Tenminste, vanaf 1 oktober. De examens die een taxichauffeur de afgelopen elf jaar af moest leggen worden dan namelijk afgeschaft omdat de overheid faalde in de handhaving van de regels. En als je regels afschaft kan je er ook niet langer mee falen natuurlijk.
Eigenlijk was het in het jaar 2000 allemaal heel simpel: het was een chaos in taxiland. Iedereen plakte lukraak gele bordjes op zijn of haar auto en werd binnen no-time rijk. Daarom werd er een landelijk examen ingevoerd waarmee je officieel bevoegdheid kon krijgen om een taxibedrijf te runnen. Klinkt logisch, maar in praktijk kreeg de overheid haar schaapjes niet op het droge.
Zo waren er slimmeriken die besloten om dan maar een taxi te rijden op iemand anders zijn naam, bijvoorbeeld omdat ze het examen niet wisten te halen of gewoon te lui waren om het te doen. De taxirijder betaalde vervolgens een fee aan degene mét vergunning en iedereen was blij. Controle bleek te omslachtig en soms zelfs onmogelijk en dus besluit de overheid nu om het bijltje erbij neer te gooien: iedereen kan weer taxichauffeur worden, het enige wat nodig is is een bewijs van goed gedrag. Er zijn wel vage plannen voor “taxiverenigingen” in de grote steden maar of dat nou een succes wordt? Taxichauffeurs die zich verenigen, dat moet je eens in Amsterdam voorstellen.
Kortom: terug naar de chaos! Vanaf 1 oktober kan elke halve gare zich taxichauffeur noemen, dus riemen vast en hopen op een goede afloop.
UPDATE: het blijkt dat we slecht geïnformeerd waren, het gaat hier om het vervallen van het examen voor het starten van een taxibedrijf. Het examen voor taxichauffeur blijft gewoon bestaan.
Benjamin1 zegt
*Plakt taxibord op rammelbak en zet alvast koers naar Schiphol voor beste plekje*
garp zegt
@Benjamin1: Dan moet je wel jezelf voor in de rij prakken, anders sta je de hele dag te wachten. Waarom dacht je anders dat ze hun klanten zo hard proberen uit te knijpen…
Ton zegt
Wel op blijven letten mensen. Het gaat hier om het vervallen van het examen voor het starten van een taxibedrijf. Het examen voor taxichauffeur blijft gewoon bestaan!!
alcantara zegt
Doe mij maar Taxi Tintel.
sephyr zegt
als je een eenmans taxibedrijf start, mag je dan direct ook rijden? in that case kan dus inderdaad elke idioot een taxibedrijf nemen. Het is ongelooflijk dat een overheid die zo goed is in het bedenken van allerhande kromme regels hier geen grip op kan krijgen.
bartelicoise zegt
Daar tegenover staat wel dat ze zich binnenkort verplicht bij een TTO (taxi groep) aan moeten sluiten en ze een Boordcomputer taximeter moeten kopen. Daarmee zijn de instap kosten en de controle mogelijkheden aardig hoger en beter gemaakt.
Maar des al niet te min blijft het een beroep voor geluk cq. goudzoekers
bobb zegt
Overheid hoeft zich ook niet overal mee te bemoeien. Maar hoe zit dat met die blauwe platen, belastingvoordeel toch? Rijdt iedereen daar straks weer mee rond.
bartelicoise zegt
@bobb: Er ligt een wetsvoorstel klaar om het voordeel (geen bpm en geen wegenbelasting) af te schaffen. Maar als je op blauwe platen rijdt moet je ook bijtelling betalen. En bij een nieuwe E-klasse wordt de gemiddelde taxi sjoof niet vrolijk
porsche928 zegt
@bartelicoise: niet als je alle km’s aan jezelf in rekening brengt. De winst keer je aan jezelf uit. Wel een goede kosten/baten analyse maken. Met name voor het >100k wagenpark interessant.
Simpson zegt
@bartelicoise: dan krijgen we vast ouwe rammelbakken terug in het straatbeeld omdat de youngtimers het beter doen in de belasting.
Duitse autohandelaren zijn straks in no-time van hun grotere wagens af :-)
bartelicoise zegt
Straks;) Er rijden toch al genoeg rammelbakken rond@Simpson:
focusrs zegt
Ik vraag me af wanneer we Queen Latifa op de wegen tegen gaan komen :P
FlowMotion zegt
Bedankt voor het vermelden van mijn foto ;)
http://www.autojunk.nl/2010/06/taxi
bentley1969 zegt
Kunnen die blauwe platen er nu ook af?
divine zegt
Leuk voor onze magreb medeburgers.
terror-daan zegt
Eigenlijk was het in het jaar 2000 allemaal heel simpel: het was een chaos in taxiland. Iedereen plakte lukraak gele bordjes op zijn of haar auto en werd binnen no-time rijk.
uhm taxi borden zijn nog altijd blauw en niet geel
divine zegt
@terror-daan: jhe mag zelf kiezen, mierenneuken, muggenziften of kutkammen?
fant zegt
Waar kan ik een bordje bestellen? :D MX-5 taxi, here I come! Alleen even uitvinden waar ik dat bordje ga plakken dan…
bozewolf zegt
@fant: Maak er een kinbandje aan vast en draag t op je hoofd :)
Qasim zegt
Wat een onzin artikel!
Om een taxi chauffeur te worden heb je alsnog een chauffeurspas nodig. Daarvoor dien je een theorie en 2 praktijk examen te halen.
Enige wat veranderd is dat je nu gewoon makkelijk vergunningen kunt krijgen om voor jezelf te rijden. Dit om fraude tegen te gaan van zogenaamde vennoten die zich als een vennoot inschrijven bij een bestaande v.o.f. (tegen een vergoeding) om alsnog een “gratis” vergunning te krijgen.
Je hoeft dus geen examen meer af te leggen voor bijvoorbeeld boekhouding of marketing.
Autoblog-schrijver worden kan blijkbaar ook elk idioot!
@Terror_daan: wat is een maghreb burger?
divine zegt
@Qasim: magreb burgers zijn inwoners die meer rechten dan plichten denken te hebben.
Qasim zegt
@divine:
Dus ook mijn “autochtoonse” buren die meer echten dan plichten denken te hebben zijn maghreb burgers?
Esprit_de_Flandre zegt
@Qasim: http://nl.wikipedia.org/wiki/Maghreb
@divine: Zeer kort door de bocht. Zeker dat je het paaltje niet mee hebt?