De Tesla Model S Plaid heeft concurrentie gekregen uit Stuttgart met de Porsche Taycan Turbo GT.
Het was Tesla die wereldwijd naamsbekendheid wist te werven voor elektrische auto’s met meer dan 1.000 pk. Inmiddels zijn ze niet alleen meer. Lucid met de Air, Rimac met de Nevera, de GMC Hummer EV. Stuk voor stuk EV’s met het duizelingwekkende vermogen van 1.000 pk of meer.
Uitdaging
Al een tijd was duidelijk dat ook Porsche bezig was om een antwoord te verzinnen op de elektrische pk-gekte. Het merk heeft zijn tijd genomen om een elektrisch topmodel te ontwikkelen. Elektrische auto’s met gigantisch veel vermogen hebben de nodige uitdagingen, onder andere met hitte. Het accupakket kan flink warm worden wanneer dat vermogen wordt aangesproken. De uitdaging ligt er op het gebied van performance en veiligheid. We moesten er even op wachten, maar daar ‘is ‘ie dan. De meer dan 1.000 pk krachtige Porsche Taycan Turbo GT.
1.108 pk. Voor twee seconden.
Net als een goede wijn, heeft de Turbo GT even liggen rijpen. Het resultaat mag er zijn. De nieuwe Porsche Taycan Turbo GT komt in twee smaakjes op de markt. Als ‘gewoon’ model en een variant met het Weissach-pakket. Net als de Porsche GT-modellen krijgt ook de Taycan toegang tot het pakket met de focus op ultieme performance.
Je hebt tot 789 pk en tot 1.340 Nm koppel tot je beschikking in de Turbo GT. Activeer je Launch Control krijg je kortstondig 1.034 pk voor je kiezen. Voor twee seconden piekt het vermogen naar 1.108 pk. Daarmee is de Taycan Turbo GT de krachtigste in serie gebouwde Porsche tot op heden.
Een beetje flauw is het wel natuurlijk. Je hebt een Porsche met 1.108 pk, maar slechts voor twee seconden. Is toch lastig uitleggen aan de bar. Vaak ligt de uitdaging voor elektrische auto’s bij hittevorming. Een uitgefikte Taycan, daar zit niemand op te wachten. Het piekvermogen van meer dan 1.100 pk veilig leveren kan blijkbaar niet langer dan een seconde of twee. So be it.
Prestaties
Met die bijster indrukwekkende Launch Control accelereert deze Taycan in 2,3 seconden vanuit stilstand (dus niet rollend Tesla;) naar 100 km/u. Kies je voor het Weissach-pakket gaat er nog 0,1 tel van af. In 6,6 seconden sprint het elektrische monster van 0 naar 200 km/u, of 6,4 seconden voor de Weissach. Dat is tot 1,3 seconden sneller dan de Turbo S, tot voor kort het topmodel van de Taycan. De topsnelheid bedraagt 305 km/. De WLTP-actieradius bedraagt 555 kilometer.
Geen achterbank
In vergelijking met een Taycan Turbo S heeft Porsche met de Turbo GT in totaal 75 kg van het gewicht gesnoept. Dit kreeg de Duitse autofabrikant voor elkaar door het gebruik van lichtgewicht materialen in onder andere de bagageruimte. Ook zijn de stoelen van carbon. De Turbo GT heeft zijn eigen 21 inch lichtgewicht velgen en carbon keramische remmen. De elektrische auto komt standaard met het Porsche Active Ride onderstelsysteem, afgesteld op de GT.
Je levert wel in op luxe. De kofferklep beschikt niet langer over soft-close, ach daar kunnen we wel mee leven. Dat is niet het enige. Kies je voor het Weissach-pakket dan levert dit een gewichtsbesparing van nog eens 70 kg op. Dan moet je wel de achterbank missen en is de Taycan opeens een tweezitter geworden. Waarom zou je dat doen? Hoor ik Nielson zingen.
Het Weissach-pakket heeft niet het Sport Chrono-klokje (want gewichtsbesparing), zelfs vloermatten ontbreken. Daarnaast is er bezuinigd op isolatiemateriaal en is er maar één (handbediende) laadpoortklep aan de rechterzijde. Und wat te denken van het Sound Package Plus, waarbij Porsche voor de Weissach de achterspeakers weggelaten heeft. Je levert flink in op comfort en krijg daar een soort elektrische racer voor in de plaats.
Looks
De buurman moet wel weten dat jij de Porsche Taycan Turbo GT (met of zonder Weissach) hebt natuurlijk. Gelukkig hebben de Duitsers genoeg aanpassingen gedaan om de bombastische power te matchen met het uiterlijk.
Wat meteen opvalt is de nieuwe adaptieve spoiler. Niet zo extreem als een GT3 RS, maar moeilijk te missen. Daarnaast heeft de Turbo GT een voorspoiler met aeroblades. De Weissach gaat nog een stapje verder met een vaste carbon achterspoiler. Deze vleugel zorgt voor een neerwaartse druk van maximaal 220 kg.
Interieur
Standaard in iedere Taycan Turbo GT is een microvezeltextiel Race-Tex interieur met zwarte accenten in leer. Je hebt standaard de lichtgewicht kuipstoelen met een hoogglans carbon-afwerking en ‘Turbo GT’ verwerkt in de hoofdsteunen. Wees gerust. Zonder meerprijs kun je ook de Adaptieve Sportstoelen Plus met elektrische 18-voudige verstelling en geheugenpakket krijgen. Wil je contrasterende tinten in de kleuren Volt Blue of GT Silver dan is dit op aanvraag verkrijgbaar.
