Hoe word je miljonair? Dat kan op veel manieren, en één daarvan is het verkopen van je taxivergunning in New York. Moet je er wel eentje hebben natuurlijk. Gisteren leverden twee vergunningen een ‘whopping’ miljoen dollar per stuk op. Een recordbedrag.
Het was al wel duidelijk dat taxivergunningen big business zijn. In miljoenensteden zijn ze door de jaren heen steeds meer waard geworden. De vraag is groot, terwijl het aanbod doorgaans veel minder hard stijgt. En dan wordt je product populairder, en dus duurder. Eerder deze week las ik ook al een verhaal over taxivergunningen in Istanbul die voor astronomische bedragen van de hand gaan (bron helaas even niet terug te vinden).
Zo lang de taximarkt niet wordt vrijgegeven is het een kwestie van ‘wat de gek er voor geeft’. In New York, een van de grootste steden ter wereld, is dit inmiddels opgelopen tot een bedrag met zes nullen dus. Het deed me meteen denken aan de film ‘Nachtrit‘, die vijf jaar geleden verscheen, over de sores bij de liberalisering van de Amsterdamse taximarkt. Laten we voor de New Yorkers hopen dat dit daar binnenkort niet gebeurt.
Deze wijsheid komt tot ons via RTL-correspondent (en voormalig 1 Serie rijder, hij rijdt trouwens als een wijf, maar dat terzijde) in de VS Erik Mouthaan. Hij weet tevens te melden dat “Er 50.000 taxi’s in NYC rijden (gele, maar ookzwarte ‘op afspraak’ en limousines) Er zijn 100.000 taxi-chauffeurs in deze stad…”
Volgens het artikel in de Times zijn er momenteel 13.237 medallions (officiële vergunningen) in omloop. De ‘zwarte sector’ is dus circa 3x zo groot. Valt me nog mee…De New Yorkse chauffeurs rijden trouwens vanaf 2013 niet meer in de gouwe ouwe slurpbakken, maar in efficiënte Nissans. Grappig feit: bij de introductie van de plaatjes in ’37 kostten deze 10 dollar.
dennisr zegt
gaat dit om de verkoop van een taxi bedrijf ? of heeft iemand gewoon zijn vergunning door verkocht ? zeg maar, die gene die het gekocht heeft mag nu ook in een taxi rijden ?
snap het ff niet :lol:
bigcar zegt
@dennisr: anders dan hier in nederland (volgens mij) moeten mensen die daar een taxi willen rijden, een vergunning hebben. het grote verschil tussen daar een hier is dat het daar dus een miljoen dollar kost en hier volgens mij bijna niks…
anders geformuleerd: voor de vergunning moeten ze eenmaal har dokken
(@iedereen: dit is/was toch ook in Griekenland zo met die vrachtwagen rijbewijzen???
dennisr zegt
@bigcar: een vergunning kun je toch gewoon halen, via scholing ofzo.. die gene die hem verkocht zal hem toch ook zo gehaald hebben neem ik aan
timberleek zegt
@dennisr:
Hier wel (toen ze er nog waren tenminste), maar daar hebben ze duidelijk een beperkt aantal vergunningen (om het aantal in toom te houden waarschijnlijk), als jij dan eentje te koop heeft zijn er vast veel mensen/bedrijven die hem willen
norge zegt
Hoop dat het tegen vastgestelde tarieven werkt daar ,anders kan een ritje nog wel eens duur gaan worden. ;)
E320cdi zegt
Maar wie koopt dit dan? Een gemiddelde taxi chauffeur kan dit natuurlijk niet kopen, dus hoe zit dit? Ben eigenlijk wel benieuwd :-P
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@E320cdi: misschien als belegging? om met winst weer door te verkopen over.een paar jaar?
escort77 zegt
@E320cdi: de mafia
lincoln zegt
@E320cdi:
zal best 90% van de bank kunnen lenen met je vergunning als onderpand ..
maar ik denk dat ze niet meer in particuliere handen komen met zulke prijzen ..
rechercheur zegt
@E320cdi:
Dit is niets meer of minder dan een bedrijfsinvestering, zoals een ander bedrijf bijvoorbeeld een productiemachine of een pand koopt, koopt een taxichauffeur een vergunning. Aangezien vergunningen schaars zijn, ben je in principe verzekerd van voldoende werk. Is ook niet uitgesloten dat twee of drie chauffeurs op dezelfde vergunning rijden (3 x 8 uur), je kunt immers niet 24 uur per dag werken.
