ook maar dat zo’n systeem ook fatsoenlijk gaat werken…moet echt foutloos zijn anders wordt het erg gevaarlijk. Wat denk je van een bug die ervoor zorgt dat het apparaat denkt dat je op een 50 weg rijdt als je net gaat invoegen?
Ook is dit wel hele erge bemoeiallerij…waar ik een drankslot voor notoire alcomobilisten wel een goed idee vind, zie ik hier helemaal niks in.
Van bestuurders die te regelmatig gevaarlijk rijden moet je gewoon papiertje afpakken. Van bestuurders die wel es wat te hard rijden vraag je gewoon die boete en klaar.
bigcar zegt
@bozewolf: ….
wil je beweren dat bijvoorbeeld het rijbewijs van me vader in genomen moet worden omdat hij 3 van de 5 werkdagen s’avonds laat (indien goed weer, weinig verkeer, perfecte (weg)omstandigheden) makkelijk 160 / 170 rijd op de a2 om 23.00 s’nachts???
bigcar zegt
ze nemen namelijk niet de omstandigheden mee in het oordeel…
dennisr zegt
@bigcar: volgens mij vind hij dat juist niet, hij zegt namelijk ”gevaarlijk” rijden, en daarvoor noemt hij dat ze rekening moeten houden met situaties.. dus denk dat hij niet bedoeld dat te hard rijden (in gunstige omstandigheden) gevaarlijk is.. :)
bigcar zegt
@dennisr: :P, dan is het goed :)
bozewolf zegt
@bigcar: Nee.
bigcar zegt
@bozewolf: :P
lincoln zegt
@bigcar:
wil jij soms beweren dat jouw vader zich niet aan de NL wet behoeft te houden ??
bigcar zegt
@lincoln: hij moet het misschien wel, maar toch doet hij het lekker niet (en terecht) XD
ik durf te wedden dat jij dat ook niet zou doen als je s’morgens om 06.30 thuis (utrecht) vertrekt en s’avonds uit werk (a-dam) naar huis gaat rond 23.15…. da’s wel kut, dus dan wil je wel een beetje planken onderweg (lege weg want hij rijd in rustige tijden…)
dennisr zegt
@bigcar: lincoln is een genieter volgens mij, op hoeveel wou je wedden ? :P laten we lincoln later de uitspraak doen :lol:
bigcar zegt
@dennisr: hoeveel wedden?? weet ik het, 10 tje?? :)
@lincoln: ??? ben je er ??? :P
lincoln zegt
@bigcar:
dat betekent dat je maar 7 uur thuis kan zijn om daar dan direct te weinig te slapen !!
durf te wedden dat ik dat nooit zal doen ..
bigcar zegt
@lincoln: toch deed hij het, ik herrinner me tijden dat hij max 5 uur sliep door de week, en toch ook op zaterdag ging werken.. kut tijden waren dat… gelukkig nu beter..
maar ik had het over het rijden, als je je in die situatie bevond, zou je dan ook zo rijden als hij doet??
mashell zegt
@bigcar: ja? 23.00 is niet s’nachts dat is avond. En dan is het best vaak donker en daarmee volkomen onverantwoord om zoveel te snel te rijden. Er zijn zoveel van die nacht piloten die niet snappen dat verkeersintensiteit maar 1 parameter is in het verhaal. Het andere verkeer anticipeert er niet op, het inhaal verbod voor de vrachtwagens geldt niet, er zijn veel meer vermoeide en vaak ook beschonken bestuurders onderweg en natuurlijk is het zicht minder omdat het donker is. Om 23.00u is het risico veel groter dan bijvoorbeeld om 20.00u, daar moet je je snelheid op aanpassen.
bigcar zegt
@mashell: aanpassen door geconcentreerd te rijden. moet e is proberen. 335D x-drive (meestal, afhankelijk van wat er beneden in de garage aanwezig is) en dan planken. rijden is een beleving. als je daar op die weg een constante snelheid vasthoud, val je in slaap. met een chauffeur in een directiewagen wil die zeker niet( mede doordat je dan onderweg in slaap kan vallen ;) ) maargoed, als je lekker hard rijd, vind je het leuk en dan ben je lekker bezig.
