Straks geen bonnetje meer, geen tarievenkaart en de Verklaring Omtrent het Gedrag hoeft ook niet meer elke vijf jaar vernieuwd te worden als het aan staatssecretaris Mansveld ligt. Mevrouw is fan van Uber, vermoeden wij.
Vandaag stuurt staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu een brief aan de Kamer die deze wijzigingen voorstelt. Het zal niet langer nodig zijn om een tarievenkaart te hebben als een ritprijs via een app tot stand kan komen. Daarnaast wordt er gekeken naar de mogelijkheid om de verplichte blauwe kentekenplaten voor taxi’s af te schaffen.
Volgens Mansveld is dit niet om Uber en Uberpop te helpen, maar heeft ze gekeken “naar de behoeften die leven in de taxiwereld om innovatie mogelijk te maken […] je moet constateren dat er reuring is in de taxiwereld […] ik vind het belangrijk dat die reuring er is en tot beweging leidt.”
Ze kan roepen dat het niet zo is, ondertussen komt ze natuurlijk enorm tegemoet aan diensten zoals UberPop, dat op dit moment nog illegaal is. Daar komt met de brief overigens geen verandering in, want totdat er aangepaste wetgeving is goedgekeurd blijft UberPop een illegale dienst in Nederland. Zo zijn de auto’s van Uber vaak niet RDW gekeurd als taxi en ontbreken bijvoorbeeld de juiste gordelbevestigingen voor rolstoelgebruikers.
Denken jullie dat het in het voordeel van de consument is als de regels versoepelen rond taxidiensten? De ervaring leert dat sommige taxichauffeurs nu al niet heel goed met de regels om kunnen gaan, of die mensen meer vrijheid kunnen gebruiken durven wij daarom te betwijfelen. Onze aanbevelingen zijn misschien ook handig voor mevrouw Mansveld.
commentaar1 zegt
Ik ben voor, hopelijk resulteert dit in scherpere tarieven en meer transparantie. Ik zie hoe uber perfect werkt in the U.S. waar aanbod is vergroot en je vooraf weet wat je betaald.
moatie zegt
@commentaar1: het nadeel is alleen dat wanneer ze niet meer als taxi gekeurd hoeven te worden, er (bij 9 persoons busjes) ook geen noodruit inclusief noodhamer aanwezig hoeft te zijn. Zo zijn er nog meer veiligheidseisen die verdwijnen. Kortom: veiliger wordt t niet.
W115 zegt
Ik ben voor, meer bijbaantjes voor studenten.
mobieler zegt
Prima. De reguliere taxi’s zullen hier enorm misbruik van gaan maken en Über wordt alleen maar beter en groter.
kicknl zegt
Natuurlijk moet deze branche vernieuwen! Op dit moment is het totaal niet klaar voor nieuwe ontwikkelingen, Uber(pop) is natuurlijk even slikken voor bestaande chauffeurs maar als ze heel eerlijk zijn is het wel een enorme (transparante) verbetering.
ghostnl zegt
@kicknl: Kortzichtige reactie, taxi-apps in Nederland waren er al voordat Uberpop er was, maar nu is er het hippe coole Amerikaanse Uberpop en is het natuurlijk Uber-hip (pun-intended) om die te gebruiken.
En de reden dat Uberpop zo goedkoop is is omdat hun chauffeurs alleen maar geld krijgen voor de daadwerkelijke betaalde rit (illegaal in Nederland), geen dure verzekeringen betalen die taxi-bedrijven wel betalen, geen dure apparatuur hebben die vorig jaar nog verplicht werd door de overheid, geen vergunningen hebben, geen opleidingskosten voor chauffeurs, en erg belangrijk geen belasting betalen.
Tja als je al die regels aan je laars lapt bespaar je flink in de kosten.
kicknl zegt
@ghostnl: flauw om het als hip te betitelen en sorry, maar die taxi-apps die ‘er al lang waren’ heb ík nog nooit van gehoord dus hadden ze wel eens wat betere marketing er tegen aan kunnen gooien.
Natuurlijk is het zuur dat chauffeurs nu van alles verplicht worden, maar dat neemt niet weg dat de nieuwe regels gewoon een vooruitgang zijn. Op de zure smaak bij de taxichauffeurs na dan.
TimoBac zegt
Geen enkel beroep is veilig voor de internet en app generatie, en zo hoort het. Concurrentie is gezond en hoe hard men ook huilt, het is de nieuwe realiteit.
justins60 zegt
@timobac: precies zie deze mening jiet heel vaak maar ben het wel met je eens
snodaard zegt
Een open markt zorgt altijd voor meer concurrentie en dus wordt je harder afgerekend op niet alleen prijs maar ook kwaliteit. Tuurlijk is dat goed! Het is eigenlijk gek dat dat nog niet zo is..
snodaard zegt
Overigens is er geen verschil tussen een uber taxi en een andere taxi.. De chauffeurs zijn nooit exclusief bij uber aangesloten. UberPop is natuurlijk wel anders.
MAB zegt
@snodaard: behalve als je uber luxe neemt. Dan hoeft het niet een reguliere taxi tezijn.
Gulli zegt
Tarievenkaart eruit lijkt me dan weer overdreven, niet iedereen gebruikt apps om een taxi te bestellen.
