Wie had dat gedacht, een Audi is meer in trek dan een Porsche!
Als je een moderne Porsche voor weinig (relatief hè) wil rijden is de Taycan hét model om te kopen. Ze schrijven hard af ten opzichte van de nieuwprijs, waardoor je ze nu voor interessante tweedehandsprijzen op Marktplaats ziet staan. Met de Taycan facelift is het aannemelijk dat de prijzen nog verder dalen.
Wat opvalt is dat de goedkoopste Porsche Taycan op Marktplaats aanzienlijk goedkoper is dan de Audi e-tron GT. Zijn technische evenknie. Normaal gesproken zou je de Porsche-badge financieel gezien boven de Audi-badge plaatsen. Zeggen dat je in een Porsche rijdt is toch een stuk meer prestige dan Audi, toch? Toch lijkt de e-tron GT beter zijn waarde te behouden.
Goedkoopste Porsche Taycan
De goedkoopste Porsche Taycan op Marktplaats (zonder schade) betreft niet eens een instapper. Het gaat hier om een 4S met de Performance batterij. De elektrische auto staat te koop op Marktplaats voor 63.995 euro. De nieuwprijs van dit exemplaar bedroeg 169.000 (!) euro in 2020. De goedkoopste Audi e-tron GT van Marktplaats staat te koop voor 77.900 euro. Deze is nieuwer (2022) en minder kilometers, maar toch.
Exclusief vs minder exclusief
Wat natuurlijk helpt in het voordeel van de Audi is dat de e-tron GT een stuk zeldzamer is. Op Marktplaats staan op het moment van schrijven 120 exemplaren van de Taycan te koop. De e-tron GT is met 15 stuks veel exclusiever.
De e-tron GT beschikt over een 93 kWh grote accu en 476 pk aan vermogen. De Porsche moet het doen met een 84 kWh accu en 489 pk aan vermogen. De actieradius is 407 kilometer voor de Porker en 488 kilometer voor de Audi.
De Porsche Taycan 4S heeft 141.930 kilometer gelopen en heeft daarmee veel meer ervaring dan de e-tron GT met 23.652 kilometer op de klok. De vraag is, waar zit jij liever in? De goedkopere Porsche, die ouder is en meer ervaring heeft, of de jongere Audi met minder kilometers? Roep maar in de comments!
718s zegt
Geen van beide,…. Even half jaartje wachten totdat de eerste Model S plaids met de kop eraf aangeboden worden. meer range, meer vermogen, zuiniger als je rustig rijdt, laad sneller, is veel sneller en niet te vergeten een geweldige infrastructuur op europees niveau.
Of
Ik kocht een RS6 C7 voor dit geld,…
Johanneke zegt
Die plaid kan mij gestolen worden. Liever de versie met de langste range. Die zijn ook al bloedsnel. 3.5 of 2.5 seconden naar de 100 lekker boeiend.
padoempats zegt
3.5 of 2.5 is echt een wereld van verschil, dus ja dat is een stuk boeiender
mashell zegt
Hoe kom er bij dat een Model S plaid sneller laadt? Er is geen auto die sneller laadt dan de Taycan/E-tron GT zusjes.
faithnomore zegt
Je vergelijkt een muscle car met een sportauto – dit zijn geen concurrenten van elkaar
Svda zegt
Droom verder, Porsche laad wel een heel stuk sneller met het 800 volt systeem ;) daarbij zullen we het maar niet over de afwerking en aftersales hebben. Maar ook de service en dat het een Porsche is….
erik911 zegt
100% de Audi
Robert zegt
De Taycan heeft dus (afgerond) 26 mille per jaar afgeschreven. Zou je beide occasions dus naar leeftijd corrigeren, dan kost een gebruikte Taycan uit 2022 ruim meer dan een ton. Maar goed, afschrijving verloopt meestal decrescendo, dus praktisch gezien waarschijnlijk zullen die dan net onder de ton zitten.
En om de lezersvraag te beantwoorden: ik zou opteren voor de Audi. Wegens een veel fraaier voorkomen en een betere range.
cossiekiller zegt
De Audi is dan ook 10 keer mooier dan de Porshaa.
