Dat zal je leren, jij notoire hardrijder. Vanaf 1 april krijg je een LEMG cursus voor je kiezen als je gepakt bent voor te hard rijden.
We doen het allemaal wel eens een keertje en dat is te hard rijden. Soms om even een auto in te halen, een andere keer als het niet druk is op de snelweg. Mag het? Nee. Maar of de wereld erdoor vergaat, nee dat is ook niet zo. Maar mensen die veel te hard rijden zijn een gevaar voor iedereen. Hogere boetes helpen daar niet altijd bij.
Hard rijden kan resulteren in een LEMG cursus
De afkorting staat voor ‘Lichte Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer’. Bestuurders die te hard rijden lopen binnenkort het risico op een verplichte cursus over gedrag en verkeer. Doel is om te leren hoe je op een veilige manier deel kan nemen aan het verkeer. Ook met drugs en alcohol in je bloed ben je de sjaak.
De cursus is niet voor iedereen. Het is bedoeld voor de vaak jonge bestuurder die voor de eerste keer een aanzienlijke snelheidsovertreding heeft begaan. Het gaat dan om snelheidsovertredingen vanaf:
- 50km/u tot 60km/u (zowel binnen als buiten de bebouwde kom) of
- 30km/u tot 60km/u met een bromfiets, landbouwtrekker of
- 30km/u tot 60km/u bij wegwerkzaamheden
Maak je het bonter door nog harder te rijden, dan mag je naar een andere cursus. Denk dan aan de cursus gedrag en verkeer (EMG) of een rijvaardigheidsonderzoek.
Kost wat
Tijdens de cursus leert de overtreder wat de gevolgen en risico’s zijn van onverantwoord rijgedrag. Je neemt de cursus af in een groep van 8 tot 12 mensen. De cursus is verplicht. Als je geen rijontzegging hebt, dan mag je wel tijdens deze periode blijven autorijden. Is de hardrijder eigenwijs en komt hij of zij niet opdagen, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.
De cursus bestaat uit twee bijeenkomsten van vier uur en een individueel nagesprek. Bijkomend nadeel is dat je zelf voor de cursus moet betalen. De kosten zijn 433,- euro voor de opleggingskosten en 410,- euro voor de uitvoeringskosten.
Best aardig wat geld dus, beter maar gewoon normaal blijven rijden en je zoveel mogelijk aan de maximumsnelheid houden.
Foto: Audi R8 V10 Plus op de snelweg, gespot door @fotografiebenzo
Dutchdriftking zegt
Krijg je dan wel sneller je rijbewijs terug na een overtreding? Ik vraag dit voor een vriend.
alpina007 zegt
Hallo 👋🏼
Dutchdriftking zegt
🤣🤣🤣🙈
Johanneke zegt
Rijbewijs terugkrijgen is ook zoiets. Mijn broer was de zijne kwijt, heeft ie gezegd dat ie mijn zoon die geopereerd moest worden naar het ziekenhuis moest brengen e.d., wat dikke onzin was (de operatie niet overigens), had met 2 weken zijn pasje terug. Terwijl het doorgaans veel langer had geduurd.
Ot92 zegt
@4g63 Toevallig de eerste keer? Dan willen ze dat nog wel eens doen
autogeak zegt
Dit is toch niets nieuws?
mmax zegt
Nou dat is wel een “LICHTE” maatregel zeg, jezus.
guus1975 zegt
Terecht toch?
Bij 50 tot 60 te hard binnen de bebouwde kom mag er van mij nog wel harder bestraft worden eerlijk gezegd….
tortuga zegt
In België is het rijbewijs afgeven bij meer als 30km/h verschil. Dus 61 in zone 30 is baby rijbewijs
baardmijt zegt
Wat mag je met een baby rijbewijs nog besturen dan?
kniesoor zegt
Vermoedelijk alleen nog een Maxi Cosi.
tortuga zegt
Byby autogecorrigeerd naar baby.
Autosnelwegen is 49+ getolereerd
Al de rest 29+. Zo is het mij toch aangeleerd 15 jaar geleden.
Intussen waarschijnlijk aangepast
Panda999 zegt
Klopt niet, enkel bij het voorbeeld dat u geeft klopt intrekking van het rijbewijs. In België in intrekking van het rijbewijs vanaf 41 km/u te snel, behalve als de maximum snelheid met het dubbele word overschreden en minder dan die 41 km/u is kan men sneller het rijbewijs intrekken. Paar jaar geleden geflits tegen 39 (gecorrigeerd) en ik kon gewoon betalen, geen ander gevolg gekregen. 109 waar ik 70 mocht.