dronken rijders? valt wel mee, gewoon rijden aan de linker kant, en alles komt goed. (ik zeg niet dat je met 200 km/h moet rijden, maar 150/ 160 (/170) is goed / normaal / fatsoenlijk / netjes. moet gewoon kunnen.
jelmer zegt
O, wat zijn we er allemaal tegen dat de overheid de wet handhaafd. Als het om drankrijders gaat, ja, dan mag natuurlijk niet. Maar snelheid… Wij moeten toch alles kunnen?
jelmer zegt
Wie te hard rijdt, vindt dat de overheid daarop niet mag controleren. Wie niet drinkt en rijdt vindt dat de overheid daarop moet controleren. We vinden vooral dat de overheid de ander moet controleren, maar ons niet mag hinderen.
bigcar zegt
@jelmer: dit is een andere situatie: drank is ook gevaarlijk en oncontroleerbaar.
snelheid is in sommige gevallen gevaarlijk, maar wel controleerbaar.
voordat de a2 5 baans was, mocht je 120. en nu liggen er 5 banen, en mag je maar 100 (martix borden staan nooit uit, dus 130 kun je wel shaken)…
Arnoud zegt
@bigcar:
Dit is een wel heel kromme redenering. Drank is net zo controleerbaar als snelheid. Anders hadden we miljoenen alcoholisten in NL. Misschien is snelheid zelfs wel minder controleerbaar dan drank. Ik durf te wedden dat we meer notoire hard rijders in NL hebben dan drankrijders. We weten allemaal dat de remafstand exponentieel toeneemt met de snelheid. En reactie tijd blijft altijd hetzelfde, echter reactie afstand wordt rechtevenredig groter met de snelheid. Dus hoe hoger de snelheid, hoe groter het gevaar.
En ook jouw vader heeft zich om 23.00 nog aan de snelheid te houden. Juist in het donker. Want dan zie je overstekende dieren of afgevallen lading oid niet of in ieder geval te laat.
Niet dat ik voor zo’n kastje ben natuurlijk. Want het zal je inderdaad maar gebeuren dat zo’n kastje ingrijpt op een moment dat een dotje gas je juist had kunnen redden.
bigcar zegt
@Original_Arnoud: … hmm…
wil jij / wilt u echt beweren dat je, je aan aan de snelheid zult houden om 23.00 op de a2 (linker rijstrook is aantrekkelijk…??? (zeker van je zaak, met een dikke bolide onder je reet??)
Arnoud zegt
@bigcar:
Ik rij inderdaad ook wel eens veel te hard. Maar niet stelselmatig en al helemaal niet om dan maar eerder thuis te zijn. Misschien omdat ik anders ergens te laat kom of een dood enkele keer zin heb om wat harder te rijden. Maar 160 of meer zie ik zelden achter de naald van mijn snelheidsmeter.
bigcar zegt
@Original_Arnoud: :P wel netjes ;)
Arnoud zegt
@bigcar:
;) Ik heb kinderen thuis…
Alwood zegt
@jelmer: mjah, volgens mij moet de overheid gewoon niet zo heerszuchtig controleren.
Handhaven moet je het misschien noemen, daar is de overheid voor. Regels bedenken en die met mankracht en eventueel eigen controlesystemen handhaven. Niet ‘overtreders’ (itt criminelen) gaan hinderen in hun dagelijkse vrijheden.
Mochten ze het zó gevaarlijk vinden als mensen overtredingen maken zoals 30km/u te hard rijden dan moeten ze daar anders maar een strafblad aanhangen. Veelpleger letterlijk opsluiten. Ik denk echter dat ze wel betere dingen te doen hebben, die er meer toe doen, zeker wat betreft algehele veiligheid (op straat, voor winkeliers, etc…).
bozewolf zegt
@jelmer: Dat zeg ik niet, dat zegt niemand die hier tegen is. Er worden echter wel vragen gesteld bij de effectiviteit van dit voorgestelde systeem.
