De prijzen van de Taycan zijn binnen. Ze zijn behoorlijk prijzig geworden.
Het is al een oudgediende in de wereld van EV’s: de Porsche Taycan. De elektrische sportsedan van Porsche is misschien wel de eerste auto die de handen van petrolheads en EV-liefhebbers op elkaar krijgt. Het is gewoon een bijzonder puike auto die toevallig elektrisch is.
Alle details over de gefacelifte Porsche Taycan heeft waarde collega @rubenpriest al met jullie gedeeld. Voor nu hebben wij de prijzen voor jullie. Jazeker, Autoblog kan exclusief de prijzen mede delen nog voordat Porsche er ruchtbaarheid aan geeft.
Prijzen Taycan
We beginnen met de reguliere Taycan sedan. Die is er nu vanaf 107.000 euro. Daarmee is de Taycan dik 7.000 duurder dan voorheen. Dat is nog altijd goedkoper dan een Audi e-tron GT, maar dat is altijd een quattro.
De goedkoopste Taycan met vierwielaandrijving is de Taycan 4S die voor 126.600 euro in de boeken staat. De Taycan Turbo mag mee vanaf 183.000 euro, alhoewel wij ons zo kunnen voorstellen dat je dan meteen gaat voor de Taycan Turbo S, die 218.900 euro kost.
Prijzen Taycan Sport Turismo
In tegenstelling tot bij de Panamera, keert de Tacyan Sport Turismo wél terug. Bij de Panamera was er nauwelijks toegevoegd waarde, maar dat is bij de Taycan wel anders. Standaard is de Taycan een vierdeurs sedan en de Sport Turismo heeft een vijfde deur.
De prijzen van de Taycan Sport Turismo beginnen bij 108.100 euro. De versie met vierwielaandrijving is 127.800 euro. De Taycan Turbo mag weg voor 184.000 euro en de Turbo S-variant wisselt voor 219.900 euro van eigenaar.
Prijzen Taycan Cross Turismo
Dan de meest avontuurlijke versie! Dat is de Taycan Cross Turismo. Dat is in feite de Sport Turismo, maar dan met een grotere bodemspeling. Wederom zijn hier vier smaakjes, maar die zijn nét eventjes anders. De Cross Turismo is er namelijk niet met achterwielaandrijving.
Instappen gebeurt met de Taycan Cross Turismo 4 en die kost 119.400 euro. Een stapje daarboven staat de Taycan 4S Cross Turismo, die voor 132.600 euro mee mag. De prijzen va de Taycan Turbo Cross Turismo en Turbo S Cross Turismo bedragen respectievelijk 184.500 euro en 220.400 euro.
Wat valt ons op?
Opvallend is dat de prijzen van de Taycan dus behoorlijk gestegen zijn ten opzichte van het uitgaande model. Nu moeten we er wel bij aantekenen dat er aanzienlijk meer vermogen is en dat ook de actieradius is toegenomen. De standaard Taycan komt 175 km verder op een accu en dat is buitengewoon indrukwekkend.
Ook is adaptieve luchtvering standaard, evenals een warmtepomp. Ook zijn dingen als stoelverwarming, parkassistent met camera en sfeerverlichting vanaf nu standaard, alhoewel het eerder opvallend is dat je daar vroeger voor moest bijbetalen.
Echter, een ander ding dat ons opviel, is dat de Taycan aanzienlijk duurder is in Nederland dan in Duitsland. Daar is de goedkoopste Taycan 101.500 euro en de duurste 191.096 euro. Dat scheelt behoorlijk, terwijl er dit keer geen BPM is die dat prijsverschil kan verklaren.
Prijzen concurrentie Taycan:
- Nio ET7 100 kWh | € 93.900
- Porsche Taycan | € 107.000
- BMW i5 M60 xDrive | € 108.430
- Tesla Model S Plaid | € 110.993
- Mercedes-AMG EQE 43 4Matic | € 111.068
- Audi e-tron GT quattro | € 111.505
Als we kijken naar de concurrentie, valt op dat andere auto’s goedkoper zijn geworden en de Taycan juist wat duurder. Je kan dus nu kiezen uit een standaard Taycan met niets, of een Model S Plaid die waarschijnlijk sneller is dan de Taycan Turbo S en het dubbele kost. Als je een dikke Duitse elektrische sedan wil voor 110 mille, is de keuze groter dan ooit.
hotze zegt
De NL-ers worden uitgeknepen door Porsche of PON, of beide. Ze denken, die NL-ers zijn gewend om meer te betalen voor hun Porsche (dan Duitsers), die houden we erin voor elektrische exemplaren. Graaien waar gegraaid kan worden.