Dutchdriftking zegt
Mag ik wel een kanttekening plaatsen bij die wegwerkzaamheden? Het gebeurt te vaak dat er in de avond/weekend niemand aan het werk is en de max snelheid alsnog bijzonder laag is. Ook ‘vergeet’ men dan de flitser weg te halen. Dat voelt toch altijd als struikroverij.
viezefreddyw zegt
Bij 9 van de 10 wegwerkzaamheden zijn er wegversmallingen, staat er vaak zwaar materieel, bouwketen, betonblokken, pylonen etc etc etc. Ik moet er niet aan denken dat er iemand met een snelheid van 130 km/u de controle verliest over het stuur bij wegwerkzaamheden.
henk123456 zegt
Dan weet ik niet waar jij woont, maar hier het gras gaan maaien planten ze een bordje ’30’ langs de weg en dat blijft er vervolgens 2 weken doelloos staan. En bij échte werkzaamheden aan de weg blijven de borden ook te lang staan omdat er ergens nog een hoopje aarde in een parkeervak ligt. Voor mij is dat echt een waanzinnig irritatiepunt.
kennone zegt
Ik zou dan altijd minstens 61kmh te hard rijden. Dan geld die cursus niet meer
tortuga zegt
Vanaf…
Robdg zegt
Ik hoorde juist dat er vanaf aanstaande zaterdag geen limieten meer zouden zijn op de snelwegen.
peewee05 zegt
Klinkt als een prima verdienmodel: 8 uur cursus aanbieden met 12 personen voor €800 pp. Is €1200 per uur! Er zijn dagen dat ik minder mag schrijven… En het is geen boete voor de cursist want die komt er nog overheen.
roadster zegt
Hoofd van het CBR is een ex-politicus van een partij die in het kabinet zit. Dan is lobbyen voor een extra bron van inkomsten niet zo moeilijk kennelijk.
kasteel zegt
Vanaf zaterdag 1 april?
William zegt
Mooi. Maar met de extreem kleine pakkans gaan ook zwaardere straffen weinig veranderen. De chronische probleemgevallen zien net als iedereen dat er vrijwel geen politie meer is.
arta zegt
Ik vind het zware straffen.
Je krijgt een boete, cursus verplicht en dan moet je nog vrij nemen voor die “cursus” ook.
ttr6 zegt
Leuke 1 april grap
Fernando zegt
Heb Radarwarner Stinger Vip. Waarschuwt voor flitser en stoort de laser mocht je niet op tijd onder de snelheidslimiet zitten.
Op 40 jaar tijd, 1 boete.
Rij 80k tot 110k km per jaar en doe dat defensief. Heb geen aandacht voor smartphone. Mijn focus is rijden en het verkeer analyseren. Nog nooit een ongeval gehad en 200 p.u. is voor mij cruisesnelheid. Hier in Duitsland is dat zelden een probleem maar als je dan in België of Nederland komt is dat ruk. 100km/u wie verzint het? Op gewestwegen en bebouwde kom hou ik mij steeds aan de limieten maar op de snelweg ben ik als een speer weg
Robert zegt
In Duitsland, ja. Ik weet niet hoe de regels in Duitsland zijn vastgelegd, maar in Nederland ben je dus zwaar de sjaak als je met zo’n Stinger in de auto wordt betrapt.
mrB zegt
30km/u tot 60km/u met een bromfiets, landbouwtrekker
Hoe ga je met een trekker meer dan 30 te hard?! 😂Tractor pulling op de openbare weg?
Overigens: bij 30+ te hard in de bebouwde kom mogen ze wat mij betreft direct het rijbewijs afpakken.
Joris24 zegt
Moet je daarvoor ook staande gehouden worden? Of mag dat ook op kenteken toegekend worden?
fritsvrolijk zegt
Gewoon weer een mooi verdien model in het land waar auto rijden al crimineel duur is
Joris24 zegt
Overdrijven is een kunst. Mijn auto’s kosten 60 en 64 euro in de maand MRB, die eerste is voor de fun en heeft meer dan 400 pk en beiden kosten een paar tientjes per maand verzekering. En dan heb ik nog een oldtimer in de overgangsregeling die volgens mij rond de 135 euro per jaar MRB kost. Benzine is op dit moment ongeveer 2 euro per liter voor de 98 en net voor 1,74 euro E10 in de A3 gegooid. Hoezo is dat crimineel duur? Maandlasten voor drie auto’s (twee quattro’s en een a3) zijn voor mij als liefhebber minder dan 200 euro voor verzekering én MRB. Brandstof vind ik ook best te behappen… En afkloppen maar ik heb sinds 2015 geen boetes meer gehad en ik rij echt niet zuinig.
MarcoM zegt
Ik ben blij met 1 Europa, oh nee, ieder kand zijn eigen regeltjes.