Niemand beweert dat de overheid niet op snelheid mag controleren. Wat we zeggen is dat de huidige maatregelen afdoende genoeg zijn.
jelmer zegt
@bozewolf & Alwood
Dank voor jullie reacties, jullie stellen nu vragen over de efficientie (Alwood) en effectiviteit (bozewood). Als we het daar over gaan hebben, in plaats van ethische bezwaren (mag de overheid vrijheid van verkeersciminele beletten?), lijkt dit me helemaal appeltje-eitje. Waar een rijverbod lastig op te leggen is, is zo een deel van het gevaar gemakkelijk weg te filteren. Bovendien hoeft een agent er niet de hele dag achter aan te rijden (kennen jullie die nog?) en ben je er met doosje inbouwen klaar. Kortom; ideale maatregel.
bigcar zegt
@jelmer: ik ken het niet, kun je het ff toelichten??
bozewolf zegt
@jelmer: Zolang het doosje foutloos werkt en dat ook blijft doen. Daar zie ik nog wel een lollige beer op de weg, een foutloos systeem.
Daarnaast, een alcoholslot vind ik op zich ook niet zo’n geweldig idee. Dat is toch wel betutteling ten zeerste. Veel liever zie ik het op een andere manier aangepakt worden.
Maar wat wel belangrijke informatie is die nu ontbreekt, is wat ze gaan verstaan onder “regelmatig” te hard rijden. De invulling van de criteria is een grote factor voor mij om echt iets concreets te vinden van de maatregel.
Kijk, als alleen mensen die minstens twee keer per maand met veel te hard geklokt worden zo’n kastje krijgen, vooruit, dan heb je ook wel je best gedaan. Maar iemand die jaarlijks 50k km doet en drie keer per jaar ’s avonds op een lege autosnelweg met 152km wordt gekiekt, krijgt die ook zo’n kastje door de strot geduwd?
De mate van overheidsbemoeinis zie ik graag wat in proportie met de ernst van de overtreding en hoe vaak het gebeurt. Maar omdat daar nog niks over wordt gezegd is het lastig beoordelen.
jelmer zegt
@bozewolf: Helder, maar ik begrijp niet waarom je een alcoholslot betutteling vindt. Is een gevangenisstraf betuttelend? Een taakstraf? Een boete? Het is gewoon een straf.
bozewolf zegt
@jelmer: Nouja, dat ligt in het grote grijze gebied tussen een overheid die nodige straffen uitdeelt en een overheid die betuttelt. Een gevangenisstraf is inderdaad ook een soort van betutteling, alsof je een kleuter in de hoek zet. Maar als die spreekwoordelijke kleuter iemand heeft vermoord zal iedereen ’t erover eens zijn dat een betuttelende gevangenisstraf terecht is.
Op het moment dat de overheidsinmenging tot een zeker punt komt waarbij de burger’s eigen verantwoordelijkheid wordt ingeperkt spreken veel mensen van echte betutteling. Zoals een alcoholslot of een snelheidsslot.
Iedereen plaatst een bepaalde maatregel op die schaal van nodig ingrijpen tot nutteloze betutteling. Daar zit een groot grijs gebied waarin het veel zoeken is.
stefan11 zegt
ik vind het best grappig hoor een goeie noodrem als je op iets gaat botsen alleen voor de bestuurder achter hem zal denk ik niet zo blij zijn haha
e36italia zegt
lol.. dat kan nooit werken… sommige ecu’s kan je ook niet chippen/anders mappen, piggyback ertussen en je rijd weer.. zal ook wel hiermee kunnen werken (of iets in die richting.)
Bovendien hebben de meeste duitse autos al zo’n begrenzer vanaf de fabriek … dat ie pas bij 250 ingrijpt, tsja daar hebben we in nld wat minder aan ;-)
dennisr zegt
hier komen ze mooi op tijd mee, net nu een kerel van Flits service Nederland dood leuk in het nieuws heeft verkondigd hoe je een flitspaal kan saboteren.. iemand gedesinteresseerd ? vast wel, want dat bommen plaatsen is zo 2010..