Larick zegt
@rechercheur: Daarnaast zal er zolang er geen veranderingen zijn in de vergunningsstructuur geen waardedaling in je investering zijn.
lincoln zegt
dan zullen ze het wel waard zijn toch ..
over 20 jaar koop je er misschien net aan een hotdog voor ..
norge zegt
@lincoln:Zal ik maar vast gaan sparen dan :shock:
dennisr zegt
@norge: inkopen, invriezen.. ben jij over 20 jaar ook miljonair ;)
norge zegt
@dennisr: Miljardair ,ga gelijk men vriezer volgooien.En een supercar bestellen op basis van de prospects.
lincoln zegt
@dennisr:
LOL ..
bigcar zegt
@sir_smokalot: 7e alinea: http://www.hurriyetdailynews.com/n.php?n=istanbul-taxi-license-plate-prices-surge-2011-09-07
bigcar zegt
excuus, niks geen 7e alinea, dat was van wat anders….
Edge zegt
Taxivergunning als in “vergunning om een taxibedrijf te mogen starten” of als in “vergunning om één taxi-auto te exploiteren”?
dennisr zegt
precies, dat vraag ik me ook af
lincoln zegt
@Edge:
1 vergunning = 1 auto ..
de tekst is duidelijk ..
ook al klinkt het raar ..
dennisr zegt
@lincoln: wtf, dat meen je niet.. ?
Waarom zou je 1 miljoen betalen om een taxi te mogen bezitten/besturen..
Er zal toch ergens een instantie zijn die de vergunning maakt en uitgeeft ?
lincoln zegt
@dennisr:
nope .. die “bestaan” gewoon in beperkte mate ..
ik weet dat ze ooit een ton in guldens waard waren voor Amsterdam ..
lincoln zegt
@dennisr:
zie het maar als een bedrijfspand ..
(is denk de beste vergelijking) ..
je maakt er je geld mee ..
betaald hypotheek aan de bank ..
en verkoop het over 20 voor het dubbele ..
dennisr zegt
@lincoln: absurd.. (weinig anders over te zeggen eigenlijk.. :lol: ) vind het echt heel vreemd dat dat zo geregeld is..
Zijn ze bang dat anders iedereen een taxi bordje op het dak zet ? en op zijn route naar huis nog eens iemand af zet ? :lol:
lincoln zegt
@dennisr:
yep ..
en dat is iets wat je als grote stad niet wil/kan hebben ..
alles met registratie en legitimatie ..
dat hebben ze zelfs in de armoedigste steden ter wereld ..
en dat heeft een hele goede reden ..
vul maar in ..
bigcar zegt
@lincoln: @dennisr: ik denk dat het eigenlijk wel goed geregeld is op deze manier. aangezien er heel veel mensen in een metropool als NY (of Istanbul) wonen is de kans groot dat veel mensen taxi chauffeur willen worden om zo makkelijk geld te verdienen. maar daar is dus blijkbaar een stokje voor gestoken door er (een hele smak) geld voor te vragen; op deze manier zullen de chauffeurs zich netter gedragen (omdat ze anders kans lopen een hele smak geld in 1 klap kwijt te zijn, aangezien een vergunning intrekbaar is) en zullen ze ook oppassen met hun extensieve gedrag (geen weet maar nooit bij wie je in de auto stapt.. vandaar dat het eigenlijk wel een goede methode is, weliswaar een hele hoge bedrag, maar toch–> NY is anders ook niet zo’n goedkope plek.
marokkaanseheld zegt
Nou dat zie je mij niet doen.
