Benieuwd wat Elon Musk hiervan zal vinden.
We hebben weer een ouderwets Nürburgring-record voor je. Uiteraard is het er eentje van Porsche. Daar zijn wij heel erg blij mee. Tegenwoordig zien we dat op internet veel te veel de nadruk komt te liggen op dragraces.
Iedereen heeft tegenwoordig een enorm korte aandachtsspanne, dus is een dragrace net te doen voor de ADD-er in kwestie. Porsche doet ook zijn best om de video’s zo kort mogelijk te houden.
Hun laatste record is een Porsche Taycan die het ronderecord verpulvert, voor elektrische auto’s welteverstaan. Dat stond op naam van, eh, Porsche! Destijds reed in 2022 een Porsche Taycan Turbo S een tijd 7:33. Dat is uiteraard al bloedsnel.
Porsche Taycan verpulvert record
Porsche verpulvert het record met wederom een Taycan. We zeggen verpulvert omdat de nieuwe tijd VEEL sneller is. Coureur Lars Kern deed er namelijk slechts 7:07.55 over. En nee, dat was niet een do-or-die rondje waarbij hij heel veel risico nam, als ware hij Max Verstappen in Monaco (of Jeddah). Nee, hij reed zelfs meerdere ronden die nauwelijks langzamer waren.
Uiteraard doet Porsche heerlijk geheimzinnig over de auto in kwestie. Ze spreken zelf van een ‘voorserie Taycan’, maar niet specifiek over welk model het betreft. Er gaan al langer geruchten over een Porsche Taycan Turbo GT (in de lijn van de Cayenne Turbo GT, zeg maar) en volgens diezelfde geruchten zou de auto meer dan 1.000 pk onder de kap hebben.
Taycan facelift op komst
Ter referentie, de rondetijd van 2022 betrof een Taycan Turbo S met het optionele Tequipment Performance-pakket met ultraplakkerige semislicks. Die auto is voorzien van 761 pk en dus bij lange na geen stakker te noemen. Dit nieuwe model zal dus zeker veel meer in huis hebben.
De eerste beelden kun je op de foto’s en de video zien, maar Porsche geeft aan de vollegide ‘Ringvideo in maart up te loaden. Dan gaan we er gemakshalve ook vanuit dat we de dan meer informatie over de auto krijgen. De Tacyan gaat al een tijdje mee, dus we verwachten naast de Turbo GT een facelift waarbij alle modellen een opfrisbeurt krijgen.
Meer lezen? Deze 11 EV’s kunnen het snelste laden!
stefan82 zegt
Erg benieuwd naar het warmte management van de accu. Zeker gezien de opmerking dat er meer rondes achtereen zijn gereden met deze indrukwekkende tijd. Indien de temperatuur onder controle gehouden kan worden is volgens mij meer vermogen niet eens nodig, enkel het kunnen toepassen ervan op elk gewenst moment.
Flutterbear zegt
Kwestie van genoeg radiatoren toepassen, niet heel spannend. De Plaid overhit ook niet en heeft gewoon een dubbel uitgevoerd koeling van de Model 3 aan boord.
In de praktijk ook niet heel interessant of je tientallen rondes op vol vermogen kan rijden want onder de 40% kan de batterij het ongeacht de temperatuur toch niet meer leveren.
stefan82 zegt
De Plaid overhit wel degelijk. Kijkt gerust naar wat filmpjes van Misha met de Plaid van onze Belgische vriend Steven. Je ziet daar de Plaid al halverwege de ronde beginnen in te leveren. Hitte is een serieus issue wanneer je op de grens rijdt zoals hier in deze test.
nicolasr zegt
Pfoei. Zo’n Taycan is toch wel heel dik. Benieuwd of ze er binnenkort nog eentje hebben staan bij Lease Bijtellingvriendelijk.nl ;-)
joki zegt
Ik heb twee zonen… één heeft ADHD en de andere ADD… iets met de match tussen de zaad- en eicel… Nu zitten die echt wel veel meer naar filmpjes van auto’s op de Nurburgring te kijken dan naar dragracefilmpjes. Ze moeten natuurlijk op tijd hun medicate genomen hebben hé want zonder kunnen ze geen filmpjes kijken😅
mc96 zegt
Ik dacht dat Tesla uiteindelijk dat record van de Taycan had verbeterd ( na een aantal pogingen) maar kennelijk niet dus.
wjeurs zegt
Had de Plaid niet t EV record in handen?
rogerzz zegt
Had, dat is/was 7:25 wat best wel een stukje trager is. Maar 7:25 is alsnog vrij rap hoor.
vondick zegt
Ja dat herinner ik mij ook. Maar als ik het terugzoek op de laptimes wiki zie ik alleen een Plaid rondetijd van 7:35. Andere bronnen geven wel de 7:25. Is er later iets gerectificeerd?
Otua zegt
Ik vermoed dat het geen productiemodel was. Al is het lastig te zeggen of deze Porsche wel kwalificeert als productiemodel aangezien hij.. (nog) niet in productie is. Het zou ook kunnen dat het geen “officiële” recordpoging was, daar hangen volgens mij namelijk aardig wat haken en ogen aan. Het kan ook zijn dat ik er helemaal naast zit want heb geen zin om me te verdiepen in (voor mij) weinig zeggende ring records
tampie zegt
Die 7:25 is van een Plaid met Track Package, echter waren het geen straatlegale banden (voor Europa) dus geen officieel geldig record. Alleen denken ze daar in de VS anders over.
Lijstje voor EV’s:
7:05 Rimac Nevara
7:07 Porsche Taycan (pre serie)
7:25 Tesla Model S Plaid Track Package (onofficieel)
7:33 Porsche Taycan Turbo S
7:35 Tesla Model S Plaid
ericc zegt
Rimac had toch het record voor EV’s? Of wordt er een onderscheid gemaakt tussen een vierdeurs en tweedeurs model? Ben wel blij dat Musk wederom in het zand bijt!!!!
vondick zegt
Ja 7:05,298. Dus die is nog een tikkie sneller. Maar die heeft 1900pk en kost 2 miljoen. Niet onknap van de Taycan dus.
Richmond zegt
Waarom wordt je daar blij van?
Gulli zegt
Gezien zijn avatar heeft hij iets met zand denk ik?
ericc zegt
Avatar slaat op de Dakar-rally. Ter info, hoef je niets achter te zoeken.
vondick zegt
Ik word vooral blij als ik zie dat we met Europese techniek om de voorhoede kunnen blijven. Dat is namelijk goed voor onze (toekomstige) welvaart.
ericc zegt
Ik hou niet van mensen die zichzelf visionair noemen, die zich moeien met wereldpolitiek omdat ze financieel sterk staan. Blaaskaken dus!