Hij vertelde, dat bommen helemaal niet nodig was, want je hebt de sensoren in de weg, die zeer kwetsbaar zijn.. zou je met hamer en beitel op die sensoren in slaan (de zwarte lijnen in het asfalt) dan heb je grote kans dat hij stuk gaat..
geen grapje, dat vertelde iemand van Flitsservice NL.. :lol:
Laat ze dat slot er maar lekker opgooien, ik kies dan namelijk voor mijn rijbewijs, even in de elektro boekjes van school duiken en ik krijg dat ding er vast wel weer tussen uit :D
dennisr zegt
gedesinteresseerd ? kut Google Chrome.. Geïnteresseerd
Alwood zegt
@dennisr: ehm, de meeste flitspalen werken volgens mij door gebruik te maken van het doppler effect (gatzo)? Doen het dus altijd als je langsrijdt? Trajectcontrole werkt met live foto’s volgens mij en enkel ouderwetse stoplichtcamera’s hebben sensoren in het wegdek?
Verder beetje offtopic…
dennisr zegt
@Alwood: ja sorry voor off-topic, maar zal vast iets in de weg zitten wat naar die flitspaal gaat..(en wat de paal nodig heeft om te werken)
zakar36 zegt
@Alwood:
De flitspalen bij mij in de buurt hebben inderdaad allemaal z’n sensor in de weg zitten. Misschien dat de nieuwste flitspalen anders werken maar die ben ik nog niet tegen gekomen :D
Alwood zegt
@zakar36: snelheid of roodlicht?
kijk hier anders maar eens welke verschillende apparaten ze hebben: http://www.gatso.com/
Naast roodlicht maken ze er maar 1 die via lussen werkt. Best een vreemd systeem voor gemeentes om toe te passen volgens mij omdat de radar-systemen veel makkelijker van plek te verwisselen zijn en daarmee op meer plekken inzetbaar.
spykerboy zegt
ergens ook wel handig als je hem kan ontgrendelen, de rechter denkt dat je hem nog wel hebt, alle flitpalen gewoon plankgas langs en elke boete aanklagen, want je zou hem niet kunnen krijgen omdat je een snelheidsslot hebt ;) moet je hem wel eerst open krijgen natuurlijk ;)
Megakix zegt
Ontmoediging zaaien = typische overheidsbezigheid….’klein houden’ van de ‘gewone mens’. Ze begonnen met de openbare jacht op rokers, nu hondenliefhebbers, straks hardrijders. Nog ff en we zijn totaal willoos slachtoffer van elkaars bemoeizucht.
towi1989 zegt
De benzinetoevoer zomaar afknijpen kan toch ook nooit goed zijn voor de motor ivm arm lopen en detonatie?
norge zegt
Van mij mogen ze het doen ,zolang de dieven hun handjes kwijt raken en de verkrachters hun ballen en alle politiekers die liegen hun tong ,ja dan mogen ze van mij een snelheidsbegrenzer op men auto zetten.
jelmer zegt
@norge: Noorwegen is je land helemaal niet joh, probeer Iran eens.
bozewolf zegt
@jelmer: Ik denk dat ie wat sarcastisch was in de zin van, “pas DAN mogen jullie een begrenzer op mn auto zetten”.
theblackdude zegt
wederom een intelligent plan(not). zorgt toch voor veel irritaties bij iemand die snel wil inhalen. gewoon een dikke boete geven klaar .
RoT___ zegt
Het systeem zal om te werken gekoppeld moeten worden aan een GPS ontvanger, zodat het weet hoe hard je op welke weg mag. Om de snelheden actueel te houden wordt er een kastje aan verbonden dat de data kan ontvangen. Echter, daar komt de combinatie kastje + GPS om de hoek kijken. Was daar niet massaal BOE tegen geroepen?
Ik zelf wil omwille van de veiligheid zo’n systeem er niet in hebben. Even op de provinciaal iemand voorbij steken wordt levensgevaarlijk als de auto opeens bij 110 afgeknepen wordt. Daarnaast ook de eigen verantwoordelijkheid, als ik >150 wil rijden dan wil ik dat ook kunnen. Ofwel, dat systeem komt er bij mij niet in.