Design_Driven zegt
@Gulli: Idd, vooral toeristen niet, het lijkt me bovendien ook niet echt een groot administratief probleem om een A4tje met tarieven uit te printen en te plastificeren.
Ook de verklaring van goed gedrag afschaffen vind ik geen goed idee. Gezien de ervaringen die ik met Nederlandse Taxi’s heb vind ik dat geen prettig idee.
Ozan zegt
@sketcher: je vindt wel veel hè, jij.
Design_Driven zegt
@Ozan: ;0
Esprit_de_Flandre zegt
@sketcher: “Ook de verklaring van goed gedrag afschaffen vind ik geen goed idee. Gezien de ervaringen die ik met Nederlandse Taxi’s heb vind ik dat geen prettig idee.”
Dus blijkbaar werkte die verklaring gewoonweg niet? Want de chauffeurs waar je slechte ervaringen mee had hadden zo’n briefje…
Design_Driven zegt
@Esprit_de_Flandre: ja het is niet waterdicht idd maar er komt nu ook niets voor in de plaats.
Ik was bv getuigen van een taxi chauffeur die een vrouwelijke klant mishandelde na een ruzie over het rijden naar de verkeerde straat. Hij ging behoorlijk te keer en stopte pas na dat ik tussenbeide kwam. Deze taxi chauffeur kreeg voor deze mishandeling een strafblad. Nu zou dat dus betekenen dat hij gewoon weer taxichauffeur kan worden.
Design_Driven zegt
Nederlandse Taxi’s, ik vermeid ze als de pest. Ik reis de hele wereld over en neem altijd de taxi, nergens op Zwitserland na kost een taxi zoveel als in Nederland (Amsterdam vooral)
Ook tref ik vaak onvriendelijke en chauffeurs met slechte straten kennis of slecht Engels/Nederlands.
Geen van de veranderingen zet echt zoden aan de dijk in mijn optiek een aantal van de verandering vind ik zelfs een verslechtering. Volgens mij is er een sterke Taxi lobbie in Den Haag.
Design_Driven zegt
@sketcher: Even gecontroleerd of ik niet gek ben. En idd na Zurich, Zwitserland en kennelijk Oslo, Noorwegen is Amsterdam het duurst.
Design_Driven zegt
@sketcher: http://www.priceoftravel.com/555/world-taxi-prices-what-a-3-kilometer-ride-costs-in-72-big-cities/
ghostnl zegt
@sketcher: mmmm, Nederland, Noorwegen en Zwitserland staan ook in de top 6 Europese landen ter wereld met purchasing power per capita, toeval?
Die 3 staan zelfs in de top 4 als je landen als Luxemburg en San Marino eruit haalt die ook in jouw lijstje niet staan, daarnaast is het 3e land in de top 4 Ierland wat ook op jouw lijstje erg hoog staat.
Als je een welvarend land hebt verdienen ook mensen zoals taxi-chauffeurs een inkomen waarvan ze hier moeten kunnen leven.
Dutchdriftking zegt
Ja en nee. Ook ik ben voor vernieuwen, maar het is toch wel leuk als de chauffeur weet wat hij doet, en een VOG heeft…..
kwrdrobny zegt
Ik snap dat het voor de randstad nodig is de regels te versoepelen wat betreft het hele taxi verhaal. Maar hier in het zuiden van het land (ik ben taxi ondernemer in maastricht) ik de taxibranche echt niet te vergelijken met wat daarboven allemaal gebeurt. Hier bestaat nog geen Uber en kunnen klanten wel op een normale en vriendelijke manier naar hun bestemming. En hier worden klanten ook niet bestolen wat betreft ritprijzen. Dus misschien is het handiger om niet iedereen over dezelfde kam te scheren maar plaatselijk de problemen proberen op te lossen.
kwrdrobny zegt
@kwrdrobny: is de taxibranche niet te vergelijken bedoel is
taxitom zegt
@kwrdrobny: ze zouden inderdaad eens zuidelijker moeten kijken. Maastricht zoals je zegt, maar bijvoorbeeld ook Roosendaal
mrrallycross zegt
Dat word staking in de taxiwereld…
9000cse zegt
@mrrallycross:
…..of zou het tuig in die branche misschien honkbalknuppels, ploertendoders of boksbeugels meekrijgen om de concurrentie even mores te leren?
stfu zegt
@mrrallycross: taxi lui vinden deze omschakeling stiekem best fijn, omdat zij ook gek worden van alle regels en vooral ontzettend hoge kosten. Als straks iedereen hier (legaal) van kan profiteren is dat zeer goed!
jrk68 zegt
Logisch dat dit PvdA mutsje de VOG niet nodig vindt, haar partij staat er niet best voor dus moeten er zieltjes gewonnen worden.
Ook die taxivergunning is maar lastig, als je de taal en de normen van dit land maar onzin vindt.
Nee, deze dame heeft haar huiswerk gemaakt hoor….
Esprit_de_Flandre zegt
Reuring, ophef en consternatie…
jorden zegt
Nu nog een glazenwasser app en we hebben de laatste twee malafide bedrijfstakken in dit land uitgeroeid.