Records
Het is niet allemaal uiterlijk vertoon en snelle sprintjes. Porsche voegt daad bij woord met niet één, maar twee baanrecords. Op Laguna Seca is de Porsche Taycan Turbo GT met een tijd van 1:27,87 de snelste elektrische serieproductieauto.
Het tweede record werd gereden op de Nürburgring-Nordschleife met een pre-productieversie van de Turbo GT. Met een tijd van 7:07,55 minuten is dit topmodel maar liefst 26 seconden sneller dan de Taycan Turbo S op de ‘Ring.
Prijs, beschikbaarheid en concurrentie
Kies je voor de nieuwe kleuren Pale Blue Metallic en Purple Sky Metallic val je meteen lekker op. Let op! Porsche blijft deze kleuren slechts één jaar aanbieden. Daarna verdwijnen de tinten uit het pallet en ben je aangewezen op de Paint to Sample-lakken. Tja, Porsche heeft marketing nu eenmaal tot een kunst verheven. In totaal zijn er zes exterieurkleuren beschikbaar.
De Porsche Taycan Turbo GT is leverbaar vanaf 249.900 euro. Daarmee is de Porker meer dan twee keer zo duur in vergelijking met een Model S Plaid. Het Weissach-pakket is zonder meerprijs verkrijgbaar. Vanaf de lente is het nieuwe elektrische topmodel van Porsche bij dealers te bewonderen. Een prijsvergelijking met de belangrijkste concurrenten check je hieronder.
- Tesla Model S Plaid (1.020 pk) – vanaf € 110.990
- Lotus Emeya R (905 pk) – vanaf € 155.025
- Lucid Air Dream Edition (1.111 pk) – vanaf € 222.000
- Porsche Taycan Turbo GT (1.108 pk) – vanaf € 249.000
Gele Koplamp zegt
Gooit die turbo er ‘es in jongûh! Oh wacht…
cossiekiller zegt
Dat Purple Sky is wel mooi, maar de hele auto is gewoon minstens 40% te duur…
mashell zegt
“Het Weissach-pakket is zonder meerprijs verkrijgbaar.”
Dat is wel de vreemdste zin uit dit artikel… Bij Porsche verwacht je juist dat een pakket dat je minder auto oplevert een flinke meerprijs kost. En door de meeste klanten gekozen wordt.
RubenPriest zegt
Ze halen zoveel zaken weg dat je denkt: voor wie is dit dan? De Taycan is geen circuitmonster Bij een GT3 RS of een GT4 RS hebben de hardcore circuit elementen nog nut, hier voelt het meer als een gimmick. Als een Weissach nog eens 20k erboven zou kosten zit je op bijna drie ton aan Taycan. Dat gaat niemand bestellen. Ter vergelijking: De Cayenne Turbo GT had niet eens een Weissach pack
escort77 zegt
Bij een coupé of 3-deurs auto snap ik dat je de achterbank weg kunt laten, maar bij een 4- of 5-deurs is dat gewoon raar. Haal dan die zware scharnieren, sloten en elektrische ramen ook maar weg.
p38a zegt
Amai! Dat is handig voor de Belgische ondernemers vanuit de fabriek lichtevracht optie!
ericc zegt
Yep!
FiXeR zegt
Ze hebben wat dikkere oranje kabels geplaatst van de batterij naar wat andere elektromotoren en de software aangepast. 1000+PK in een EV is gewoon niet zo indrukwekkend als uit een ICE.
Ik word hier dus ook gewoon niet zo warm van, als liefhebber van techniek. Maar het zal vast leuk rijden enzo.
fanboy zegt
@FiXeR: gezien je het vermogen maar tijdelijk kunt gebruiken, kan het zijn dat ze gewoon nog meer door dezelfde motoren heen jakkeren.
Maar goed, ze zullen wel iets gedaan hebben, niet alleen software
Jantje_555 zegt
dus eigenlijk heeft hij de minste pk’s voor de duurste prijs. Maar laten ze hem altijd wel in de marketing zien met die 2 secondjes dat je +1100pk zit… beetje flauw
ericc zegt
Wordt de hit bij YouTube-ers !!!!
grandmasterb zegt
Erg saai interieur, zoals bij veel porsches.
rrk147 zegt
Nou wel tof, maar ergens ook wel laat. Tesla levert al een tijdje 1000 pk, en bij de Taycan is het ook maar kortstondig. Maar toch, erg snel natuurlijk.
Daarbij zonder achterbank, toch een beetje een wielrenner van 130 kg die een lichte fiets koopt, het heeft niet zoveel effect als er andere zaken veel zwaarder op het gewicht drukken.
rollingstoned zegt
Jammer dat ie geen 1.109 pk heeft, dan was ie wel interessant geweest ;-)
cossiekiller zegt
Of 1109 kg leeggewicht…
rogier_hentenaar zegt
Hoe lang moet je wachten om nog een keer die twee seconden voor de volle 1100 pk te krijgen?
Lotus zegt
Dus eigenlijk heeft ie ‘slechts’ 789 pk wat een heel stuk minder is dan de Model S Plaid en Lucid Air.