
Denk je dat er elektrische auto’s in Nederland goed verkopen? Dan ken je Noorwegen nog niet.
We lopen in Nederland niet achter de feiten aan als het om elektrische auto’s gaat. Maar er kan maar één iemand het beste jongetje van de klas zijn en dat is Noorwegen. Nergens ter wereld is het percentage EV’s hoger dan in Noorwegen.
En daar zijn ze trots op ook. De Opplysningsrådet for Veitrafikken (vrij vertaald: de Wegenverkeersinformatieraad) meldt dat de top 20 best verkochte auto’s van januari uit 19 EV’s bestaat. Op het totaal is maar liefst 83,7% van de geregistreerde auto’s volledig elektrisch.
Het meest opmerkelijke stukje statistiek is dat de Porsche Taycan meer verkocht dan alle benzineauto’s bij elkaar. Dit is niet iets wat we zelf uitgerekend hebben, maar de OfV brengt dit zelf naar buiten.
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier alleen over benzineauto’s die geen hybride zijn. Ook was het verschil maar klein: er werden 181 Porsche Taycan’s geregistreerd tegen 175 benzineauto’s. Desalniettemin is dit saillant te noemen. De Noren hadden dit zelf ook niet zien aankomen, zo valt er in het persbericht te lezen.
In Nederland werden er in dezelfde maand 132 Taycan’s geregistreerd. Daarmee deed de Taycan het niet extreem veel slechter in Nederland, maar bedenk wel dat Noorwegen 12 miljoen inwoners minder heeft.
Procentueel was het aandeel van elektrische auto’s ook een stuk lager in vergelijking met Noorwegen. ‘Maar’ 1 van de 10 nieuwe auto’s die in januari een Nederlands kenteken kreeg was elektrisch.
We moeten hierin natuurlijk niet vergeten dat in Scandinavië, en Noorwegen in het bijzonder, de lonen(en lasten) veel hoger liggen dan bij ons, en auto’s verhoudingsgewijs dus “spotgoedkoop” zijn. Overigens gok ik dat het aantal diesel auto’s in Noorwegen hoger is dan het aantal op benzine. Als je buiten de stad woont dan is range heel belangrijk, en met de temperaturen daar kan het nog wel eens spannend worden.
@dutchdriftking: Yep, daarom moeten we hier de lonen laag houden en de lasten hoog. Dan krijg je niet van die belachelijke uitspattingen waarbij er meer Taycans zijn dan Aygo’s.
Elke politicus die het voor loonmatiging pleit verdiend het om niet herkozen te worden. Maar de Nederlandse kiezer is een masochist, die kiest niet wat goed is voor hem/haar/diverse of voor het land, die kiest gewoon weer Rutte…
Auto’s zijn in Noorwegen nog duurder dan in Nederland. De voordelen voor het kopen van een Elektrische auto zijn alleen (nog) groter.
Als anekdote, ik heb ooit een nagelnieuwe 911 Cs via parallel import uit Noorwegen gekocht en die was zowat 13% goedkoper. Hij kwam rechtstreeks uit de Porsche fabriek met NL boekje en papieren bij. Op 120K is 13% best leuk.
tuuuuurlijk is Noorwegen nummer.#1
Nederlandje nr.#2
Hier worden bij uitstek de allermeeste EVs verkocht. Op ruime afstand volgt de rest.
Verkoopaantallen of registraties…?
Rijdt ene Charles niet een Taycan?
Staat mij iets van bij.
@monsieurleloure: al een tijdje niets meer van vernomen..
Die is terug naar Autoweek. C’est la vie..
Hebben die Noren geen caravans, speedboten of paardentrailers?
@spidermann: jawel, en een dikke Amerikaan als 2e auto die de boel mag trekken
Beschaafde volken hebben geen caravans toch?
@spidermann: lijkt me best lastig om iedere dag naar je werk te moeten met een speedboot, caravan of pairdentrailer achter je.
Noorwegen is tot op heden steeds het voorland geweest. Ga ik nou ook een Taycan kopen ;)
En stroom kost daar ook maar €0,08 per kWh.