Gelukkig heb ik mijn Mercedes 190E Taxi.
Als iemand een snelle taxi wilt nemen, nou mij niet gezien.
Ik rij er met liefde en passie mee. Heel rustig en slowmotion. (Je betaalt wel per min natuurlijk) :)
lincoln zegt
@marokkaanseheld:
er zijn naar schatting 7 miljard mensen die het ook niet gedaan hebben ..
dus zo uniek ben je dan ook weer niet ..
marokkaanseheld zegt
@lincoln: Er zijn naar schatting weinig Lincoln’s ..
Dus zo bijzonder is jou naam nu wel ..
Nummer #1 Held van Autoblog!
kaasboerin zegt
Sja, dit is net als je Staplaats op de markt huren, des te populairder des te duurder, kwestie van vraag en aanbod, niks raars aan, het zal indirect ongetwijfeld meer opleveren, wel echt een leuk weetje trouwens.:)
OverSoft zegt
Wat je er wel vergeet bij te vertellen is dat Black cabs helemaal niet illegaal zijn. Het enige verschil tussen Yellow cabs en Black cabs is dat Yellow cabs wel mensen van de straat op mogen pikken en Black cabs dat alleen op afspraak mogen doen.
Je betaald dus inderdaad 1 miljoen voor het recht om mensen op straat op te mogen pikken (trouwens wel bij verre de grootste clientèle).
Overigens doen praktisch alle Black cabs dat ook, maargoed, dat is dus officieel illegaal…
timberleek zegt
@OverSoft:
klopt, dat systeem bestaat in meerdere landen. Een kennis in engeland heeft ook zoiets. Die is taxichauffeur op afspraak (en volgens mij ook nog voor een beperkte groep mensen). Hij mag niet zomaar iemand oppikken.
Hij heeft gewoon af en toe een rit als extra zakcentje
mashell zegt
@timberleek: minicab heet dat in Engeland. Stukken goedkoper als je bijvoorbeeld van of naar het vliegveld wilt.
OverSoft zegt
Verreweg de meeste medaillions zijn in het bezit van investeringsmaatschappijen die ze verhuren aan taxi-bedrijven. Gemiddeld zijn de kosten voor zo’n taxi-bedrijf ongeveer de helft van de rit-prijs. (Over het geheel genomen), dus van de andere helft moet nog de benzine (spot goedkoop) en het loon van de chauffeur (absurd laag) af. Het taxi-bedrijf verdient dus zo’n 10% a 15% op de rit-prijs (na afschrijvingen), de taxi-chauffeur verdient aan de fooien en de investeringsmaatschappij verdient aan precies datgene wat ze doen: investeren.
dawwg zegt
@Sir Smokalot: Bron voor de Instanbul prijsstijgingen: http://www.hurriyetdailynews.com/n.php?n=istanbul-taxi-license-plate-prices-surge-2011-09-07
~30% stijging sinds het begin van dit jaar !
sir_smokalot zegt
thanks!
mashell zegt
In Amsterdam hebben we gezien dat een vergunningstelsel met woekerprijzen geen goed idee is maar of het liberaliseren nou beter is…
p993 zegt
Ik vraag me dan af hoe lang het duurt voor zo’n vergunning is terugverdiend. Neem aan dat ie 24/7 gebruikt wordt. Zeg 3 ritjes per uur, 20 dollar gem per rit is ca. 500k$ per jaar omzet; laat de helft naar die vergunning gaan. Dus in 4 jr terugverdiend! Dat valt nog mee. En de prijzen van die vergunningen stijgen alleen, dus als je er vanaf wilt over 4 jr krijg je er veel meer voor terug. Top investering dus!!!
bassen zegt
@p993: 20 euro is natuurlijk de omzet, niet de winst! Afschrijving van de auto, de bestuurder(s) benzine, onderhoud en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Preske zegt
Veel geld. Ik dacht eerst dat het om een speciaal nummer ging of iets dergelijks, maar het is “maar” een gewoon nummer.