Ik snap wel dat je van je Taycan af wil als je die elke morgen weer opnieuw ziet staan als je al gegeten hebt…
Dutchdriftking zegt
Sowieso de Porsche. Maar een Panamera moet ook wel lukken voor dit geld toch?
faithnomore zegt
Taycan verkoopt in België enorm goed. Niet normaal hoe frequent je die ziet.
Ik denk dat ze beter verkopen omdat:
– betere afstelling, ik heb beide langdurig getest en de taycan is echt wel veel beter bij vlot rijgedrag
– de ST en CT varianten maken de taycan geschikt als gezinswagen, bij Audi moet je dan naar zo een kots SUV gedrocht.
Wat er niet toe bijdraagt is het logo, misschien is dit een Vlaams ding – maar ik had liever een Audi logo dan een Porsche logo, want die laatste moet je altijd uitleggen en je er zelfs bijna voor excuseren
2de handsprijs heeft dan wellicht met aanbod te maken, maar ik wil wel is zien wat dit binnen 5 jaar doet – taycan is nu eenmaal een stuk betere wagen.
Fer-4S zegt
Dat de Porsche goedkoper is, komt vooral door het beperkte aanbod in NL van de Audi. Op Mobile.de zijn er diverse E-trons GT beschikbaar die voordeliger zijn dan de Porsche.
Maar de afschrijving is van juli 2023- heden bijzonder hard gegaan. De periode ervoor was de afschrijving eigenlijk te laag, dit leek vooral te komen door leveringsproblemen in nasleep van corona. De huidige lage prijzen lijken daarmee eerder een correctie op de beperkte afschrijving de eerste jaren.
ghost zegt
Ik heb beide gereden en vind de Porsche fijner rijden, zitten en meer doordacht. Dan kan men zeggen, de wagens zijn hetzelfde maar interieurwise zijn er zat dingen bij de Audi die onhandig zijn zoals het plaatsen van een bekerhouder op de plek waar je een middenarmsteun verwacht…daarmee zit de Taycan beter doordacht in elkaar en tevens is recuperatie bij Audi een groot gemis, je kan niet 1-Pedal drive rijden (althans is mij niet gelukt en de verkoper ook niet..), etc. etc. Verder heb ik liever de Turismo variant en die optie heeft Audi niet.
Mini Joe zegt
En Eén Porche is premium, Audi niet
hotze zegt
Audi is iig meer premium dan DS.
Mini Joe zegt
Echt niet
Trojan zegt
Audi is niet premium.
beetec zegt
Het zal niet de reden maar de Audi vind ik gewoon een hele mooie auto. De Porsche is een hele goede auto maar vind ik niet mooi. Vind je dat? Ja, dat vind ik.
HZW zegt
Dat is logies, de Audi e-tron GT is de mooiere auto van de 2.
cavin zegt
Dus jullie vinden het vreemd dat een vergelijkbare auto van 2 jaar ouder en ruim een ton meer gelopen goedkoper is?
Als je een Taycan van 2022 opzoekt met dezelfde km-stand dan zie je dat die duurder zijn dan de Audi die jullie hier vergelijken
lexusis zegt
Heeft te maken met het NL aanbod. Daarnaast is 2 jaar verschil en 120.000km verschil toch niet vergelijkbaar. In Duitsland zijn de e-tron gt’s goedkoper. Op marktplaats is er ook al een e-tron voorbij gekomen voor 55k (ex btw, zonder schade).
Nog een foutje in het artikel, de accu van de Taycan performance battery plus en de etron gt is beide 93.4kWh (waarvan 84-85kWh bruikbaar), als het de kleinere accu was in de Taycan had die slechts 435pk.
fanboy zegt
Ik hoop dat ze lekker hard doorgaan met afschrijven. Ik zie zo’n auto wel zitten over een tijdje.
ouwedibbes83 zegt
4 vs 2 jaar oud en zo’n 120K meer KM’s op de klok. De vergelijking gaat behoorlijk scheef… De Audi ligt prettiger op t netvlies, heeft de betere range en een aantrekkelijke kilometerstand. Als ik tussen deze twee mag kiezen, wint de Audi.