Lekker goedkoop stekkeren!
Makkelijk te subsidiëren met alle olie die ze verkopen
@joost1234: die hebben heel verstandig de olieopbrengsten in een fonds gedouwd waar nu ca. $ 1300 miljard in zit. Wat hebben wij met het gas gedaan? Links carte blanche gegeven om er mee te doen wat de wilden. Dus iedereen die ook maar een beetje last van zijn rug had of dit veinsde werd zonder problemen de WAO ingebouwd. En daarna lekker zwart een terrasje leggen of een muurtje stucen.
We hebben nog steeds voor honderden miljarden in de grond zitten, maar we laten het daar zitten. Eerst hebben we de kip met de gouden eieren slecht verzorgd en nu slachten we haar… werkelijk ongelofelijk. Leegtrekken die velden in Groningen!
Nou, nou. Ook rechts heeft zich flink uitgeleefd met de aardgasbaten. Onder het mom van internationale concurrentie positie betalen bedrijven in Nederland amper belasting, ze kunnen zelfs deals maken met de belastingdienst.
Maar het is inderdaad vreemd dat we de optie om het bevingsgebied te ontruimen en verder de velden leeg te pompen niet eens onderzocht hebben. We hebben een avondklok gehad, als er ergens een industrieterrein of weg moet komen wordt er door gemeenten onteigend maar in nationaal belang durven we geen extreme maatregelen te nemen?
@mashell: alle partijen hebben het verkwisten van deze opbrengsten gefaciliteerd, ik schreef dan ook dat links carte blanche heeft gekregen.
Naar schatting 30.000 huizen hebben in meer of mindere mate aardbevingsschade opgelopen. Stel je betaalt €250.000 gemiddeld per eigenaar uit. Die kan kiezen: of je huis daarmee afbetalen, blijven wonen en toekomstige schade zelf betalen óf die centen pakken en ergens anders een huis kopen. Dat kost de staat / NAM éénmalig € 7,5 miljard euro, de ROI is dan een jaar of twee?
De energietransitie kan niet met de huidige middelen. Kijk naar afgelopen maand: geen zin, weinig wind, waterkracht kennen we in Nederland niet en kernenergie evenmin. Wat nu? We zijn de komende tig jaar dus afhankelijk van regimes waar je niet afhankelijk van wilt zijn (Rusland, Belarus, Oekraïne, etc). We gooien onze oude schoenen weg voordat we nieuwe hebben. Aardgas is op dit moment voor particulieren by far de beste optie als energiebron. Schoon, efficiënt en betaalbaar. En we hebben er als Nederland meer dan genoeg van!
Ja maar we zijn nu wel met trots het grootse belastingparadijs voor multinationals. Weet je niet hoeveel banen dit oplevert volgens politici?
Sorry, voor politici?
Alleen jammer dat het weer met een sneer naar links moet komen. 30 jaar VVD, vaak nota bene op financiën, geeft hen net zoveel schuld.
@joost1234: slim volk dus.
12 miljoen minder inwoners. Dat klinkt toch als een droom!
> ‘Maar’ 1 van de 10 nieuwe auto’s die in januari een Nederlands kenteken kreeg was elektrisch.
Niet zo gek gezien het Nederlandse belastingklimaat. Hoe was dat in december?
Misschien was de rest niet leverbaar?
Die Noren zijn gestoord!! mijn mening!!. Ik ga volgende week voor een dikke diesel kijken. Ben er helemaal klaar mee met de milieu mafkezen, moraal korporaaltjes en duurzaam typjes…….Kom maar op met de opmerkingen.
Zoek gewoon de auto uit die bij je rijgedrag past. Een EV aandrijflijn rijdt geweldig, maar ben je een veelrijder? Dan kan je beter die diesel nemen. Nog niet al te lang geleden werd diesel verguisd door de echte autoliefhebbers, het was een schande! Hetzelfde gebeurde met SUV’s. Nu zitten EV’s bij de ‘puristen’ in die haatfase, mooi hoe de geschiedenis zich herhaalt.