De “normale” Taycan mag dan een kofferbakje hebben, qua vorm is het geen sedan. De achterruit loopt te lang door voor een sedan en de kont is te kort. Hoe het dan moet heten, geen idee, een liftback met kofferbak wellicht.
mashell zegt
Als we auto’s waarbij de achterruit op de plaats blijft als de kofferklep opent nou eens gewoon sedan noemen zelfs als de lijn niet helemaal het klassieke drie dozen model volgt, zou dat niet gemakkelijker zijn dan “hoe het dan moet heten, geen idee”,
b088y zegt
Taycan hoef je niet in NL te kopen, je kan hem overal in EU kopen zonder BPM
minimoke1984 zegt
Exact wat ik dacht. En dan via RDW nl omzetten naar NL kenteken en klaar. Dit mag gewoon en je bent gek als je die 30k verschil (bij een Turbo S) zo aan Pon cadeau doet..
Stefje zegt
Beiden. Als je de prijzen vergelijkt tussen modellen dan is het lastig bepalen waarom er zoveel verschil tussen zit. Een Macan Benzine is in Duitsland 70k. In NL 126. Maar er zit een Golf motor in, dus 56k bpm kan er ook niet in zitten.
Robert zegt
“We beginnen met de reguliere Taycan sedan. Die is er nu vanaf 107.000 euro
(…)
Echter, een ander ding dat ons opviel, is dat de Taycan aanzienlijk duurder is in Nederland dan in Duitsland. Daar is de goedkoopste Taycan 101.500 euro”
Mocht je deze auto niet gaan leasen, maar (al dan niet zakelijk) gaan kopen, dan loont het dus de auto in Duitsland te bestellen en zelf bij de RDW laten kentekenen. BPM naheffing vervalt en de btw hoef je niet meer opnieuw af te dragen.
Overigens, even een snelle rekensom:
NL: € 107.000 = € 88430 (netto) + € 18.570 ( = 21% btw)
DE: € 101.500 = € 85.294 (netto) + € 16.206 ( = 19% btw)
Daar zit dus al even € 2364 euro verschil in.
bitd zegt
Idd en dan is het de vraag of er niet meer opties op zitten?
bitd zegt
Idd en dan is het de vraag of er niet meer opties op zitten?
gekketurbo zegt
Altijd importeren uit Duitsland dus
minimoke1984 zegt
Of Luxemburg..BTW is daar 16%
alloallo zegt
Een deel van het verschil is te verklaren met de BTW! 21 procent tov 19 procent. Dit verklaart circa 2k. De rest is vermoedelijk marge voor pon en de dealer.
mashell zegt
Precies. Laten we niet kleinzerig doen en de familie Pon gewoon hun 7e boot gunnen.
visie zegt
@autoblog: De Taycan krijgt standaard een mindere accu van 82 kWh en een performance plus accu is pas bij de duurdere modellen standaard. De kleine standaard accu is nu gelijk aan de oude preformance accu. Deze levert ongeveer 38 km meer range op. Voor de 175 km extra range moet ruim 5500 euro extra betaald worden op de “goedkopere” modellen
imaginenl zegt
Ook opvallend dat de sport turismo met 4 wielaandrijving (127.800) duurder is dan cross turismo (119.400 en altijd 4 wielaandrijving).
Voor de Turbo en Turbo S zijn de verschillen dan weer minimaal tussen de sport- cq cross turismo.
visie zegt
Dit verschil komt mede omdat de Cross Turismo standaard de performance plus accu heeft.
faithnomore zegt
Is volgens mij omdat het bij een ST dan een 4S is en bij een CT een “4”, die 4 is in de huidige generatie ongeveer een 4WD variant van de basis “RWD”, terwijl dit bij de ST dus een straffere variant is met toch redelijk wat verschil in vermogen.
vondick zegt
Grote hamvraag: komt er nu een versie boven de Turbo S met meer dan 1000pk? Die Plaid moet onder de duim natuurlijk.
thomcarspotter zegt
Ja, die versie zit eraan te komen. Is het afgelopen halfjaar al een paar keer gesignaleerd op de Nürburgring met camouflagetape en een flinke achterspoiler. Het zal rond de 1000pk krijgen en de Turbo GT benaming hebben.
caprio zegt
Ik vind de sedan met dalende daklijn veel eleganter al zal de 5deurs hatchback natuurlijk veel handiger zijn. Tel nog maar 23.000 aan extra’s op voordat je de kaalste hebt zoals je hem wilt hebben, minimaal dus zo’n 130.000
HoLaMaToYa zegt
Dat wordt 24u pd bikkelen met omaatjes oplichten voor een groene Cross Turismo.
tenaci zegt
Toch raar. Vrijwel alle EV’s worden inmiddels (fors) goedkoper en Porsche vraagt doodleuk meer.