rbbn39 zegt
Levensgevaarlijk, niet enkel hetgeen al eerder was aangehaald mbt tot inhalen maar wat ik nog veel gevaarlijker vind, is continu met een begrenzer of cruise control rijden, ik rijd nog niet zeer lang, maar heb al wel meermaals lange afstanden/nachtritten gedaan, en ik stop heus wel wanneer ik rust nodig heb, maar er is niks zo gevaarlijk om ’s avonds laat/’s nachts na een vermoeide dag (want het werkvolk moet toch een keer naar huis) op een cruise control of begrenzer te rijden, als er iets je in slaap wiegt is het zoiets wel. Ik zie zo’n slot dan ook enkel zijn nu hebben in de bebouwde kom, waar ik het overigens een zeer goed idee vind, en in de buurt van scholen, op 30 en 50 wegen zou iedereen met zo’n slot moeten rondrijden (het zou dus gewoon in auto’s ingebouwd moeten worden wat mij betreft). Zodra je echter op (onverlichte) 70 wegen (wat dat in Nederland ook moge zijn) of wegen met hogere snelheden komt, lijkt dit ding me levensgevaarlijk en dus ook volledig zijn doel, i.e. de verkeersveiligheid verhogen, voorbij te gaan.
Esprit_de_Flandre zegt
Fantastisch systeem. Maar voor de veiligheid ook nog een grote sticker achterop…
Flatfour zegt
Nog ff en je mag geeneens een stuur in je klouwe houwe.
BaRa zegt
Het profiel van de doorsnee autoblogger: persoon met twee oogkleppen, dewelke naar binnen toe scharnieren naarmate hij sneller rijdt. Pas wanneer de blogger een obstakel raakt, zoals een boom, vangrail of medeweggebruiker, worden de oogkleppen gereset en kan de blogger weer in breedbeeld zien.
sportquattro zegt
@BaRa: klopt.. wanneer ik rij hoef ik niet te weten wat er 100 meter naast mij (en dus ver naast de weg) gebeurd, ook het geen boven mij interesseert mij niet zoveel, als ik maar weet wat er direct naast, achter, en een paar 100 meter voor mij gebeurt en wat ik daarin kan verwachten. en dus niet zoals je ook vaak ziet: ruzie met de radio, sms versturen en ook nog je haren doen in de spiegel en hey… wat is dat een leuk huis. oei! staat een auto stil!
eMbe zegt
En hoe willen ze dit controleren… Als je niet de enige bent die de auto bestuurt is het dus totale bullshit.
“JA MAAR DIE ANDER MAG OOK NIET TE HARD RIJDEN!!11one!1!”
Ja dus, daar gaat het niet om.
topless zegt
“..systeem grijpt in door softwarematig de brandstoftoevoer te knijpen…”
emilejeweetwel zegt
Jullie zijn allemaal een stel idioten! Te hard rijden is alleen in extreme gevallen gedoogd. Dat wil zeggen dat “even snel inhalen” en “na een inhalende vrachtwagen even het gat dicht trekken” GEEN geldige redenen zijn om te hard te rijden. Als je 120 rijdt op de snelweg en er rijdt iemand voor je die 110 rijd, dan haal je die in… met 120 km/u. Als je al een half uur achter iemand rijdt die 120 rijdt, dan heb je geen reden om in te halen.
Als jullie ook eens even een beetje verder zoeken, dan weet je ook dat voor noodgevallen (je vrouw ligt op de achterbank te bevallen o.i.d) er een noodschakelaar wordt geplaatst om tijdelijk de maximum grens te kunnen overschrijden.
Ik ben van mening dat veelplegers verplicht gesteld moeten worden om zo’n apparaatje te laten plaatsen (kosten voor bestuurder/eigenaar). Jammer voor je als je “net zo’n mooie kabelboom hebt gemaakt”!
Ik vind de begrenzer een positief iets!
tarquesh zegt
het verkeer komt vaak in de knoop bij snelheden op de autobaan van 70km/h. er staat dan een lel van een bord met “houd u aan de maximum snelheid” wij controleren” 90km/h zorgd voor minder ernstige situaties en het word gemakkelijker geaccepteerd door weggebruikers. dat allemaal voor een situatie waar een veiligheids maatregel andersom gaat werken. ik rij die weg regelmatig met 100km/h en dat loopt vloeiend. de ideale situatie is zo op links 100 op rechts 80km/h.
emilejeweetwel zegt
Mee eens :-)
Met 100km/u ben je nog altijd sneller dat op de fiets, het is veiliger dan 120 (laat staan 130) en het zou me niets verbazen als er een stuk minder files zouden zijn.